Spring naar inhoud

- - - - -

Dom, dommer, domst

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
87 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#31 Geplaatst 11 november 2013 - 17:42

Bekijk berichtEibhlin, op 11 november 2013 - 13:16, zei:

Volgens mij gaan situaties altijd 2 kanten op hoor. Met hier iemand te zitten veroordelen om uitspraken die hij doet zie je niet de hele situatie. Pas op, ik praat dit niet goed he voor alle duidelijkheid. Ik denk alleen dat er bij hem aan de grond van dit gedrag een oorzaak moet liggen en dan denk ik ook aan frustratie zoals sommigen hier zeiden. Misschien valt het vaak voor dat als hij iets zegt of uitlegt dat je vb meer uitleg nodig hebt of hem niet altijd snapt? Dat kan natuurlijk ook op iemand werken en frustreren. Daarvoor ben jij niet dom uiteraard. Niet iedereen begrijpt alles altijd zo snel als iemand iets uit legt. Daarbij komt ook dat niet iedereen alles zo goed kan uitleggen en dus uiteraard meer uitleg moet geven.

Ik weet niet of dit de situatie is maar ik kan me wel voorstellen dat dit tot frustratie kan leiden. Ik had dat ook in een vorige relatie. Ook alles nogal vaak moeten herhalen en op dat punt kom ik geduld te kort, dat weet ik van mezelf. Toen dacht ik ook vaak in mezelf van "is die nu zo dom??!". En dat kan je dan gaan veroordelen maar wees eerlijk, iedereen heeft dat al eens gedacht he. Nu dat denken en ook constant zeggen is iets anders natuurlijk. Hij denkt waarschijnlijk niet echt na bij wat dat teweeg brengt bij jou, of net wel? Sommige mensen kwetsen immers opzettelijk.

Neem mijn uitleg nu niet negatief op ofzo, dat is zeker zo niet bedoeld. Ik geef enkel een uitleg hoe ik het zie. De meeste hier kennen je huisselijke situatie niet en dat is dan moeilijk om echt een mening over te geven.

Eihblin, sorry hoor, maar t geen hij doet is niet te vergelijken met jouw situatie indertijd
t Geen hij doet is haar opzettelijk zitten kleineren en haar opzettelijk klein en onbenullig en onbelangrijk doen voelen.
Dat is emotioneel misbruik als iemand zoiets keer op keer op keer opnieuw doet.
Hij doet dat met de bedoeling dat Lut zich heel klein gaat voelen tov hem en dat ze zich slecht in haar vel gaat voelen.
Dat trekt gewoon op niks.
Volgens mij is Lut allesbehalve traag van begrip en heeft ze niet meer uitleg nodig dan een ander, maar ook al zou dat wel t geval zijn dan zou hij nog t recht niet hebben om haar zo te behandelen.
Jij zat in een compleet andere situatie dan Lut en jij mocht dan je dan wel ne keer zitten afvragen soms of je toenmalige partner dom was omdat hij niks scheen te begrijpen, jij zat hem niet constant en onophoudelijk te kleineren terwijl je wist dat hij zich daar heel slecht door voelde (en als je dat wel zo gedaan hebben dan deed je iets dat op niks trok en dat niet hoorde).
Vind jij dat normaal dat als mensen op reis zijn en ze zijn ergens  naar onderweg en 1 van beiden mist een klein straatje en rijdt verkeerd maar men komt toch op de plaats van bestemming aan na enkele minuten dat de andere partner daar dan een enorm drama  van maakt dat dat onnozel klein straatje gemist is?
Dat hij dan de partner die t straatje gemist heeft zit in t lang en t breed zit uit te maken voor dommerik?
Precies alsof hijzelf ochotte zo perfect is en hij nooit geen fouten maakt en t maakte zelfs geen zak uit dat ze dat onnozel straatje gemist had want ze waren na 8 minuten toch waar ze moesten zijn
Hoe hij reageert staat helemaal niet in proportie tot wat er gebeurd is.
En dat zal in t dagelijks leven ook wel zo zijn
Mensen veroordelen hem niet, mensen zien en snappen wat hij doet en ze zien en snappen dat t geen hij doet op niks trekt.
Dat mag gezegd worden ook dat dat op niks trekt.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 11 november 2013 - 18:00

Bekijk berichtlathyrus, op 11 november 2013 - 17:42, zei:

Eihblin, sorry hoor, maar t geen hij doet is niet te vergelijken met jouw situatie indertijd
t Geen hij doet is haar opzettelijk zitten kleineren en haar opzettelijk klein en onbenullig en onbelangrijk doen voelen.
Dat is emotioneel misbruik als iemand zoiets keer op keer op keer opnieuw doet.
Hij doet dat met de bedoeling dat Lut zich heel klein gaat voelen tov hem en dat ze zich slecht in haar vel gaat voelen.
Dat trekt gewoon op niks.
Volgens mij is Lut allesbehalve traag van begrip en heeft ze niet meer uitleg nodig dan een ander, maar ook al zou dat wel t geval zijn dan zou hij nog t recht niet hebben om haar zo te behandelen.
Jij zat in een compleet andere situatie dan Lut en jij mocht dan je dan wel ne keer zitten afvragen soms of je toenmalige partner dom was omdat hij niks scheen te begrijpen, jij zat hem niet constant en onophoudelijk te kleineren terwijl je wist dat hij zich daar heel slecht door voelde (en als je dat wel zo gedaan hebben dan deed je iets dat op niks trok en dat niet hoorde).
Vind jij dat normaal dat als mensen op reis zijn en ze zijn ergens  naar onderweg en 1 van beiden mist een klein straatje en rijdt verkeerd maar men komt toch op de plaats van bestemming aan na enkele minuten dat de andere partner daar dan een enorm drama  van maakt dat dat onnozel klein straatje gemist is?
Dat hij dan de partner die t straatje gemist heeft zit in t lang en t breed zit uit te maken voor dommerik?
Precies alsof hijzelf ochotte zo perfect is en hij nooit geen fouten maakt en t maakte zelfs geen zak uit dat ze dat onnozel straatje gemist had want ze waren na 8 minuten toch waar ze moesten zijn
Hoe hij reageert staat helemaal niet in proportie tot wat er gebeurd is.
En dat zal in t dagelijks leven ook wel zo zijn
Mensen veroordelen hem niet, mensen zien en snappen wat hij doet en ze zien en snappen dat t geen hij doet op niks trekt.
Dat mag gezegd worden ook dat dat op niks trekt.
Ik zeg ook helemaal nergens dat het de zelfde situatie is. Ik zeg alleen dat dit een oorzaak kan zijn van zijn gedrag.
Ik zeg ook dat het wel kan dat hij dit opzettelijk doet, lees maar terug...
Ook zeg ik dat ik dit niet goed praat, nogmaals, lees mijn tekst nog eens aandachtig.
Dat hij zo reageert komt, zoals ik al zei, volgens mij door eerdere frustraties die hij opkropt.

Ik zeg dus nergens dit ik dit normaal vind of dat ze traag van begrip is. Dat heeft helemaal niets te zien met wat ik schreef. (Ik vraag me eerlijk gezegd soms af of mensen hier wel goed lezen want dit is al de 2de keer dat iemand dingen gaat zeggen en vrage die ik helemaal niet schreef, maargoed). Zoals ik dus al zei, het is niet omdat iemand iets niet meteen snapt dat die dom is. Traag van begrip hoef je daarom ook helemaal niet te zijn. Om een voorbeeld te geven, mijn ma snapt ook niet altijd direct wat ik bedoel, dat is soms ook vervelend en soms word ik daar ook wel eens ambetant van. Maar daarom ga je nog niet iemand beledigen. (zoals ik dus al uitlegde). Daarom zei ik dus, nogmaals, dat er iets dieper moet zitten. Als je elke dag met iemand samen woont en die frustratie bouwt zich op kan dit zich uiten tot waarschijnlijk zo een reactie en nogmaals ik praat het dus niet goed he.

Bewerkt door Eibhlin, 11 november 2013 - 18:01.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#33 Geplaatst 11 november 2013 - 18:02

Ik ben 14 jaar getrouwd geweest met iemand die echt heel dom was, volgens de psycholoog die er mee gesproken had stond hij op t randje van debiliteit.
Ik was er op mijn 18de mee getrouwd omdat ik geen andere manier zag om van thuis weg te geraken (thuis werd ik al jaren vanaf ik een kleuter was misbruikt en ik kon dat daar  geen seconde langer meer uithouden dus de eerste de beste die me wou heb ik dan maar genomen, ik had altijd te horen gekregen dat niemand me ooit gewild had, niemand me nu op dit moment wou en niemand me ooit zou willen tenzij een man voor maar 1 ding (seks dus maar ik was toen nog te klein om te beseffen wat dat ene ding was toen ik dat al te horen kreeg) dus ik was ocharme al blij dat iemand me toch wou en ik dacht dat als ik heel hard mijn best deed ik er wel wat kon van maken.
Leven met iemand die echt helemaal niks kan en echt helemaal niks verstaat is ontzettend frustrerend.
Maar ik heb op al die jaren nooit vanzeleven tegen mijn toenmalige man gezegd dat hij dom of stom was ook al stak hij de meest stomme stoten uit.
Ik dacht het wel eens ja, maar dat eens denken of dat zeggen zijn twee heel andere dingen.
Als je het zegt kwets je iemand en doe je iemand heel klein en onbelangrijk voelen, als je het zegt dan tast je iemands zelfwaarde en zelfrespect aan en zoiets doe je gewoon niet ongeacht hoe gefrustreerd je zelf bent.
Zoiets valt gewoon niet goed te praten vind ik
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#34 Geplaatst 11 november 2013 - 18:04

Bekijk berichtlathyrus, op 11 november 2013 - 18:02, zei:

Ik dacht het wel eens ja, maar dat eens denken of dat zeggen zijn twee heel andere dingen.
Als je het zegt kwets je iemand en doe je iemand heel klein en onbelangrijk voelen, als je het zegt dan tast je iemands zelfwaarde en zelfrespect aan en zoiets doe je gewoon niet ongeacht hoe gefrustreerd je zelf bent.
Zoiets valt gewoon niet goed te praten vind ik
Ja dat zeg ik toch? Ik snap je discussie eigenlijk niet want je legt me dingen voor die ik niet beweerde.

Zo zie je trouwens hoe makkelijk het is en hoe vaak het voorkomt dat iemand iets anders opvat of mis interpreteert he. :)

Bewerkt door Eibhlin, 11 november 2013 - 18:06.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#35 Geplaatst 11 november 2013 - 18:13

Bekijk berichtEibhlin, op 11 november 2013 - 18:00, zei:

Ik zeg ook helemaal nergens dat het de zelfde situatie is. Ik zeg alleen dat dit een oorzaak kan zijn van zijn gedrag.
Ik zeg ook dat het wel kan dat hij dit opzettelijk doet, lees maar terug...
Ook zeg ik dat ik dit niet goed praat, nogmaals, lees mijn tekst nog eens aandachtig.
Dat hij zo reageert komt, zoals ik al zei, volgens mij door eerdere frustraties die hij opkropt.

Ik zeg dus nergens dit ik dit normaal vind of dat ze traag van begrip is. Dat heeft helemaal niets te zien met wat ik schreef. (Ik vraag me eerlijk gezegd soms af of mensen hier wel goed lezen want dit is al de 2de keer dat iemand dingen gaat zeggen en vrage die ik helemaal niet schreef, maargoed). Zoals ik dus al zei, het is niet omdat iemand iets niet meteen snapt dat die dom is. Traag van begrip hoef je daarom ook helemaal niet te zijn. Om een voorbeeld te geven, mijn ma snapt ook niet altijd direct wat ik bedoel, dat is soms ook vervelend en soms word ik daar ook wel eens ambetant van. Maar daarom ga je nog niet iemand beledigen. (zoals ik dus al uitlegde). Daarom zei ik dus, nogmaals, dat er iets dieper moet zitten. Als je elke dag met iemand samen woont en die frustratie bouwt zich op kan dit zich uiten tot waarschijnlijk zo een reactie en nogmaals ik praat het dus niet goed he.

ja dat was toch al gezegd hé dat het misschien uit frustratie komt door meerdere personen oa door mezelf
Ik heb je tekst goed gelezen hoor en voor jou komt het misschien niet zo over maar voor een ander wel, het lijkt alsof je schuld op Lut schuift, lees je tekst zelf maar ne keer goed terug (het kan misschien zijn dat Lut meer uitleg nodig heeft en hij daardoor gefrustreerd geraakt...), het lijkt alsof je hem zit goed te praten ondanks dat je zegt dat je dat niet doet in t begin van je tekst want ocharme hij is misschien gefrustreerd en dan reageert hij zo, dat moet maar begrepen worden dat de kwiet zo reageert.
Ik vind niet dat dat begrepen moet worden.
Ik vind dat hij ne keer dringend moet leren hoe hij met zijn vrouw moet omgaan en vooral ook hoe hij met zijn frustraties moet omgaan..
Ik val je niet aan hoor eihblin, ik zeg gewoon hoe jouw tekst overkomt (op mensen die met zoiets als emotioneel misbruik al te maken gehad hebben vooral )..
Het is niet omdat je bedoeling niet is om het goed te praten dat het zo niet kan overkomen bij andere mensen, dat heeft helemaal niks te maken met het goed of slecht lezen van een tekst, dat heeft te maken met interpretatie en met hoe een tekst geschreven wordt (dat hij anders kan geïnterpreteerd worden dan de oorspronkelijke bedoeling was) en de interpretatie van iemand hangt dikwijls samen met t geen die persoon al in zijn of haar leven ervaren heeft....

