Spring naar inhoud

- - - - -

bad van plaatstaal of acryl?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#16 Geplaatst 13 november 2013 - 22:40

Ik vind het nochtans zo ontspannend om een lekker lang bad te nemen. Lekker veel badschuim, en een goed boek erbij. Lezen tot ik begin te soezen, boek wegleggen en dan een beetje slapen, zalig! Ik kan er toch ook met gemak een uur in liggen hoor. Maar dan moet idd al mijn werk gedaan zijn, anders lukt het niet en lig ik maar te denken aan wat ik allemaal nog moet doen.

Oké, en dan nu on topic: ik heb niet anders geweten dan een bad uit staalplaat, tot we voor ons nieuw huis een nieuw bad moesten kiezen. Tot mijn verbazing bleek staalplaat nog moeilijk te vinden. Ik was niet te vinden voor acryl en ook niet voor quaryl, deze laatste omdat die gewoon ook heel duur is. Uiteindelijk dus een acryl bad gekozen, dat staat er nu drie jaar en toch wel tevreden over. Of het minder snel afkoelt kan ik niet meteen zeggen, maar qua onderhoud geen enkel probleem.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#17 Geplaatst 13 november 2013 - 23:45

Ha jakkes een uur en half in bad liggen, uiteindelijk lig je toch in je eigen vuil water.
Nee hier geen bad meer dat hebben we eruit gesmeten en een douche geplaatst. Veel zuiniger en rapper.

Bewerkt door catherine, 13 november 2013 - 23:46.

Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 14 november 2013 - 00:07

Bekijk berichtwendyv123, op 13 november 2013 - 21:35, zei:

Ik zou een acryl of een quaryl bad aanraden van een degelijke kwaliteit, dan heb je jarenlang plezier zonder risico op verkleuren tenzij je gekke dingen gaat doen. Het voornaamste voordeel vind ik zelf dat het niet zo erg schuift als een geëmailleerd bad zoals plaatstaal en dat het aangenaam warm aanvoelt. Het krast wel meer, je mag er dus niet op schuren. Wat de prijs betreft, er zijn betaalbare en dure modellen bij alle betere merken maar over het algemeen is een plaatstalen bad goedkoper. Ik heb 9,5 jaar lang in de sanitair gezeten, ondertussen ben ik er wel een dikke 10 jaar uit maar er is niet zo heel veel veranderd buiten nieuwe modellen en wat modeverschijnselen. Verschil tussen acryl en quaryl : acryl is volledig kunststof, al dan niet verstevigd met glasvezel aan de onderkant en verstevigd in de randen. Het is een plaat die wordt verwarmd en wordt gevormd rond een mal. Quaryl is acryl vermengd met kwartsdeeltjes en wordt gegoten in een mal. Quaryl is minder vervormbaar, harder, krasbestendiger dan acryl maar niet zo hard als emaille, ik vind het superstevig en er zijn hele mooie en strakke vormen in te krijgen. Ik heb zelf een quaryl bad van Villeroy&Boch wat een echt topmerk is, maar er zijn er nog hoor die heel erg goed zijn. Plaatstaal is een plaat die rond een mal wordt geponst en dan wordt geëmailleerd, dit wordt er echt op gebakken en is heel erg hard. Nadeel vind ik vooral dat als je er iets in laat vallen, dat er stukjes af springen. Het schuift ook heel erg en voelt koud aan.

Persoonlijk kies ik voor Quaryl.
Voor de rest kan ik mij aansluiten bij bovenstaande.

Bewerkt door Jana_23, 14 november 2013 - 00:08.

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#19 Geplaatst 14 november 2013 - 00:40

Bekijk berichtcatherine, op 13 november 2013 - 23:45, zei:

Ha jakkes een uur en half in bad liggen, uiteindelijk lig je toch in je eigen vuil water.
Nee hier geen bad meer dat hebben we eruit gesmeten en een douche geplaatst. Veel zuiniger en rapper.

Ons bad staat tegenover onze douche, dus ik stap uit bad en dan rechtstreeks douche in om me in te zepen en af te spoelen. Bad is voor mij om te relaxen dus, niet om me "te wassen" :)

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#20 Geplaatst 14 november 2013 - 10:38

Wij hebben hier een stalen bad, het nadeel is dat het inderdaad sneller koud is dan acryl, nog een nadeel is dat je het absoluut niet met een antikalk product mag schoonmaken. Het grote voordeel is dat het veel minder krassen krijgt.
Ik denk ook dat je meer verschillende modellen hebt in acryl

Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#21 Geplaatst 14 november 2013 - 14:20

Bekijk berichtInge91, op 14 november 2013 - 10:38, zei:

Wij hebben hier een stalen bad, het nadeel is dat het inderdaad sneller koud is dan acryl, nog een nadeel is dat je het absoluut niet met een antikalk product mag schoonmaken. Het grote voordeel is dat het veel minder krassen krijgt.
Ik denk ook dat je meer verschillende modellen hebt in acryl

waarom mag je plaatstaal niet met een antikalk product schoonmaken? ik gebruik hier altijd antikal, en heb toch geen problemen...
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#22 Geplaatst 14 november 2013 - 18:21

De emaille laag kan zo oplossen, we hebben het vroeger gehad sindsdien hadden we een grof bad zonder glans ;)
Geplaatste afbeelding