Spring naar inhoud

- - - - -

Tijd voor een nieuwe warme trui of sjaal? De trieste waarheid over Angora wol.

dierenwelzijndierenrechten Angora wol konijnen

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Lea
Lea
  • 133 berichten

#1 Geplaatst 23 november 2013 - 12:40

Denk 2 keer na, en bekijk het etiquette.

Angora kan zowel bij geiten als konijnen bekomen worden. Jammergenoeg houden sommigen landen helemaal geen rekening met (dieren)rechten en worden konijnen in China bv levend geplukt terwijl ze het uitkermen van de pijn. Ze worden aan de poten vastgebonden en krijgen een mep zodat ze flauw vallen en zich rustiger houden. Let op. De beelden zijn schrijnend en niet voor gevoelige magen.

Het enige wat wij als gewone burger (niet te onderschatten, wij als consument zijn behoorlijk krachtig als we samenwerken) kunnen doen is stoppen met producten waarin angora wol verwerkt zit, te kopen. 90% van het Angora dat in de wereld geproduceerd wordt zou uit China komen volgens deze site. Daar is ook het filmpje gemaakt.

http://action.peta.o...mpaign.id=23870

Laat je niet bedotten, de smerige industrie probeert je te misleiden door de etiquetten aan de binnenkant van je kledij aan te passen zodat daar misschien in staat dat het uit een ander land komt (waar het misschien wel gewoven werd).

Bewerkt door Lea, 23 november 2013 - 12:45.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 23 november 2013 - 13:38

Het is idd triestig je hebt ook angora geiten en die worden gewoon geschoren toch meer diervriendelijk.
Maar de konijntjes worden letterlijk gestroopt.
Ik koop nooit angora wol ten eerste voor het dier en ten tweede je kan het niet zelf wassen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 23 november 2013 - 14:41

wij hebben zelf angorakonijnen gehad, die moet je goed verzorgen. Vacht knippen of scheren en in de tussentijd goed kammen.

De konijnen in nederland, die bij goede fokkers zitten, worden goed verzorgt en netjes en diervriendelijk geschoren.
wil je dus iets met angorawol (dat meestal van konijnen komt en niet van geiten, alleen van konijnen is de wol zo licht en zacht) zorg dan dat je het haalt bij een goede fokker.

wij hebben zelf nog een tasje liggen met wat wol van ons konijn. Zelf geknipt, dus zeker weten diervriendelijk. het is alleen te weinig om er echt iets mee te doen. ooit wil ik er iets kleins mee maken, om haar blijvend bij ons te hebben op een of andere manier. Weet alleen niet precies wat nog (Topsie is ziek geworden toen ze drie was en is helaas toen overleden :( )

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#4 Geplaatst 23 november 2013 - 20:48

Vandaag in Veritas gaan kijken voor handschoentjes, toen ik er mooie zag hangen dacht ik toch even kijken van wat ze gemaakt zijn...
21% angora wol.
Heb ze mooi teruggehangen...
Jammer dat zo een grote keten zo dingen 'steunt'. :(

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 23 november 2013 - 21:50

Ze stropen die konijnen ook niet overal hé.

Lea
Lea
  • 133 berichten

#6 Geplaatst 24 november 2013 - 09:44

Zuiver (angora) wol koop ik ook niet, maar ik heb toch 3 truien gevonden in mijn kleerkast waar het in verwerkt zit. (en ik zal ze nu dus dragen tot wanneer ze op de draad versleten zijn!)

Volgens de site komt meer dan 90% van de angora wol uit China, waar het filmpje gemaakt is, en waar volgens mij voor veel mensen geen dierenrechten gelden.
Maw, 90% van de producten waarin angora verwerkt zit, hebben (een deel van) hun oorsprong ginder. Als je al ziet dat die chinezen een 3jarige kleuter die aangereden is op straat laten liggen "omdat het geen famillie is", dan gaan ze zeker niet wakker liggen van wat een dier voelt. Hun drang naar economische groei is (meestal) gebaseerd op de verkeerde bedrijfstrategie: veel produceren met weinig kwaliteit en zogoed als geen respect voor mens, dier en milieu. Die mens die die konijnen leegplukt, doet dat waarschijnlijk omdat het voor hem een bron van inkomsten is. Zolang het westen blijft kopen, zolang zullen zij verder doen.

Produceurs zouden moeten vermelden of het wol al dan niet van schapen of konijnen komt, plus van waar het komt.

Bewerkt door Lea, 24 november 2013 - 09:46.

Lea
Lea
  • 133 berichten

#7 Geplaatst 24 november 2013 - 09:50

Bekijk berichtShadow, op 23 november 2013 - 20:48, zei:

Vandaag in Veritas gaan kijken voor handschoentjes, toen ik er mooie zag hangen dacht ik toch even kijken van wat ze gemaakt zijn...
21% angora wol.
Heb ze mooi teruggehangen...
Jammer dat zo een grote keten zo dingen 'steunt'. :(
Het enige dat een zo'n bedrijf steunt is zijn eigen portemonnee. Ze gaan pas reageren als ze zien dat hun producten aan populariteit verliest. Kijk maar eens naar h&m en co na dat groot bedrijfsongeluk met die instorting. Toen bleek ook dat de nadruk ginder lag op veel produceren voor weinig geld. En hier op de reclame borden staan gelukkige mensen afgebeeld in leuke situaties, kwestie van ons te doen overtuigen dat hun kleren ons gelukkig maken. Een paar weken later, na al die commotie, stonden er plots boxen in de winkels om afgedankte kleren in de droppen. De enige reden waarom ze dat deden was om het geweten van hun klanten te sussen. "Het is ok als ik hier blijf shoppen want kijk, zij doen ook moeite voor mens en milieu."

Bewerkt door Lea, 24 november 2013 - 09:53.

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 24 november 2013 - 10:42

Ik heb het filmpje niet bekeken. Kan daar absoluut niet tegen. Wat is het toch afschuwelijk hoe ze dieren behandelen als het om geld verdienen gaat!!
Ik koop nooit angorawol, dat komt omdat ik niet tegen wol kan..... Maar als ik het wel gekocht zou hebben: nu niet meer!
Heb zo ook eens filmpje gezien van kikkerbillen, hoe die beestjes levend in tweeën werden gesneden. Bah! Ik was gek op kikkerbillen, echt. Maar heb ze daarna echt nooit meer gegeten!

Ga niet uit van veronderstellingen....

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#9 Geplaatst 26 november 2013 - 13:55

Triestig!!!   Ik word echt ziek van zo'n beelden te zien.    China is toch echt een verschrikkelijk land als het op dierenwelzijn aankomt.   Hoe kun je een levend wezen zo behandelen en dan gewoon je goed voelen in je leven, ik begrijp dat niet.   Als mens met gevoelens kan je toch niet anders dan je in de plaats stellen van dat dier.   Ik begrijp niet dat mensen hier onvoorschillig voor zijn.   Naar China ga ik echt nooit op reis.    Vorige week beelden gezien van onder andere biggetjes die gewoon doodgestampt / doodgeklopt worden op grote boerderijen in de US (zo'n "modern" land).   Ja er is nog veel werk aan de winkel op het gebied van dierenwelzijn in de wereld.

Lea
Lea
  • 133 berichten

#10 Geplaatst 28 november 2013 - 20:55

goed nieuws: http://online.wsj.co...225743681984438
bepaalde ketens stoppen voorlopig met productie van zaken waarin angora wol verwerkt zit..

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 03 december 2013 - 20:15

Iek. Mijn laatste nieuwe trui, in oktober gekocht, is voor 7% angorawol. Uit China. Boe.
Maar ga hem ook goed afdragen, doe ik sowieso. Hij was al verdacht zacht, maar ik wist niet dat die zachte truien van angorawol gemaakt waren.
Ik heb een jas van yakwol. Uit een heel alternatief zaakje. Is mijn winterwinter jas, voor als het onder het vriespunt is.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: dierenwelzijndierenrechten, Angora wol, konijnen