Spring naar inhoud

- - - - -

Iemand een beetje raad ivm aromaverdampers ?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 24 november 2013 - 19:28

Zoals sommige KS-ertjes al weten...ik ben me volop aan het verdiepen in keramiek en pottenbakken ! :loveshower:

Maar hierbij een specifiek vraagje :

Is er iemand onder jullie die zo'n aromaverdamper thuis heeft en dit ook regelmatig gebruikt :catnoknow Die verdampertjes met etherische oliën...

Ik heb nl al heel wat schetsen gemaakt om er te draaien en dan af te werken met poezenpootjes uitgesneden...tot hier toe geen probleem, maar nu heb ik al heel wat opgezocht op internet...en kom heel wat tegenstrijdige verhalen tegen... :catscratchhead

Om een lang verhaal kort te maken :

Ik ben gewoon op zoek naar de ideale lengte tss de basis van de vlam en het schaaltje !! Sommige beweren dat dit maar 2 cm hoeft te zijn, andere spreken van 8 tot 10 cm ??
Blijkbaar omdat de olie anders zou kunnen verbranden ipv te verdampen ?

Dus als er iemand zo'n verdampertje heeft dat perfect werkt en waarbij de olie mooi verdampt, zou je dan zo lief willen zijn mij even te laten weten wat de afstand is tss de basis van de vlam en het schaaltje ?? :pray:

(En foto'tjes mogen natuurlijk ook altijd... ;))

Alvast bedankt !!! :)

Bewerkt door Mauro, 24 november 2013 - 19:29.

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 24 november 2013 - 19:37

kzal er morgen eens fototjes van nemen...

kheb er vroeger een aantal gekocht op rommelmarkten, maar eerlijk gezegd zien ik die liever, dan dat ik ze "vaak" gebruik
2cm zou ik dicht bij de vlam, theelichtje vinden,
eerlijk gezegd vind ik 8 à 10cm ook realistischer
en t beste doe je niet enkel etherische olie, maar ook een beetje warm water in het schaaltje om te verdampen

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 24 november 2013 - 19:45

Alvast bedankt, Kaprice !!! :hug:

Ik kijk al uit naar de fototjes ! En kan je dan misschien ook nog eens de totale hoogte doorgeven... :pray: (Ben een beetje lastig, hé... ;))

En inderdaad, van dat warm water had ik ook gelezen...vandaar dat ik moet zorgen dat er in de schaaltjes zeker min 20 ml kan... :)
Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 24 november 2013 - 19:47

ik doe meestal een soeplepel water en daarin een paar druppeltjes olie

en de hoogte meten zal wel geen probleem zijn :p

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 24 november 2013 - 19:53

Heb er ook 1tje en brand regelmatig waxcupjes erin.

afstand tussen vlammetje en schaaltje waar cupje in komt is 4-5 cm.  2 cm vind ik persoonlijk heel weinig.
Je legt er zo een cupje in, het smelt en de geur vervliegt.

http://www.puresoap....soy-wax-cupjes/
http://www.zeepfun.nl/soy-wax
https://www.worldofs...hips.com/be/nl/

Heb in het verleden ook eentje gekocht voor olieen en daar is het ook ongeveer 5 cm.

En idd wat water indoen met olien.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 24 november 2013 - 19:54

bij mij is er ongeveer 5 cm tussen.. :-) Het zwart op 1 van de 2 foto's is verbrand.. mijn schaaltje was gevallen en ik had da geplakt met lijm en das een verbrande plek van die lijm.. maar het werkt nog voor de rest :-)

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_2725.JPG
  • IMG_2726.JPG

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 24 november 2013 - 20:07

Bekijk berichtKaszi, op 24 november 2013 - 19:53, zei:

Heb er ook 1tje en brand regelmatig waxcupjes erin.

afstand tussen vlammetje en schaaltje waar cupje in komt is 4-5 cm.  2 cm vind ik persoonlijk heel weinig.
Je legt er zo een cupje in, het smelt en de geur vervliegt.

http://www.puresoap....soy-wax-cupjes/
http://www.zeepfun.nl/soy-wax
https://www.worldofs...hips.com/be/nl/

Heb in het verleden ook eentje gekocht voor olieen en daar is het ook ongeveer 5 cm.

En idd wat water indoen met olien.

Super bedankt, Kaszi !! :loveshower:

Had nog nooit gehoord van deze waxcupjes ! Alweer iets bijgeleerd ! :goofy: En echt interessant :duim:

Bekijk berichtKarianne, op 24 november 2013 - 19:54, zei:

bij mij is er ongeveer 5 cm tussen.. :-) Het zwart op 1 van de 2 foto's is verbrand.. mijn schaaltje was gevallen en ik had da geplakt met lijm en das een verbrande plek van die lijm.. maar het werkt nog voor de rest :-)

Ook bedankt, Karianne ! En intussen noteer ik alvast dat de afstand ongeveer 5 cm bedraagt !! :loveshower:
Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 24 november 2013 - 20:16

PS, ik ben wel beginnen meten van vanonder, dus tussen de vlam en het schaaltje zal het idd een 2 tal cm zijn :-) maar de in totaal lengte is bij mij 5

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 24 november 2013 - 20:18

Neen bij mij is dat van de vlam tot het schaaltje.

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 24 november 2013 - 20:21

Bekijk berichtKarianne, op 24 november 2013 - 20:16, zei:

PS, ik ben wel beginnen meten van vanonder, dus tussen de vlam en het schaaltje zal het idd een 2 tal cm zijn :-) maar de in totaal lengte is bij mij 5

Tja...was net de foto's aan het bekijken en de verhoudingen tss het kaarsje en het theelichtje ...toen dacht ik ook even... :trance:

Was nog aan het denken dat het misschien een super groot kaarsje was... ;)

Bedankt om dit te laten weten ! :) Dus 2 cm tss de vlam en schaaltje zou dus toch ok zijn ?? :catnoknow
Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 24 november 2013 - 20:33

jep ik denk ongeveer 2 cm :-)

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#12 Geplaatst 24 november 2013 - 22:16

Denk dat het bij mijn brandertje toch ongeveer 5cm is hoor, 2cm is denk ik iets te dicht bij de vlam.

Ik ga morgen proberen een foto door te sturen, probleem is dat ik hem ergens gezet heb, maar waar ;)

Normaal doe ik sauna geuren met wat water in het kommetje

Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 24 november 2013 - 22:22

Bekijk berichtInge91, op 24 november 2013 - 22:16, zei:

Denk dat het bij mijn brandertje toch ongeveer 5cm is hoor, 2cm is denk ik iets te dicht bij de vlam.

Ik ga morgen proberen een foto door te sturen, probleem is dat ik hem ergens gezet heb, maar waar ;)

Normaal doe ik sauna geuren met wat water in het kommetje

Ik had ook mijn twijfels bij 2cm...maar als het aromaverdampertje uiteindelijk op 1250 °C gebakken wordt en geglazuurd is...dan stel ik me toch de vraag of zo'n klein kaarsje problemen zou kunnen geven ivm verbranden van de olie ?

Dit is dus uiteindelijk "steengoed"...als het zo hoog gebakken is...mag in de oven, wasmachine, buiten... = bestand tegen "alles"...zou dan een vlammetje zoveel kwaad kunnen ? :catnoknow

Vind dit gewoon heel interessante "materie"...dus ga dit nog even verder uitpluizen... :) ;)

Bewerkt door Mauro, 24 november 2013 - 22:23.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#14 Geplaatst 24 november 2013 - 22:42

Ik denk dat het geen kwaad kan voor de brander zelf, maar vraag mij af als de afstand tussen kaars en olie zo klein is, of dan de olie niet te snel gaat opwarmen en te heet gaat worden en zo gaat verbranden?
Kan zijn dat ik mij totaal vergis hoor, ik zal ook eens wat rondneuzen op het net ;)

Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 24 november 2013 - 23:00

Bekijk berichtInge91, op 24 november 2013 - 22:42, zei:

Ik denk dat het geen kwaad kan voor de brander zelf, maar vraag mij af als de afstand tussen kaars en olie zo klein is, of dan de olie niet te snel gaat opwarmen en te heet gaat worden en zo gaat verbranden?
Kan zijn dat ik mij totaal vergis hoor, ik zal ook eens wat rondneuzen op het net ;)

Dit is ook net waar ik me vragen over stel, Inge91...dus ga ik gewoon voor alle zekerheid zorgen dat er zeker 4 cm zit tss het kaarsje en het schaaltje !! Zal gewoon nog een beetje "oefenen" worden om deze hoogte te bereiken... ;) :help:
Geplaatste afbeelding