Spring naar inhoud

- - - - -

Het belang van vaccineren tegen hondsdolheid/rabiës bij grensovergang

• Log in om te reageren
41 reacties op dit onderwerp
wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 25 november 2013 - 13:50

Bekijk berichthilleke, op 25 november 2013 - 13:41, zei:

De Belgische wetgeving is deze maand aangepast waardoor dieren jonger dan 3 maanden niet mogen ingevoerd worden.

Dat heb ik vernomen, maar tot op heden is er nog niets veranderd op de website van de overheid.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#17 Geplaatst 25 november 2013 - 13:52

Bekijk berichtwendyv123, op 25 november 2013 - 13:50, zei:

Dat heb ik vernomen, maar tot op heden is er nog niets veranderd op de website van de overheid.

neen, ik weet het, maar is wel al in t staatsblad verschenen, zal straks mijne wederhelft 't eens laten opzoeken, die is daar beter in thuis dan ik ;)

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 25 november 2013 - 13:54

De enting is enkel verplicht als ze 3 maanden of ouder zijn en mama ingeënt is.  Dus kittens onder 3 maanden mogen zo het land verlaten.
Opgepast als je kittens importeert uit niet rabiesvrije landen moeten die wel geent zijn. Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen zijn Frankrijk en Nederland geen rabiesvrije landen meer.

Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat puppies wereldwijd verkocht en deze moesten nooit ingeënt zijn tegen Rabiës.

Een rabiesenting kan ook heel nare bijwerkingen geven en is op jonge leeftijd zeker af te raden.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#19 Geplaatst 25 november 2013 - 14:00

Ik vind het goed dat je dit hier laat weten want zelfs ik vond het niet nodig omdat ik idd al veel van andere cattery's heb gehoord dat het eigenlijk dikke zever is
maar dus toch niet, bedankt om dit te delen.

Ik heb in de tijd Sala ook zo zonder rabiës gaan halen, Cattery vond het ook niet nodig maar door al dat gepraat gaat iedereen dat nog geloven, net als ik :oops:
Gelukkig heb ik nog geen katje verkocht in het buitenland, al had ik het wel gedaan om in orde te zijn.

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 25 november 2013 - 14:01

(NEDERLAND-GRIEKENLAND-SLOWAKIJE-SPANJE)Als gevolg van de vaststelling van rabiës in Nederland zullen OOK Nederlandse honden (katten en fretten) die jonger zijn dan 3 maanden voortaan tegen rabiës gevaccineerd moeten zijn vooraleer ze in België worden binnengebracht. Met andere woorden: Nederland wordt geschrapt van de lijst van landen van waaruit het binnenbrengen van honden jonger dan 3 maand en niet gevaccineerd tegen rabiës, is toegestaan.Het hierboven gebruikte bijwoord ‘OOK’ heeft zijn belang!Want:►►het binnenbrengen op het Belgische grondgebied van gezelschapsdieren die niet gevaccineerd zijn tegen rabiës (of waarvan de geldigheid van de vaccinatie niet in overeenstemming is met de beschikking 2005/91/EG van de Europese Commissie van 2 februari 2005 tot vaststelling van de periode waarna de rabiës vaccinatie als geldig wordt beschouwd), is SOWIESO verboden◄◄. Dit geldt trouwens ook voor het handelsverkeer naar België.Honden jonger dan 3 maanden uit bepaalde landen (vrij van rabiës) ontsnappen echter aan die verplichting. Alleen wordt de lijst van vrijgestelde landen –gedwongen door de omstandigheden- alsmaar korter (omdat er in die landen rabiës wordt vastgesteld). Bijgevolg moeten ook DIE HONDEN JONGER DAN 3 MAAND WORDEN GEVACCINEERD!

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 25 november 2013 - 14:08

Bijwerkingen van de enting

http://www.barfplaat...ic,45251.0.html

Al mijn dieren zijn wel geent omdat wij regelmatig naar het buitenland gaan. Maar als het niet nodig is zou ik het niet doen.  Rabies kan enkel overgedragen worden door contact met een besmet dier.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 25 november 2013 - 14:19

Bekijk berichtKaszi, op 25 november 2013 - 13:54, zei:

De enting is enkel verplicht als ze 3 maanden of ouder zijn en mama ingeënt is.  Dus kittens onder 3 maanden mogen zo het land verlaten.
Opgepast als je kittens importeert uit niet rabiesvrije landen moeten die wel geent zijn. Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen zijn Frankrijk en Nederland geen rabiesvrije landen meer.

Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat puppies wereldwijd verkocht en deze moesten nooit ingeënt zijn tegen Rabiës.

Een rabiesenting kan ook heel nare bijwerkingen geven en is op jonge leeftijd zeker af te raden.

idd... zo lees ik het ook op alle officiële websites, voor dieren die jonger zijn dan 3 maanden zijn er bijkomende regels. Als je ze bij een fokker gaat halen en de dieren zijn daar geboren, dan heb je (voorlopig) enkel een verklaring nodig van de fokker. Zijn ze ouder dan 3 maanden, dan moet er idd een rabiës enting gebeurd zijn.

@Kaszi, je hebt gelijk hoor maar op dit moment zijn de officiële websites van onze overheid nog niet aangepast blijkbaar

Bewerkt door wendyv123, 25 november 2013 - 14:21.

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 25 november 2013 - 14:39

Oei, ik wist niet eens dat het zo'n zware enting was... :oops:

Mijn katjes zijn wel geënt, omdat ik een tijd terug geen oppas kon vinden en dat zou betekenen dat ze naar een pension in Frankrijk moesten. (Ik woon in Zwitserland.)

Ik heb me toendertijd ook ingelezen en er staat me ook iets van bij dat katjes onder 3 maanden niet geënt hoeven te worden om de grens over te komen (mits ze van rabiës-vrije landen komen).

We hebben wel gewacht tot ze 1 jaar waren met de enting en de enting is volgens mij 3 jaar geldig, dus ze kunnen er weer een tijdje tegenaan... :) (Ze hebben ook absoluut geen last gehad van de enting gelukkig.)

Bewerkt door B&B, 25 november 2013 - 14:40.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#24 Geplaatst 25 november 2013 - 14:46

HOndsdolheid wordt ook terug in het land gebracht door de broodfok van oostbloklanden die hier illegaal het land binnen komen.
Daar zijn ook bewijzen van.

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 25 november 2013 - 17:45

En net in Engeland zijn ze dan weer versoepeld of hun wetgeving want daar moesten de dieren aan de grens in quarantaine nu mogen ze hun tijd uitdoen in de cattery zelf.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 25 november 2013 - 17:51

Ik heb daarstraks gebeld met het FAVV, er mag dus géén enkele kat/hond/fret meer vanuit Nederland de grens over zonder die enting, ook niet als ze jonger zijn 3 maanden en van bij een erkende fokker komen enz.... de website van het FOD is nog niet aangepast tot op heden. De maatregel is voor 6 maanden van kracht, als dan alles terug in orde is (geen nieuwe gevallen enz.) dan wordt dit weer terug aangepast.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 25 november 2013 - 19:06

Bekijk berichtwendyv123, op 25 november 2013 - 17:51, zei:

Ik heb daarstraks gebeld met het FAVV, er mag dus géén enkele kat/hond/fret meer vanuit Nederland de grens over zonder die enting, ook niet als ze jonger zijn 3 maanden en van bij een erkende fokker komen enz.... de website van het FOD is nog niet aangepast tot op heden. De maatregel is voor 6 maanden van kracht, als dan alles terug in orde is (geen nieuwe gevallen enz.) dan wordt dit weer terug aangepast.

Is daar ergens een artikel van, want ik vind het niet meteen terug ;)

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 25 november 2013 - 19:24

Staat het hier juist in uitgelegd?

http://www.cbip-vet....RABOOL1AL2o.php

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#29 Geplaatst 25 november 2013 - 19:37

Het is gepubliceerd in het Belgisch staatsblad op 20 november 2013. http://www.ejustice..../doc/rech_n.htm

heb een stukje gekopieerd:

"Overwegende dat Nederland en Frankrijk niet langer vrij zijn van rabiës volgens de definitie van de OIE en bijgevolg de bijlagen I en II van het ministerieel besluit van 8 mei 2006 dienen gewijzigd te worden, .....

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 25 november 2013 - 19:45

Bekijk berichthilleke, op 25 november 2013 - 19:37, zei:

Het is gepubliceerd in het Belgisch staatsblad op 20 november 2013. http://www.ejustice..../doc/rech_n.htm

heb een stukje gekopieerd:

"Overwegende dat Nederland en Frankrijk niet langer vrij zijn van rabiës volgens de definitie van de OIE en bijgevolg de bijlagen I en II van het ministerieel besluit van 8 mei 2006 dienen gewijzigd te worden, .....

Danku Hilde,
Maar hierin staat toch nergens dat het bijvoorbeeld verplicht is als je naar Nederland gaat? Of zie ik er nu zo over?

Bekijk berichtJo, op 25 november 2013 - 19:44, zei:

Danku Hilde,
Maar hierin staat toch nergens dat het bijvoorbeeld verplicht is als je naar Nederland gaat? Of zie ik er nu zo over?

Gevonden, sorry had er overgelezen ;)