Spring naar inhoud

- - - - -

Overgaan op andere brok

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 november 2013 - 16:48

Sinds vrijdag zijn mijn twee dolletjes dus bij mij.

Nu heb ik al een vraagje en voel me al vrij lastig..
Snickers heeft al een paar daagjes diarree. Ik dacht dat dit zou komen door de stress van de verhuis van de cattery naar hier. Maar sinds vandaag is het erger geworden. Heel plat en enorm stinken..

Nu kregen ze bij de cattery RC kitten. Deze krijgen ze hier uiteraard ook nog maar omdat ik een graanvrije brok wou ging ik voor Acana.
Ik ben dit vanaf zondag beginnen mengen onder de RC. Heel kleine beetjes stuk of 10 brokjes, elke keer als ze droogvoer kregen.
Zou dit van de Acana kunnen komen? Acana eten ze het beide heel graag, dacht omdat dit geen gekende brok was ze hun neus zouden ophalen maar nee hoor!

Caramel heeft nergens last van en heeft hele mooie drollen.

Nu heb ik met de cattery het er ook over gehad en zij raad aan te stoppen met de Acana tot hij terug helemaal in orde is. Moest het erger worden stelt ze voor ook tijdelijk te stoppen met de carnibest.
Carnibest en RC zijn ze al gewoon van in de cattery. Acana was nieuw maar dus nog maar zeer beperkt gegeven.

Als hij nu terug beter is welke verhouding van RC en Acana zou ik dan best starten? 90% en 10% of anders?

Ik heb al bang dat ik te voorbarig wou zijn met het gewoon maken aan de Acana. En dat hij door mij dus de diarree heeft .
Zou ik misschien iets van probiotica kunnen gaan halen om zijn darmpjes wat op orde te stellen?

Verder is hij heeel speels en heeft een gezonde eetlust ;)

Ben beetje ongerust hoor :)

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 12 november 2013 - 16:55

Waar je alvast mee kunt beginnen is het koken van rijst, de rijst mag je zelf opeten :) en het kooknat geef je aan de katjes, mijn katjes lusten het allemaal schijnen het zelfs lekker te vinden
ook kun je in plaats van natvoer gekookte kipfilet geven, en persoonlijk zou ik voorlopig even de Acana achterwege laten, de verandering van voer kwam denk ik net even te snel nadat ze
bij jullie kwamen, heel veel beterschap voor Snickers :)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 12 november 2013 - 16:56

Hoi Jordy,

Ik zou als ik jouw was zeker niet stoppen met de carnibest, die zorgt net voor goede vaste drolletjes. Wat je kan doen is Snickers een dagje enkel gekookte kippenfilet geven en dan voorzichtig terug beginnen mengen.....
Ben je zeker dat Snickers niet iets anders "gesnoept" heeft? Zijn diarree komt mischien niet door de acana brokjes maar toch door alle veranderingen op zo'n korte tijd....

Ah ja, volgens Anja is rauw lamshart ook goed tegen diarree, maar dan moet hij dat wel willen eten hé.

Voor de rest moet je nog nuiet panikeren zolang hij speels is, goed blijft eten en de diarree niet aanhoud.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 12 november 2013 - 17:04

Het is idd mogelijk dat hij daar diarree van krijgt, wat eigenlijk heel goed is om bij te geven als je veranderd van voeding is probiotica.
Eigenlijk voor verhuis, operatie, verandering van voeding... voor alle stress situatie is probiotica een aanrader

En idd rauw lamshart is het beste om te geven, dat is wel iets dat ze moeten lusten maar denk wel dat de kans groot is dat de jouwe het lusten omdat ze op rauw staan.
Wat ook goed is witte koolvis daar zijn ze absoluut zot van. :)

Hier kan je bene bac vinden => klik

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 12 november 2013 - 17:05

Bekijk berichtSolotje, op 12 november 2013 - 17:04, zei:

Het is idd mogelijk dat hij daar diarree van krijgt, wat eigenlijk heel goed is om bij te geven als je veranderd van voeding is probiotica.
Eigenlijk voor verhuis, operatie, verandering van voeding... voor alle stress situatie is probiotica een aanrader

En idd rauw lamshart is het beste om te geven, dat is wel iets dat ze moeten lusten maar denk wel dat de kans groot is dat de jouwe het lusten omdat ze op rauw staan.
Wat ook goed is witte koolvis daar zijn ze absoluut zot van. :)

Welke probiotica kan ik dan bijvoorbeeld goed geven?
En is dat te mengen onder het rauwvoer?

Bewerkt door Jo'ke, 12 november 2013 - 17:05.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 12 november 2013 - 17:07

Ja kan je mengen of direct in het mondje spuiten als je de pasta neemt, poeder is door het voer mengen.

Hier meer uitleg => klik

Christel70
Christel70
  • 1.515 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 12 november 2013 - 17:27

Ik heb hier toevallig ook pas Acana geprobeerd. Daar kregen ze dus allebei diarree van. Toki kreeg daar zelfs jeuk van (soort van allergie denk ik).
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#8 Geplaatst 12 november 2013 - 17:45

Mijn zus heeft juist hetzelfde voorgehad, poesje geadopteerd en van rommelvoeding overgeschakeld op RC, maar hij kreeg ook diaree.
Ze is bij de da probiotica gaan halen en na een dag of 5 zijn de drolletjes nog nooit zo goed geweest.

Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 12 november 2013 - 17:51

Inderdaad altijd zorgen dat je een probiotica in huis hebt. Als je er tegenop ziet om te bestellen online, kan je ook altijd bij je DA Protecdiar halen, die hebben dat meestal (of iets gelijkaardigs) op stock. Misschien toch iets langer wachten voordat je de kittens overschakelt op andere brok, er is in hun jonge leventje net veel gebeurd (operatie, verhuis, ...)     Je geeft per toeval niet bv Viyo die ze niet gewend zijn? Want daar reageren sommigen ook slecht op...
Geplaatste afbeelding

Sach
Sach
  • 122 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 12 november 2013 - 17:55

Ik heb hetzelfde probleem hier :( elke keer ik een kleine hoeveelheid nieuw droogvoer meng met het huidige droogvoer, heeft Massimo hier last van. Ik had nog niet gehoord van probiotica, ik ga zeker die Bene Bac is bekijken. :)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 12 november 2013 - 18:06

Ik heb ook een paar keer probiotica gegeven aan het kleine opvangertje. Och, dat beestje kokhalsde gewoon, had er maar 1/3 van binnen. Dus niet echt een succes hier. Maar z'n diarree is uiteindelijk wel minder geworden. Hij was pas overgeschakeld van de fles naar wat hapjes vers kip.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 12 november 2013 - 18:40

Bekijk berichtsnoopy, op 12 november 2013 - 17:51, zei:

Inderdaad altijd zorgen dat je een probiotica in huis hebt. Als je er tegenop ziet om te bestellen online, kan je ook altijd bij je DA Protecdiar halen, die hebben dat meestal (of iets gelijkaardigs) op stock. Misschien toch iets langer wachten voordat je de kittens overschakelt op andere brok, er is in hun jonge leventje net veel gebeurd (operatie, verhuis, ...) Je geeft per toeval niet bv Viyo die ze niet gewend zijn? Want daar reageren sommigen ook slecht op...

Neen de Viyo geef ik niet.
Ik zal morgen eens langs de apotheker gaan voor die probiotica. Deze zullen dit ook kunnen bestellen zeker zodat ik het morgen al heb?

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 12 november 2013 - 18:58

Probiotica vind ik heel goed. 'k Heb dat al een paar keer gebruikt voor de opvangertjes want er zijn er ook regelmatig tussen met diarree.
'k Heb nu het probiotica poeder voor onder hun eten te mengen maar had nog probiotica voor kindjes in huis en momenteel doe ik daar weer een kuur mee (gewoon een zakje oplossen in hun drink-visbokaal).
Protecdiar is ook heel goed, maar mag je nooit samen geven (= op hetzelfde moment) als medicatie. Protecdiar gaat de "slechte stoffen" uit de darmen wegnemen maar zou medicatie ook aanzien als "slechte stof" (da's 't goeie woord niet hé ;) ) en daardoor zou de werking van de medicatie teniet gedaan worden.

Verder kan je misschien ook eens Hills geven ipv RC kitten? 'k Heb het er toevallig vandaag ook nog over gehad. Mijn zwartjes kregen ook Hills kitten toen ze klein waren en nooit last gehad van diarree, terwijl ze achter mijn rug van Snoetje* haar brokjes meesnoepten.
De opvangertjes kregen RC kitten maar hadden dan wel rapper diarree als ze aan het eten van de volwassen poezels meesnoepten. Toeval? 'k Weet het niet. Maar voor het volgende kitten-opvangseizoen staat hier al een grote zak Hills klaar ;)
En dan kan je dit misschien langzaam maar zeker mengen met Acana?
't Is maar een idee hé ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

CVR
CVR
  • 572 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 12 november 2013 - 19:08

Mijn kleinste ragdoll Speedy  nu 6 maand had ook last van tamelijk platte kakka ik gaf hem ook RC indoor en ben nu op nieuwe voeding van RC specifiek voor Ragdolls over geschakeld.En zen ontlasting is nu toch wel een pak vaster geworden hoor .Ik heb deze voeding gekocht bij zoowizo in Kontich .Ik heb deze voeding nog nergens anders gezien.Op het rek stond dat deze nieuw in het assortiment is. Succes he!

Christine

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 12 november 2013 - 19:53

Ik nu RC sensitive en Kitten van Hills, had ervoor RC kitten en Sanabelle, maar denk dat sanabelle ook niet ideaal is voor de geur...