Spring naar inhoud

* * * - - 1 stemmen

Achterpoten verlamd na aanrijding

• Log in om te reageren
54 reacties op dit onderwerp
Kaaro&Emma
Kaaro&Emma
  • 15 berichten

#1 Geplaatst 14 november 2013 - 13:39

Beste kattenbaasjes,

Ik ben Emma en ik ben nieuw hier op de Kattensite. Ik schreef me in omdat ik jullie ‘hulp’ nodig heb. Mijn kater Kaaro (ongeveer 3 jaar, gecastreerde zwerfkat die ik sinds augustus in huis genomen heb) is dinsdagavond aangereden door een auto. Hij kon nog net tot aan de deur kruipen zodat ik hem kon vinden. Hij kroop op zijn twee voorpoten naar binnen, jankend van de pijn maar nergens bloed. Ik ben direct naar de dierenarts gegaan. Kaaro was zo erg in shock dat de dierenarts die avond geen foto’s kon nemen van zijn achterpoten en staart –zelfs niet na een dubbele dosis kalmeermiddelen en pijnstillers.

Na een bange nacht kreeg ik gisteren te horen dat Kaaro niets gebroken heeft, maar er zit een zware zwelling op zijn ruggenmerg, waardoor de achterpoten en staart verlamd zijn. Ik moet hem nu 10 dagen pijnstillers en ontstekingsremmers geven (half pilletje ’s morgens en ’s avonds), maar de dierenarts zei dat het zeer onzeker is of die verlamming permanent is of niet.
Mijn eerste reactie was om zoveel mogelijk op te zoeken over ervaringen van andere baasjes die iets dergelijks hebben meegemaakt met hun kat. Ik heb veel geruststellende en onrustwekkende informatie gevonden bij het gesprek “verlamming na aanrijding” van Lea. Het kan dus blijkbaar aankomen op weken, maanden of jaren om erachter te komen of de verlamming verdwijnt of niet.

Nu probeer ik zoveel mogelijk Kaaro’s evolutie vast te leggen, en dit is mijn lijstje tot nu toe:
  • Hij is heel sterk en kan zichzelf in de zetel trekken met zijn voorpoten
  • Hij kan een hele nacht alleen blijven (naar kattenbak gaan, terug op kussen kruipen, zich verplaatsen, enz.)
  • Hij gaat naar de kattenbak dus die organen zijn in orde (en hij heeft de wil en kracht om naar de kattenbak te gaan)
  • Hij eet normaal (drinken iets minder, maar ik geef hem voornamelijk nat vlees om de medicatie gemakkelijk toe te dienen dus qua vocht zit dat wel goed, denk ik)
  • Als ik hem aai, strekt hij soms de nagels van zijn achterpoten (vooral linkerpoot) uit, dus er is een reactie van zijn zenuwen daar
  • Zijn staart beweegt lichtjes en hij kan zijn achterpoten plooien (en een mini-beetje op steunen) als het echt moet (bv. als hij hem draait op zijn kussen of als hij wil eten)
  • Zijn achterpootjes voelen ijskoud aan
  • Soms wordt hij zeer onrustig en begint hij te janken, alsof hij kwaad en lastig is dat hij niet kan doen wat hij anders deed. Hij is (of eerder was) namelijk een zeer energieke kater: altijd iedereen volgen in huis, in bomen klauteren, uren met een balletje of koordje spelen, enz.
Ik probeer het beste te doen, maar ik zit natuurlijk met enorm veel vragen aangezien ik nog nooit een verlamde kat heb gehad. Enkele vragen zijn:
  • Hoe weet ik of de verlamming aan het wegnemen is of niet? Wanneer ga ik weten of dit voor altijd is of ga ik dat nooit zeker weten? Wanneer moet ik de hoop opgeven?
  • Wat zijn de oplossingen voor een kat met verlamde achterpoten (accupunctuur, soort van medicatie, een ‘rolstoel’ voor katten,…)? Ik hoop dat dit niet het geval zal zijn, maar ik ben liever voorbereid. Er is geen haar op mijn hoofd dat denkt aan inslapen (tenzij hij teveel pijn heeft natuurlijk), dus ik ga al het mogelijke doen.
  • Krijgt hij wel genoeg pijnstillers? 1 pilletje per dag lijkt zo weinig?
  • Bestaat er een bepaald type speelgoed en andere accessoires (bv. slaapmandje) om katten te helpen ‘revalideren’? En waar vind ik zo’n dingen?
Het is een hele boterham om te lezen, maar deel zeker jullie informatie, ervaringen en/of advies met mij. Ik kan alle hulp gebruiken.

Veel groeten,
Emma

hilleke
hilleke
  • 19.366 berichten

#2 Geplaatst 14 november 2013 - 13:58

Hallo Emma,

Ik kan je niet helpen met je vragen maar wil ontzettend veel sterkte wensen, hoop zo dat de verlamming van tijdelijke aard is.
:geluk:

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 810 berichten
  • 11 katten

#3 Geplaatst 14 november 2013 - 14:02

Welkom ,

Wellicht kan mellemeis je wat tips geven zei heeft ook een verlamde poes. Na intensieve verzorging en therapie gaat deze kat wel vooruit (al is het langzaam)

Sterkte!

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.209 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 14 november 2013 - 14:03

Ik weet niet of je iets van oefeningen kan of mag doen. Ik denk alleen dat die koude acherpootjes niet zo goed zijn? Ik denk dan aan vb minder doorbloeding. Misschien mag je iets doen om die doorbloeding soms wat op gang te houden zodat de kans groter is dat het tijdelijk is.

Het is maar wat ik denk he.
Geplaatste afbeelding

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#5 Geplaatst 14 november 2013 - 14:05

Wij hebbn hier sinds 2 maand ook ons verlamd poesje ons Pruts ,
ik wil je geruts bijstaan met raad en daad ;)
eerlijk gezegd is jouw 'verhaal' al VEEL positiever dan die van ons Prutske ,
want ons Pruts kan na 2 maand nog steeds zelf niet op de kattenbak,..

Ik moet onliddelijk vertrekken nu eigenlijk,
maar vanavond stuur ik je ene Pb en nr dan kunne we misschien eens bellen,..
Naar wat ik hoor is het nu vooral belangrijk dta je het niet overdoet dta de zwellingen kunen afnemen ;)

Ik zal je vanavond heel wat info geven ,
maar nu moet ik jammer genoeg echt door :(
Veel succes alleszinds!
Ik zou zegegn vorolopig gewoon de zwelling laten afnemen,
maar het is al positief dta er levenslust is ;)
en dat de blaas intakt lijkt te zijn,
het zou me niet verbazen dat jouw poes binnekort weer stapt als de zwellingen weg zijn
(wij hebebn jammer genoeg niet dat geluk gehad :( hier staan we nu voor de zware beslissing leven lang rolstoel of haar laten gaan , je moet wel weten dta zij totaal geen controle over blaas heeft ,.. )

Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 14 november 2013 - 14:06

Dag Emma en welkom op KS!

Wat erg om te lezen wat je poesje moet meemaken. Ik hoop dat je snel antwoorden krijgt op je vragen.
Zelf ken ik er niet veel van.

Staat je dierenarts je goed bij met informatie?

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#7 Geplaatst 14 november 2013 - 14:07

Maar zie dat je het zeker niet overdoet,
de eerste prioriteit is nu rust dat de zwelling wegtrekt ;)

ik stuur je deze avond een PB ,
wou dta ik niet wegmoest nu maar moet echt vertrekken :( sorry ..
je mag me ook op fb toevoegen als je wilt ;)  
of op Steun Pruts (daar kan je Pruts haar vberhaaltje lezen ;) )

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 14 november 2013 - 14:07

als hij zijn nageltjes uitstrekt, zijn staart beweegt, lichtjes steunt, denk ik dat er zeker een kans is dat de zwelling zal afnemen, en de verlamming geleidelijkaan weggaat. na die 10 dagen medicatie zal je volgens mij al wel verschil zien.

veel succes, en ik hoop dat ik gelijk heb voor jou en je lieve schat :)

oefeningen zou ik ook nog niet doen, geef hem eerst voldoende rust zodat de zwelling kan verdwijnen. als hij zichzelf vooruit sleept, naar de kattenbak gaat, lijkt mij dat al inspanning genoeg.

Bewerkt door Nele, 14 november 2013 - 14:09.

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.297 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 14 november 2013 - 14:10

Ocharme het dutske :(
Zelf kan ik je geen raad geven want daar heb ik geen ervaring mee, maar 'k hoop echt dat Kaaro er doorkomt :pray:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com

Miss Nina
Miss Nina
  • 1.550 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 14 november 2013 - 14:20

Eerst en vooral: welkom op het forum! :hi:

Verder wens ik je veel sterkte met Kaaro. Ik denk dat het nu idd belangrijk is dat hij zoveel mogelijk rust, misschien in een grote bench waarin ook een kattenbak en eten staan zodat hij zich niet teveel moet forceren. Hopelijk gaat de zwelling vlug weg zodat je meer inzicht krijgt in hoe ernstig het allemaal is. Dan kan je misschien je DA of een dierenkliniek bellen om te horen wat er allemaal kan gedaan worden.

"Humans: No fur, no paws, no tail. They run away from mice. They never get enough sleep. How can you help but love such an absurd animal?"
- Anonymous cat about humans

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#11 Geplaatst 14 november 2013 - 14:41

Wij hadden ook de raad gekregen de eerste 14 dagen zo veel mogelijk rust, maar ons pruts kon toen ook totaal nog niets bewegen,  
Naar je uitleg de fase dat jouw lieverd nu zit met het lichtjes plooien en ronstrompelen op die fase zit ons prutske nu ook, jr hebt het voordee dat jpuw lieverd zijn blaaa doet wat moet bij ons Prutske is dat het grote probleem nu nof 14 dagen later,
Die pijnstiller en ontsteking werebd welke is dat mssn?  Bij ons is het nu om de 14 dagen cortisonespuit en morgen check up boj team van dierenartseb
Hier gaat het nu na bijna 11 weken niet meer vooruit,  wij hebbem maasage,  hydrotherapie,  rolstoel, kine,. Qq gedaan en nu nog,

Als ik jpu was zou ik bu je katje toch wel wat laten rusten,  af en toe masseren,  de achterpootjes beetje passieve kine doen,  en afwachten tot de zwellibg weg is,  
Jijzelf kan dat niet weten wanneer dat is daarvoor moet je binnen 10 dagen na die medicatie terug he  :d

Zorg dat je wel elke dag pasaieve kine doet die hem niet belast dua de. Ppotjes pefeningen doe, eventueel hydrotherapie zwemmen dus met zwemvestje kan ik je bezorgen zodra de zwelling weg is kan je een stapje verder gaan en beginnenet een ondersteunende rolstoel en of een doek onder de achterpoten on te leren stappeb,  
Eerst noet de zwelling weg,  maar opletten dat de spieren ook niet weggaan,

Zit nu in auto te typen vanavond co tacteer il je eens stiur me anders eens een prive bericht met je nr dan bel il je vanavond zodra. Il tjuis ben.  Wij hebben bvb zelf de rolstoel genaakt voor net geen 50 euro want profeaaioneel was het een 560 euroen dat lag wat buotwn budget jammer genoeg.  Hopelijl komt allea goed maar naar wat il hpor denk ik wel dat het in orde zal komen,  obs prutsemieke hebben ze gevonden gelulkig zij was becjptem en kon noet meer vooruit wasal serieus onderkoels,  
Ivm de koude achterpootjes zpu ik zeggem ruatig masseren en lichtjes pasaieve kine doen.  En miaschoen zorgen dat hij op een warm dekentje kan loggen,  pruts lag de eerste dagen boj de da onder warmtelanp en bij ons dan op een verwarmdeken met fleece op,  nu strompelt ze ook rond zij zot na bijna 11 weken pas aan de fase waar jpuw lieverd mu al zit,  ik heb er goede hppp in bij jou  :d

Kaaro&Emma
Kaaro&Emma
  • 15 berichten

#12 Geplaatst 14 november 2013 - 15:44

Bedankt iedereen voor de moedgevende berichtjes en interessante tips!

Kaaro is er heel blij mee :)  Momenteel laat ik hem inderdaad vooral rusten. Hij zit nu bijvoorbeeld al de hele namiddag in de zetel te slapen, lekker warm.

Mellemeis, ik zal je een PB sturen. Alvast bedankt dat je me wilt helpen! Ik hoop dat alles goedkomt met Pruts. Zoiets meemaken is echt verschrikkelijk en het verhaal van Kaaro is slechts een fractie van dat van Pruts.

Ik hou jullie op de hoogte, bedankt iedereen!

alas&emeth
alas&emeth
  • 498 berichten

#13 Geplaatst 14 november 2013 - 16:49

M'n zus had een verlamd kitten
Wat zij hebben gedaan in hydrotherapie,eigenlijk gewoon laten zwemmen zodat de achterpoten meewerken.
En "fietsen"met de achterpoten op het droge.

Bij de kitten heeft het niet geholpen(kon ook niet op kattenbak ofzo)en is gestorven toen hij ongeveer 1 jaar was.
soft kitty,warm kitty,little ball of fur
happy kitty,sleepy kitty,purr purr purr :)

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#14 Geplaatst 14 november 2013 - 17:15

Ik heb je in pb gestuurd dat ik in de biuet ben vandaag he dus als je graag hebt datk straks is kom binnewippelaat het dan effe wete ge  :d en anders ik ben regelnatig in de buurt

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 14 november 2013 - 18:30

Sterkte ermee!!  :duim:
Ga niet uit van veronderstellingen....