Spring naar inhoud

- - - - -

ziek, ziek, ziek :(

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 11 november 2013 - 16:02

Hallo allen,

Ik begin met een serieuze zucht! Hoe blij ik ook was met mijn nieuwe aanwinst, mijn kitten rexje des te triesterig ik nu momenteel ben :) Ik ben dus nu 12d geleden de kitten gaan halen bij de cattery. 1e nacht had hij in de slaapkamer doorgebracht en is dan beginnen niezen. Ik dacht hij heeft een koudeke gevat dus de chauffage laten branden enz. Het is er niet op verbeterd en ben dan op aanraden van de cattery naar de arts geweest. Conclusie: de kitten heeft serieuze niesziekte, medicatie gaan halen en ik dien hem nu 2x per dag een pilleke toe. Serieuze snot in het rond(mijn excuses om het zo te stellen) en hoesten. Sinds vandaag zag ik dat mijn Nanou wat pips was .... en jaaaaaa hoor, zij begint te niezen en heeft serieus tranende ogen! Verdikke hé, die heeft het natuurlijk ook. Nochtans is ze ingeënt tegen kattenziekte en niesziekte. HOe kan dat dan dat zij het ook krijgt? Ik zit wat met mijn handen in mijn haren want zoiets had ik niet verwacht hoor :( :( :(

Hebben jullie zoiets ook al meegemaakt?
zucht :( :(

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 11 november 2013 - 16:07

Hier (vingerkes kruisen) gelukkig nog geen niesziekte.
Maar ik dacht dat niesziekte ook iets is met verschillende varianten (gelijk als bij ons een griep verschillende varianten heeft, hoewel niesziekte en griep voor de rest niets met elkaar te maken hebben ;) )
Hoewel ik dat niet zeker ben hé, heb het ook maar ergens gelezen (en 'k weet zelfs al niet meer waar... :oops:)

Mijn broer en schoonzus hun katje heeft ook serieuze niesziekte opgelopen toen het klein was en mits goeie zorgen maar heel lange behandeling is het er volledig doorgekomen.
Het enige dat je kan doen is strikt de instructies van de DA opvolgen en telkens je poezelkes tranende oogjes hebben, deze uitwassen.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 11 november 2013 - 16:40

Alle varianten zitten niet in het vaccin, ze kunnen nog altijd niesziekte krijgen.
Zorg dat neusje en oogjes goed proper zijn.
En niet wanhopen, ik heb 2j geleden het ook meegemaakt toen hebben ze alle 16 het gehad de één na de andere. Met ab en je goede zorgen komt dit wel in orde.

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#4 Geplaatst 11 november 2013 - 17:49

Als je niesziekte goed verzorgt is dat geen drama hoor. Je dierenarts weet perfect hoe dat moet: meestal antibiotica, vaak oogzalf en afhankelijk van de toestand van je kat / kitten ook iets om de weerstand te verhogen (want niesziekte is vooral viraal, en moet dus door het immuunsysteem zelf overwonnen worden). Maar je katje kan er in het begin heel ellendig van zijn. Meestal verbetert de toestand snel en slaat de antibiotica snel aan. Maar de restverschijnselen (niezen, tranende oogjes) kunnen behoorlijk lang aanslepen.

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 11 november 2013 - 18:40

Bekijk berichtFreya13, op 11 november 2013 - 17:49, zei:

Als je niesziekte goed verzorgt is dat geen drama hoor. Je dierenarts weet perfect hoe dat moet: meestal antibiotica, vaak oogzalf en afhankelijk van de toestand van je kat / kitten ook iets om de weerstand te verhogen (want niesziekte is vooral viraal, en moet dus door het immuunsysteem zelf overwonnen worden). Maar je katje kan er in het begin heel ellendig van zijn. Meestal verbetert de toestand snel en slaat de antibiotica snel aan. Maar de restverschijnselen (niezen, tranende oogjes) kunnen behoorlijk lang aanslepen.
Welja het is nu mijn oudere poes die hier zo lamlendig in haar hangmatje ligt ... ocharme :(

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 11 november 2013 - 18:51

Je kan hen sowieso allebei L-lysine geven. Dit is een aminozuur dat de weerstand opkrikt en de symptomen van een "aanval" van niesziekte onderdrukt. Dit is in poedervorm oa te verkrijgen bij je apotheker. Je kan dat mengen in een beetje viyo bijvoorbeeld als ze dat graag lusten. Er bestaat ook een F-lysine, die je vaak bij je DA kan kopen, maar die is van samenstelling hetzelfde, enkel heeft die een smaaksupplement (ik dacht iets visachtige) waar niet alle katten gek van zijn. De L-lysine is smaakloos en wordt denk ik door de meeste katten gemakkelijk ingenomen. Je kan dit best gedurende een hele periode geven, zodat hun weerstand er echt baat bij heeft. Maar ok, het kan best zijn dat ze nu eerst aan AB moeten om de ergste symptomen te onderdrukken, de lysine is puur weerstands verhogend. Succes in ieder geval :geluk:
Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 11 november 2013 - 19:52

Ik hoop dat je schatjes echt wel vlug terug genezen zullen zijn. Het voelt zo verkeerd aan hé, als je kat zo stil en slapjes is. Dat is zo niet hun normale manier van doen. Maar met de jusite medicatie komt het wel allemaal terug in orde. :miauw: