Spring naar inhoud

- - - - -

Schimmel in douche

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#1 Geplaatst 13 november 2013 - 22:49

Wij hebben onze douche nu bijna drie jaar. Het is een inloopdouche, de bak is in acryl en de betegeling zijn dezelfde tegels als van de badkamer. Ik kuis de douche wekelijks uit met antikal. Nu mijn vraag: onder de silicone ziet het zwart, dat wijst dus op schimmel. Iemand enig idee hoe ik dat weg krijg? Want vanbovenop schuren heeft natuurlijk niet veel zin...
Op een bepaalde plek op de tegels, zo'n vierkante meter groot, komen er ook nu altijd aan kleine zwarte vlekjes, ook schimmel neem ik aan. Die kan ik wegschuren, maar na een tijd komt dat terug. Heb al nagevraagd of dat zou kunnen komen door een gaatje in de dampdoek die eronder zit, maar ze beweren van niet.

Nu heb ik zo een anti-schimmelproduct gekocht, maar ik lees dat dat niet in contact mag komen met de huid, niet mag ingeademd worden enz. Lijkt me logisch natuurlijk, maar hoe pak ik dat aan?
Ook niet zo gezond, ik weet het, maar als ik de douche kuis met antikal doe ik dat net voor ik me zelf ga douchen en sta ik er dus in, aangezien de douche te groot is om het te doen als ik er niet ga instaan. Maar hoe pak ik dat dan aan met dat anti-schimmelproduct, en hoe krijg ik de schimmel ònder de silicone weg?

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 13 november 2013 - 22:52

Ik heb ook zo'n schimmelspray moeten gebruiken in mijn wc tje op het plafond. Ik heb daar 1 keer mee gespoten op de grote vlek die er al was voor ik verhuisde en dat ding is gewoon verdwenen en nooit meer teruggekomen. De schimmel zat onder de verf, ze hadden daar gewoon overgeschilderd zei de schilder van het appartementsgebouw, dus ik neem aan dat het ook wel door de silicone kan dringen.

Het stink verschrikkelijk, ik ben de hele nacht niet in de ruimte gekomen na ik gespoten had, maar ik rook het tot in de living en slaapkamer.

Het is inderdaad niet goed voor de huid en luchtwegen en hou zeker je katten uit de buurt.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 13 november 2013 - 22:52

Ik denk dat je de siliconen zal moeten vervangen, zou niet weten hoe je daaronder schimmel zou kunnen verwijderen.
Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 13 november 2013 - 22:54

Wij zitten ook met een schimmelprobleem in de badkamer.
Het zijn dan wel niet de siliconen tussen de tegels, maar het plafond dat beschimmeld is.
Ik heb mijn gewoon goed aangekleed, dus armen, benen, nek bedekt, muts opgezet, grote bril en dikke sjaal rond m'n neus/mond gedaan, dichte schoenen aan gedaan en handschoenen.
Zodat er dus zo min mogelijk huid bloot is.
De ventilatie opzetten en dan spuiten maar.
Het heeft bij ons wel bijna 24 uur voor de geur er weg was en zelfs daarna rook je het nog, maar wel veel minder.

Succes!!

Time spent with cats is never wasted

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 november 2013 - 23:00

schimmel onder de silicone :
ik zou denken dat er vocht onder de silicone kan omdat deze niet voldoende aansluit aan de douchebak of aan de tegels
ik zou voorstellen van de oude silicone weg te nemen, alle schimmel weg te poetsen
alles deftig te laten uitdrogen, dat er zeker geen vocht meer onder de nieuwe silicone komt
en nieuwe silicone spuiten

als je met zo een sterk anti schimmel product aan de gang wilt moet je inderdaad je voorzorgen nemen
- handbescherming door eventueel rubberen handschoenen (van die kuishandschoenen bv)
- oogbescherming, tegen de spatten, bril ofzo
- overschoenen, zo van die plastiekzakjes, dat ze bv in de kliniek over je schoenen aantrekt, zodat je nadien als je uit de douche stapt het product niet je ganse huis mee door neemt met elke stap
- luchtwegen bescherming door bv zo een kapje op neus en mond, om zo min mogelijk van die chemische dinges in te ademen
- kuistenue met lange broek en lange mouwen zodat zo min mogelijk huid zichtbaar is

en zeker niet vergeten : heel lang ventileren en verluchten
en zeker katten buiten houden !

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#6 Geplaatst 13 november 2013 - 23:01

Bedankt alvast voor de reacties! Was ook al van plan om, als ik gebruik, goed te ventileren en onze poezelkes weg te houden. Maar je moet dat nadien toch nog wegschuren dacht ik? Ik weet niet goed hoe ik dit kan doen zonder zelf nat te worden, aangezien ik daarvoor dus echt ìn de douche moet staan.

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 13 november 2013 - 23:02

wat staat er op de gebruiksaanwijzing van het product?
moet je het nadien wegspoelen?

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#8 Geplaatst 13 november 2013 - 23:05

Het beste prooduct hiervoor vond ik de HG Schimmel- , Vocht- & weerplekken verwijderaar.
Inderdaad behoorlijk heftig spul; maar wle effectief

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#9 Geplaatst 13 november 2013 - 23:05

Bekijk berichtKaprice, op 13 november 2013 - 23:00, zei:

schimmel onder de silicone :
ik zou denken dat er vocht onder de silicone kan omdat deze niet voldoende aansluit aan de douchebak of aan de tegels
ik zou voorstellen van de oude silicone weg te nemen, alle schimmel weg te poetsen
alles deftig te laten uitdrogen, dat er zeker geen vocht meer onder de nieuwe silicone komt
en nieuwe silicone spuiten

als je met zo een sterk anti schimmel product aan de gang wilt moet je inderdaad je voorzorgen nemen
- handbescherming door eventueel rubberen handschoenen (van die kuishandschoenen bv)
- oogbescherming, tegen de spatten, bril ofzo
- overschoenen, zo van die plastiekzakjes, dat ze bv in de kliniek over je schoenen aantrekt, zodat je nadien als je uit de douche stapt het product niet je ganse huis mee door neemt met elke stap
- luchtwegen bescherming door bv zo een kapje op neus en mond, om zo min mogelijk van die chemische dinges in te ademen
- kuistenue met lange broek en lange mouwen zodat zo min mogelijk huid zichtbaar is

en zeker niet vergeten : heel lang ventileren en verluchten
en zeker katten buiten houden !

Had ik nog niet aan gedacht, zou misschien geen slecht idee zijn om nieuwe silicone te spuiten, nadat het hele boeltje is verwijderd, behandeld en opgedroogd.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 13 november 2013 - 23:08

Is het niet de silicone zelf die schimmelt?
Ik zou ook zeker en vast een bril aan doen. Ik heb ook die hg schimmelvlekken gebruikt voor een plafond, heeeel effectief. Alleen weet ik niet of dat op die silicone gaat werken. Als het de vlekjes zijn die ik voor me zie zitten die precies in die silicone. Dat spul stinkt inderdaad wel enorm.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 13 november 2013 - 23:15

ik heb eens in een doe-het-zelf programma gezien, dat je eigenlijk sowieso jaarllijks de silicone zou moeten vervangen.

tjah, dat doe ik ook niet, maar in dit geval zal het wel nodig zijn denk ik.
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#12 Geplaatst 13 november 2013 - 23:20

Bekijk berichtKaprice, op 13 november 2013 - 23:02, zei:

wat staat er op de gebruiksaanwijzing van het product?
moet je het nadien wegspoelen?

Ga ik nog eens moeten bekijken, zal er morgen eens naar zien.

Bekijk berichtTripkippiej, op 13 november 2013 - 23:05, zei:

Het beste prooduct hiervoor vond ik de HG Schimmel- , Vocht- & weerplekken verwijderaar.
Inderdaad behoorlijk heftig spul; maar wle effectief

Ik heb al producten van HG gebruikt, is heel goed merk, maar het schimmelproduct dat ik hier in huis heb is van den Aldi :)

Bekijk berichtEibhlin, op 13 november 2013 - 23:08, zei:

Is het niet de silicone zelf die schimmelt?
Ik zou ook zeker en vast een bril aan doen. Ik heb ook die hg schimmelvlekken gebruikt voor een plafond, heeeel effectief. Alleen weet ik niet of dat op die silicone gaat werken. Als het de vlekjes zijn die ik voor me zie zitten die precies in die silicone. Dat spul stinkt inderdaad wel enorm.

geen idee eigenlijk, wist niet dat silicone kunnen beschimmelen... Zou het eens goed moeten bekijken dan.

Bekijk berichtNele, op 13 november 2013 - 23:15, zei:

ik heb eens in een doe-het-zelf programma gezien, dat je eigenlijk sowieso jaarllijks de silicone zou moeten vervangen.

Ieder jaar pfff, stel je voor :trance:  Langs de andere kant, dit is natuurlijk ook echt geen zicht, en waarschijnlijk ook wel allesbehalve gezond. Vind het wel erg dat dit na amper drie jaar zo erg gesteld is, terwijl ik die douche volgens mij toch wel deftig onderhoud.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 13 november 2013 - 23:41

Silicoon verwijderen en zien dat alles perfect droog is dan nieuwe silicoon zetten speciaal voor badkamers en schimmelwerende. Dan blijft die normaal wit. Wel zien dat die goed gezet wordt want als er ergens water onderin kan dan kan er nog schimmel optreden. Ook alle dagen die badkamer verluchten, raam een uurke open en elke keer wat openzetten na het pakken van een douche zodat het vocht naar buiten kan. Wij hebben nog extra een systeem gezet dat de vochtige lucht afzuigt naar buiten. We hebben in de badkamer nooit meer schimmel gehad.

Bekijk berichtNele, op 13 november 2013 - 23:15, zei:

Dat is dikke zever waarschijnlijk gezegd in naam van het produkt om te verkopen.
Als de juiste silicoon is gezet en te goei dan gaat die jaren mee. Meestal zetten de mensen de goedkopere en tja dan krijg je schimmel.
Het moet echt die voor vochtige ruimtes zijn met anti schimmel.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#14 Geplaatst 14 november 2013 - 00:45

Wij hebben ook zo'n afzuigsysteem voor het vocht, zetten het raam ook alle dagen open, behalve in de herfst of winter wanneer het koud is. Ze hadden ons ook gegarandeerd dat het speciale silicone was voor de badkamer. Zo zie je maar he, ze kunnen u wijsmaken wat ze willen. Ik ga toch wel serieus overwegen om die silicone opnieuw te doen dan, want na drie jaar zoveel schimmel te hebben vind ik niet echt aangenaam :trance:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 14 november 2013 - 01:04

Denkt dit ook dat je best de siliconen vervangt ;)
Uiteindelijk zit de schimmel daaronder ; raakt het product er in het beste geval ook tussen zal het 9/10 kansen ook je siliconen aantasten als het zo agressief is.
En dicht dan uiteindelijk ook niet de plaatsen waar het water onder raakte.
Persoonlijk zou ik dat product niet gebruiken voordat ik nieuwe siliconen aanbreng, maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik zelf te bang ben om met zulke producten te werken.

Zitten met een badkamer die verlucht kan worden door koepel, lukt uiteraard niet wanneer het regent.
Ook wel ventilatie, doch niet voldoende want na bad of douche blijft er damp hangen.
Na te douchen of baden droog ik bad & douche (combi) wel steeds af met een zeemvel en laat de deur van de badkamer open staan om te verluchten.
Wonen hier bijna 2 jaar, nog geen schimmel rond of aan de siliconen.

Wel van voordien al een beetje verkleuring (misschien deels schimmel) aan de muur rondom de koepel, deze gaan we ooit wel eens herschilderen met speciale verf voor badkamers.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 14 november 2013 - 01:05.