Spring naar inhoud

- - - - -

Mijn kat reageert anders na het overlijden van haar vriendje

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 november 2013 - 09:13

Op 10-11-2013, heb ik mijne poezeman moeten laten inslapen.
Zijn vriendinnetje (Beau) bleef dus alleen achter, na 12.5 jaar samen te zijn (dag in, dag uit)

Nu 17 dagen later, vertoont mijn poes een heel ander gedrag.  Waar ze 12.5 jaar niet sociaal was, niet graag vastgenomen werd, niet speelde,.....is ze nu totaal een andere poes.
Beau heeft een rouwperiode gehad van ongeveer 14 dagen.  Dit vond ik uiterst normaal, mits ikzelf ook in de rouw ben.

Wat gebeurt er nu met Beau?
Ze speelt alsof ze terug een kitten is.  Haar oogjes staan ondeugend in haar hoofdje (vroeger gaf ze uiterlijk alleen een gemene indruk: bolle wangen, snorharen uit elkaar, indruk van 'probeer me niet te aaien, want dan heb ik je'),
Al rollend over de mat, speelt ze met aluminiumpropjes en veters.  Ze vraagt constant mijn aandacht.  Maauwt de hele dag om snoepjes, aaikes en spelen.

Is dit normaal gedrag?  Doe ik iets fout?

Ikzelf vindt het schitterend dat ze zo is omgedraaid, maar ik vind het vooral heel vreemd, mits ik mijn poezeke niet meer herken in haar gedrag.

Iemand ervaring met dit 'fenomeen'?
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 27 november 2013 - 09:44

Dat gebeurt wel vaker. Sommige katjes beginnen heel erg te treuren en keren in zichzelf, andere katjes bloeien helemaal open nadat een katje uit de groep gestorven is.

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 november 2013 - 09:53

Misty was na een rouwperiode over zijn zusje opeens ook veel aanhankelijker etc. Dat is ook zo gebleven. Ik denk dat sommige katten zich eigenlijk meer op hun gemak voelen als ze alleen zijn, dus het kan zijn dat haar echte ik zich nu pas kan openbaren.
Geplaatste afbeelding

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 27 november 2013 - 12:25

Bij mijn ouders ook voorgehad, heel associale poezemie (wild geboren) werd plots sociaal na het sterven van de tweede en kwam zelfs schootliggen.

En een ex opvangertje kreeg ik bij mij niet sociaal terwijl de zus super sociaal was , en bij de nieuwe adoptieouders bleek het een grote deugeniet en flodderkat te zijn.

omgekeerde bij mijn huidige kat waar ik na vier jaar er een soortgenootje bijgezet heb wegens bijten en lastig doen, is zij nu gekalmeerd en is't soms (niet al te vaak maar kom) vechten om op mijn schoot te mogen liggen.

er is dus idd wel verschil, geen zorgen maken en genieten van je nieuwe flodder kat :d

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#5 Geplaatst 27 november 2013 - 12:53

Hier onlangs ons Prutske verloren,
en ik merkte na enkele dagen ook wel enorm verschil,
Zelfs ons Myrrah die anders zo wild is is nu een flemerke (is wel ook gesterilisseerd op de dag dat we Prutske hebebn moeten laten gaan en die verandering kan ook van dat zijn)
Voor de rest hebbn we er 1tje die nog in rouw is onze Scyther die zoekt haar nu nog steeds overal.
DE anderen zijn beduidend aanhankelijker en liever ,
maar ik denk dat dat ook komt doordat we ze onbewust nog vaker knuffelen,
ook als we Prutske missen nemen we de andere katjes eens goed vast .
We beseffen nu gewoon dat het snel kan voorbij zijn,
en daardoor genieten we ook van elke seconde dat onze andere lieverds bij ons zijn,
we halen er het maximum uit en dta verschil merken ze ook wel ,
waardoor z ehun ook anders gaan gedragen.

In jouw geval begrijp ik het ook wel ,
als ik me niet vergis is je lieverdje nu alleen,
dus krijgt nu alle aandacht alleen waardoor ze zich  ook supergeliefd en goed voelt he ,
wat dan ook resultaat geeft op hara gedrag ,
Ik zou zeggen geniet van je lieverd ;)
(en niet te veel vragen bij stellen waarom ze zo veranderd is ;) )

Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#6 Geplaatst 27 november 2013 - 14:30

mellemeis, op 27 november 2013 - 12:53, zei:

en niet te veel vragen bij stellen waarom ze zo veranderd is ;)

Is toch raar hoor...ik ken haar zo helemaal niet.  Het is wel zalig, dat kan ik je wel vertellen.  Ze is zoooo anders, heel raar :cat
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#7 Geplaatst 27 november 2013 - 14:42

Inavanthielen, op 27 november 2013 - 14:30, zei:

Is toch raar hoor...ik ken haar zo helemaal niet.  Het is wel zalig, dat kan ik je wel vertellen.  Ze is zoooo anders, heel raar :cat
Kan ik zeker geloven ;)
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 27 november 2013 - 17:05

Hier is Balou ook veranderd nadat Taco dood was. Nu wist ik wel dat ze liever alleen was, of tenminste met Taco klikte het niet echt. Ze was eerder bijna altijd buiten, dus dacht dat ze een echte buitenkat was. Inmiddels ook verhuisd (2 weken na Taco zijn dood), dus of de verandering ligt aan de verhuizing of dood van Taco durf ik niet helemaal te zeggen, maar een buitenkat is het zeker niet meer. Ze gaat wel een paar x per dag even naar buiten, maar is toch heel veel binnen. Eerder sliep Taco snachts altijd bij me, maar sinds hij er niet meer is slaap Balou praktisch de hele nacht bij mij. Echt speels is Balou nooit geweest, ja als kitten wel....maar veel minder dan haar zusje...en met Taco was het speelse er wel vanaf (Taco was te druk en wild, dus daardoor speelde Balou nooit mee), maar nu speelt ze dan toch af en toe...is vaak maar een paar minuten en alleen met een hengel, maar toch.
Zou graag nog een kat erbij willen, maja Balou is tot nu toe liever alleen...misschien dat er ooit een katje op het pad komt waarmee het wel klikt, maar voorlopig maar even niet...kan Balou lekker genieten van haar rust.

Nog heel veel sterkte met het verlies
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#9 Geplaatst 27 november 2013 - 20:11

Yvonne en Yvette waren twee broertjes van dik tien jaar toen Yvette deze zomer overleed. Yvonne klaagde in het begin veel en hing erg aan ons, precies dat hij niet alleen wou zijn. Na een tijdje ging dat beter omdat hij vanaf dan ook 's nachts bij ons mocht slapen. Voor de rest merken we niet echt een verschil.

In één van de boeken van Vicky Halls heb ik ook wel al gelezen dat het regelmatig voorkomt dat een katje dat alleen achterblijft plots openbloeit. Meestal wil dat geloof ik zeggen dat het overleden katje eerder dominant was en de achtergebleven poes zich nu meer kan uiten omdat de andere er niet meer is.

Ik zou ook zeggen, geniet ervan, niks zo leuk als een aanhankelijke, lieve knuffelkat. En ook nogmaals veel sterkte met het verlies van Bas.