Spring naar inhoud

* * * - - 2 stemmen

Tips om af te vallen?

• Log in om te reageren
2961 reacties op dit onderwerp

#31 Geplaatst 20 november 2013 - 08:11

Pfff ik was vrijdag op de weegschaal gaan staan en nogal geschrokken...
Dus sindsdien wreed op mijn eten gelet, alleen water en thee gedronken, geleefd op (verse) soep, yoghourt en fruit.
Sta ik er vanmorgen weer op is er een halve (!) kilo BIJ. 't Is niet leuk meer, heb ik in't weekend al mijn karakter gebruikt om van de chips en chocolade te blijven word ik er niet eens voor beloond :cry: .
Heb er echt geen idee van wat ik nog meer kan laten... Denk dat ik uit frustratie vanavond naar de Quick ga...

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 20 november 2013 - 08:24

Bekijk berichtSeabert, op 20 november 2013 - 08:11, zei:

Pfff ik was vrijdag op de weegschaal gaan staan en nogal geschrokken...
Dus sindsdien wreed op mijn eten gelet, alleen water en thee gedronken, geleefd op (verse) soep, yoghourt en fruit.
Sta ik er vanmorgen weer op is er een halve (!) kilo BIJ. 't Is niet leuk meer, heb ik in't weekend al mijn karakter gebruikt om van de chips en chocolade te blijven word ik er niet eens voor beloond :cry: .
Heb er echt geen idee van wat ik nog meer kan laten... Denk dat ik uit frustratie vanavond naar de Quick ga...

Met soep, yoghurt en fruit bedoel je toch dat je dit als tussendoor gegeten hebt é? Want als je enkel dit eet, ook als hoofdmaaltijden zal je idd niet afvallen maar wel aankomen. Het is een foute opvatting dat je (veel) minder moet eten om af te vallen. Bij afvallen is het belangrijk eerst te kijken waar je probleem zit: snoep je graag? zijn je porties te groot? eet je te veel fast food? enz. Als je dat al weet, kan je er iets aan doen.
Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#33 Geplaatst 20 november 2013 - 08:45

Je kan anders ook aan voedselverrijking doen, hieronder staat het nu voor hamburgers, maar je kan het voor alles toepassen natuurlijk :slach:

Bijgevoegde thumbnails

• food.jpg

Geplaatste afbeelding

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#34 Geplaatst 20 november 2013 - 08:47

Volledig eens met Lydia..
Ik vind het punt afvallen sowieso altijd een heel moeilijk punt omdat ik zelf in mijn tienerjaren veels te dun ben geweest.
IK sportte toen enorm veel omdat ik dat lekker vond en viel daardoor af (wat niet nodig was), maar kon toen nog sneller fietsen en rennen, waardoor ik ook nog op mijn voeding ging letten..
Op een gegeven moment stond ik op de weegschaal en woog 47 kilo bij een lengte van 1.78m.
Daarvan was ik zo geschrokken dat ik die zelfde avond frieten en een zak chips ben gaan halen.
Het heeft een paar weken geduurd voordat mijn lichaam weer vetten kon verdragen.

Je moet inderdaad je bouw respecteren en zoeken naar je ideaalgewicht... vaak geeft je eigen lichaam dat bij een normaal voedingspatroon aan.
Ik weeg nu tussen de 68-72 kilo, voel me vrouwelijker en mooier dan in die tijd.. In de zomer weeg ik altijd iets minder.. en de winter kom ik altijd iets bij.

Een goed ontbijt is bijvoorbeeld zo ontzettend belangrijk!!! Je lichaam heeft energie nodig om de dag "op te starten"
Eet je niks... heeft dat juist een nadelig effect op je gewicht.
tussendoor inderdaad kleine hapjes en 's avonds een normale maaltijd
Zelf kook ik ook eigenlijk zoveel mogelijk met verse producten.. en veel kant en klaar maaltijden, potjes en pakjes zitten zoveel zouten die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben

Geplaatste afbeelding

#35 Geplaatst 20 november 2013 - 09:13

Bekijk berichtLilia2055, op 20 november 2013 - 08:24, zei:

Met soep, yoghurt en fruit bedoel je toch dat je dit als tussendoor gegeten hebt é? Want als je enkel dit eet, ook als hoofdmaaltijden zal je idd niet afvallen maar wel aankomen. Het is een foute opvatting dat je (veel) minder moet eten om af te vallen. Bij afvallen is het belangrijk eerst te kijken waar je probleem zit: snoep je graag? zijn je porties te groot? eet je te veel fast food? enz. Als je dat al weet, kan je er iets aan doen.