Bekijk berichtEibhlin, op 11 november 2013 - 18:04, zei:

Ja dat zeg ik toch? Ik snap je discussie eigenlijk niet want je legt me dingen voor die ik niet beweerde.

Zo zie je trouwens hoe makkelijk het is en hoe vaak het voorkomt dat iemand iets anders opvat of mis interpreteert he. :)

Ik leg je helemaal niks voor dat je niet beweerde....
Ik zeg je gewoon hoe je tekst kan geïnterpreteerd worden maar dat wil je blijkbaar niet horen
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#36 Geplaatst 11 november 2013 - 18:36

Bekijk berichtlathyrus, op 11 november 2013 - 18:13, zei:

ja dat was toch al gezegd hé dat het misschien uit frustratie komt door meerdere personen oa door mezelf
Ik heb je tekst goed gelezen hoor en voor jou komt het misschien niet zo over maar voor een ander wel, het lijkt alsof je schuld op Lut schuift, lees je tekst zelf maar ne keer goed terug (het kan misschien zijn dat Lut meer uitleg nodig heeft en hij daardoor gefrustreerd geraakt...), het lijkt alsof je hem zit goed te praten ondanks dat je zegt dat je dat niet doet in t begin van je tekst want ocharme hij is misschien gefrustreerd en dan reageert hij zo, dat moet maar begrepen worden dat de kwiet zo reageert.
Ik vind niet dat dat begrepen moet worden.
Ik vind dat hij ne keer dringend moet leren hoe hij met zijn vrouw moet omgaan en vooral ook hoe hij met zijn frustraties moet omgaan..
Ik val je niet aan hoor eihblin, ik zeg gewoon hoe jouw tekst overkomt (op mensen die met zoiets als emotioneel misbruik al te maken gehad hebben vooral )..
Het is niet omdat je bedoeling niet is om het goed te praten dat het zo niet kan overkomen bij andere mensen, dat heeft helemaal niks te maken met het goed of slecht lezen van een tekst, dat heeft te maken met interpretatie en met hoe een tekst geschreven wordt (dat hij anders kan geïnterpreteerd worden dan de oorspronkelijke bedoeling was) en de interpretatie van iemand hangt dikwijls samen met t geen die persoon al in zijn of haar leven ervaren heeft....

Ik leg je helemaal niks voor dat je niet beweerde....
Ik zeg je gewoon hoe je tekst kan geïnterpreteerd worden maar dat wil je blijkbaar niet horen
Ik schuif helemaal op niemand de schuld, ik zeg net dat je niet volledig een kant kan kiezen omdat je de situatie niet kent. Ik praat ook helemaal niets goed. Ik ga deze duscussie ook niet verder zetten want we praten langs elkaar heen. En als je denkt dat ik zogezegd iets niet wil horen moet jij dat weten. Ik kan er niets aan doet dat jij iets anders gaat interpreteren door wat jij ooit meegemaakt hebt. Nogmaals, je legt me woorden in de mond en hier aan doe ik niet meer mee op dit forum.

Bewerkt door Eibhlin, 11 november 2013 - 18:38.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#37 Geplaatst 11 november 2013 - 19:30

Bekijk berichtEibhlin, op 11 november 2013 - 18:36, zei:

Ik schuif helemaal op niemand de schuld, ik zeg net dat je niet volledig een kant kan kiezen omdat je de situatie niet kent. Ik praat ook helemaal niets goed. Ik ga deze duscussie ook niet verder zetten want we praten langs elkaar heen. En als je denkt dat ik zogezegd iets niet wil horen moet jij dat weten. Ik kan er niets aan doet dat jij iets anders gaat interpreteren door wat jij ooit meegemaakt hebt. Nogmaals, je legt me woorden in de mond en hier aan doe ik niet meer mee op dit forum.

nee ik leg je helemaal geen woorden in de mond.
Ik zeg je gewoon dat je tekst anders kan geïnterpreteerd worden dan jij bedoeld.
Ik ben het trouwens niet alleen hoor die het zo interpreteert, halve trouwboek interpreteert het ook zo, ik heb het netjes uitgelegd aan hem, wat de beginpost was, was ik geantwoord had en wat jij geantwoord had en ik vroeg aan hem hoe hij dat interpreteerde wat jij geschreven had zonder dat ik daar zelf een interpretatie aan gaf eerst en hij interpreteert het toch t zelfde als mij terwijl hij helemaal niet heeft meegemaakt wat ik heb meegemaakt.
Ik wil trouwens helemaal niet discuteren, ik zeg gewoon dat je tekst anders kan geïnterpreteerd worden en dat zeg ik omdat als je met emotioneel misbruik te maken krijgt dan kan je t missen dat je dan iets te lezen krijgt waarin er schuld of toch gedeeltelijke schuld op jou wordt geschoven voor de situatie.
Mij moet je nu toch ne keer uitleggen hoe je dat anders kan interpreteren alé als je tegen iemand zegt dat ze misschien wel meer uitleg nodig heeft dan een ander en de persoon die de uitleg geeft daardoor gefrustreerd wordt en daardoor uithaalt, hoe moet je dat dan eigenlijk interpreteren dan als dat degene die t slachtoffer is van dat emotioneel misbruik het eigenlijk onbewust zelf veroorzaakt....
Je kan geen kant kiezen?
Jij misschien niet ,ik wel, het is onder geen enkele omstandigheid goed te praten dat iemand zijn partner op zo een manier behandeld.
Niks kan dat  verantwoorden.
Als iemand gefrustreerd raakt door iets of iemand dan moet die persoon maar leren om beter met die frustraties om te gaan ipv die frustraties uit te werken op zijn partner.
Zo simpel is het toch nietwaar
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#38 Geplaatst 11 november 2013 - 19:34

Ocharme Lut, ik herken dit van elders. Moet heel erg ondermijnend zijn voor je zelfvertrouwen en je eigenwaarde :( Goede raad heb ik niet te geven, maar je bent alleszins een vrouw met een gouden hart heb ik hier al vaak gemerkt en probeer niemand je iets te doen geloven dat je niet bent!!! Hoe moeilijk dat ook is. En probeer je misschien voor de rest zoveel mogelijk te omringen met mensen die je complimenten geven en je heel erg appreciëren, misschien maakt het dat iets makkelijker voor je. Veel sterkte.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#39 Geplaatst 11 november 2013 - 20:18

Toen ik het begin van je reactie las Lathyrus kwam het begin voor mij ook over alsof je het niet normaal vindt dat Lut geraakt kan worden door wat haar man haar verwijt ; o.a. doordat je het vergelijkt met je eigen verleden en daarbij uitlegt dat je zelfwaarde enkel door je ouders kan opgebouwd/afgebroken worden (of iets in die aard).
Zelf ben ik het daar niet helemaal mee eens in die zin dat ik geloof, hoe sterk je ook in je schoenen staat qua zelfvertrouwen om het even wie je psychisch helemaal gelijk kan krijgen met de grond.
Al zeker als het, zoals in het geval van Lut, je partner is waar je dagelijks mee leeft.

Maar verder kan ik me inleven waarom jij er zo over denkt en snap ik wel dat je het zeker niet verkeerd bedoelt.

Net zoals ik de redenering van Eibhlin héél goed kan volgen...
Eibhlin probeert naar mijn inziens de mogelijkheden te overlopen waardoor het zou kunnen mis gaan, zonder iemand de schuld in de schoenen te schuiven (vind ik nochtans duidelijk als ik de reactie lees).
Ik kan verkeerd zijn hoor Lathyrus, maar de manier waarop jij dit interpreteert (blijkbaar ook je partner) kan komen doordat je jouw verleden spiegelt aan de problemen die Lut ervaart met haar man.

Niemand helpt Lut door onderling te gaan discussiëren, niemand die probeert mee na de te denken om te helpen hoeft afgebroken te worden toch ;)

Laten we Lut zelf bepalen hoe het bij haar over komt ; het lijkt me belangrijker hoe zij de reacties interpreteert, maar des te meer dat ze er iets kan uit halen waardoor ze op een aangenamere manier verder kan met haar leven.

Lut, ik hoop dat je tussen de verschillende reacties iets vindt die kan helpen.
Alsook dat zolang dit blijft duren je niet blokkeert of je terug trekt door discussies onderling.
Sterkte :geluk:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 11 november 2013 - 20:39.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#40 Geplaatst 11 november 2013 - 21:59

Wat naar om dit te lezen Lut, moet echt heel moeilijk zijn. Gelukkig heb ik dit zelf nog nooit meegemaakt.

Ik snap Eiblin haar punt wel hoor, we kennen niet de hele situatie en maar 1 kant van het verhaal en dan is het natuurlijk nog maar een klein gedeelte van het verhaal, dus daar kunnen we verder niet over oordelen dan...maja daar gaat het natuurlijk ook niet om...het gaat erom hoe Lut zich voelt in deze situatie. Dan kan er wel een onderliggende oorzaak zijn van haar man waardoor hij dit gedrag vertoont...maja daar heeft ze op het moment niets aan, neem aan dat je al met je man erover gesproken hebt hoe dit voor jou voelt?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 11 november 2013 - 22:29

Bekijk berichtchanatas, op 11 november 2013 - 21:59, zei:

Wat naar om dit te lezen Lut, moet echt heel moeilijk zijn. Gelukkig heb ik dit zelf nog nooit meegemaakt.

Ik snap Eiblin haar punt wel hoor, we kennen niet de hele situatie en maar 1 kant van het verhaal en dan is het natuurlijk nog maar een klein gedeelte van het verhaal, dus daar kunnen we verder niet over oordelen dan...maja daar gaat het natuurlijk ook niet om...het gaat erom hoe Lut zich voelt in deze situatie. Dan kan er wel een onderliggende oorzaak zijn van haar man waardoor hij dit gedrag vertoont...maja daar heeft ze op het moment niets aan, neem aan dat je al met je man erover gesproken hebt hoe dit voor jou voelt?
Misschien nu niet maar in de toekomst misschien wel. Als de reden naar boven komt kan er aan gewerkt worden.

Ik ben algemeen niet zo het oooh en aaah type en geef liever een mening dan iemand zn mond na te praten. Met "arme lut" is ze ook niet echt veel op termijn he. (mijn mening, niemand hoeft zich weer aangevallen of aangesproken te voelen, leg gewoon even uit, kwestie van geen nieuwe discussie te starten ;) )

Armani
Armani
  • 15.761 berichten

#42 Geplaatst 11 november 2013 - 22:38

Ik vind dit nogal een gevoelig/persoonlijk onderwerp en zou dit niet zomaar in detail op een openbaar forum durven gooien....

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#43 Geplaatst 11 november 2013 - 22:42

Nee dat snap ik Eiblin, maja die onderliggende oorzaak kan alleen Lut achterhalen, of iemand anders...(psycholoog/dokter whatever). Dus begrijp je ook wel hoor, als je de reden weet dat kan er aan gewerkt worden...maja hoe lang speelt die al? Misschien is het zijn karakter (zeg niet dat het zo is, maar heb geen idee of dit al langer zo speelt), kan ook nog he...sommige mensen houden ervan andere te kleineren...mn broertje heeft daar ook een handje van, bedoelt het soms misschien grappig, maar komt vaak niet zo over.
Nee aan arme lut heeft ze misschien ook niets aan, maar aan de andere kant is het wel fijn als mensen met je meeleven, zeker in zo'n situatie.  En tis inderdaad jou mening, en die mag je geven.
Geplaatste afbeelding

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#44 Geplaatst 11 november 2013 - 22:55

Ik kan me helemaal vinden in Helpluckyvinden, interpretatie van teksten is sowieso heel moeilijk, vooral omdat iedereen alles schrijft met een eigen onderbuik gevoel en het vergelijkt met zijn eigen referentiekader...

Ik denk ook eerlijk gezegd dat deze woordenwisseling online weinig steun biedt aan Lutje die het al moeilijk genoeg heeft, want ze zal dit niet zomaar hier online zetten.
Het gevoel wat voornamelijk telt is dat van Lut en ja, ook een andere kant proberen schetsen kan helpen..

Lut, ik vind het enorm vervelend van je en ik hoop ook dat je het ooit aan hem duidelijk kan maken dat dit je enorm kwetst..
Het zit je zo hoog en dat vind ik erg voor je.
Misschien kun je eens op papier zetten hoe het bij je over komt... want soms komen woorden, voornamelijk in een al verhitte discussie minder over dan een goed geformuleerde brief, waarin je zonder schroom je gevoelens in kunt zetten...

Je komt ook over als iemand die van nature het beste voor heeft met iemand anders, en die gelukkiger is als anderen gelukkig zijn, dan als ze zelf haar dromen en verlangen laat uitkomen, dat siert je enorm.. maar zelfs een lut die zo in elkaar steekt, kan nooit zo goed zijn voor anderen, dan een Lut die sterk in haar schoenen staat en een steun van haar partner in de rug heeft ..

Ik hoop dat je een manier kun vinden, waarop je hem alsnog duidelijk kan maken, hoe ellendig je je voelt en dat hij voortaan nadenkt voordat hij zoiets uitspreekt .. dikke knuffel meis.. en wees trots op jezelf, want zelfs online, een plaats waarop ook veel mensen eerder hun nare kant laten zien (omdat mensen ze toch niet kennen) kom je over als lief, warmhartig en begripvol persoon

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#45 Geplaatst 11 november 2013 - 23:03

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 11 november 2013 - 20:18, zei:

Toen ik het begin van je reactie las Lathyrus kwam het begin voor mij ook over alsof je het niet normaal vindt dat Lut geraakt kan worden door wat haar man haar verwijt ; o.a. doordat je het vergelijkt met je eigen verleden en daarbij uitlegt dat je zelfwaarde enkel door je ouders kan opgebouwd/afgebroken worden (of iets in die aard).
Zelf ben ik het daar niet helemaal mee eens in die zin dat ik geloof, hoe sterk je ook in je schoenen staat qua zelfvertrouwen om het even wie je psychisch helemaal gelijk kan krijgen met de grond.
Al zeker als het, zoals in het geval van Lut, je partner is waar je dagelijks mee leeft.

Maar verder kan ik me inleven waarom jij er zo over denkt en snap ik wel dat je het zeker niet verkeerd bedoelt.

Net zoals ik de redenering van Eibhlin héél goed kan volgen...
Eibhlin probeert naar mijn inziens de mogelijkheden te overlopen waardoor het zou kunnen mis gaan, zonder iemand de schuld in de schoenen te schuiven (vind ik nochtans duidelijk als ik de reactie lees).
Ik kan verkeerd zijn hoor Lathyrus, maar de manier waarop jij dit interpreteert (blijkbaar ook je partner) kan komen doordat je jouw verleden spiegelt aan de problemen die Lut ervaart met haar man.

Niemand helpt Lut door onderling te gaan discussiëren, niemand die probeert mee na de te denken om te helpen hoeft afgebroken te worden toch ;)

Laten we Lut zelf bepalen hoe het bij haar over komt ; het lijkt me belangrijker hoe zij de reacties interpreteert, maar des te meer dat ze er iets kan uit halen waardoor ze op een aangenamere manier verder kan met haar leven.

Lut, ik hoop dat je tussen de verschillende reacties iets vindt die kan helpen.
Alsook dat zolang dit blijft duren je niet blokkeert of je terug trekt door discussies onderling.
Sterkte :geluk:

Ik bedoelde met mijn eerste uitleg over die ouders dat je als kind in een veel zwakkere positie staat dan een volwassene omdat je als kind leert van de volwassenen, de ouders, in je leven.
En als volwassenen heb je zelf al bepaalde kennis
Maar ik weet dat je als volwassene ook zodanig kan afgekraakt worden dat je uiteindelijk met heel weinig of nul komma nul zelfvertrouwen eindigt.
Ik wou helemaal niet zeggen dat het niet normaal is dat Lut geraakt wordt door t geen tegen haar gezegd wordt.
Het verbaast me gewoon dat mensen die zowel op t gebied van eq als iq goed bedeeld zijn en die eigenlijk toch sterk in hun schoenen staan zich toch door een ander kunnen doen laten voelen alsof ze niks waard zijn, snap je?
Het verbaast me dat iemand die toch sterk in zijn of haar schoenen staat die woede niet voelt opflakkeren als iemand zo tekeer gaat tegen hem /haar
Ik had vroeger door t geen ik meegemaakt heb echt niks van zelfvertrouwen of zelfrespect en ik zou me alles laten aanpraten hebben toen, als iemand zei dat iets mijn schuld was dan was het zo, ik geloofde dat.
Als iemand zei dat ik dom was dan was ik dom, als iemand zei dat ik waardeloos was dan was ik waardeloos.
Maar eens ik naar de psycholoog was geweest (4 jaar) en die mijn zelfvertrouwen en zelfwaarde had helpen opbouwen was dat helemaal anders.
Ipv constant bij mezelf schuld te zoeken voor alles en mezelf te laten kleineren heb ik dus een complete aversie opgebouwd tegen zulk gedrag en voel ik alleen nog woede als ik met zulk gedrag te maken krijg.
Woede omdat ik het zo degoutant vind dat iemand een mens zo kan behandelen
Dat zou in mij niet meer opkomen om zulke dingen te geloven als iemand me wil wijsmaken dat ik nog dommer dan dom ben en dat ik waardeloos ben, ik weet nu gewoon dat dat niet waar is.
En ook al zou ik me niet kunnen verweren tegen die persoon en in zekere zin afhankelijk zijn van die persoon en er niet  van wegkunnen, dan zou ik me daar toch tegen verzetten en zou ik me niet zitten down voelen om t geen die persoon tegen mij zegt, ik zou die persoon de voldoening niet willen geven dat hij of zij me zo slecht kan doen laten voelen.
Dat probeerde ik dus duidelijk te maken.
Dat Lut hem die voldoening niet mag geven, dat ze zelf toch beter weet, dat ze weet dat ze heel veel waard is en ze allesbehalve dom is en ze zich niks anders mag laten wijsmaken.
Gevoelsmatig snap ik dat persoon A persoon B zodanig kan zitten afkraken dat zelfs al is persoon B een sterke persoon met initieel veel zelfvertrouwen dat persoon B toch eindigt zonder zelfvertrouwen en met een heel slecht gevoel over zichzelf.
Maar verstandelijk heb ik dan zoiets van dat ik niet snap hoe het mogelijk is dat persoon A persoon B toch zover krijgt dat hij/zij zich zo voelt omdat persoon B verstandelijk gezien toch weet  dat het niet waar is wat persoon A zegt, snap je?

En ik snap eihblin haar redenering van dat hij gefrustreerd raakt door iets maar ik vind het niet goed dat ze dan zegt dat hij misschien gefrustreerd raakt omdat Lut misschien meer uitleg nodig heeft dan een ander of dan normaal gezien
Om de simpele reden dat als iemand al weinig zelfvertrouwen over heeft dan kan die dat missen dat er eigenlijk wordt gezegd dat zijzelf de oorzaak is van het lelijke gedrag van haar man
Want dat wordt uiteindelijk toch gezegd nietwaar, er is gewoon geen andere manier dat het kan opgevat worden.
Eihblin wil dan niet de schuld bij Lut leggen, ze legt uit waardoor volgens haar hij misschien gefrustreerd geraakt en uithaalt maar tegelijkertijd  zegt ze dan ook wel dat lut misschien zelf de oorzaak is van t lelijke gedrag van haar man, ze zegt het niet letterlijk maar daar komt haar uitleg op neer.
En zoiets zeg je niet tegen iemand die al meer dan genoeg te horen krijgt dat ze dom is en weet ik veel wat nog allemaal, iemand wiens zelfvertrouwen en zelfrespect al gekeldert is kan het missen om te horen te krijgen dat zijzelf misschien wel de oorzaak is van dat lelijk gedrag.
Ook al zou Lut meer uitleg nodig hebben dan gelijk wie dan ook, wat ik trouwens niet geloof, dat rechtvaardigt nog altijd niet het gedrag van haar man.
Niks rechtvaardigt dat.

eihblin,ik ben ook niet het ooh en aah type laat staan dat ik iemand naar zijn mond praat, ik voelde me ook niet aangevallen hoor en ik probeer al zeker jou niet aan te vallen, ik probeer je gewoon uit te leggen hoe je tekst kan overkomen op iemand, ik snap niet dat je dat niet snapt wat ik probeer uit te leggen...
Iemand die al voor vanalles en nog wat de schuld in haar schoenen geschoven wordt, iemand die op regelmatige basis te horen krijgt dat ze dommer dan dom is en die weinig of niks van zelfvertrouwen overheeft die gaat niet lezen dat je schrijft dat je het gedrag van hem niet wil goedpraten, die gaat alleen maar lezen wat daar achter staat en dat haar eigen gedrag de oorzaak is van het lelijke gedrag van haar man.
Jij hebt misschien nooit in die positie gezeten dat er niks meer van je zelfvertrouwen of zelfrespect overschoot, ik wel, en ik weet maar al te goed hoe iemand in die situatie dingen opvat , Lut misschien niet, bij haar schiet er hopelijk wat meer over van haar zelfvertrouwen maar er zitten hier genoeg mensen die meelezen die in gelijkaardige situaties zitten en die daar niks over vertellen maar die komen meelezen in de hoop iets te lezen dat hen kan helpen en zij lezen dan ook dat zij eigenlijk de oorzaak zijn van de frustratie en de daaruitvolgende uithalen van hun eega...
Daar hebben ze ook niks aan hoor, integendeel zelfs...
Geplaatste afbeelding