Spring naar inhoud

- - - - -

Verhuizen - Verhuisd! p.2

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 02 december 2013 - 22:25

Ik vond wel enkele topics over dit onderwerp, maar toch niet echt een antwoord op mijn specifieke vragen.
Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriend en Rakker gaat natuurlijk ook mee :)
Nu woont zij al zo goed als heel haar leven (dus al zo'n 9,5 jaar) in hetzelfde huis. Ze is ook geen heel makkelijke kat in de zin dat ze toch snel stress heeft van veranderingen. En dit zal natuurlijk een héél grote verandering voor haar worden. Ik ben dus ergens wel bang dat het moeilijk wordt voor haar en ik ben zeker bang dat ze helemaal niet zal kunnen wennen aan zo'n heel nieuwe omgeving.
Dus daarom zou ik graag tips hebben om dit zo goed mogelijk te laten verlopen.

Voor de verhuis zelf weet ik al wel dat ik eerst mijn spullen verhuis en eerst alles volledig in orde breng in het appartement en dat ik haar daarna pas verhuis. Zodat niet de nieuwe omgeving ook nog heel de tijd verandert. Het probleem is wel dat ze nu dus bij mijn moeder woont die eigenlijk geen kattenmens is. Ze heeft dus enkel een kattenbak, eetbakje, drinkbakje en een mandje hier in huis die meegaan (want ik mocht niet te veel spullen kopen zodat ons huis niet op een kattenasiel lijkt :|) . Andere meubelen zoals de zetel en stoelen waar ze graag ligt, blijven natuurlijk bij mijn moeder. Er zijn dus heel weinig vertrouwde spulletjes die mee kunnen en alle meubelen zullen nieuw zijn voor haar. Wat het volgens mij nog moeilijker maakt.

Daar komt ook nog eens bij dat ze nu altijd buiten kan en dat ze de eerste maanden van mij zeker zal moeten binnen blijven voor de zekerheid (en als ze goed went aan binnenblijven, zou ik het allerliefst hebben dat ze een volledige binnenkat wordt, maar dan moet ze zo natuurlijk wel gelukkig kunnen zijn, dus dat zijn zorgen voor later). Daar moet ze zich dan ook nog eens aan aanpassen. Al is dat wel een minder groot probleem dan de rest denk ik, want nu het wat kouder is, ligt ze sowieso graag binnen.

Dus kort samengevat zijn mijn vragen eigenlijk wat ik kan doen om de stress voor haar zo klein mogelijk te maken en wat ik dus kan doen om haar zo goed mogelijk te laten wennen.

Bewerkt door Syntara, 04 januari 2014 - 21:08.

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 02 december 2013 - 23:27

misschien nu al wat katdekentjes of mandjes of krabpaal enzo in gebruik nemen, en die erna dan mee verhuizen
zodat ze in het nieuwe appartement haar eigen geur op de dekentjes en mandjes terug vind, zoals op haar huidige kattenbak, eet en drinkbakje en mandje

en ze als het mogelijk , eerst maar laten verkennen in één of in een paar ruimtes
en als ze daar al zonder al teveel stress in rondloopt, ze ook verder alles laten verkennen

en misschien van nu af al proberen haar zoveel mogelijk binnen te houden en haar te laten wennen als "binnenkat"

eventueel kan feliway helpen tegen stress, maar dan moet die al een tijdje in gebruik zijn in het appartement

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#3 Geplaatst 02 december 2013 - 23:54

Wat Kaprice hier zegt was ook mijn idee. Aangezien je binnenkort verhuist zal je moeder het misschien toch niet meer zo erg vinden om nu een paar spulletjes in huis te halen. En idd, kamer per kamer laten verkennen, niet meteen toegang geven tot het gehele huis, katten raken daarvan naar schijnt in de war. Maar ik kan je wel zeggen dat de kans volgens mij groot is dat ze wel snel zal wennen. Moest je weten wat wij hier onze katten hebben "aangedaan" tijdens onzen bouw... Waren ook binnen- en buitenkatjes, en wanneer we tijdens de bouw anderhalf jaar in een ander huis gingen wonen konden ze daar ook niet buiten, lag aan een drukke steenweg. En dan terug naar hier verhuizen in een totaal ander huis voor hen, mét daar dan nog eens een nieuw zwervertje bij (Juleke).  Ik had ook zo'n schrik dat ze gingen over hun toeren zijn, maar dat is allemaal heel goed verlopen hoor.
Ze zijn sterker dan we denken. Veel succes in alle geval!

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 03 december 2013 - 00:14

Bedankt voor de tips al allebei :)
Een krabpaal bvb nu al in huis zetten, zal zeker niet mogen denk ik. Maar misschien wat (redelijk onopvallende) mandjes of dekentjes wel. Ik zal het in ieder geval eens vragen.
Haar proberen binnen te houden zal voorlopig ook nog niet gaan, omdat mijn moeder haar ook liever zoveel mogelijk buiten heeft. Natuurlijk laat ik Rakker wel gewoon altijd binnen als ze aan de deur zit en binnen wilt. Maar mijn moeder zal haar dus absoluut niet altijd binnen willen. Ze geraakt haar energie dan ook wel al wat slechter kwijt natuurlijk waardoor ze ook in huis speelser wordt en meer aandacht komt vragen. En dat vindt mijn moeder dus ook absoluut niet leuk. Maar sowieso denk ik dat het binnen blijven nog niet echt een probleem is wanneer ze nog niet gewend is aan het appartement. Dan zal ze nog wat bang zijn en bij zoveel nieuw zal ze niet direct vragen om buiten te mogen denk ik.

Feliway zou ik eventueel al wel mee kunnen beginnen op het moment dat we de eerste spullen verhuizen. Ik weet niet hoe lang het al in gebruik moet zijn, maar een paar dagen voor Rakker er in komt, kan ik dat al wel gebruiken.

Ze zal wel meteen toegang hebben tot bijna alle plaatsen waar ze mag komen, omdat het een appartement is met de woonkamer en keuken gewoon aan elkaar, dus zonder deur. In de slaapkamer zal ze nooit mogen komen omdat dat voor mij niet te doen is met mijn allergie, dus dan is het alleen de bergruimte, badkamer en toilet dat kan worden afgesloten. Op zich is het wel een vrij grote ruimte ineens voor haar, maar ik kan dat dus niet op een of andere manier verkleinen.

De reden dat ik denk dat ze moeilijk kan wennen, is omdat ze tijdens de zomer door omstandigheden enkele maanden bij iemand anders gewoond heeft en daar kon ze totaal niet wennen. Nu moet ik ook wel zeggen dat ze al meteen heel erg bijdraaide toen ik op bezoek kwam en mij al door heel het huis volgde. Terwijl ze daarvoor nooit van de zolder kwam. Dus ik hoop dat het dit keer wel zal lukken omdat ze dan bij mij is. Dus ik hoop dat je gelijk hebt en dat het inderdaad allemaal meevalt.

Bewerkt door Syntara, 03 december 2013 - 00:15.

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 december 2013 - 01:27

verhuizen zonder jou en verhuizen met jou is een héél groot verschil voor een poes hé
ze is jou gewoon, jullie zijn elkaars maatje, jullie kennen elkaars gewoontes

ze zal jou zeker gemist hebben tijdens de zomer, ook eenzamer misschien, en waarschijnlijker ook banger omdat ze plots zonder dat ze het goed en wel snapte bij iemand anders woonde
verhuizen met jou zal een veel kleinere stap voor haar zijn en zeker en vast los lopen zonder al te grote problemen

misschien ook proberen een weekje ofzo verlof te regelen na de verhuisdag, dat je thuis bij haar bent de eerste dagen na de effectieve verhuis van rakker

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 03 december 2013 - 10:56

Ja, je hebt wel gelijk, hoor :) Ik denk ook wel dat dat heel veel verschil zal maken dat het nu samen met mij is. Toch blijf ik er ergens bang voor omdat het vorige keer zo moeilijk was voor haar.

Ik weet nog niet of een weekje verlof zal lukken, maar sowieso is mijn vriend dan een aantal weken thuis en die kent ze ook goed. Hij is vaak hier bij mij en dan ligt ze ook graag bij hem op schoot of speelt ze met hem, dus dat zal ook al wel helpen voor haar :)

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#7 Geplaatst 03 december 2013 - 11:41

Toen ik verhuisde, ben ik Feliway gaan halen voor in het stopcontact.  Dit was voor mijn poezels wel heel effectief. :goofy:
Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 03 december 2013 - 14:44

Ik ben zelf net verhuisd en ik was ook behoorlijk bang voor Luna, omdat ze ook snel last heeft van stress (stressplassen, rugtrekkingen etc). Luna gaat wel niet buiten. Het was ook het plan hen voorlopig in een kamer te zetten zodat de rest van de drukte wat aan hen voorbijging. Door omstandigheden moest ik echter plots naar een app verhuizen waar in gewerkt werd, dus van stressvrij verhuizen was jammer genoeg geen sprake. Toeloop van mensen, lawaai...
Ze hebben wel maar 1 kamer gezien de eerste dagen, omdat het gewoon niet anders kon. Heb er dan wel voor gezorgd dat dat de slaapkamer was, had daar de krabpaal gezet, de krabton, en had voor de verhuis mijn dekbed extra lang laten liggen (de hoes dus), en die lag er ook.
En dat ging eigenlijk erg goed. Tuurlijk was er stress, maar het feit dat ik er was (had vakantie, en heb dus ook een week op 1 kamer doorgebracht), en Voodoo (want daar hangt ze nogal aan), hebben er blijkbaar voor gezorgd dat de overgang en omstandigheden niet al te moeilijk waren.
Na een paar dagen konden ze dan s nachts al beneden, en anderhalve week later was het app van ons :cheer: .

En nu zijn we twee maand verder en ik heb hen nog nooit zo ontspannen geweten (al heeft Luna nog altijd rugtrekkingen, maar daar geraakt ze maar niet vanaf).
Dus ik was er bang voor, en het is veeeeel beter meegevallen dan ik dacht!
Komt wel goed! En veel succes iig :)
Those who don't believe in magic, will never find it

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 03 december 2013 - 14:48

Bedankt allebei!
En blij te horen dat het zo goed meeviel terwijl jouw kat toch ook snel last heeft van stress :) Dat stelt me toch ook wat gerust dat het hier ook wel zal meevallen :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#10 Geplaatst 03 december 2013 - 15:03

Katten kunnen redelijk goed wennen denk ik. Ik zou ook een paar dekentjes gebruiken die je dan nu gebruikt en dan overal zowat in het nieuwe huis legt, zodat ze overal in elke kamer wel een eigen geurtje terug vind. Zorg er wel voor dat de meubels er zeker staan en het wat gevuld is. Een lege kamer zorgt namelijk voor heel veel stress, dat heb ik mij mijn eigen kat gezien.

Sierra gaat als van haar kitten tijd overal met ons mee. Naar de caravan aan zee (zowel de oude caravan als de nieuwe), naar CenterParcs, naar een huisje in de Ardennen, etc. Nooit heeft ze er problemen van gemaakt, ze ging direct overal snuffelen en rondhuppelen.

Maar dan heb ik het appartement boven mijn ouders gekocht en helemaal gerenoveerd. Ik wilde haar eens meenemen, maar toen waren de kamers nog helemaal leeg (we waren aan het behangen). Man, ik schrok van haar reactie. Ze was bang en schoot direct naar de voordeur en bleef daar bibberend zitten wachten. In mijn ogen kwam dat omdat de kamers helemaal leeg waren, want normaal doet ze zo niet.

Daarom zou ik ervoor zorgen dat alle kamers echt volledig bemeubeld zijn, er wat dekentjes met eigen geur liggen, etc.

Bewerkt door BlackScorpion, 03 december 2013 - 15:04.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 03 december 2013 - 19:24

Wel vreemd idd dat ze daar dan zo erg op reageerde omdat het een lege kamer was.
Sowieso ben ik ook wel van plan eerst te bemeubelen. Het lijkt mij ook al niet fijn voor Rakker als alles nog verandert terwijl de verhuis op zich al zo'n grote verandering is. Dus ik wil alles eigenlijk volledig op zijn plek hebben voor ik haar ook verhuis.

Ik denk wel dat er een verschil is tussen Sierra, als jullie haar als kitten al hebben laten wennen aan het overal mee naartoe gaan, en Rakker die nog nooit is weggeweest van thuis (behalve dus die paar maanden in de zomer wat echt niet ging)., maar ik ben toch blij zoveel positieve verhalen te lezen over katjes waar het verhuizen geen (of weinig) problemen geeft :)

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#12 Geplaatst 03 december 2013 - 20:30

Goed dat je alles op zijn plek wil hebben eerst. Wij zijn uit ons oude huis verhuisd in februari 2009. Ze woonden hier dan al zes jaar. Dus dat was verhuis 1. Wanneer ons nieuw huis dan gebouwd was (op dezelfde plek dus) zijn we opnieuw naar hier verhuisd, dat was dan verhuis 2, in december 2010. Heeft geen problemen gegeven. En ik had er nochtans ook heel veel schrik voor, heb er echt letterlijk van wakker gelegen. Telkens ook verhuisd wanneer alles gereed was, zodat zij er niet teveel last van hadden. Nogmaals succes hoor!

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 09 december 2013 - 14:48

Ik heb nog een vraagje over chippen en verhuizen.
Ik wil haar sowieso al lang laten chippen, maar mijn moeder vond dat ook niet nodig. Nu als ze mee met mij verhuist, kan ik natuurlijk met haar doen wat ik wil, dus ga ik haar wel laten chippen en haar inentingen geven. Nu vraag ik mij af wanneer ik dat best doe. De DA is heel erg veel stress voor haar en ze wordt daar echt een onmogelijk onhandelbare kat :lachen: Op zich lijkt het dus best voor mij dat ik dit eventjes voor de verhuis laat doen zodat ze  niet stress van het verhuizen + de DA heeft. Dan kan ze ook in haar eigen omgeving bekomen.
Ik vraag me dan wel af hoe dat zit met het registreren van de chip. Aangezien ik nog niet verhuisd ben, kan ik de chip moeilijk al op mijn nieuw adres zetten. Maar het is ook stom om haar te laten chippen en dan een paar weken later al het adres te laten aanpassen op de chip.
Ik kan het adres van de chip in principe wel gewoon op het adres van mijn moeder laten staan ook.
Wat zouden jullie doen?

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 09 december 2013 - 15:36

Voor je vraagje over chippen: eens even met de DA bellen. Shiva is gechipt op 4-5 maand en als ik me goed herinner duurde dat toch ook een tijdje (2-3 weken dacht ik) voor die registratie in orde was. Adres aanpassen heeft onze dierenarts ook geregeld, dat duurde ook wel 2-3 weken voor dit geregistreerd stond.

Ik ben bijna een jaar geleden verhuisd: nieuwbouw, 3-4 x groter dan ons vorige huis. Shiva heeft een kleine week nodig gehad om zich thuis te voelen.
Vertrouwde speeltjes en mandjes stonden in het nieuwe huis, zijn 'oude' krabpaal en een heel grote nieuwe krabpaal.
Zorg dat hij/zij een veilig schuilplekje heeft: Shiva verstopte zich de eerste dagen onder de zetel. Ik vond dat niet zo leuk maar dat was voor hem 'zijn' plekje. We hebben hem daar nooit gestoord zodat hij dat beschouwde als een veilig plekje. Zijn verkenningstochten begonnen steeds van daar. (Nu ligt hij daar bijna nooit meer, enkel tijdens een zware storm of onweer)
De eerste nachten waren niet zo fijn: miauwen zodat ik 2 nachten bij hem in de zetel geslapen heb  (toen mocht hij nog niet boven), de derde nacht begon hij er een spelletje van te maken.
Na 1 week was de situatie compleet veranderd: Hij is de 'eigenaar' van het nieuwe huis en manlief en ik mogen blij zijn dat we bij hem mogen wonen. :)

Veel succes!

Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 09 december 2013 - 16:44

Bedankt! :)
Als dat een tijdje duurt om die chip te registreren, kan ik het beter al meteen op het nieuwe adres zetten natuurlijk (en haar dan 2 weken voor we verhuizen ofzo laten chippen). Dus dat is goed om te weten dan :d
Goed om te horen ook dat het bij Shiva toch ook goed verlopen is met het verhuizen! :)
Ik verhuis wel naar een appartement dat een stuk kleiner zal zijn dan het huis waar ik nu woon (dus dat is dan omgekeerd als bij Shiva), maar ik denk dat het voor Rakker ongeveer hetzelfde zal blijven qua oppervlakte. Ze mag in huis nu alleen in de woonkamer en keuken, terwijl ze in het appartement overal zal mogen komen behalve in de slaapkamer. Qua oppervlakte zal dat dan ongeveer evenveel zijn denk ik :)
Ik zal inderdaad proberen te zorgen voor wat goede schuilplaatsjes waar ze zich veilig kan voelen zodat ze vanaf daar kan verder verkennen (al is de kans groot dat ze zelf nog een ander plekje kiest denk ik :lachen: ).