Neen, ik had niets anders meer gegeten. Gewoon iedere 2 a 3 uur soep, yoghurt of fruit. Hoe kan ik daar nu van bijkomen?

Ik snoep niet echt veel, alleen chocolade is een zwak punt.
Mijn grootste probleem is dat ik moeite heb om iets weg te gooien. Als ik eten klaarmaak maak ik zeker genoeg omdat ik niet wil dat mijn man of kindjes met honger van tafel moeten. Dus er is altijd wel overschot.
En ik kan dat dus echt niet over mijn hart krijgen om dat dan in de vuilbak te kieperen. Ik zie dan die beelden uit het nieuws voor mij met al die hongerige kindjes.
Gisteren was het bv. witloof in hesp, en waarschijnlijk eet ik dat dus vanmiddag op (ik heb mijn dieet overboord gesmeten, het helpt toch niet :p ) en uiteindelijk zijn het toch maar groentjes met een beetje hesp. En patatjes maar daarvan kom je ook niet bij?

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#36 Geplaatst 20 november 2013 - 09:14

Ik heb niet alles gelezen (ai), maar dit zijn enkele belangrijke dingen (waar ik me ook niet aan hou).

- Een half uur nadat je opgestaan bent, MOET je iets eten. Je moet je 'motor' in gang zetten. Uiteraard best je ontbijt (bv. 2 boterhammen met gezond beleg, yoghurt en een stuk fruit)
- tussendoortje (niet meer dan 100 Kcal)
- middageten (best met veel groenten)
- tussendoortje (niet meer dan 100 Kcal)
- licht avondmaal

--> Je maag 12 u eten geven en 12u laten rusten. Veel water drinken en alles wat je van beweging kan doen (al is het maar 50m meer stappen) doen.
--> Vooral GEEN maaltijd overslagen. Je lichaam gaat nadien sneller vet opslagen! Ookal eet je 's avonds een goeie vettige friet, 's middags toch eten! Iets heel lichts dan (of het beste 's middags de friet, maar ik weet dat dit niet altijd gaat).

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 20 november 2013 - 09:44

Bekijk berichtSeabert, op 20 november 2013 - 09:13, zei:

Neen, ik had niets anders meer gegeten. Gewoon iedere 2 a 3 uur soep, yoghurt of fruit. Hoe kan ik daar nu van bijkomen?

Mijn grootste probleem is dat ik moeite heb om iets weg te gooien. Als ik eten klaarmaak maak ik zeker genoeg omdat ik niet wil dat mijn man of kindjes met honger van tafel moeten. Dus er is altijd wel overschot.
En ik kan dat dus echt niet over mijn hart krijgen om dat dan in de vuilbak te kieperen. Ik zie dan die beelden uit het nieuws voor mij met al die hongerige kindjes.
Gisteren was het bv. witloof in hesp, en waarschijnlijk eet ik dat dus vanmiddag op (ik heb mijn dieet overboord gesmeten, het helpt toch niet :p ) en uiteindelijk zijn het toch maar groentjes met een beetje hesp. En patatjes maar daarvan kom je ook niet bij?

Enkel leven op soep, yoghurt en fruit is geen goed plan. Je lichaam loopt daarmee enorme tekorten op. Zoals Dolfje schreef: start je dag met een goed ontbijt en bouw in de loop van de dag je porties af zodat je tegen het avondmaal, in verhouding met de rest van de dag, een kleinere portie eet. Lukt dat niet omdat bv jullie allemaal 's avonds samen eten, dat geeft helemaal niet. Eet gewoon mee met je gezin, als je 's middags voldoende eet zal je merken dat je 's avonds sowieso minder trek zal hebben. En is er eten over, ook geen probleem, verdeel deze in porties voor jezelf en/of je man. Hier gaat er regelmatig een overschot in de frigo of in de diepvries.
Qua porties heb ik altijd gelezen dat je bord er zo moet uitzien: 1/4 aardappelen/rijst/pasta, 1/4 vlees/vis enz (de portie is dan ongeveer zo groot als je handpalm) en dan 1/2 bord groenten. Voor de rest ook je porties fruit beperken tot 2 porties per dag. In fruit zit er veel suiker, beter is dan om eventueel rauwe wortels of komkommer als snack te eten (komkommer met hummus, echt heerlijk). Een snoepje of koekje kan heus wel, maar zoals alles, met mate.
Geplaatste afbeelding

#38 Geplaatst 20 november 2013 - 10:00

Maar wat is dan een goed ontbijt?
Moet je dan veel eten zodat je lang weg kan zonder eten? Dan kom je daar toch weer van bij. Is het dan niet beter om het bij een yoghurtje te houden?
Vanmorgen (om 09u00 ongeveer) heb ik thee gedronken met 3 krakotten met kaas. Is dat dan te weinig?
Dan ging ik rond 11u00 een yoghurt eten. Verder heb ik mijn eetplan voor vandaag nog niet gepland. Al heb ik wel al beloofd dat we vanavond naar de Quick gaan dus daar ik niet meer onderuit.

Van fruit dacht ik dus dat je onbeperkt mag eten, net zoals van soep, yoghurt,...

Ik denk nu ook niet dat als ik vanmiddag veel eet dat ik dan vanavond minder zal eten. Vanavond ga ik alweer fameus honger hebben.
En wat versta je dan onder "voldoende eten"? Alles wat ik opkrijg? Of toch een klein beetje opletten op wat en hoeveel?

't Zijn ook vooral met die dingen die ik moeite heb. Ik heb van veel dingen geen flauw idee of je ervan bijkomt of niet :s .

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#39 Geplaatst 20 november 2013 - 10:09

Met een goed ontbijt bedoel ik: 2 sneden brood (liefst volkoren) met beleg, dat kan mager beleg zijn maar dat kan evengoed ook een boterham met appelsiroop zijn. Dan nog een yoghurt en eventueel een stuk fruit. Een ander voorbeeld is bv een kom havermoutpap met nootjes en stukjes gedroogd fruit.

Als tussendoor eet je dan een kom soep en eventueel een beschuitje met mager beleg.

De lunch: bv een (volkoren) wrap met groenten, kip, beetje dressing en kaas.

tussendoor: stuk fruit of een smoothie

avondeten: mee-eten met gezin en je bord in porties verdelen zoals ik hierboven al schreef. En enkel hetgeen op je bord ligt opeten, dus niet extra opscheppen. Je kan na het eten dan nog een yoghurt eten.

avond snack: een handje nootjes of komkommerschijfjes of kerstomaatjes enz.

Groenten kan je normaal gezien onbeperkt eten. En 200gr groenten vult al goed hoor.

Oh en af en toe quick of een pak friet ofzo kan geen kwaad. Beter nog, af en toe Moet je gewoon eens ongezonder eten zodat je lichaam zich niet aanpast aan je nieuwe voedingsgewoontes.

Bewerkt door Lilia2055, 20 november 2013 - 10:10.

Geplaatste afbeelding

#40 Geplaatst 20 november 2013 - 10:21

Allee, dus 't enige goede aan mijn dag-eetplanning is mijn Quick-bezoek vanavond :lachen: ?

Ik vind dat wel moeilijk hoor, je mag niet te veel eten, niet te weinig, niet te veel tijd tussen laten,...
Maar ik wil het wel eens proberen, want doordat ik dus de voorbije 4/5 dagen weinig heb gegeten heb ik het gevoel dat mijn maag precies is verkleind (als dat kan) Momenteel KAN ik in ieder geval alleen maar kleine porties eten. Dus misschien dat dat toch  een beetje helpt?
Alvast bedankt voor alle tips en hulp, alleen nog 1 klein vraagje...
Stel dat het mij lukt om mij aan mijn goede voornemens te houden, op welke termijn zou ik verandering op de weegschaal moeten beginnen zien?

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 20 november 2013 - 10:25

Bekijk berichtSeabert, op 20 november 2013 - 10:21, zei:

Allee, dus 't enige goede aan mijn dag-eetplanning is mijn Quick-bezoek vanavond :lachen: ?

Ik vind dat wel moeilijk hoor, je mag niet te veel eten, niet te weinig, niet te veel tijd tussen laten,...
Maar ik wil het wel eens proberen, want doordat ik dus de voorbije 4/5 dagen weinig heb gegeten heb ik het gevoel dat mijn maag precies is verkleind (als dat kan) Momenteel KAN ik in ieder geval alleen maar kleine porties eten. Dus misschien dat dat toch  een beetje helpt?
Stel dat het mij lukt om mij aan mijn goede voornemens te houden, op welke termijn zou ik verandering op de weegschaal moeten beginnen zien?

Gezond afvallen is normaal gezien een halve kilo tot een kilo per week. Uiteraard kan daar wel eens verschil op zitten, bv na een verjaardagsfeestje ofzo. Belangrijk is dat je kleine doelen stelt, bv 2 kilo eraf. Plak er geen termijn op want dat werkt ontmoedigend en ga ook niet elke dag op de weegschaal staan. Probeer het een maand en sta dan nog eens op de weegschaal.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#42 Geplaatst 20 november 2013 - 10:33

Bekijk berichtSeabert, op 20 november 2013 - 09:13, zei:

Je komt daarvan bij omdat je roofbouw pleegt op je lichaam. Je moet je lichaam zien als een motor. Die heeft de nodige energie nodig om te draaien. Je lichaam heeft van alles wat nodig, maar van alles een beetje. Als je lichaam bv. 3 dagen geen vet krijgt en dag 4 wel, gaat die AL het vet snel opslaan. Gewoon omdat het niet zeker is wanneer het weer vet krijgt. Terwijl wanneer je gewoon eet, je lichaam dit niet zal doen. Dit 'overlevingsmechanisme' stamt nog af vanuit de oertijd. Geen leuk, maar wel een logisch mechanisme.
Vandaar dat wanneer je aan een crashdieet doet, je daarna altijd meer bijkomt dan je oorspronkelijk woog.

Je moet in je achterhoofd houden dat je alles mag eten (anders hou je het niet vol, je dieet niet, je moet een gezonde levenstijl hebben). Maar niet altijd alles.

Ipv charcuterie kan je wat groentjes, kaas (laag vetgehalte nemen), ... tussen je boterham doen. En daarbij een tas vetarme soep en je hebt een goede lunch!
Ook belangrijk is dat je luistert naar je lichaam. Traag eten en als je lichaam aangeeft dat je genoeg hebt, heb je genoeg. Punt uit. Dan stop je. De eerste keren blijft er dan misschien wel wat liggen, maar je leert snel hoeveel je lichaam nodig heeft.
Als je na je avondeten toch nog honger hebt, eet een stukje fruit of een yoghurt. Maar let op! Vele bevatten meer dan 100 Kcal! Je moet kijken wat je koopt.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.885 berichten
  • 5 katten

#43 Geplaatst 20 november 2013 - 10:34

@Seabert= in de Quick hebben ze ook slaatjes :catangel

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#44 Geplaatst 20 november 2013 - 10:39

Meer dan 1kg per week mag je niet afvallen. 1 kg is het max.!! Beter traag dan blijft het eraf!

Je moet leren naar je lichaam te luisteren. Als je dit niet gewoon bent, is dit moeilijk. Zeker als je een druk gezin hebt en het heel druk is aan tafel. Hoe kan je dit doen?
Eet rustig en traag! Op een gegeven moment voel je dat je genoeg hebt. Als je dat eerste gevoel nog maar hebt, stop je al. Ookal heb je toch het gevoel dat je toch nog wat kan eten. Je hersenen hebben wat meer tijd nodig dan je maag (maw je hebt al meer gegeten dan je hersenen op dat moment aangeven). Een glas water drinken voor je maaltijd helpt ook.
Best ook niet vastpinnen aan die weegschaal.... Is niet gemakkelijk. Weet het....

En een bezoek aan de Quick moet zeker kunnen, maar ook hier kan je keuzes maken. Ik ken de quick niet, maar bij de Mac. heb je bv. wraps van kip die al minder Kcal bevatten dan die vettige hamburgers. Probeer zo toch het aantal Kcal te verminderen. Zet stiekem de auto wat verder of doe achteraf nog een avondwandeling :-).

#45 Geplaatst 20 november 2013 - 10:40

Bekijk berichtLilia2055, op 20 november 2013 - 10:25, zei:

Gezond afvallen is normaal gezien een halve kilo tot een kilo per week. Uiteraard kan daar wel eens verschil op zitten, bv na een verjaardagsfeestje ofzo. Belangrijk is dat je kleine doelen stelt, bv 2 kilo eraf. Plak er geen termijn op want dat werkt ontmoedigend en ga ook niet elke dag op de weegschaal staan. Probeer het een maand en sta dan nog eens op de weegschaal.

Een redelijk rap resultaat zou natuurlijk motiverend werken, want gelijk de voorbije dagen zo wreed mijn best doen, een hele dag honger en dan nog bijkomen, héél frustrerend.

Een echt doel heb ik niet (al zou een kg of 5 leuk zijn), behalve een gezonde levenstijl vinden die ik lang kan volhouden.