Spring naar inhoud

- - - - -

Hulp nodig- tips ivm sproeien

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 03 december 2013 - 14:34

Krijg net telefoon van een collega: één van haar jongeren heeft 2 katten en blijkbaar is er een plasprobleem. Ze zegt dat ze het al kan ruiken voor ze in zijn app is...
Ze heeft gevraagd of ik eens mee kan gaan kijken om na te gaan wat mss het probleem is.
Ben alleen niet zo thuis in sproeien...

Die jongen weet niet welke van de twee katten het is, of mss zijn ze het wel allebei. Hij maakt iig de kattenbak niet genoeg schoon, maar daar zou stilaan verbetering in komen.

Heb iig een dierenartsbezoek aangeraden om medische problemen uit te sluiten en gezegd dat de katten zeker gecastreerd moeten worden (kater en kattin, kater is zeker niet gecastreerd, van de kattin weten ze het niet omdat hij die zelf van iemand heeft gekregen...).

Verder ga ik zeker kijken naar:

- plaats van de kattenbak
- twee kattenbak aanraden (is al door mijn collega gedaan)
- huidige kattenbak met javel kuisen
- welke kattenbakvulling gebruikt hij, eventueel andere gebruiken
- komen de katten goed overeen?

Hebben jullie nog tips? Ook graag over hoe de huidige sproeiplekken weg te krijgen?

Een KGT zit er zeker niet in, daarvoor is er gewoon geen geld.

Volgens mijn collega 'hebben de katten het app overgenomen' ('ze zitten zelfs op de tafel', zei ze, lol :d. Heb dan voorzichtig aangebracht dat dat bij mij ook zo is, en dat het natuurlijk wel zijn keuze is wat hij toelaat en wat niet), en is hij niet consequent genoeg, dus zal ook wel eens met hem bespreken wat hij wil ivm plaatsen waar ze wel en niet mogen komen, en hoe hij dat best kan aanpakken.

Edit: had het mss beterbij gedrag gezet...

Bewerkt door Ephiny, 03 december 2013 - 14:35.

Those who don't believe in magic, will never find it

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 03 december 2013 - 15:00

Is ze er al mee naar de dierenarts geweest? Dat zou ik eerst aanraden, want misschien is het een blaasontsteking of zo?

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 03 december 2013 - 15:04

castreren die kater, dan is de kans al een stuk groter dat hij niet meer sproeit

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 03 december 2013 - 15:17

Een kater hoeft zelfs niet te sproeien om te ruiken.
Heb 2 dagen een open kater opgevangen en mijne man heeft al die tijd op de slaapkamer tv gekeken omdat heel de living stonk als de pest.

De urine zelf ruikt ook al heel hard

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 03 december 2013 - 15:20

ja inderdaad eerste reactie die in mij opkomt...castreren natuurlijk. Mogelijk moet er dan zelf niet meer gezocht worden naar een "probleem"

en de kattin mss toch laten onderzoeken om zeker te zijn dat er geen oeps nestje kan komen.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 03 december 2013 - 15:24

Blijkbaar heeft de kat in kwestie de matras enzo al onder geplast, dus is niet enkel van de kattenbak.

En ja tuurlijk dierenarts, maar ik heb het pas vandaag aangeraden, dus dat zal nog wel een paar dagen duren. Zeker castreren ook uiteraard, maar again, dat duurt wss nog wel een paar dagen (als het al zo snel gaat).

En om de vlekken weg te krijgen, nog niemand iets geprobeerd dat echt werkt?

Bewerkt door Ephiny, 03 december 2013 - 15:24.

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 03 december 2013 - 15:28

ik vrees da wij alles al geprobeerd hebben...niets helpt echt

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#8 Geplaatst 03 december 2013 - 15:34

Bij mijn kater was dit gewoon een kwestie van castreren.
Toen hij eenmaal gecastreerd was, stopte het sproeien ook :trance:

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 03 december 2013 - 15:45

Iets waar de geur is ingetrokken van een ongecastreerde kater: weggooien.
Hebben wij indertijd ook met ons lederen salon moeten doen.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 03 december 2013 - 16:39

Zeker de kattenbak beter kuisen, iedere dag of om de dag, dat kan al helpen.  Sproeien is wel meestal een teken van het terrein willen afbakenen, dus castreren zal hopelijk hier al veel aan doen.
En helaas, kattenplas is the worst.  De onze is gecastreerd en hij heeft eens op een paar plaatsen geplast toen hij ziek was, en de geur was niet te doen.  Als het op stof is, dan is het doomed.  Ik heb zo mijn kerstjurk vorig jaar moeten weggooien (oh wat was ze mooi) na een keer dragen omdat Frankie er op geplast had.  De geur was er niet uit te krijgen, echt verschrikkelijk.  Dusja ik vrees dat het de vuilbak zal moeten zijn.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 03 december 2013 - 17:58

is het echt sproeien of is het plassen?

het matras klinkt als plassen namelijk.

urine van de kater ruikt heel sterk als ze niet gecastreerd en geslachtsrijp zijn, dat is echt niet grappig. sproeilucht is nog erger.

het is mogelijk om de lucht uit de spullen te krijgen, maar dat vergt heel veel tijd en de juiste middelen. En dan nog kun je na een jaar ofzo nog de lucht terug krijgen als je net niet voldoende hebt gereinigd. Je kunt hiervoor gebruiken;  stalfris, urine-off, ecodor, een oplossing met biotex of zelfs groene zeep. (heet geloof ik bruine zeep in Belgie)
Kleding direct laten weken in biotex en goed uitwassen met biotex

Maar als het iets is dat makkelijk te vervangen is dan zou ik daarvoor kiezen, wat tijd en geld betreft heeft dat vaak wel de voorkeur.

Dan, allereerst naar de da ermee. Als je niet weet wie het doet; van allebei een plasje opvangen, goed labelen wat van wie is natuurlijk, en inleveren bij de da. liefst zo vers mogelijk inleveren anders is niet meer goed te testen op kristalvorming (oude urine geeft in ieder geval kristalvorming)
vraag de da hoe oud het plasje maximaal mag zijn. hier heeft het de voorkeur om het niet ouder dan een uur te laten zijn. Dan hebben ze nog wat extra tijd om te testen.

In ieder geval
- kater laten castreren
- poes laten castreren als dat nog niet is gedaan, eventueel eerst een echo doen om daar achter te komen

- extra kattenbak plaatsen, minimaal een meter van de andere bak af, maar liever nog in een andere kamer. minimaal 2 bakken in huis, maar liever 3 omdat er al een probleem is
- alle bakken goed schoonhouden! minimaal 1 keer per dag alles uitscheppen en zo vaak als nodig is verschonen. Richtlijn is normaliter 1x per week helemaal leeg en poetsen en nieuw grit, maar dat is wel afhankelijk van een aantal dingen. Namelijk: wel grit er wordt gebruikt, al dan niet klontvormend, hoe vaak wordt er gebruik gemaakt van de bak en wat krijgt het lieve dier te eten ;)

- bakken plaatsen op een rustige en goed toegankelijke plek, maar niet op looproutes of tochtplekjes, dat moet je voorkomen

en dan de plekken waar al geplast is goed schoonmaken met een van bovenstaande middelen. NIET met javel schoonmaken! En ook niet met (sterk) ruikende schoonmaakmiddelen. Dat is vragen om een extra plas.

Ik denk dat je dan al een heel eind bent.

niet vergeten; na castratie kan het nog 6 - 9 weken duren voor de hormonen het lijf uit zijn en het wildplassen/sproeien helemaal stopt. het kan ook een gewoonte zijn geworden en dan moet je echt het gedrag gaan doorbreken. Maar dat is van later zorg. Ik denk namelijk dat castratie en goed kattenbakmanagement de helft al gewonnen is. Mits er niets fysieks aan de hand is natuurlijk

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 04 december 2013 - 17:09

Omdat naar de da gaan enkel kan via de stichting Prins Laurent, zal dat pas binnen een paar weken kunnen (kan blijkbaar enkel op weekdagen tussen 10 en 12 en die jongen heeft examens nu...).

Heb de rest van de tips al doorgegeven. Hij had al twee kattenbakken staan ondertussen, wel naast elkaar, in een tweede slaapkamer. Eentje zal dus verzet worden.

Ga volgende donderdag ook eens mee kijken, je weet maar nooit of ik nog iets zie.

Bedankt iig!

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 04 december 2013 - 18:04

kuisen met een mengeling van azijn en water kan ook helpen om de geur weg te krijgen, zodat ze niet terug gaan naar die plek om er terug te plassen of te sproeien
is goedkoper dan al die producten van urine-off en ecodor enzo

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 04 december 2013 - 18:22

ik gebruik brandalochol om de plasplek na het opkuisen mee in te wrijven. maar of dat nu zo effectief werkt?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 04 december 2013 - 19:36

alles met een geurtje gaat niet werken. Dan is dat alleen maar een teken voor de kat dat zijn luchtje weg is en dat er een nieuw luchtje overheen is gelegd. Dan wil de kat zijn luchtje terug brengen en dus zal die weer geneigd zijn om daar te gaan plassen of sproeien. Gebruik dus echt middelen die werken op basis van enzymen die de urine afbreken. Dan is de lucht echt weg.

biotex is niet zo duur en overal in de winkels verkrijgbaar, net als groene zeep ;) en dat werkt zeker.

Bekijk berichtEphiny, op 04 december 2013 - 17:09, zei:

Omdat naar de da gaan enkel kan via de stichting Prins Laurent, zal dat pas binnen een paar weken kunnen (kan blijkbaar enkel op weekdagen tussen 10 en 12 en die jongen heeft examens nu...).

Heb de rest van de tips al doorgegeven. Hij had al twee kattenbakken staan ondertussen, wel naast elkaar, in een tweede slaapkamer. Eentje zal dus verzet worden.

Ga volgende donderdag ook eens mee kijken, je weet maar nooit of ik nog iets zie.

Bedankt iig!

goed dat hij wat met de tips doet.
Maar, pas over enkele weken naar de da is heel erg laat. In de meeste gevallen wordt wildplassen veroorzaakt door een fysiek probleem (gruis, blaasontsteking) en dat is heel pijnlijk. Het is dus belangrijk om wel wat urine weg te brengen voor te testen.
Misschien kan hij wat opvangen en dan iemand anders vragen om dat weg te brengen?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende