Spring naar inhoud

- - - - -

Een apart plaatsje/topic voor zwervertjes op het forum? (suggestie)

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Cinn
Cinn
  • 575 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 16 november 2013 - 23:05

Ik:
Ik ben vrij nieuw op KS, opgegroeid met honden, en mijn contact met katten beperkte zich tot een aaitje aan de katten van vrienden.
Tot ik in juni/juli 2012 geadopteerd werd door een zwerfkat. Je kent het wel: klaaglijk miauwen, beetje eten buiten zetten, als het regent vanonder de haag zielig naar je liggen kijken dus zet je het eten binnen, voor je het weet liggen ze op een stoel :)
Alles gaat vlot, ikke slapen of werken, kat buiten. Ikke thuis, deur open en kat binnen. Na een paar maand weet je 100% zeker dat je een miauw hoort zodra je uit de auto stapt. Daar komt kattebeest aangedraafd en gaat netjes door de voordeur mee binnen.
Tot op een zekere dag in december je de miauw niet hoort, en ze pas een kwartier later totaal gehavend verschijnt, zonder miauw, kopje op de grond en een donker hoekje opzoekt…. PANIEK!!!

Wij:
Met dank aan dierenarts FM, die toen gelijk kwam aandraven met kooi, vangpaal en mega handschoenen .. 24u later was ik de trotse verzorgster van een ongeveer 3-jarige poes, littekenweefsel aan oog door een eerdere infectie, een hersenschudding, stramme spieren en 14- dagen huisarrest. Ze was blijkbaar ook in een vorig leven al gesteriliseerd maar niet gechipt.

En dan? Haar naar opvang brengen was voor mij geen optie, ik was al verliefd ^_^ Maar toen begon het pas… Google, want wat moet je ermee? 1000 en 1 vragen, en enkel fracties van antwoorden op fora en sites. En in alle commotie ook vergeten om vragen te stellen aan de DA lol
We zijn nu een jaar later, Jinx is voor 80% een huiskat, en zij & ik zijn nog steeds een “work in progress”, maar we komen er wel ;)

Ondertussen zie ik overal verspreid topics opduiken over zwervertjes met meestal dezelfde vragen:
  • Is het echt een zwerver? Hoe kan je zeker zijn? En wat zegt de wetgeving?
  • Als je ze wil helpen, wat is de beste manier?
  • Hoe laat je ze wennen aan het binnen zitten?
  • Hoe laat je ze wennen aan de kattebak, welke vulling en hoeveel?
  • Welke krabpaal?
  • Welk eten geef je ze?
  • Hoe maak je ze minder mensenschuw?
  • Hoe verzorg je de oogjes?
  • ….
  • En de andere 1000 vragen die per dag weer opduiken J
Dus is het mss een idee om ergens een plaatsje op het forum voor onze zwervertjes te voorzien, zodat elke “newbie” als mij vrij snel een antwoord op de meeste frequente/urgente vragen kan vinden?

Bewerkt door Cinn, 17 november 2013 - 02:54.

I came, I purred, I conquered

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.109 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 17 november 2013 - 01:00

WIj hebben ook 2 zwervertjes als huiskatten Cinn, maar de vragen die je stelt zijn volgens mij ook vragen die even goed gesteld kunnen worden i.v.m. niet-zwervertjes.

Buiten die éne vraag dan

Is het echt een zwerver? Hoe kan je zeker zijn? En wat zegt de wetgeving?
Wanneer ben je zeker? Ik denk, nooit voor 100%...
Van een kat die niet gechipt is kan je moeilijk nagaan of het al dan niet om een zwervertje gaat.
Ook al ziet ze er niet verzorgd/mager uit ; het kan steeds om een kat gaan die al een tijdje vermist was is er daardoor onverzorgd/ongezond uitziet.

In ons geval zijn we ervan uitgegaan dat onze Miloh (5 weken geschat door DA), na 2 dagen en nachten huilen in de tuin van mijn moeder's buren geen overlevingskansen had aangezien de moederpoes niet terug kwam.
Ons Moon zag er héél mager uitzag en kwam al een paar dagen bij mijn moeder onder de veranda eten en slapen.
Aangezien ze in een klein dorp woont waar de meeste mensen mekaar kennen en nergens flyers uithingen van vermiste katten, ook niemand uit de buurt praatte over het feit dat ze een kat misten, zijn we er voor beiden van uit gegaan dat ze zwervertjes (eventueel gedumpt) waren.

Ons overleden meisje (Lucky) is ooit meer dan 5 weken vermist geweest, wij hebben toen (in stad) van deur tot deur flyers uitgedeeld, met mensen uit de omgeving gepraat en in alle mogelijke winkels flyers laten hangen aan de vitrines.
Ook de DA verwittigd, asiel en via internet een zoekactie gestart.
Ik ga ervan uit dat iemand die echt bekommerd is omwille van het feit dat hun kat vermist is, moeite doet om op z'n minst de buurt te verwittigen.

Ondanks ik denk dat je andere vragen niet specifiek typerend zijn voor zwervertjes, wil ik wel antwoorden op de vragen die je stelde :d

Als je ze wil helpen, wat is de beste manier?
    Afhankelijk van wat je zelf ziet zitten : wil je er een huiskat van maken of niet. In ons geval wel, hebben hen beiden in huis genomen en laten controleren door dierenarts.
    Mijn moeder heeft wel nog zwervertjes gehad onder haar veranda die ze voedde en in de winter zorgde ze voor een kartonnen doos met dekentje in. Ook is ze ooit bij de dierenarts geweest met één van deze katten toen deze ernstig verwond was.

Hoe laat je ze wennen aan het binnen zitten?
    Bij onze Miloh was dat geen probleem : na 2 dagen & nachten huilen was hij alvast blij om gevoed te worden en hechtte zich metéén aan ons. Let wel : Hij gaat nog elke dag buiten, maar 's avonds of als we de hele dag weg zijn blijft hij binnen.

• Toen we ons Moon binnen in de veranda lokte werd ze hysterisch en klom langs de gordijnen naar boven : het was een helse karwei om haar in een draagbak te krijgen. Maar éénmaal in de draagbak en thuis bij de eerste ontmoeting met Miloh begon ze te ronken en te spinnen. Ze hechtte zich erg aan hem. Tot hiertoe vraagt ze ook niet om naar buiten te gaan, volgens mij heeft ze even genoeg gehad van het zelf moeten zoeken naar eten enz... en geniet ze nu van haar prinsessenleventje :lol2: . Zelfs in de hall of naar boven gaan durft ze nog maar sinds een tweetal weken (ze is nu 2 maanden bij ons). Als ze na de winter toch verkiest om ook af en toe eens buiten te lopen krijgt ze daar zeker de kans toe.

Hoe laat je ze wennen aan de kattebak, welke vulling en hoeveel?
    Aangezien ze beiden jong waren (Miloh 5 weken, Moon 2 à 3 maand) kochten we een kattenbak voor kittens, en zetten deze waar ze het meest vertoefden. Beiden hebben nooit hun behoefte ergens anders gedaan in huis. Wij kopen Première van de Maxizoo, vinden het handig doordat zelf de plasjes klonters vormen. Elke dag wordt er uitgeschept en indien nodig volledig ververst. Onze Miloh gaat wel nog zelden in de kattenbak : gaat soms in onze tuin plassen of verder. Hij verkiest de natuur :goofy:

Welke krabpaal?
    Deze vind ik nu een totaal irrelevante vraag betreffende zwerfkatten :trance:. We hebben het toch over katten die voordien noch eten, noch thuis hadden hé :o. Uiteraard wil je je katten éénmaal ze een thuis gekregen hebben ook best verwennen, dat snap ik wel. Wij hebben een krabpaal in de Lidl gekocht (ongeveer 60 euro) en moet toegeven ondanks hij al flink gebruikt is dat hij nog in héél goede staat verkeert.

Welk eten geef je ze?
    Miloh krijgt Hill's Cd omdat hij anders blaasgruis krijgt. Moon krijgt tot haar 1 jaar kittenvoeding. Brokjes, wisselen soms af van merk. Momenteel ook Premiere van Maxizoo, waar het hoofdingrediënt kip is. We durven hen sporadisch ook wel eens een stukje vis of vlees te geven uit onze voeding, maar meestal rauw.

Hoe maak je ze minder mensenschuw?

• Bij onze Miloh was dat geen probleem t.o.v. ons, hij was snel gehecht. Echter van bezoek is hij bang ; hij hoeft nog maar de deurbel te horen. Gewoon zijn ding laten doen, sommige mensen zijn er geduldig mee en dan lukt het hen om zijn vertrouwen te winnen. Maar loopt hij naar boven als de bel rinkelt houden we hem ook niet persé beneden. Frappant is dat hij buitenshuis niet bang is voor andere mensen. Hij loopt gewoon in hun tuin, garage, zelfs binnen bij onze buren.
    Bij onze Moon was het moeilijker : ondanks ze zich hechtte aan Miloh verstopte ze zich voor ons bijna een hele week
    achter kasten e.d. Behalve voor het eten :) Wanneer Miloh binnen was, was ook zij minder bang en speelden zo
    vaak mogelijk met beiden. Ze is wel geïnteresseerd in alles wat we doen, zo werd het makkelijk om haar aandacht  te
    krijgen door er zoveel mogelijk mee te spelen, verwennen met snoepjes, tegen praten,.... Enkel proberen te aaien
    wanneer we merkten dat ze ontspannen op een stoel lag, en sinds een tweetal weken is aaien iets waar ze nu zelf komt om vragen alsook in de zetel liggen bij ons hoort bij haar dagelijkse rituelen 's avonds. Dus vooral veel geduld en de
    kat zelf laten bepalen wat haar grenzen zijn en wanneer ze deze wenst te verleggen, zonder ze voldoende aandacht vergeten te geven.

Met de oogjes geen problemen gehad.

Cinn
Cinn
  • 575 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 november 2013 - 01:41

;) dank je wel voor het uitgebreide antwoord. Zoals gewoonlijk heb ik weer  bijgeleerd.
Maar ik heb het mss fout verwoord, ik bedoelde een apart hoekje in het forum waar de meest frequente vragen over zwervertjes kunnen gesteld worden en enkele richtlijnen van wat doen ingeval er eentje in je leven verschijnt.
I came, I purred, I conquered

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#4 Geplaatst 17 november 2013 - 02:08

Super hoor wat je doet! Zo fijn dat het zwervertje je hart gestolen heeft. Wij hebben nu ons tweede zwervertje in huis (eerste is in februari overleden :( ) en ik zei het vanavond nog tegen mijn man dat het zoveel voldoening geeft. Je kan een raskat kopen voor veel geld, maar zo een zwervertje, waarvan je ziet dat hij/zij geniet van een warm slaapplekje en alle dagen veel liefde, dat geeft zo een warm gevoel, dat is onbetaalbaar. :flower: en veel succes!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.109 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 17 november 2013 - 02:30

Bekijk berichtCinn, op 17 november 2013 - 01:41, zei:

;) dank je wel voor het uitgebreide antwoord. Zoals gewoonlijk heb ik weer  bijgeleerd.
Maar ik heb het mss fout verwoord, ik bedoelde een apart hoekje in het forum waar de meest frequente vragen over zwervertjes kunnen gesteld worden en enkele richtlijnen van wat doen ingeval er eentje in je leven verschijnt.
Graag gedaan :d
En ik begrijp nu beter je vraag/voorstel ook. Wie weet wordt dit hier dat hoekje of kan er een topic over aangemaakt worden.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 17 november 2013 - 13:21

Je moet er wel rekening mee houden dat je alles zelf zal moeten doen hé.
Ik heb deze zomer hier iets soortgelijks geprobeerd in elkaar te boksen toen Jefke werd vermist. Ik wilde ook graag 1 plaats waar mensen die een poes kwijt waren terecht konden om te zien wat ze allemaal konden doen en waar ze allemaal terecht konden. Er hebben mensen gereageerd (waar ik nog altijd dankbaar voor ben;)) Maar ik dacht van het warm water te hebben uitgevonden, maar 'k was er radicaal naast. het was gewoon een doodgeboren kind en heb het dan maar opgegeven.

Een paar weken geleden ook een topic geopend met de vraag wat te doen met katjes die leefden in een bos en de kans hadden te worden afgemaakt door de gemeente. Je hebt het misschien wel gelezen. Maar ik was het op een gegeven moment zo verschrikkelijk beu hé. En ja, toen ben ik eens uitgevlogen :oops:  Al die kritiek en als er één reageert dan heb je er plots een hele serie in je nek hangen. ;)

Ks is een goede site, maar mensen blijven mensen hé. Van de meesten is het gewoon een ver-van-mijn-bed-show. Of je krijgt hopen kritiek of mensen reageren gewoon niet. Natuurlijk zijn er dan nog altijd mensen die proberen de boel te blussen ;)

Ik zou je heel graag helpen, maar zit eigenlijk ook nog met een hoop vragen omtrent dat onderwerp (waar ik dus bijna niets meer durf op reageren ;))

Ik hoop dat jij meer geluk hebt hoor. Ik zal dat hier blijven volgen ;)

Bewerkt door Joske123, 17 november 2013 - 13:23.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#7 Geplaatst 17 november 2013 - 15:24

Hey Cinn, had vannacht jouw bericht gelezen, maar blijkbaar niet echt de clou van het verhaal begrepen (had een paar glazen wijn gedronken ;) )
Oké, nu snap ik jou vraag dus, en ik moet zeggen dat ik het een zeer goed idee vind. Hier zijn zovele onderdelen, van alle rassen, tot kittens, medisch, gedrag enz, dus volgens mij moet het wel mogelijk zijn dat één van de modjes er misschien eentje kan bijplaatsen, speciaal voor zwervertjes.
Heel goed idee hoor!