Spring naar inhoud

- - - - -

cupcakes voor beginners: hulp gevraagd

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 03 december 2013 - 12:26

Ik verjaar over 2 weekjes en het is de gewoonte dat we trakteren op het werk.
Vermits ik op mijn 1e job 14 collega's heb en nog een 30-tal erbij + op mijn andere job 2 collega's + 6 EN ik de familie verwacht ben ik op zoek naar een iets goedkopere oplossing dan 75 taarten ;)
Ik heb een cupcakemachine die ik nog nooit heb gebruikt :)

Kan ik het beste zo'n cakemix kopen, rolfondant en een uitsteekvormpje? Of zouden jullie gaan voor eigen beslag? Tips, tricks? Mooie deco-ideetjes voor beginners? :) Thanks!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 03 december 2013 - 12:29

Ik gebruik altijd het gewone cuatre quart (4/4) deeg voor cake.
En mijn cupcakes lukken altijd perfect :)
Qua tijd in de oven is een beetje uitzoeken.
Ik denk dat je met 20 minuutjes op 180 graden goed zit.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 03 december 2013 - 13:08

Ik ben ook een beginner en wat ik al weet is: die vormpjes passen niet in die machines! Die zijn bestemd voor de cupcake-vormen voor in de oven. Ook heb ik het al zonder vompjes in de machine gedaan maar dan heb je niet z'on mooie vorm. En in een machine kan je maar max 2 keer bakken, dan is ie oververhit. Het gaat wel sneller, na 8 a 10 min zijn ze klaar terwijl in een oven het in 15 a 20 min moet maar daar kan je er dan weer meer insteken, tenzij je z'on klein oventje hebt als ik :d .

Ik ga dt ook blijven volgen voor tips en trics!

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 03 december 2013 - 13:25

Ik heb dus een klein oventje ;) Ik kan een deel in de oven doen en een deel in de machine? Ik heb een hele zondag de tijd :)
Dus:
- Welk deeg? (4/4 als vb gekregen, thanks to black scorpion). Wil best wel enkele verschillende proberen... (gek op chocolade)
- Welke decoratie is mooi en niet te moeilijk?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 december 2013 - 13:39

Oh maar ik meng in die 4/4 ook chocolade hoor. Vb. chocolade korreltjes, geeft een leuk effect soms.
Je kan ook rozijntjes er in doen of een extract van iets zoals vanille of ananas ofzo.
Maar het meeste succes heb je meestal met gewone en chocolade.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 december 2013 - 13:54

Een goeie cakemix is een stuk duurder dan zelf maken, ik zou dan idd. het 4/4 beslag aanraden voor een goed resultaat. Wat is het voordeel van een goeie bakmix : het is een stabiel deeg waar je vanalles kan doormengen met een grotere draagkracht (zwaardere stukjes fruit zullen niet zo gemakkelijk naar beneden zakken) en het gebakje droogt minder snel uit. Je begint best met het gewone beslag, als je dit goed onder de knie hebt en je weet hoe lang ze in de oven moeten, dan kan je gesmolten chocolade door het beslag mengen voor chocolade cupcakes of van die stukjes bakvaste chocoladedruppels. Ik ken die bakmachientjes niet, daar kan ik je niet mee helpen. In een gewone oven moeten ze er ongeveer 20 minuten in, afhankelijk van je oven en van het formaat van cupcake. Wil je ze decoreren, dan bak je ze best in een metalen vorm zodat ze mooi rechtop blijven staan, anders willen de papiertjes nog al eens scheefzakken. Met suikerpasta decoreren is heel erg mooi, maar niet iedereen is daar even gek van want het is heel erg zoet. Je kan ook fondant gebruiken (glazuur die ze ook op koffiekoeken doen) of een mooie rozet crème-au-beurre. Dat laatste is mijn persoonlijke favoriet. Denk er wel aan dat het versieren met suikerpasta heel veel tijd in beslag zal nemen, moet je er 75 versieren dan ben je toch wel een flink aantal uurtjes zoet zonder al het bakwerk ! Wil je met suikerpasta decoreren, dan heb je als basis voldoende aan een ronde uitsteker die past natuurlijk en eventueel een leuk uitstekertje voor een figuurtje er op. Je smeert best een beetje crème-au-beurre op het cupcakeje zodat de suikerpasta hierop blijft plakken. Suikerpasta op suikerpasta plak je vast met een heel klein beetje water. Succes !

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 03 december 2013 - 14:21

Ik heb al vaker cupcakes gemaakt :).
Het beste is inderdaad gewoon 4/4 cake te maken en dan indien gewenst nog een smaak aan toevoegen (chocolade/cacao, kokosschilfers, ...)

Je koopt best ook een pot witte choco. Dat is nl. uitstekende 'lijm' om je fondant op je cakejes te plakken :).
Voor de rest is een ronde vorm wel handig om je basislaag uit je fondant te snijden die je op de cupcake legt. Ahja, zo'n kleine deegrol met ringen aan is ook heel handig om mooi de juiste dikte te krijgen (kan je bijvoorbeeld bij Aveve kopen):
Wilton-rolstok.gif
Qua kleuren rolfondant koop je best rood, geel, blauw en wit. Daarmee kan je dan mengen om alle andere kleuren te maken :).

Je hebt speciale matjes om het niet te laten plakken, maar je kan dat eigenlijk even goed op bakpapier uitrollen. Eigenlijk kun je echt massa's spullen daarvoor kopen, maar als je een beetje creatief nadenkt kun je al heel wat maken met messen en vormen van potjes enz die je al in huis hebt :)

En voor de rest: veel afbeeldingen zoeken op het internet voor inspiratie en dan helemaal los gaan ;)

Als je nog een vraagje hebt laat je het maar weten :)
Mylo Banner

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 03 december 2013 - 14:28

Ik heb voor mijn verjaardag een keer allemaal kleine ballonnetjes en pakjes gemaakt van gekleurde marsepein.
Aan de ballonnetjes hingen dat bruine touwtjes in marsepein en de pakjes hadden gekleurde lintjes.
Veel werk, maar het resultaat was wel leuk.

Met cacaopoeder kun je inderdaad ook chocolade-cake maken.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 03 december 2013 - 14:31

Bakpapier vind ik zelf niet zo handig om op uit te rollen, een placemat blijft gemakkelijker liggen of als je vinyl tafelkleed hebt liggen -> gewoon daarop werken ! Nadeel van die ringen op de rolstok is dat je dan beperkter bent in maximale breedte om uit te rollen. Ik werk zelf altijd zonder en als het echt overal perfect even dik moet zijn, dan gebruik ik latjes van de juiste dikte die ik links en rechts langs het lapje suikerpasta leg.

Denk er aan dat cacao een drogere cake zal geven want dit droogt het beslag uit, dat heb je niet als je donkere chocolade smelt.