Spring naar inhoud

- - - - -

Hoopgevend indien goed uitgewerkt!

verplicht castratie sterilisatie particulieren

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 20 november 2013 - 15:14

Ik kom net dit artikel tegen op de site van deredactie.be

http://www.deredacti...el_sterilisatie

Dierenasielen willen dat privé-eigenaars verplicht worden hun katten te laten steriliseren of castreren. Dat zou de overpopulatie moeten aanpakken. Momenteel zijn enkel de asielen verplicht om de katten die ze ontvangen te steriliseren.

"In ons land worden er jaarlijks meer dan 30.000 katten naar het asiel gebracht", zegt Filip Zurings van het dierenasiel in Sint-Truiden. "Daarvan moeten er 11.000 gedood worden omdat niemand hen wil adopteren. Intussen moeten de asielcentra wel alle kosten doen. Een meer structurele oplossing is dus nodig. Wat we nu doen, kost veel geld en lost het probleem van overpopulatie niet op."
Acteur Pol Goossen, die peter is van het dierenasiel in Sint-Truiden, vindt dat de bevolking bewust gemaakt moet worden van het nut van sterilisatie en castratie. "Het heeft geen zin mensen toe te laten ongestoord met hun dieren te kweken en hen om de zoveel maanden een doos met kittens te laten afzetten in het asiel."
Gaia wil het probleem via de wetgever aanpakken. "Het is dweilen met de kraan open", zegt Michel Vandenbosch van Gaia. "De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en de sterilisatie en castratie verplicht maken voor particulieren. Alleen zo kan het probleem worden aangepakt."
In 2012 besliste de regering dat alle katten in de asielen gesteriliseerd moeten worden vooraleer ze geadopteerd kunnen worden. Er werd toen ook beslist om die maatregel vanaf 1 september 2014 uit te breiden naar particulieren. Mensen die poezen willen weggeven of verkopen zullen die dan eerst verplicht moeten steriliseren. Iemand wiens kat thuis kittens krijgt en die wil houden, zal niet verplicht worden.

Ik ben benieuwd of er daar oren naar zijn van onze wetgevers. Als het goed uitgewerkt wordt, zonder onterechte uitzonderingen maar ook zonder bonafide cattery's te ambeteren (de broodfokkers mogen ze hele dagen ambeteren :twisted: ), dan zou dat een goede zaak zijn.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 20 november 2013 - 15:21

het is al beslist hé... mijn vraag is gewoon hoe gaan ze dat in godsnaam controleren????

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 20 november 2013 - 15:23

Maar hoe zullen ze dat in godsnaam gaan controleren? Ik juich zoiets natuurlijk enorm toe hé, daar niet van. Maar ik denk toch dat er iets fundamenteels zal moeten veranderen aan de wil van de mensen.  
Het verplicht maken is natuurlijk de enige manier om overpopulatie tegen te gaan.

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 20 november 2013 - 15:34

Vanaf 1 september 2014 is het enkel maar verplicht als de mensen een poezel willen verkopen of weggeven. Als ze het zelf willen houden, mogen ze de katjes open laten. Dat vraagt om misbruik, inteelt en miserie.
Controleren zal altijd een heikel punt zijn maar als deze wet erdoor komt van iedereen te verplichten zijn HTK's of katjes die niet voor de fok zijn te castreren of steriliseren, heb je al een wet waarvan de mazen al een ferm stuk gedicht zijn.
Als iemand met een open katje zich dan voor één of andere reden aandient bij de DA, dan kan die al direct ingrijpen.

Het zal uiteraard nog lang vergen eer de geesten voldoende gerijpt zijn maar het is toch weer een stap in de goeie richting.
En er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de wet houden. Dat is zo met alles....

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 20 november 2013 - 17:00

Sorry Hilleke, ik had niet gezien dat er al een topic over was... soms kan het hier zo snel gaan ;)
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#6 Geplaatst 20 november 2013 - 17:02

Bekijk berichtJo, op 20 november 2013 - 17:00, zei:

Sorry Hilleke, ik had niet gezien dat er al een topic over was... soms kan het hier zo snel gaan ;)

ge ziet dat de gazetten hier goed gelezen en opgevolgd worden he ;)

Bewerkt door hilleke, 20 november 2013 - 17:21.

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 20 november 2013 - 17:06

Alé daar gaan we weer.
Het zijn inderdaad de HTK's waar maar mee op los wordt gefokt en waar de kittens van worden gedropt in de asielen.
In de asielen zijn zo goed als geen raskatten te vinden en misschien ook de invoer door broodfokkers en winkels eens laten aan banden leggen!
Misschien zou M. Vandenbosch eens de wetgeving nakijken want vanaf september 2014 mogen er geen ongecastreerde kittens meer vertrekken naar particulieren enkel nog naar het buitenland en naar erkende fokkers.
Op dit ogenblik is er nog altijd geen uitsluitsel over wat men bedoeld met erkende fokker of zal het enkel nog gaan of de hk-nr bezittende fokker gaan.
M. Vandenbosch heeft dus weer eens iets gevonden om in de media mee te komen
(ik ben dus echt geen fan van deze man)

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 20 november 2013 - 19:49

Controleren is onbegonnen werk. Als er mensen zijn die al een open kat hebben waarmee ze jaarlijks kittens hebben en daar bv 1 of 2 van gaan zelf houden, tja weer niet steriel maken..
Kittens zullen via fb blijven aangeboden worden al is dit verboden bij wet. En dien maar eens klacht in.
Ik heb de laatste maand al een paar klachten gedaan bij fod daar komt zelden iets van voort.
Dus volgend jaar zal het nog erger zijn.

En telt de wet van steriel maken bij catterys voor heel belgië of is dit niet voor Wallonië  bv?

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#9 Geplaatst 20 november 2013 - 20:56

Er stonden gisteren al 2 poezen op facebook: mensen deden ze weg met reden: geen geld  om steriel te maken

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 20 november 2013 - 21:06

Fb staat vol ervan.
Wat ik de hele zomer tot nu al zien voorbij komen heb op fb is om te janken. Zoveeeeeel kittens en katten die weg moeten om één of andere reden. En dan is dat nog niet eens wettelijk.
Heb fb hier voor al gemaild maar die doen er niks aan hoe meer leden hoe meer centen in hun pocket.
En volgend jaar zal dat niet anders zijn.

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#11 Geplaatst 20 november 2013 - 22:08

Ik woon in Nederland,

En ik ben persoonlijk ook voorstander van het verkopen van dieren die al gesteriliseerd / gecastreerd zijn.
Bij mijn kittens laat ik dit ook al doen (ook al bij poesjes) Dit om zeker te zijn dat er niet gerommeld word met de door mij gefokte kittens.
Maar deels ook als "service" de kittens die hier verhuizen zijn volledig in orde. :) Daarnaast woon ik vlak bij de Belgische grens en de meeste kittens van mij verhuizen naar België toe.

Wat ik me wel afvraag / waar ik me zorgen over maak hoe dit in de toekomst zou gaan bij de verkoop van "fok" dieren. Want deze maatregel zou gelden voor alle dieren natuurlijk. (ras en htk)

Wanneer je er vanuit gaat dat dat er goed gecontroleerd word (al zie ik dat niet gebeuren want dat is eigenlijk onmogelijk) zou dit betekenen dat iemand die graag wil kennismaken in de fokkerswereld deze kans niet meer krijgt. Je krijgt immers niet 1,2,3 een herkenningsnummer toegezegd toch?

Ik denk dat dit betekend dat wanneer de "fokkers" die nu een cattery hebben ermee stoppen over een X aantal jaar. Enkel boodfokkers recht zullen blijven staan. Ik denk ALS dit echt uitgevoerd word en ALS er serieus op gecontroleerd zal worden dat de "kwalliteit" van de katten (misschien een stom woord, laat ik zeggen "de gezondheid") er niet op vooruit zal gaan.

Hoe denken jullie hierover?

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 20 november 2013 - 23:21

Daarom dat het ook iets is waar goed over nagedacht moet worden en dat goed moet uitgewerkt worden.
Het moet de bedoeling zijn dat de HTK's niet meer kunnen kweken gelijk als de konijnen (sorry voor de uitdrukking) en dat broodfokkers-praktijken aan banden gelegd worden. En niet met een paardebrilleke een wet gaan schrijven en tekenen die goedbedoelende cattery's treft. Dat zou heel erg zijn, bovendien zou dat net weer de invoer van raskatten (en dus broodfok!!) in de hand werken.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 20 november 2013 - 23:25

Wel, net als bij de dierenpolitie in de uk, rekent men hier op de mensen om dat te controleren.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 20 november 2013 - 23:54

Als ze die wet uitvoeren gaan er zich maar een deel mensen aan houden,  maar elk beetje helpt denk ik dan.
Wat ze zeker extra mogen doen is de mensen meer sensibiliseren om een HTK (uit asiel/zwerver) te adopteren i.p.v. een raskat!
Ik wil hiermee niet met stenen gooien naar mensen die kiezen voor een raskat (soms zullen er wel reden voor zijn), anders schreef ik niet "sensibiliseren" maar "verplichten" hé :d
Zou weer voor een deel kunnen helpen.

Anderzijds zou ik het spijtig vinden indien er ooit een maatregel zou komen waardoor er binnen x-aantal jaar enkel nog raskatten gekocht kunnen worden en geen HTK's meer.
Al zal het wel nooit zo'n vaart nemen, aangezien er nooit voor 100% kan gecontroleerd worden of alle htk's gecastreerd worden.

Maar een andere vraag die ik me stel : neem nu gezin X met twee niet gecastreerde katten...
Geen zin of geld om ze te castreren en er volgt een nestje die vervolgens enkel mag geplaatst worden indien gecastreerd.
Geen geld voor over, ook geen mogelijkheid om de kittens te houden : dit kan zorgen voor middeleeuwse toestanden waarbij de kittens om het leven gebracht worden.

Hoewel als je hoort hoeveel katten er nu een spuitje krijgen in het asiel
Als je merkt hoeveel zwervertjes er nog rond dolen
Het is ook geen leven voor die beestjes.

Ik zal dan maar beginnen met een beetje te sensibiliseren op mijn manier 8) :
Mensen, als jullie beslissen om een katje in huis te nemen denk dan aan alle katten die geen tot weinig kans maken op een gouden mandje.
Uit het asiel of ergens buiten aan hun lot overgelaten.
Soms kan je inderdaad verliefd worden op het uiterlijk of karakter van een bepaald ras.
Maar wij hebben steeds katten gehad uit het asiel of zwervertjes en zowel uiterlijk als innerlijk hebben ze elk ons hart veroverd en zijn immens dankbaar en liefdevol :loveshower:
Sommige mensen zijn zot op ons ros katertje, sommige mensen vonden ons Lucky één van de mooiste katten die ze ooit zagen, enz..
Dan zwijg ik nog over de evolutie in vertrouwen naar ons toe die ik dagelijks zie groeien bij ons Moon, en de stoere uitstraling van onze Twix vroeger.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 20 november 2013 - 23:56.

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 21 november 2013 - 23:28

Bekijk berichtRanda, op 20 november 2013 - 17:06, zei:

Alé daar gaan we weer.
Het zijn inderdaad de HTK's waar maar mee op los wordt gefokt en waar de kittens van worden gedropt in de asielen.
In de asielen zijn zo goed als geen raskatten te vinden en misschien ook de invoer door broodfokkers en winkels eens laten aan banden leggen!
Misschien zou M. Vandenbosch eens de wetgeving nakijken want vanaf september 2014 mogen er geen ongecastreerde kittens meer vertrekken naar particulieren enkel nog naar het buitenland en naar erkende fokkers.
Op dit ogenblik is er nog altijd geen uitsluitsel over wat men bedoeld met erkende fokker of zal het enkel nog gaan of de hk-nr bezittende fokker gaan.
M. Vandenbosch heeft dus weer eens iets gevonden om in de media mee te komen
(ik ben dus echt geen fan van deze man)

Mireille erkende fokker is dan een fokker met HK nr vanaf september 2014?

oei had over dat laatste stukje  gelezen sorry :d