Spring naar inhoud

- - - - -

Wespen... nu nog?

wespen november

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 25 november 2013 - 20:25

'k Heb eens een vraagske........

Een week of 3-4 geleden zaten er plots 2 wespen in de kattenkamer.

Gisteren zat Gusta met een zuinig gezicht naar een plaatske naast haar activity board te kijken en toen ik wat dichter ging zien, zat daar ook weer een wesp :catscratchhead

Beneden en boven zijn er op maat gemaakte vliegenramen. Er is natuurlijk wel een klein spleetje links of rechts.
Maar gisteren hadden de ramen boven nog niet opengestaan, 'k heb enkel beneden verlucht (ook allemaal vliegenramen en een vliegendeur) en moest boven nog de ramen op kip zetten....
Dus nu ben ik wat ongerust, zijn er zo laat op het jaar buiten nog wespen?
Of is het mogelijk dat ik met een wespennest op mijne zolder zit... :NoWhy: Aangezien ik allergisch ben aan wespen, durf ik momenteel niet op mijne zolder.

Iemand een idee?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 25 november 2013 - 20:29

Normaal sterven wespen in het begin van de winter.
Het zal ook wel van soort tot soort afhangen want als ik me niet vergis zijn er verschillende soorten wespen hier in België.
Misschien de laatsten van het nest die bij jou zitten?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 25 november 2013 - 20:32

'k Hoop het...

Hoe rapper ze definitief weg zijn, hoe liever...

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 25 november 2013 - 20:52

Hoi, wij hebben dat probleem ook, ongelooflijk hoeveel wespen er in onze erker lijken te zitten. Elke dag wel 2 tot 3 (!!!!!) dode wespen op de vloer. Soms vliegt er nog es eentje rond, word er niet goed van!

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 25 november 2013 - 22:17

Volgens mij kunnen wespen de winter wel overleven, hoor, zeker op een beschutte zolder!

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#6 Geplaatst 25 november 2013 - 22:32

ze kunnen ook een nest in je muur maken, dat hebben wij al voorgehad.
Als je je oor tegen de muur legt dan hoor je zo al dat gezoem en gebrom...
Geplaatste afbeelding

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 25 november 2013 - 22:57

Volgens mij ben ik nu al twee keer gestoken in het najaar door een wespenkoninging die mijn kamer dacht te gebruiken om te overwinteren. Al lees ik net dat een wespenkoningin niet kan steken. Maar ik zou niet weten waarom ze zich anders in mijn kamer verstoppen in het najaar... :gek:

In principe leeft een wespennest maar 1 jaar, dus als er wel een nest zit op een lekker warm plekje in jouw huis, dan ben je er volgend jaar vanaf. Of er moet opnieuw een koningin een nestje bouwen...

Vervelende beesten. Toch weet ik ze wat meer te waarderen nadat ik op vakantie in Duitsland twee dode(!!!) hoornaars heb gezien. Allemachtig wat zijn die dingen groot! Wist niet wat ik zag... Dan maar liever een gewone huis-tuin-en-keuken-wesp. :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door B&B, 25 november 2013 - 22:58.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 25 november 2013 - 22:57

Wespen zoeken einde zomer naar een overwinter plaats, dit kan tss lakens zijn of doeken ergens in een schuurtje of tss spleten in. Als ze binnen kunnen overwinteren is hun overleef kans nog groter.
Nesten maken ze niet meer, en ze zijn zo goed als solitair als het op overleven aankomt.
Overleven ze de koude en hebben ze nog wat kracht dan zijn zij de eerste om terug een nest te maken dikwijls als koningin.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#9 Geplaatst 25 november 2013 - 23:29

Bekijk berichtcatherine, op 25 november 2013 - 22:57, zei:

Wespen zoeken einde zomer naar een overwinter plaats, dit kan tss lakens zijn of doeken ergens in een schuurtje of tss spleten in. Als ze binnen kunnen overwinteren is hun overleef kans nog groter.
Nesten maken ze niet meer, en ze zijn zo goed als solitair als het op overleven aankomt.
Overleven ze de koude en hebben ze nog wat kracht dan zijn zij de eerste om terug een nest te maken dikwijls als koningin.

Ah, blijven die dan niet in hun nest zitten in de winter?
Ik dacht dat die gewoon in hun nest overwinterden... :Ooops:

Bekijk berichtB&B, op 25 november 2013 - 22:57, zei:

twee dode(!!!) hoornaars heb gezien. Allemachtig wat zijn die dingen groot! Wist niet wat ik zag... Dan maar liever een gewone huis-tuin-en-keuken-wesp. :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Steken die dan ook?
Hebben die een angel?
Amai, zo een grote beesten zeg
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 25 november 2013 - 23:50

Nee de nesten hangen dikwijls buiten ergens en die bevriezen.
Vroeger hadden wij zo'n grote partytent en in de zijdoeken staken elk jaar er een paar zich weg.
In de herfst deed ik die dan af om op te bergen in het tuinhuis en daar vielen elke keer er een paar uit. Die zijn wel heel tam en traag, ze verlagen hun metabolisme om te overleven, beetje zoals vleermuizen.
Ze zouden mss nog wel kunnen prikken zou daar toch altijd mee oppassen;

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 26 november 2013 - 00:15

Als ik me niet vergis steken wespen ook, maar het verschil met bijen is dat deze overlijden nadat ze gestoken hebben. Wespen blijven leven en dus steken.

Vandaag heb ik toevallig nog een mug gespot en van het leven ontnomen in de keuken ; het lijkt of ze hoe langer hoe meer bestand zijn tegen koudere temperaturen.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 26 november 2013 - 00:20

Wespen heb ik gelukkiy geen last van gehad...muggen daarentegen waren bij mij dit jaar erg laat...normaal wordt ik zomers lek gestoken..nu ben ik vorige week nog lek gestoken.
Geplaatste afbeelding

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#13 Geplaatst 26 november 2013 - 00:21

Bekijk berichtB&B, op 25 november 2013 - 22:57, zei:

Volgens mij ben ik nu al twee keer gestoken in het najaar door een wespenkoninging die mijn kamer dacht te gebruiken om te overwinteren. Al lees ik net dat een wespenkoningin niet kan steken. Maar ik zou niet weten waarom ze zich anders in mijn kamer verstoppen in het najaar... :gek:

In principe leeft een wespennest maar 1 jaar, dus als er wel een nest zit op een lekker warm plekje in jouw huis, dan ben je er volgend jaar vanaf. Of er moet opnieuw een koningin een nestje bouwen...

Vervelende beesten. Toch weet ik ze wat meer te waarderen nadat ik op vakantie in Duitsland twee dode(!!!) hoornaars heb gezien. Allemachtig wat zijn die dingen groot! Wist niet wat ik zag... Dan maar liever een gewone huis-tuin-en-keuken-wesp. :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Die beesten zijn echt reuzachtig!! Ja dan heb ik ook liever de gewone 'huis- tuin- en keuken wesp'

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 26 november 2013 - 13:47

Bekijk berichtlathyrus, op 25 november 2013 - 23:29, zei:

Steken die dan ook?
Hebben die een angel?
Amai, zo een grote beesten zeg

Schijnbaar wel... Toevallig zag ik ze langs de weg liggen, twee bij elkaar. Ik weet niet of ze net zo groot waren als op bovenstaande foto's, maar ik weet nog wel dat ik grapte dat ze zeker uit de lucht waren geschoten met een shotgun. Ik was in ieder geval erg blij dat ze dood waren en dat ik ze niet levend ben tegen gekomen...

Wat ik er van heb gelezen is dat ze minder vaak voorkomen in Nederland (en België denk ik dan ook), maar ze zijn er wel! Ze steken alleen minder snel dan een gewone wesp, zijn minder agressief en de samenstelling van het gif is ook anders. Maar kan me voorstellen dat het alsnog zeer veel pijn doet. En ik zou al genoeg schrikken van zo'n mega-wesp die op me af komt vliegen.

:help:

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 26 november 2013 - 13:55

Bekijk berichtcatherine, op 25 november 2013 - 23:50, zei:

Nee de nesten hangen dikwijls buiten ergens en die bevriezen.
Vroeger hadden wij zo'n grote partytent en in de zijdoeken staken elk jaar er een paar zich weg.
In de herfst deed ik die dan af om op te bergen in het tuinhuis en daar vielen elke keer er een paar uit. Die zijn wel heel tam en traag, ze verlagen hun metabolisme om te overleven, beetje zoals vleermuizen.
Ze zouden mss nog wel kunnen prikken zou daar toch altijd mee oppassen;

Ja zie je wel, dan ben ik toch twee keer gestoken door een koninginne-wesp. (Nog nooit door een gewone wesp.) Echt venijnig...

Eentje zag ik een keer mijn kamer binnen vliegen, maar ik had haast en moest weg. Toen ik terugkwam kon ik haar niet meer vinden en toen dacht ik: oh die is waarschijnlijk weer weggevlogen en anders vind ik haar over een weekje wel weer dood terug. Paar weken voorbij gegaan zonder er aan te denken. Totdat ik een keertje onder de zonnebank ging midden in de winter en toen is ze waarschijnlijk ontwaakt omdat ze dacht dat het zomer was. Vliegt tegen de zonnebank aan, ding is natuurlijk harstikke heet dus viel ze naar beneden. Pats! Geprikt in m'n blote bil!!! Geplaatste afbeelding

De andere zat verstopt in een spijkerbroek die op de vloer lag. Wilde hem in de was stoppen en dacht dat er nog een speld in zat... Grrrr... :louche: