Spring naar inhoud

- - - - -

Gek van Main Coon

wat met verzorging?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 november 2013 - 10:27

Na het overlijden van mijn poezeman, ben ik stiekem toch aan het zoeken naar een nieuwe kitten.
Ik ben altijd al gek geweest van Maine Coon!!  Nu krijg ik binnenkort de gelegenheid om een Maine Coon aan te schaffen.
(Cattery gevonden).

Nu is mijn vraag, hebben Maine Coons speciale verzorging nodig?  Hiermee wil ik zeggen:
- Voeding
- Verzorging

Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Ik heb altijd gewone HTK-poezels gehad, dus ik weet perfect te voldoen aan hun behoeften.
Maar ik heb me laten vertellen dat Maine Coons een hele andere verzorging nodig hebben?

Is dit onzin?

Bewerkt door Inavanthielen, 28 november 2013 - 11:23.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 28 november 2013 - 10:49

Zou niet echt inzien welke andere verzorging ze nodig hebben als eens regelmatig kammen, nageltjes bijknippen, ... qua voeding heb je speciaal van RC main coon droogvoer maar eender kwalitatief voer is goed voor ze. Stevige grote krabpaal want ze kunnen toch redelijk groot worden en wat wegen.

Ik laat het hier aan de mc over mss dat zij je beter raad kunnen geven.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 november 2013 - 11:10

Mijn gewone poezel krijgt Royal Canin droogvoer, en af en toe een zakje natvoer van Whiskas (vindt ze lekker).
Maar ze hebben me gewoon een beetje bang gemaakt over het feit dat Maine Coons een hele andere verzorging nodig hebben dan HTK poezels.
Dus wil ik wel zeker zijn, voor ik een Coontje in huis haal.

Bewerkt door Inavanthielen, 28 november 2013 - 11:28.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 28 november 2013 - 11:16

ik heb een coon en nog 7 andere katjes (2 ragdolls, 3 thai's en 2 htk's) en die krijgen allemaal dezelfde "royal treatment" ;)
Enkel de langhaartjes borstel ik wat vaker dan de korthaartjes, voor de rest alles hetzelfe....

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#5 Geplaatst 28 november 2013 - 11:18

Stevige armspieren als je hem of haar wil knuffelen? :lachen:

maar denk buiten dat een coon tijdig eens een borstelbeurt nodig heeft hebben die volgens mij dezelfde behoeften als andere katjes...

heel véél liefde, speelgoed en lekker eten krijgen ;)

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#6 Geplaatst 28 november 2013 - 11:21

Oef!!!!  Dus ik kan gewoon overgaan naar het uikijken van een Coontje :eat

SUPER!!!!!

Borstelen doen ze wel eens met talkpoeder bij lange haren.
Klopt dit ook?

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 28 november 2013 - 11:22

Bekijk berichthilleke, op 28 november 2013 - 11:18, zei:

Stevige armspieren als je hem of haar wil knuffelen? :lachen:

heel waar...Cookie is net een jaar en weegt 8,4kg heb nog wel 1 waarschuwing: opgepast coons zijn zeer verslavend :x

Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#8 Geplaatst 28 november 2013 - 11:27

Bekijk berichtchatoela, op 28 november 2013 - 11:22, zei:

opgepast coons zijn zeer verslavend :x

Kan ik dus echt geloven!  Ben er al jaren gek van.  Echter nog nooit een aanschaf gehad.
Nu ga ik toch wel stilletjesaan uitkijken hoor!

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 28 november 2013 - 11:31

Bekijk berichtInavanthielen, op 28 november 2013 - 11:27, zei:

Kan ik dus echt geloven!  Ben er al jaren gek van.  Echter nog nooit een aanschaf gehad.
Nu ga ik toch wel stilletjesaan uitkijken hoor!

je kan altijd eens gaan rondneuzen op het maine coon forum...heel interessant forum wanneer je coongek bent http://www.mainecoon.nl/

Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 28 november 2013 - 12:14

Over het algemeen zijn Coons groter en zwaarder dan htk poeskes, alhoewel dit is zeker niet altijd het geval is, ik heb er zelf 2 kleintjes en 2 grote/zware,
wat dus betekent dat je beter een goeie stevige krabpaal aanschaft, eentje uit de dierenwinkel zal niet voldoen.
Wat betreft verzorging is het kammen, zeker in de rui periode, maar ook hier geldt, de ene Coon klit nooit en de andere hoef je maar naar te kijken en de klitten springen erin bij wijze van spreken, gewoon een kwestie
van iedere dag kammen (wanneer het kitten bij je thuis is) zodat hij/zij eraan kan wennen, normaal moet je niet dagelijks kammen want dat is helemaal niet goed voor de vacht.
Wat eten betreft, een goed voer is belangrijk maar je hoeft echt geen speciale MC voer kopen.

Wat ik je verder nog mee kan geven is, zoek goed uit bij welke fokker je wilt kopen, vraag naar de testen die ze doen (HCM/PKD) en vraag of je deze testresultaten mag inzien,
dit moeten dan wel echo testen zijn, dna testen zijn niet voldoende, er zijn nog meerdere testen die gedaan moeten worden, maar wil als fokker stambomen aanvragen voor je kittens
moet je deze andere testen standaard gedaan hebben dus die zet ik er niet bij, de HCM/PKD testen zijn niet verplicht vandaar dat je hier echt naar moet informeren of ze deze wel
doen, en ze zijn reuze belangrijk, laat je dus niet afschepen door een fokker die zegt "allemaal onzin dat hoeft niet".

Zoals Chatoela al zij, ga eens kijken op het MC forum, daar kun je heel veel leren, er zijn veel (goeie) fokkers aanwezig daar.

Veel plezier met je zoektocht naar een Coontje :d

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 28 november 2013 - 13:22

Bekijk berichtInavanthielen, op 28 november 2013 - 11:21, zei:

Oef!!!!  Dus ik kan gewoon overgaan naar het uikijken van een Coontje :eat

SUPER!!!!!

Borstelen doen ze wel eens met talkpoeder bij lange haren.
Klopt dit ook?

Dat doen ze soms als het vettig is of voor in shows, maar talkpoeder is niet nodig om een mc te kammen. Ik zou het nooit gebruiken want je moet dat terug er heel uitkammen.
Gewoon regelmatig kammen met een goede kam en bij rui periode iets vaker.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#12 Geplaatst 28 november 2013 - 15:13

Bekijk berichtchatoela, op 28 november 2013 - 11:31, zei:

je kan altijd eens gaan rondneuzen op het maine coon forum...heel interessant forum wanneer je coongek bent http://www.mainecoon.nl/

OK!  Snuffel Snuffel....resultaat?   Ik word gek....wat een leuke site...al die foto's van de Coontjes.....I love it!!

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 28 november 2013 - 20:39

Bekijk berichtNashota, op 28 november 2013 - 12:14, zei:

Wat ik je verder nog mee kan geven is, zoek goed uit bij welke fokker je wilt kopen, vraag naar de testen die ze doen (HCM/PKD) en vraag of je deze testresultaten mag inzien,
dit moeten dan wel echo testen zijn, dna testen zijn niet voldoende

Waarom is DNA test op PKD niet voldoende?

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 29 november 2013 - 09:03

Bekijk berichtsandrake, op 28 november 2013 - 20:39, zei:

Waarom is DNA test op PKD niet voldoende?

Ik noem HCM/PKD altijd in een adem, wanneer je bij een echo ook de nieren meeneemt kunnen er ook eventuele andere afwijkingen zichtbaar worden, vandaar dat ik
altijd blijf hameren op echo testen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#15 Geplaatst 29 november 2013 - 09:55

Maine coons zouden heel gevoelig zijn voor HCM.  Dus zal ik zeker HCM en PKD laten testen.