Spring naar inhoud

- - - - -

Problemen met op de bak gaan

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#1 Geplaatst 02 december 2013 - 08:24

Hoi,

Dit is eigenlijk een afsplitsing van mijn topic "Onschuldige ontsteking of fataal".

Mijn kat Sierra heeft sinds een maand problemen met eten. Na verschillende dierenartsen hebben we het bericht gekregen dat het ofwel een ontsteking van maag en darmen is ofwel iets ergers (kanker). Morgen krijgen we misschien uitsluitsel, maar zoals het er nu uitziet, ben ik aan het hopen voor het beste (ontsteking). Ze eet terug en is terug levendig. Ze eet wel enkel natvoer, haar brokken weigert ze te eten, maar ze eet voldoende natvoer om dat te compenseren.

Maar nu is het volgende probleem: ze is al iets meer dan een dag niet meer op de grote kattenbak gegaan. Plassen is geen probleem, maar de drolletjes komen niet. Normaal gaat zij 1 tot 2 keer per dag een drolletje leggen, maar nu dus al meer dan een dag niets. Ze lijkt er wel last van te hebben en wij hebben haar buikje al een paar keer gemasseerd, maar het weigert te komen. Nu is mijn vraag: wat kunnen we doen om haar te helpen? Morgen moeten we zowiezo met de dierenarts bellen voor het ontstekingsprobleem, maar graag hadden we ondertussen ook al iets willen doen.

Alvast bedankt,
BlackScorpion / Evy
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 02 december 2013 - 08:33

Je kan haar altijd wat olijfolie geven, rechtstreeks in haar mondje doen of anders mengen onder haar natvoer of nog beter lactulose (kan je bij de apotheek krijgen, is voor mensen, maar kan je gerust aan je kat geven).
  Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 02 december 2013 - 09:10

kzou gewoon afwachten,
ze heeft de laatste dagen veel minder gegeten, ook door tonijn te eten heel mager, en zonder vulmiddelen die wel eens in droge brokjes durven zitten, die meer doen poepen
heel normaal dat ze dan ook minder produceert hé
als ze er heel veel last van heeft, kan je inderdaad een klein beetje extra olijfolie onder haar eten mengen om het wat soepeler te laten glijden in haar spijsvertering
maar ik zou zo rap nog niet wanhopen
je kan het morgen wel melden aan de da, hij zal wel voelen of er veel stoelgang in haar darmen (verstopt) zit of niet, en beslissen of er al moet ingegrepen worden...

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 02 december 2013 - 09:32

Ok, we gaan een klein beetje olijfolie onder haar natvoer doen.
En zowiezo melden we het morgen aan de dierenarts.

Jah, nu zijn we direct bezorgd om het minste dat abnormaal is hè :louche:

Bedankt!

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 02 december 2013 - 09:51

één dag geen kakje is niks hé!

toen ik de Ozzy hier pas had duurde het vijf dagen eer hij zijn grote behoefte deed

hangt heel veel af van wat hem eet, van de invloed van medicatie, stress, ziek zijn, ondervoed of vermagerd zijn

maar je moet zeker niet bezorgd zijn, zoiets normaliseert nogal snel

hier produceert Ozzy nu de "grootste" hoopjes, en helaas ook nog met de meeste geurtjes en kleurtjes erbij :misselijk:

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#6 Geplaatst 02 december 2013 - 10:21

Hahaha, ik kan me er iets bij voorstellen :d.

Ik maak me nogal snel zorgen, dat is waar.
Zeker nu met die twijfel over wat ze heeft.
We gaan gewoon een beetje olijfolie onder haar natvoer doen en vandaag aankijken.
Zowiezo moeten we morgen met de dierenarts praten, dan kunnen we het melden.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 02 december 2013 - 11:17

Toen ons hondje dit probleem had, raadde de DA ons paraffine-olie aan ipv olijfolie. Zij zei dat olijfolie nog voor een stukje verteert en paraffine-olie totaal niet. Daarom zou paraffine-olie nog beter helpen.

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 02 december 2013 - 11:38

voordeel is dan wel dat je olijfolie in huis hebt, en die "paraffine olie" nog extra zou moeten aanschaffen hé syntara

trouwens de pure paraffine olie is meer voor je naaimachine dan voor consumptie, dus moet je ook al kennis hebben van hoe en wat en hoeveel...
en best niet de pure variant gebruiken

ik zou liever proberen met olijfolie, dat is onschuldiger dan paraffine olie

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#9 Geplaatst 02 december 2013 - 11:45

Paraffine olie hebben wij inderdaad niet in huis. Aangezien we morgen toch de DA moeten opbellen voor nieuws over Sierra haar toestand, gaan wij het voor vandaag houden bij olijf-olie. Ik hoop dat ze vandaag toch een keertje op de bak gaat. Lijkt me toch ongemakkelijk voor haar. Ze gaat vaak naar de bak, maar telkens voor een klein plasje. Alsof ze wil gaan voor een drolletje, maar het niet lukt en ze dan maar een plasje doet in de plaats. Heb zelf recent 1 keer in hetzelfde scenario gezeten en ik was er echt ziek van...

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 02 december 2013 - 13:44

Bekijk berichtKaprice, op 02 december 2013 - 11:38, zei:

voordeel is dan wel dat je olijfolie in huis hebt, en die "paraffine olie" nog extra zou moeten aanschaffen hé syntara

trouwens de pure paraffine olie is meer voor je naaimachine dan voor consumptie, dus moet je ook al kennis hebben van hoe en wat en hoeveel...
en best niet de pure variant gebruiken

ik zou liever proberen met olijfolie, dat is onschuldiger dan paraffine olie

Paraffine-olie kan je bij de apotheek halen en is dan ook totaal niet duur (was een paar cent voor een flesje van ongeveer 30 cl). Het is net onschuldiger dan olijfolie volgens onze DA omdat het niet verteerd wordt en olijfolie wel. Dus van paraffine-olie kan je zoveel geven als je wilt, het komt er gewoon in zijn geheel weer uit. Het is dus in ieder geval niet zo dat je dan kennis moet hebben van hoeveel of hoe weinig. De DA zei dat we gewoon 'een beetje' paraffine-olie moesten geven.
Ik ben het dus helemaal niet met je eens dat olijfolie onschuldiger is. Wel dat olijfolie handiger is omdat je dat meestal al in huis hebt.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#11 Geplaatst 02 december 2013 - 14:04

Interessant.

Nu hebben we al ondertussen een beetje olijf-olie (heel klein beetje) door haar natvoer gedaan.
Eerst snuffelde ze eraan en na een likje ging ze weg, maar iets later heeft ze het toch helemaal opgegeten.

Zowiezo zeggen we het morgen tegen de dierenarts en zullen horen wat zij zegt :).

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 02 december 2013 - 15:08

Ik hoop dat het snel beter gaat met haar! Bij ons hondje hebben we toen ook gezien hoe erg ze ervan afzag (was al wel een paar dagen ook dat ze moeite had om te gaan), dus hopelijk gaat het bij Sierra snel beter voor ze er echt zelf heel veel last van heeft.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#13 Geplaatst 02 december 2013 - 15:34

Bedankt :)

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#14 Geplaatst 02 december 2013 - 15:53

Ik zou niet te erg panikeren, bij cloe gebeurt dat ook hoor als ze eens wat minder eet.
Vraag morgen maar raad  aan de da.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 02 december 2013 - 16:18

ik zou ook afwachten. hier ontlasten ze ook niet altijd elke dag.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...