Spring naar inhoud

- - - - -

Wanner een kat laten testen op Felv Fiv HCM en PKD?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#1 Geplaatst 20 november 2013 - 16:56

We hebben een tijdje geleden besloten om een kleine cattery te starten. Tja, eerst moet Flame ouder worden en rond de 1 of 1,5 jaar willen we een nestje van haar. Maar op welke leeftijd met je zo een kitten laten testen op Fiv Felv HCM en PKD? En waar kun je die testen doen?

(Ik wist niet echt of het bij cattery's of bij medisch hoorde dus heb ik het bij overige geplaatst.)

Alvast bedankt hoor iedereen :)

Bewerkt door Kiera&Tiffan, 20 november 2013 - 16:57.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 20 november 2013 - 16:59

Voor de Felv/Fiv: aangezien je een raskat hebt en dat de ouders zijn getest doe je dat best zo dicht mogelijk bij de eerste dekking omdat de meeste fokkers een zo jong mogelijke test willen zien.
Hcm en Pkd minimum een jaar, jij hebt ragdoll zekers?

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 20 november 2013 - 16:59

Fiv en Felv testen vragen ze meestal maximum 2 maand oude testen bij de dekkater
HCM en PKD testen sowieso jaarlijks via echo.

testadressen vind je bij het topic fokken

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#4 Geplaatst 20 november 2013 - 18:05

Bekijk berichtSolotje, op 20 november 2013 - 16:59, zei:

Voor de Felv/Fiv: aangezien je een raskat hebt en dat de ouders zijn getest doe je dat best zo dicht mogelijk bij de eerste dekking omdat de meeste fokkers een zo jong mogelijke test willen zien.
Hcm en Pkd minimum een jaar, jij hebt ragdoll zekers?

Flame is een Heilige Birmaan. :d

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 20 november 2013 - 23:45

Bekijk berichtKiera&Tiffan, op 20 november 2013 - 18:05, zei:

Flame is een Heilige Birmaan. :d

Oeps snorry :d

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#6 Geplaatst 21 november 2013 - 08:30

Mij hebben ze voor HCM en PKD altijd verteld dat PKD enkel het 1e levensjaar moet getest worden (mijn Sierra - gesteriliseerd - hebben we tot haar 2e jaar laten testen) en HCM elk jaar tot het 7e levensjaar.
Maar voor een cattery heb ik ooit gehoord dat je elk half jaar op HCM moet laten testen? Ook zou ik HCM toch nog enkele jaren langer laten testen dan tot 7.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 21 november 2013 - 09:30

Bekijk berichtBlackScorpion, op 21 november 2013 - 08:30, zei:

Mij hebben ze voor HCM en PKD altijd verteld dat PKD enkel het 1e levensjaar moet getest worden (mijn Sierra - gesteriliseerd - hebben we tot haar 2e jaar laten testen) en HCM elk jaar tot het 7e levensjaar.
Maar voor een cattery heb ik ooit gehoord dat je elk half jaar op HCM moet laten testen? Ook zou ik HCM toch nog enkele jaren langer laten testen dan tot 7.

Om het half jaar? Nee dat vind ik overdreven, fok jij?

Als je fokt heb je toch ook 1 nestje per jaar met 1 poes, dus best daarvoor de test elke keer doen, niet vergeten het is een momentopname he,
toch bij de brits korthaar via echo.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 21 november 2013 - 09:34

Nee, ik fok niet. Mijn katje is op 5,5 maand gesteriliseerd.
Maar hetgeen ik gehoord had, kwam wel van Sphynx fokkers en bij Sphynxen is HCM wel een groter probleem dan bij de meeste andere rassen.
Dus misschien is het daarom dat ik die elk half jaar gehoord heb en moet dit niet bij andere rassen.

Bewerkt door BlackScorpion, 21 november 2013 - 09:35.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 22 november 2013 - 13:24

Ik dacht jaarlijks op HCM bij de Heilige Birmaan, maar dat zullen de fokkers van Heilige Birmaan moeten bevestigen en dan een keer op PKD, misschien kan DNA laten testen bij het van Haeringen instituut, de combitest op erfelijke ziekten.
Fiv en Felv laat je best testen voor je met je katje naar de kater gaat. Het is ook een moment opname, maar als je katje niet buiten komt, niet naar een kater is geweest is de test wel langer geldig dan één of twéé maanden, want waar zou ze een besmetting hebben opgelopen.
Hier laat ik alle nieuwe katjes testen die de cattery binnenkomen.  Hierdoor kan ik zolang er geen buitendekkingen plaatsvinden ervan uitgaan dat ze vrij zijn.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 4 katten

#10 Geplaatst 01 december 2013 - 17:49

hcm en pkd gewoon jaarlijks herhalen via echo
Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding