Spring naar inhoud

- - - - -

Onschuldige ontsteking of fataal?

• Log in om te reageren
128 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 21 november 2013 - 09:30

Bij de DA moeten ze toch wat meer verschillende staaltjes hebben. Voor mijn Gizmo* in de tijd had ik er meegekregen van Hills, Trovet en RC.
Misschien eens wat andere staaltjes gaan halen ;)

Bekijk berichtwea, op 20 november 2013 - 14:41, zei:

er zijn trouwens ook verschillende nierdieten. Ik geef hier specific ipv hills. Ik had een study gevonden dat katten in chronisch nierfalen langer bleven leven op specific, dus dan ben ik ook maar overgeschakeld. ik koop dat bij medpets.nl.

Ik denk dat ze die nu ook bij Zooplus hebben Wendy
http://www.zooplus.n...specific/218514

Het opgewarmde natvoer mag niet echt warm zijn, gewoon de koude eruit.
Dan ruikt het meer en worden de katjes er meer toe aangetrokken.

Als ze wat flauwkes blijft, kan je misschien wat Viyo geven, maar dan wel de variant die je bij de DA koopt (voor wat aan te sterken).

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#17 Geplaatst 21 november 2013 - 09:31

Ze eet wel hoor. Ze lijkt minder te eten dan vroeger, maar ze eet wel.
We pletten nu een beetje van haar natvoer en laten de helft heel en dit lijkt ze toch ook meer van te eten.
Brokken eet ze vooral s'nachts en niet zo echt overdag, maar ze eet in ieder geval.

Puur vet kunnen wij haar dan weer niet geven, omdat zij intolerant is aan vet.
Dat maakt dat als haar spreekwoordelijke emmer van vet overloopt, ze zo ziek is als iets.
Braken, diarree en zelfs water houdt ze niet binnen als ze teveel vet binnenkrijgt.
Daarom is zij ook zo mager (grote Sphynx van maar 3,6 kg) en heeft ze zo een dunne lijn.

Maar je kan gerust zijn, we maken altijd zeker dat ze toch op zijn minst genoeg binnen krijgt om haar lever te beschermen.
In de periode dat ze quasi niet wilde eten (voor haar medicatie), lieten we haar uit de hand eten en blijven pushen zodat ze toch iets binnenkreeg.
En ook nu - nu ze terug min of meer eet - houden we het goed in het oog.
Mijn ouders zijn heel de dag thuis en controleren dit continue :cat

En heel erg bedankt voor de hoop. Als jou katten 17 tot 20 zijn geworden met nierproblemen, dat geeft mij toch een beetje moed.
Overal op internet vind je over nierfalen, maar niet problemen zoals Sierra heeft en dan vind je heel snel super negatieve zaken.
Ik zat op het werk gewoon te huilen omdat ik het op de duur zo negatief in zag. Maar je woorden geven mij hoop dat ik ze niet vervroegd zal moeten afgeven :cat
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#18 Geplaatst 21 november 2013 - 10:56

Als je pas de diagnose krijgt zie je het in de eerste plaats heel negatief, zo was het bij ons ook.
We dachten echt dat ze het einde van de week niet zou halen.
Ze wou niet meer eten, lag daar maar zielig op een hoopje.
Nu met de andere voeding zagen we al snel dat ze zich beter voelde, we zijn bijna een jaar verder en het gaat hier nog prima, wel met ups en downs maar dat is normaal bij een nierpoes.
Ze is ondertussen bijna 17 jaar,en weeg nog maar dikke 2kg, maar ze is ook nooit zwaar geweest, gelukkig heeft ze veel haar dat camoufleert haar smalle lijfje ;)
Bij jou poes zal het ook wel goed komen, ze heeft nog niet echt nierproblemen he, wel raar dat ze zo misselijk is, maar dat zal met de niervoeding ook wel beteren denk ik

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#19 Geplaatst 21 november 2013 - 11:05

Bedankt, het is in het begin inderdaad moeilijk om het positief in te zien.
De dierenarts zei dat het wel positief was omdat er nog niets in het bloed te zien was.
Maar toch komen er direct de meest slechte beelden in je kop, het is ten slotte je kleine beebje hè.

We zijn wel zelfs er hard met bezig. We hebben ook haar urine opgevangen om te laten controleren.
Morgen weten we daar de uitslag over, gewoon om zeker te zijn.
En vanaf dan gaan we elk half jaar bloed en urine laten controleren.
En ondertussen dus op de niervoeding en hopen dat dit haar nog vele jaren mag geven.
Ze is nog maar net 8 jaar geworden, ik hoop dat er zeker nog 8 (liefst 10) bij mogen komen.

We zijn in ieder geval voldoende met haar bezig. Ze was al het middelpunt van ons leven, nu nog meer! :love3:

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#20 Geplaatst 21 november 2013 - 11:12

Ik denk dat jullie er inderdaad alles aan gaan doen om haar zo lang mogelijk gezond te houden.
Als je vragen hebt kan je ze hier altijd posten, hier zijn kenners genoeg op de KS ;)

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#21 Geplaatst 21 november 2013 - 11:13

Bedankt :cat

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#22 Geplaatst 21 november 2013 - 16:35

Nu zit je even in een moeilijke face doordat ze waarschijnlijk wat misselijk is heeft ze geen goesting om te eten maar als ze niet eet gaat ze haar eigen nog zieker maken dus eten moet ze ongeacht wat ze eet als ze maar eet .
Ik heb zelfs gehoord dat kvv ook goed is voor katten met lever en nierproblemen.
Misschien ook eventueel een optie.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#23 Geplaatst 21 november 2013 - 20:10

KVV is hier geen optie, als het niet kant en klaar is en op brokjes ofzo lijkt of tonijn is, haalt ze haar mooie neusje er voor op.
Maar ze eet wel hoor, nog niet zoveel als vroeger, maar wel voldoende denk ik.
We wegen haar ook elke andere dag om haar gewicht in het oog te houden.
Ze vraagt soms zelf natvoer en eet dan een beetje op om later de rest te gaan opeten.
En s'nachts gaat ze soms van haar brokken eten.

Dus ze eet zeker genoeg om geen risico te lopen op leververvetting ofzo.
Ze eet gewoon nog niet de hoeveelheid dat ze vroeger at.
Maar we blijven het opvolgen en ook de dierenarts houden we op de hoogte.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#24 Geplaatst 22 november 2013 - 08:40

Ik vraag mij wel af of het normaal is dat mijn kat wat lusteloos lijkt.

Vroeger (tot vlak voor ze minder ging eten en we de medische mallemolen ingingen) speelde ze regelmatig met haar brokjes.
Sierra heeft nooit echt veel gespeeld, maar met haar brokken en heel soms met een speeltje als je zelf mee deed.
Maar nu doet ze dat helemaal niet meer.

Ze klaagt wel meer dan vroeger (jammeren) en zit veel gewoon te zitten en rusten.
Is dit normaal en gaat dit nog over, wordt ze terug de oude of niet?

Even een overzicht van het beloop:

* eind oktober / begin november viel ons op dat ze minder at en minder actief was
* direct naar de dierenarts, deze heeft bloed afgenomen
* niets te zien in het bloed, echo genomen
* op echo te zien dat de nieren aan het verouderen zijn (ze is 8 jaar - dit is geen nierfalen)
* medicatie meegekregen om de maag te schermen, tegen misselijkheid en om de eetlust te bevorderen
* niervoeding gekregen om te geven
* nu na een dikke 2 weken op medicatie en een kleine week op niervoeding eet ze wel terug, maar nog niet de hoeveelheid dat ze vroeger at en ze is nog altijd minder actief
* deze avond weten we de uitslag van het urineonderzoek

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#25 Geplaatst 22 november 2013 - 12:37

Ok, de uitslag van het urine onderzoek was ook volledig in orde.

* bloedonderzoek = volledig in orde (nieren, lever, schildklier, vitaminen, ...)
* urine onderzoek = volledig in orde
* echo = alles in orde (lever, maag, darmen, ...) behalve de nieren die een verdunde wand hebben.

We weten echt niet meer wat er dan nog mis kan zijn, ook de dierenarts heeft geen nieuwe ideeën.
Maar waarom eet ze dan nog altijd niet hoe het zou moeten en waarom speelt ze niet meer zoals vroeger?
Haar natvoer eet ze dezelfde hoeveelheid als vroeger, maar de brokken eet ze veel minder dan vroeger.
Zowel haar vroegere brokken als haar nieuwe brokken als de brokken die we in tussentijd geprobeerd hebben.

Als dit blijft duren (enkele dagen), gaan we naar de dierenkliniek.
*zucht*

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#26 Geplaatst 22 november 2013 - 16:45

Ik vind het ook heel raar, doet ze anders wanneer ze eet vooral dan harde brokken.
Je verteld dat ze haar platte voeding wel even veel als vroeger eet, maar de harde brokken niet.
Je moet haar eens in het oog houden als ze eet van haar brokjes, dikwijls kan je toch iets kleins zien, jullie kennen haar het beste.
Als ze platte voeding wel eet is ze volgens mij niet misselijk, want dan eten ze niks.

In ieder geval heel goed nieuws dat er niks mis is met de organen.
Maar ik blijf denken aan haar tanden, ik kan me vergissen hoor, misschien een wortel die wat bloot ligt of last van tandplak

Bewerkt door Inge91, 22 november 2013 - 16:46.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#27 Geplaatst 22 november 2013 - 18:18

De dierenarts beweert dat alles goed is met haar tanden en ook wij kunnen niets abnormaals zien. Haar brokken heeft ze eigenlijk nooit echt geknabbeld en zeker nu met deze niervoeding niet omdat ze zo klein zijn dat ze die brokken gewoon inslikt zonder knabbelen. Maar ik ga het nog wat closer in het oog houden.

Zo vervelend dat ze niet kan zeggen wat er mis is, zit er zo met in mijn maag...

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#28 Geplaatst 22 november 2013 - 19:38

Wat geef je nu nog als medicatie?
Mijn kater werd echt ambetant van alles wat hij moest innemen.
Ik weet niet of dit een optie is maar probeer haar eens bvb minder medicatie te geven en daar bedoel ik ook de
pillekes mee voor de maag .
Misschien maken die haar suf ofzo....
Het kan zijn dat ze nu minder honger heeft  en daarom genoeg heeft aan nat voer.
Als ge haar geen nat voer geeft maar alleen brokjes  eet ze die dan wel op??

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#29 Geplaatst 23 november 2013 - 08:42

Nu geven we (op aanraden van de dierenarts) enkel nog maar de pilletjes voor eetlust.
Maar op de bijsluiter staat dat je er wat loom van kan worden.

Vanacht heeft ze wel wat meer van haar brokken gegeten.
We blijven het in het oog houden (natuurlijk).

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#30 Geplaatst 23 november 2013 - 19:30

Goed nieuws dat ze al wat meer heeft gegeten ,hopelijk gaat het zo verder
Geplaatste afbeelding