Spring naar inhoud

- - - - -

Gespeeld met muis die mogelijk vergif op had *in orde*

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 26 november 2013 - 11:08

Wij hebben al even muizen in ons dak en tussen de spouwmuur. Omdat de katten nog nooit iets hadden gemerkt, dachten we dat de muizen niet binnen konden. Is ook de bedoeling dat het goed dicht is gemaakt.
Dus had huisgenoot via het raam vergif tussen de spouwmuur geplaatst. Ik hoorde niks meer voor een tijdje, dus dacht dat muizen dood waren. Laatste dagen terug vreemde geluidjes, en eens gepiep uit een roostertje.

Nu mocht ik vandaag uitslapen. Tot ik de katten boven plots heel hard hoorde rennen. Houten vloer, dus maakt veel geluid. Klonk paniekerig, dus ik spring uit bed omdat ik al dacht aan een kat die zich ophing of in een plastic zak zou zitten of weet ik veel wat. En daarom zo met de poten over de grond ging. Maar ik kom in de living, katten sliepen apart vannacht. En ik zie Jaro daar achter een muis rennen.

Dolle pret voor hem, als binnenkat zijn 2de muis ooit kunnen vangen. Maar wat moest ik er nu mee? Hij was de muis een tijd kwijt achter de kast, dus liet ik hem vangen. Dan heeft hij ermee gespeeld en ik heb gewacht tot hij het afmaakte. Dan heb ik het afgepakt, net toen hij wou gaan eten (muis wassen en krak in de nek bijten).

Ik heb geen idee of die muis van het vergif heeft binnen gekregen. Ze kon op het eind niet meer lopen, maar dat kan Jaro gedaan hebben. Jaro heeft het beestje niet opgegeten. Kan het dan kwaad dat hij het heeft gewassen en in zijn bek gehad, gebeten?

Waar moet ik op letten? Ik ben de hele dag thuis bij hem.

Bewerkt door Nasa, 26 november 2013 - 11:49.

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 26 november 2013 - 11:13

Waarom heb je dat arme muisje niet gered?
  Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 26 november 2013 - 11:17

Het was al beschadigd toen ik binnen kwam, het liep niet meer heel goed. Ook met Snoetje altijd zo gedaan vroeger: als ze muisjes bij had die er nog goed uitzagen pakte ik ze af en zette ik ze in het veld. Maar als ze al schade hebben laat ik de kat het afmaken, anders sterft muis aan infecties en verwondingen.
Niet leuk om te zien hoor, maar zelf de muis dood doen zag ik niet zitten. Het heeft veel te lang geduurd en ik heb sorry gezegd tegen de muis.

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 26 november 2013 - 11:19

Ben daar ook niet goed in....als ze niet mankeren pak ik ze altijd af...maar ja als ze al gekwetst zijn is het een andere zaak....
heb sorry gezegd tegen de muis :lachen:

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#5 Geplaatst 26 november 2013 - 11:20

Ik moet zeggen dat ik het muisje ook zou hebben proberen te redden :s

Het is de natuur van de kat om een muis te vangen, maar dat bedoelt niet dat wij die niet mogen redden en een speelgoedmuis in de plaats geven ofzo. Nu ben ik zelf natuurlijk wel niet bang van muizen ofzo, dus misschien dat ik daarom wel zou proberen te helpen.

Edit: ah, muisje was al 'beschadigd', dan is het misschien inderdaad het beste om de kat verder te laten doen. Ik zou het muisje ook zelf niet durven / kunnen doden.

Bewerkt door BlackScorpion, 26 november 2013 - 11:21.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 26 november 2013 - 11:21

Ik ga de DA eens bellen. Ik lees dat het vergif pas na een paar dagen begint te werken soms.
Was niet de bedoeling dat hij erin zou bijten en wassen. Maar wist niet wat doen met die muis. Ben er zelf ook nog eens bang van. Dacht dat het ok zou zijn als hij hem niet opat.

Denk dat het ok is, maar bellen is een kleine moeite.

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 26 november 2013 - 11:24

Geplaatste afbeelding

deze was niet gewond en heb ik terug vrijgelaten, vind het eigenlijk wel schattige diertjes!!

en dan on topic....denk niet dat je je zorgen moet maken, Jaro heeft de muis niet opgegeten maar een belletje naar je da kan nooit geen kwaad!

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 26 november 2013 - 11:26

Nee, normaal red ik ze dus wel hoor. Dit was veel te zielig maar de poot of schouder was al beschadigd en ik denk ook al een bijtspoor in het lijfje. Ze liep scheef/mank.
Jaro blij wel, hij heeft als binnenkat toch nog eens iets echt kunnen vangen (al 2 vogels en 2 muizen in die 5 jaar, nog nooit buiten geweest :louche: )

Ok dat durf ik niet, in mijn hand :mrgreen:  Wel op het vuilblik ofzo.
Vroeger was ik heel bang, nu gaat het. Als kind is er ooit een muis binnen op mijn been geklommen, het dacht dat ik de zetel was en wou vluchten. Mama wou het vangen en buiten zetten. Is ook nog gelukt uiteindelijk. Maar ik geloofde dus niet meer dat muizen niks deden :mrgreen:

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 26 november 2013 - 11:27

ik denk dat je hem gewoon goed in de gaten moet houden maar gezien de muis zelf nog zo actief was denk ik niet dat Jaro er gevolgen van zal hebben.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 26 november 2013 - 11:44

De dierenarts zei dat het in orde moest zijn als hij niet in aanraking kwam met de ingewanden. Daar ben ik wel zeker van. Als er symptomen zijn, dan komen die binnen 4 dagen. Hij zou dan eerst futloos worden.
Afwachten, maar het lijkt me echt in orde.

Nu is de vraag: hoe krijgen we de muizen uit het dak/de spouwmuur? Vergif leggen is dus toch gevaarlijk, als de muizen binnen raken. Niks doen is ook geen optie, dat zal huisgenoot niet leuk vinden. We kunnen geen val zetten, het vergif was in de zijkant van het dakraam geschoven om tussen de muur te raken. Daar past geen val. Mijn ouders hebben nog een muisvriendelijke val staan, op mijn vraag gekocht, maar heeft dit zin?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#11 Geplaatst 26 november 2013 - 11:48

Ik heb ooit in het wild (nu ja de tuin dus) een muis willen pakken. Beestje dacht er anders over en gaf een knapje in mijn vinger. Maar dat heeft me niet bang gemaakt. Vroeger ook eens tamme muisjes vast gehad, zo schattig! Wij hebben dit jaar ook een muis gekregen, van een kat die rondloopt en regelmatig bij ons op bezoek komt. Die had ons een (dode) muis cadeau gegeven op onze trap. Tja... lief zeker? :d

Goh muizen vangen... ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik zou ook zeggen een diervriendelijke val gebruiken en de muizen dan in een nabijgelegen bos ofzo uitzetten. Maar als je geen plek hebt om een val te plaatsen, weet ik het ook niet meer. Zelf zou ik nooit gif gebruiken, is zo erg hoe ze er aan sterven.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

#12 Geplaatst 26 november 2013 - 12:39

't goh, geen flauw idee hoe je die muizen kan vangen. Als je geen plaats hebt voor een val lijkt vergif de enige mogelijkheid. Maar ja, dan mogen de katten ze niet kunnen vangen natuurlijk.

Waar we vroeger woonden "kregen" wij soms ook een muis van de kat van de buren.
Vroeger, lang geleden, toen ik nog klein was heeft mijn kat eens binnengekomen met een muis en mijn ma zei; " Ze is al dood, laat de kat er maar mee spelen." Maar een tijdje vond mijn ma de muis terug... in de pan met worsten die op het vuur stond :goofy: !

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 26 november 2013 - 12:50

Jullie zullen eerder op zoek moeten gaan van waar ze in de spouwmuur geraken en dat dicht maken.
Meestal komen ze in de winter in de muren, daken... om in de lente weer weg te gaan.

Moest ze echt in aanraking geweest zijn met vergif en je ziet de symptomen pas 4 dagen later dan mag je gerust al denken dat het te laat is.

Maar omdat de muis niet opgegeten was kan het normaal gezien geen kwaad. Muizen en rattenvergif is vreselijk ook voor de knagers die krijgen overal inwendige bloedingen en sterven langzaam eraan. Zo'n vergif zou verboden moeten worden vindt ik er gebeuren nog maar al te vaak ongelukken mee.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 27 november 2013 - 18:21

Hmmm ja, het vergif leggen we niet meer. Huisgenoot was ook bezorgd om Jaro. Dus hopelijk legt hij zeker niks meer.
Huisgenoot is aan het nadenken waar het open kan zijn. Is pas verbouwd en is van zijn ouders, dus hij kent het gebouw wat. Maar snapt niet vanwaar ze komen. Ik ga bij mijn ouders de muisvriendelijke val halen om in het chauffagekot boven te zetten, Jaro kwam van daar af met de muis. Daar zijn ook wat gaten voor leidingen.

@catherine: nja, dat denk ik ook, dat het dan te laat is. De assistente aan de telefoon vroeg vooral of hij was ingeënt tegen "vanalles" :louche:  Het gaat in ieder geval heel goed met Jaro. Hij is gelukkig en gaat nog vaak zoeken naar muizen... Denk niet dat ik nog iets kan doen, buiten een eventuele volgende muis meteen af te pakken. Maar ik ben ook niet altijd thuis hé.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 27 november 2013 - 19:00

Het vergif is heel gevaarlijk voor de katjes. :misselijk: Gelukkig is het afgelopen voor Jaro. :onzeker:  Wij gebruiken muisvriendelijke vallen. :d Een stukje brood met pindakaas doet wonderen. Daarna worden de muisjes terug losgelaten in het veld.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk