Spring naar inhoud

- - - - -

Leren zingen...

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 november 2013 - 15:42

Het zit zo, ik zou ontzettend graag leren zingen! Wat is er nou mooier dan je eigen muziekinstrument constant op zak te hebben?
Maar ik vrees een beetje voor het volgende... Soms zie je weleens van die mensen bij idols die van zichzelf lijken te denken dat ze heel goed kunnen zingen, maar het absoluut niet kunnen! Hoe kan dit?!?

Eigenlijk wil ik het liefste weten of het voor mij wel zin heeft om het te leren. Volgens mij is het voor sommige mensen namelijk echt hopeloos om te leren zingen. Ik weet dat ik het er gewoon op moet wagen en eens een proefles moet nemen bij iemand die zangles geeft. En dan hopen dat diegene eerlijk is en niet alleen geld probeert te verdienen aan mijn goedgelovigheid. Maar ik durf het niet zo goed. :oops:

Zelf heb ik een redelijk lage/diepe stem. Maar mijn bereik is echt bagger. En mijn ademhaling ook. En mijn keel doet vrijwel altijd pijn na het zingen. Dat kan niet goed zijn!

De volgende liedjes liggen binnen mijn huidige bereik:

Zijn er mensen die deze liedjes absoluut niet kunnen zingen of kan iedereen ze makkelijk zingen?

Zijn er nog meer mensen die graag zouden willen leren zingen, maar het niet zo goed durven? Of misschien iemand die op een gegeven moment toch de knoop heeft doorgehakt en gewoon zangles heeft genomen? Zo ja, waar heb je de moed gevonden? :lachen:

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 november 2013 - 16:16

Ik zou er volledig voor gaan, B&B !! :duim:

Als je dit zo graag zou doen en je een mooie zangstem hebt, dan is dat al heel veel !! En zingen kan je écht leren hoor ! :)

Ik heb zelf 6 jaar gestudeerd aan het Lemmens (muziekpedagogie en piano)...en heb daar uiteraard ook 6 jaar zangles gekregen :)
Jammer genoeg heb ik zelf geen mooie zangstem :( Ik heb echt leren zingen...dus met de juiste ademhaling, perfect op toon leren zingen en ken ook alle technieken...maar ik kan hier dus niets mee doen...aangezien mijn zangstem gewoon niet mooi is  :(

En geloof me...vroeger kregen we steeds de opdracht om ons zelf op te nemen op zo'n bandrecorder (tja...is 20 jaar geleden hé :lachen:) om nadien ons zelf te evalueren in de les ;)
Ik kon er moeilijk zelf naar luisteren...dus zal ik zeker nooit voor iemand zingen :trance:

Wat ik gewoon wil zeggen : technieken en exact op toon zingen, kan je écht leren...dus als je van nature een mooie stem hebt...gewoon doen !

En wat betreft de keelpijn : waarschijnlijk zing je gewoon teveel vanuit je keel...zingen moet vanuit de buik gebeuren en met de juiste ademhaling...eens je dit kan, zal je ook geen keelpijn meer hebben !

Alvast heel veel succes ! ;)
Geplaatste afbeelding

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 25 november 2013 - 16:27

Ik weet eigenlijk niet of ik een mooie zangstem heb. Zal mezelf eens opnemen... :oops:

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 25 november 2013 - 18:38

Als je keelpijn krijgt komt dit (denk ik) doordat je niet vanuit je buik zingt, maar vanuit de keel.
Ik zing zelf ook hééééél graag en vroeger kon ik ook mooi zingen, maar na de pubertijd ging het wat berg af met men stem, echt jammer :(

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 25 november 2013 - 18:44

Ik zou heel graag leren zingen, weet ook dat er vaak gezegd wordt dat iedereen kan leren zingen. maar ik durf dus ook niet. Ik zing heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg vals! Als mensen me vragen om te zingen dan vraag ik steevast 'hoezo? wil je je visite naar huis jagen?'
:oops:

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 25 november 2013 - 19:36

:lol:

Ah, volgens mij zing ik niet heel HEUL erg vals, behalve als ik buiten mijn bereik ga. Ik heb het tenminste wel vaak door als ik vals zing. Het is alvast een begin hè... :oops:

Maar ik vind het wel ontzettend moeilijk om te zingen. Ik snap dat alles oefening vergt, maar ik heb echt overal moeite mee als het aankomt op zingen: bereik uitbreiden, juist ademen, juiste techniek gebruiken, tekst onthouden, op tempo zingen, zonder Nederlands accent zingen. Ik vraag me af of professionele zangeressen dat ook allemaal hebben moeten leren. :-k

Vooral met het op tempo zingen heb ik moeite. Ik kan wel redelijk toonhoogte aanhouden, maar als een nummer wat sneller gaat, dan worstel ik daar ontzettend mee. Zolang ik de tijd heb om alles op mijn eigen tempo te zingen (=sloooooooooooom), dan gaat het wel. Kan je dit ook leren Mauro?

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 25 november 2013 - 20:06

Bekijk berichtginnie, op 25 november 2013 - 18:44, zei:

Ik zou heel graag leren zingen, weet ook dat er vaak gezegd wordt dat iedereen kan leren zingen. maar ik durf dus ook niet. Ik zing heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg vals! Als mensen me vragen om te zingen dan vraag ik steevast 'hoezo? wil je je visite naar huis jagen?'
:oops:

Kan ook maar net gaan om welk liedje ze je willen laten zingen volgens mij. Als het buiten je bereik ligt, ga je het niet mooi kunnen zingen nee.

Met dit filmpje kan je ontdekken wat je bereik is:

Laagst is voor mij F3-E3 en hoogst is C5-D5. Volgens mij is mijn bereik maar heel beperkt. :(

Bewerkt door B&B, 25 november 2013 - 20:06.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 25 november 2013 - 20:58

hmmm, ga ik misschien eens proberen als ik alleen thuis ben. Al ben ik bang dat ik zo'n toondoof typetje ben. :p

Ach, ik zing toch wel :) thuis, onder de douche, bij een concert als niemand me verder kan horen hihi

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 november 2013 - 22:33

Dat sowieso!

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 26 november 2013 - 08:25

Wat leuk dat je erover denkt om de sprong te wagen!!
Ikzelf kan ook niet zingen. Ik heb mezelf vroeger een paar keer opgenomen en weet daardoor dat ik jammer genoeg afschuwelijk zing :(. (Wat bewijst dat het inderdaad wel kan dat je niet van jezelf hoort hoe slecht je zingt, want tot ik mezelf had opgenomen, was ik me daar ook niet bewust van). Daardoor durf ik al jaren niet meer zingen als er iemand in de buurt is. Zelfs mijn ouders en zus hebben mij al jaren niet meer horen zingen.

Ik vind het zelf ook heel jammer, dus heb er ook al over gedacht om misschien in de toekomst zangles te nemen. Maar ik zit daarbij ook met (deels dezelfde) vragen: heeft het wel zin? kost dat niet superveel geld? en moet je dan niet eerst door verschillende jaren notenleer en toonladders zingen? Mijn doel is nl. niet om opeens heel geschoold te kunnen zingen (al wil ik natuurlijk wel de juiste basistechnieken leren), maar vooral om gewoon de liedjes van op de radio te kunnen meezingen zonder dat ik me hoef te schamen.
Mylo Banner

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 26 november 2013 - 13:34

Bekijk berichtFarailde7, op 26 november 2013 - 08:25, zei:

Wat leuk dat je erover denkt om de sprong te wagen!!
Ikzelf kan ook niet zingen. Ik heb mezelf vroeger een paar keer opgenomen en weet daardoor dat ik jammer genoeg afschuwelijk zing :(. (Wat bewijst dat het inderdaad wel kan dat je niet van jezelf hoort hoe slecht je zingt, want tot ik mezelf had opgenomen, was ik me daar ook niet bewust van). Daardoor durf ik al jaren niet meer zingen als er iemand in de buurt is. Zelfs mijn ouders en zus hebben mij al jaren niet meer horen zingen.

Ik vind het zelf ook heel jammer, dus heb er ook al over gedacht om misschien in de toekomst zangles te nemen. Maar ik zit daarbij ook met (deels dezelfde) vragen: heeft het wel zin? kost dat niet superveel geld? en moet je dan niet eerst door verschillende jaren notenleer en toonladders zingen? Mijn doel is nl. niet om opeens heel geschoold te kunnen zingen (al wil ik natuurlijk wel de juiste basistechnieken leren), maar vooral om gewoon de liedjes van op de radio te kunnen meezingen zonder dat ik me hoef te schamen.

Dat geldt voor mij ook hoor! Ik wil er echt niet mee kunnen optreden, maar inderdaad zonder schaamte een liedje op straat kunnen zingen. :)

Het zal vast niet zo erg zijn als je denkt. Mensen schrikken vaak ook van hun eigen stem. Dat wil nog niet zeggen dat het slecht is.

Ik ben wel bang dat je soms van die mensen bij idols ziet die al jaaaaaaaaaren zangles hebben, waarvan de docent blijkbaar ook dacht dat het een goed idee was om naar idols te gaan en dan zijn ze alsnog heel slecht. Ik snap dat niet zo goed. Zijn die docenten die mensen dan aan het voorliegen?

Ik zit er zelf aan te denken om gewoon 2 of 3 proeflesjes te nemen bij verschillende zangdocenten. Vaak zijn ze gratis en dan kan je meteen kijken met wie je een "klik" hebt. Mochten er nou 2 van de 3 zeggen dat ik nooit mooi ga kunnen zingen, dan kies ik eieren voor m'n geld en neem ik wel een andere hobby. :lachen:  Maar eerst maar eens de moed verzamelen om voor een vreemde te zingen. :oops:  Zou je een zelf uitgekozen liedje mogen zingen, denk je?

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 26 november 2013 - 13:38

Mijn eerste vraag zou eigenlijk al zijn: waar vind je zangdocenten? :p
Mylo Banner

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 26 november 2013 - 13:59

Google!

Als ik zoek op zangles+plaatsnaam dan krijg ik voldoende hits.

Denk dat je moet denken aan een uurtarief van rond de €20,-.

Bewerkt door B&B, 26 november 2013 - 13:59.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 26 november 2013 - 14:21

Bekijk berichtB&B, op 26 november 2013 - 13:59, zei:

Google!

Als ik zoek op zangles+plaatsnaam dan krijg ik voldoende hits.

Denk dat je moet denken aan een uurtarief van rond de €20,-.

20 euro per uur :o  Dat zal wel het normale tarief zijn, maar als je dan een jaar lang 1 uur zangles per week volgt, zit je aan 1000 euro. Das te duur voor mij :oops: . Tzal dus stil blijven hier :p

En zoals je zelf al aangaf, is het moeilijk om als leek in te schatten welke lesgever echt goed is en welke je (om het cru te zeggen) in het zak zet. Google lijkt mij dan niet echt de beste manier om aan een docent te geraken. Via andere mensen zou beter zijn, maar dan moet je natuurlijk wel mensen kennen die zangdocenten kennen...
Mylo Banner

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 26 november 2013 - 14:44

Tja, dat zijn de prijzen hier in de Randstad he. Misschien dat het in België wel veel goedkoper is.

Of anders online: http://www.onlinezan...Oefeningen.html

Of misschien bij een koor gaan, maar dan zal je wel moeten zingen in het bijzijn van anderen.