Spring naar inhoud

- - - - -

jullie raad

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 29 november 2013 - 13:26

Hallo iedereen,

Ik ken iemand die een bloterikske zou willen aanschaffen. Kunnen jullie wat raad geven ivm met aankoop van een kitten, waar moeten ze op letten en op welke ziektes moeten de ouders getest worden?
Kennen jullie betrouwbare catterys? Die mensen wonen in Gent. Of zijn er hier mensen bij die zelf kweken? Alle raad qua verzorging, huidige nestjes, prijzen enz. zijn welkom. :cattailwag

Bedankt !

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 29 november 2013 - 13:30

Ik weet alleen dat ze meer verzorging nodig hebben zoals wassen enzo.. en dat je heel goed moet uitkijken naar de testen van HCM en PKD,
HCM komt heel veel voor bij hen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 29 november 2013 - 13:52

Inderdaad, zeker vragen naar bewijzen van de testen van HCM en PKD van de ouders.
Ook indien mogelijk navraag doen naar de HCM toestand van de grootouders en directe familie.
Ook zien dat je de ouders kan zien en dat ze allemaal in gezinsverband opgroeien.

Qua Sphynxen, ze hebben wel meer verzorging nodig dan een gewone kat.
Je moet dan wel niet kammen, maar ze geven een soort huidsmeer af op je kleding.
Het beste is ze zo min mogelijk wassen, maar wij doen vb. 1 keer per 2 weken.
Ook moeten de oortjes regelmatig (1 keer per week) proper gemaakt worden, want ze maken veel oorsmeer aan.
En moet je natuurlijk oppassen met verbranden in de zon enzo.

Ik kan nog veel over Sphynxen vertellen (heb er zelf 1), dat ze qua karakter zo fantastisch zijn enzo :)
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 29 november 2013 - 14:02

http://www.poedekes.com/
http://www.prunspride.be/
http://www.sarandy.be/
http://www.catterydelphi.be/
http://everyoneweb.com/buckednaked
http://www.zenehebe.com/
http://www.anunaki.be/

Al deze link adressen heb ik onlangs door gekregen toen een vriend van me ook op zoek was naar een kitten. ;)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 29 november 2013 - 14:46

niet alleen naar hcm en pkd vragen wat betreft testen, ook naar aids en leukemie testen
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#6 Geplaatst 29 november 2013 - 15:06

als die mensen een kitten willen kopen en ze hebben er eentje op t oog dan zou de fokker er geen probleem mogen van maken dat die mensen op voorhand stambomen en testresultaten willen te zien krijgen.
Laat best ook de stambomen en de testen nakijken door iemand die er verstand van heeft (wendy van annunaki kijkt regelmatig die dingen na voor mensen en ze heeft er echt wel veel verstand van), bij de stambomen wordt dus gekeken hoeveel inteelt er is en hoeveel hcm er in die stamboom zit, je kan niet vermijden voor 100 procent dat je met hcm gaat te maken krijgen door stambomen na te kijken, niemand kan je die garantie geven dat je kitten geen hcm gaat hebben, je kan wel extra risico op hcm vermijden op die manier.
Als de fokker afkomt met vanalle excuses om toch maar geen stambomen en testresultaten te moeten laten zien maak dan dat je wegkomt.

Prijzen variëren, zal zo tussen de 750 en 1000 euro liggen voor liefhebbers (fokkers moeten meer betalen)
Onthou dat goedkoop meestal duurkoop is, als er iemand je een kitten zou presenteren voor 400 euro of zo ren je dan rot...
Voor een kitten dat een klein mankement heeft wordt er iets van de aankoopprijs gedaan, bv een kitten met een knikstaart
En er zijn veel fokkers die een korting geven op de aankoopprijs als je 2 kittens tegelijkertijd bij hen aankoopt.

Als je niet kan verdragen dat je kat constant op je lijf wil hangen begin er dan niet aan.
Sphynxen zijn heel mensgericht en heel sociaal
Ze willen overal bij zijn en ze willen alles kunnen zien en overal in meedoen en ze hebben ook echt wel gezelschap nodig.
Veel fokkers gaan je geen kitten willen verkopen als men allebei buitenshuis werkt bv en er geen andere katten aanwezig zijn in dat huishouden, als je allebei gaat gaan werken dan kan je geen sphynx alleen houden, dat beestje gaat doodongelukkig zijn dan want dat beestje heeft echt wel gezelschap nodig van mens of van dier
Ze hebben een heel speciaal karakter, ze zijn een vierde aap, een vierde kat, een vierde hond en een vierde kind
Het zijn zeker geen muurbloempjes, ze zijn heel aanwezig in je huishouden

Ons ondervinding is dat hoe meer we hen wassen hoe sneller vuil ze zien.
Wij wassen nu zo ene keer om de twee maand.
En tussendoor wassen we hen ne keer af met zo van die vochtige washandjes met product er in die verkocht worden in dierenspeciaalzaken om oa honden mee te wassen.
Gebruik ook geen producten die voor mensen zijn om hen mee te wassen, ook geen babyproducten , die zijn te agressief voor de kattenhuid, gebruik een product geschikt voor dieren te wassen.
We kuisen iedere week 1 tot 2 keeer de oren uit (onze yoshi en diddl hebben dat maar ene keer nodig per week, onze ramses en thor 2 keer per week omdat die veel meer oorsmeer produceren), wij doen dat met gewonen mensenorenstokjes waarover we een nat doekje doen.
Je zou ook ene keer per week hun nageltjes en nagelriemen moeten proper maken, wij doen dat door er met vochtige doekjes (toddies) over te wrijven, dan komt die bruine smeer er mooi af
Nageltjes knippen wij 1x om de twee weken

annunaki en delphi zijn heel betrouwbare cattery's, van sarandy komt onze ramses en die kan ik ook aanraden
annunaki en delphi kan je ook terugvinden op volgend forum: www.sphynx2love.com, dat is een forum specifiek voor sphynxeigenaars
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 29 november 2013 - 15:20

PS: cattery delphi heeft laten weten dat ze op rust gaat en niet meer fokt
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 29 november 2013 - 15:25

Het is inderdaad zo dat je beter 2 katten neemt (of er al 1 hebt en dan een Sphynx bijnemen), zeker als je nog werkt. Maar bij ons is dat eigenlijk heel goed gelopen. Wij werkten allemaal nog overdag en Sierra is altijd enig kind geweest. Dit is heel goed gegaan. Nu zijn mijn beide ouders op pensioen en zijn heel de dag thuis en nu is ze wel NOG aanhankelijker geworden. Nu is het voor haar moeilijk als wij eens met zijn allen eventjes weg zijn en dit doen we dan ook zo min mogelijk.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik het opnieuw zou moeten doen, ik er 2 had genomen. Maar toen konden wij dat niet en is het dus bij 1 gebleven. Dat is dus goed gegaan, maar 2 is effectief beter. Pas op, dit moeten geen 2 Sphynxen zijn hè. Dat kan een Sphynx en een HTK of ander ras zijn hè.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding