Spring naar inhoud

- - - - -

Voor de kleur kenners

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#1 Geplaatst 10 november 2013 - 17:58

Ik ken iemand die brits korthaar fokt.
Nu is die mama poes een tortie en de papa  blauw.
Wie kan me eens zeggen welke kleuren ze kan hebben?
Ik weet niet of ze drager zijn van een andere kleur, maar ik zou willen weten hoe het met de kleur zit.
Vindt dat er iets scheef zit en voor ik er verder mee ga wil ik zeker zijn.

Dit is de foto toen ze klein nog waren, ik heb de indruk dat mama lapjes poes is of ben ik mis?
563167_1388615811373412_1032565651_n.jpg

Bewerkt door catherine, 10 november 2013 - 18:00.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 10 november 2013 - 18:04

Ik ben geen kenner maar ik dacht dat tortie een lapje zonder wit was?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#3 Geplaatst 10 november 2013 - 18:26

Bekijk berichtstareyedkitten, op 10 november 2013 - 18:04, zei:

Ik ben geen kenner maar ik dacht dat tortie een lapje zonder wit was?
Je hebt 'gewoon' tortie en je hebt 'tortie met wit'. Mijn Rakker bvb is 'tortie met wit', maar geen lapjeskat. Een lapjeskat is een katje waarbij je duidelijker afgelijnde vlakken ziet met rood, zwart en wit.
Dit is dus bvb een lapjeskat: http://www.dierenteh...ages/lapje1.JPG
En dit is een 'tortie met wit' die geen lapjeskat is: http://upload.wikime...ortie-flame.jpg

Volgens mij is een lapjeskat genetisch wel hetzelfde als een tortie en is de officiële naam voor lapjeskatten ook gewoon torties. Een tortie met afgelijnde vlakken wordt volgens mij gewoon in de volksmond een lapjeskat genoemd.
Het katje in de beginpost is dan ook volgens mij een tortie met wit katje.

Volgens mij kunnen uit de combinatie van dat katje en die kater dan ook zwarte, zwart-witte, rood-witte, rode, tortie en tortie met witte katjes komen. Eventueel ook nog blauwe, blauw-witte, blue tortie en blue tortie met witte katjes.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 10 november 2013 - 18:28

Bekijk berichtSyntara, op 10 november 2013 - 18:26, zei:

Je hebt 'gewoon' tortie en je hebt 'tortie met wit'. Mijn Rakker bvb is 'tortie met wit', maar geen lapjeskat. Een lapjeskat is een katje waarbij je duidelijker afgelijnde vlakken ziet met rood, zwart en wit.
Dit is dus bvb een lapjeskat: http://www.dierenteh...ages/lapje1.JPG
En dit is een 'tortie met wit' die geen lapjeskat is: http://upload.wikime...ortie-flame.jpg

Volgens mij is een lapjeskat genetisch wel hetzelfde als een tortie en is de officiële naam voor lapjeskatten ook gewoon torties. Een tortie met afgelijnde vlakken wordt volgens mij gewoon in de volksmond een lapjeskat genoemd.
Het katje in de beginpost is dan ook volgens mij een tortie met wit katje.

Volgens mij kunnen uit de combinatie van dat katje en die kater dan ook zwarte, zwart-witte, rood-witte, rode, tortie en tortie met witte katjes komen. Eventueel ook nog blauwe, blauw-witte, blue tortie en blue tortie met witte katjes.

Ah, oei, dat wist ik niet.

Is mijn Lily dan eigenlijk een lapje of een tortie?

(sorry dat ik :off: ga Catherine)
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#5 Geplaatst 10 november 2013 - 18:48

Bekijk berichtstareyedkitten, op 10 november 2013 - 18:28, zei:

Ah, oei, dat wist ik niet.

Is mijn Lily dan eigenlijk een lapje of een tortie?

(sorry dat ik :off: ga Catherine)
Jouw Lily vind ik dan niet echt een lapjeskat omdat het grootste deel van haar vacht toch meer zwart met spikkeltjes is en niet echt grote afgelijnde vlekken. Maarja, soms zijn katjes er ook iets tussenin. Vandaar dat het officieel ook gewoon dezelfde kleur is, maar het hangt gewoon af per kat welk patroon die kleur heeft. Ik denk dat er ook wel wat verschil zit in wanneer mensen een kat juist lapjeskat noemen omdat het net geen officiële benaming is, dus dat is ook niet ergens duidelijk beschreven wanneer een kat nu een lapjeskat is. Maar ik heb toch altijd begrepen dat bvb mijn Rakker die eigenlijk geen 'lapjes' heeft, gewoon 1 wit vlekje dan niet als lapjeskat benoemd wordt. Maar 'gewoon' een tortie met wit is.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 10 november 2013 - 18:52

Bekijk berichtSyntara, op 10 november 2013 - 18:48, zei:

Jouw Lily vind ik dan niet echt een lapjeskat omdat het grootste deel van haar vacht toch meer zwart met spikkeltjes is en niet echt grote afgelijnde vlekken. Maarja, soms zijn katjes er ook iets tussenin. Vandaar dat het officieel ook gewoon dezelfde kleur is, maar het hangt gewoon af per kat welk patroon die kleur heeft. Ik denk dat er ook wel wat verschil zit in wanneer mensen een kat juist lapjeskat noemen omdat het net geen officiële benaming is, dus dat is ook niet ergens duidelijk beschreven wanneer een kat nu een lapjeskat is. Maar ik heb toch altijd begrepen dat bvb mijn Rakker die eigenlijk geen 'lapjes' heeft, gewoon 1 wit vlekje dan niet als lapjeskat benoemd wordt. Maar 'gewoon' een tortie met wit is.

Ahja, Lily heeft eigenlijk alleen witte pootjes en een witte vlek op haar hals en een witte bovenlip (waardoor het lijkt alsof ze konijnentanden heeft). Lily is dus een tortie... allez, hoe moet ik haar dat nu vertellen zonder haar gevoelens te kwetsen? :onzeker:

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#7 Geplaatst 10 november 2013 - 18:58

:off: Haha jouw Lily is een heel mooi katje, vertel haar dat maar! :loveshower: :lachen:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 10 november 2013 - 19:44

verschil tss tortie en lapjes ken ik ook, wist niet dat er ook torties met wit waren, ik heb een tortie ons mira.

Maar mijn vraag is als fokt met blauw en tortie met wit welke kleuren van kittens kan je dan krijgen?

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#9 Geplaatst 10 november 2013 - 23:43

Dat had ik even hierboven al geantwoord ;)

Bekijk berichtSyntara, op 10 november 2013 - 18:26, zei:

Volgens mij kunnen uit de combinatie van dat katje en die kater dan ook zwarte, zwart-witte, rood-witte, rode, tortie en tortie met witte katjes komen. Eventueel ook nog blauwe, blauw-witte, blue tortie en blue tortie met witte katjes. (Als moeder ook verdunningsfactor draagt)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 11 november 2013 - 00:22

Sorry erover gelezen. :oops: