Spring naar inhoud

- - - - -

Het belang van vaccineren tegen hondsdolheid/rabiës bij grensovergang

• Log in om te reageren
41 reacties op dit onderwerp
hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#1 Geplaatst 25 november 2013 - 11:22

Dit weekend heb ik een zeer interessant gesprek gehad met mijn dierenarts over hondsdolheid.

Deze ziekte lijkt wat uit de belangstelling te gaan waardoor er jammer genoeg velen het niet zo nauw nemen met de wetgeving hieromtrent.

Echter wees ze me er op dat er dit  jaar in onze buurlanden en zelfs mogelijks in ons land toch weer dieren met hondsdolheid zijn aangetroffen.

Deze artikels vond ik hierover:

http://www.nieuwsbla...131108_00829833

http://www.nvwa.nl/a...s-uit-bulgarije

!!Hondsdolheid is dodelijk voor mens en dier!!
Zelfs indien je maar een likje krijgt van een besmet dier kan dit al dodelijk zijn.

Ook ik had het er eerst moeilijk mee om 2 van onze kittens  dit prikje te laten zetten gezien ze de grens overgaan, maar het is dus echt wel belangrijk dat ieder van ons, en de fokkers in het bijzonder hier toch de nodige aandacht aan schenken.

Jammergenoeg heb ik de laatste maanden al een aantal keer vernomen dat cattery's hun kittens hiervoor niet laten vaccineren ook al vertrekken ze naar een buurland.

Als een cattery de beslissing neemt om de wet niet na te leven legt men de verantwoordelijkheid in handen van de kittenkopers, want wat als er toch controle plaatsvindt?
Indien men met de auto de grens oversteekt is de kans op controle ontzettend klein, maar.... de kans is er ...
Als men een kat aantreft die niet gevaccineerd is (of dat men het niet kan aantonen) dan kunnen ze zelfs het dier in beslag nemen en 6 maanden in quarantaine plaatsen.

Ik wil met dit topic niemand met de vinger wijzen, maar wel nog even het belang van vaccinatie in de aandacht brengen, en iedereen toch eens even wil laten stilstaan bij de gevolgen wanneer men besluit om het alsnog niet te doen.

We willen uiteindelijk toch allemaal het beste voor onze lieverdjes :)

Bewerkt door hilleke, 26 november 2013 - 08:43.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 25 november 2013 - 11:24

Brrr... wat eng dat je dat hier schrijft.... Heb dit weekend WORLD WAR Z gezien. Kregen die mensen dat ook niet door hondsdolheid?

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 25 november 2013 - 11:26

ik ga samen met een ander KS lid begin volgend jaar een paar keer in Nederland showen en ga Bo dus speciaal ervoor laten inenten

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 25 november 2013 - 11:26

Het is zelfs niet enkel nodig bij grensovergang, maar zelfs als je naar de Ardennen gaan met je dieren.
Ik heb zo ooit 1 keer naar de Ardennen geweest met mijn kat en alhoewel ik wist dat ze op geen enkele manier in contact zou kunnen komen met andere dieren, hebben we haar toch laten inenten.

Ik vraag me enkel af hoe het zit met het aantal jaren.
Want onze dierenarts toen zei dat die inenting voor 3 jaar geld.
Maar in de andere landen geld zo een inenting maar voor 1 jaar.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 25 november 2013 - 11:34

Je hebt gelijk Hilleke van het even onder de aandacht te brengen. Helaas is het zoals het vaak gaat, door een bepaalde nonchalance dat een ziekte opnieuw de kop opsteekt. Mocht er hier ooit een kitten naar het buitenland vertrekken, dan krijgt het sowieso de rabiësenting. Ook heb ik mijn kittenkopers attent gemaakt op het feit dat ze extra moesten laten enten, als de plannen er waren om hun dolletje mee naar het buitenland te nemen.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#6 Geplaatst 25 november 2013 - 11:37

Onze kittens die naar NL verhuizen krijgen die inenting ook.
Soms is dat een probleem, dat ze nog 3 weken langer moeten wachten op hun katje, maar ja.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 25 november 2013 - 11:55

Ik denk echt dat er weinigen op de hoogte zijn van de wetgeving hiervan. En ik moet toegeven dat ook ik vorig jaar met Nelle naar Nederland ben gereisd voor haar dekking zonder dat ze gevaccineerd was. :oops: (uit onwetendheid)
Als je dan weet dat Nelle ook nog eens ontsnapt is geweest tijdens haar logeerpartij bij haar eerste vriendje (dus niet bij de papa van onze kittens) en ze een hele voormiddag vermist is geweest, dan pas besef je dat dit toch echt wel ontzettend belangrijk is, want een ongeluk is zo gebeurd maar kan wel zware gevolgen hebben.
We hebben geluk gehad, maar het had ook anders kunnen aflopen want tijdens die uren had ze wel in contact kunnen komen met besmette dieren ...

Bewerkt door hilleke, 25 november 2013 - 11:55.

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#8 Geplaatst 25 november 2013 - 12:00

Onze hondjes hebbn die enting ook gekregen , krijgen ze om de 3 jaar , zoals voorgeschreven door de DA.
Onze katjes staan gepland om die enting vanaf dit jaar (alsook de leucose enting )ook te krijgen bij hun jaarlijkse entingen binnen een paar maand ;) ,
je weet nooit dat we in de toekomst willen verhuizen naar het buitenland ofzo :p
Tot nu kregen de katjes enkel de entingen voor een binnenhuiskatje ;)
Maar welke landen zijn dat waaar het om het jaar zou moeten dan?
(dat had ik nog niet gehoord dta het op sommige plaatsen om het jaar is :( )

Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 25 november 2013 - 12:11

Wat betreft hondsdolheid, België wordt binnen Europa beschouwd als een Rabiës vrij land. Wanneer je van Vlaanderen naar de Ardennen gaat hoef je echt je kat niet te laten enten.
Echter ga je de grens over dan moet dit wel.  Er kan zoals Hilleke zegt een Quarantaine opgelegd worden van 6 maanden maar een andere maatregel die ook genomen wordt is nl het laten inslapen.
Ik zelf heb geen enkele moeite met die enting.
Recent zijn er in Frankrijk 2 gevallen van Rabiës opgedoken bij katjes die werden ingevoerd uit Marokko, het ging niet over raskatjes.
Dan over dat likje dit kan alleen dodelijk zijn indien er speeksel van een besmet dier in je zenuwbaan komt enkel via likjes op plaatsjes waar je wondjes hebt.

wat betreft de duur van een inenting : in de meeste Europese landen is de enting voor de duur van 3 jaar.  Frankrijk accepteerd de duur van 1 jaar maar dat is een beslissing dat elk land op zich kan nemen.  Maar het is wel zo indien je dier is ingeënt in België en hier zegt de wetgeving 3 jaar dan moet het land waar je naartoe gaat met je dier dit ook accepteren.
Ik weet dat ze in Frankrijk daar heel dikwijls moeilijk over doen op shows maar als je de nodige bewijzen van de europese wetgeving meehebt dan accepteren ze het.

Als je katjes importeert of exporteert, doe het dan AUB volgens de regels want hoe meer problemen er worden veroorzaakt door het niet naleven van de regels hoe meer problemen er zijn voor de mensen die wel de regels naleven.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 25 november 2013 - 12:15

Mireille,
kan je mij eventueel die bewijzen van de europese wetgeving eens doorsturen? Kwestie dat ik ook de nodige papieren heb als ik in Frankrijk wil showen :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#11 Geplaatst 25 november 2013 - 12:17

Onze voormalige dierenarts (in een zeer goede dierenkliniek) had ons verteld over de noodzakelijkheid van de inenting als je naar de Ardennen gaat. Ik neem aan dat zij wel goed voorgelicht is en moesten wij in de toekomst nog eens met onze kat in die richting gaan, ga ik de inenting zeker opnieuw halen.

De landen waar het maar 1 jaar geld zijn onze buurlanden dacht ik, zoals Frankrijk en Duitsland.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#12 Geplaatst 25 november 2013 - 12:28

Stijn_Poezenpaleis:-), op 25 november 2013 - 12:15, zei:

Mireille,
kan je mij eventueel die bewijzen van de europese wetgeving eens doorsturen? Kwestie dat ik ook de nodige papieren heb als ik in Frankrijk wil showen :)

Op de site van het fod dierenwelzijn vind je alles terug.
Heb het dit weekend nog gelezen, maar zal als ik straks meer tijd heb nog ns op zoek gaan ;)

gevonden ;)

http://www.health.be...tm#.UpM0NMQVHIU

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 25 november 2013 - 13:17

thx Hilde!!

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 25 november 2013 - 13:30

wat de honden betreft, is het wel verplicht voor de gebieden ten zuiden van Samber en Maas, evenals voor alle honden die meegaan op campings of naar caravanparken waar dan ook in België. Dit staat te lezen op de website van het FAVV.

Voor dieren jonger dan 3 maanden volstaat een verklaring van de fokker voor bepaalde landen (zie link bij #12), er wordt trouwens ten stelligste afgeraden om de enting voor de 3 maanden te zetten want die is niet zonder gevaar. Ze kunnen daar een week flink ziek van zijn en zelfs van dood gaan als de dieren te jong/te zwak zijn.

Ik kreeg de melding van de fokster van mijn pupje dat de wetgeving strenger gaat worden voor dieren vanuit Nederland.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#15 Geplaatst 25 november 2013 - 13:41

wendyv123, op 25 november 2013 - 13:30, zei:

wat de honden betreft, is het wel verplicht voor de gebieden ten zuiden van Samber en Maas, evenals voor alle honden die meegaan op campings of naar caravanparken waar dan ook in België. Dit staat te lezen op de website van het FAVV.

Voor dieren jonger dan 3 maanden volstaat een verklaring van de fokker voor bepaalde landen (zie link bij #12), er wordt trouwens ten stelligste afgeraden om de enting voor de 3 maanden te zetten want die is niet zonder gevaar. Ze kunnen daar een week flink ziek van zijn en zelfs van dood gaan als de dieren te jong/te zwak zijn.

Ik kreeg de melding van de fokster van mijn pupje dat de wetgeving strenger gaat worden voor dieren vanuit Nederland.

De Belgische wetgeving is deze maand aangepast waardoor dieren jonger dan 3 maanden niet mogen ingevoerd worden.