Spring naar inhoud

- - - - -

Tips voor nieuwe kitten samen met hond

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Jill1
Jill1
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 04 december 2013 - 11:19

Hallo allemaal,

sinds zondag hebben we een kleine kitten in huis. Ze is nog maar 8 weekjes maar doet het heel goed, heel sociaal, speels, etc. Ze is geboren in een huis waar ook drie honden zijn (en mede daarom heb ik voor dit katje gekozen), dus ze is al wel gewoon aan honden.

Zelf hebben we een pup van 8 maanden (Cavalier King Charles). Die is nog heel speels en actief, en vooral erg nieuwsgierig. De eerste kennismakingsmomenten hebben we de hond gewoon stevig vastgehouden en wat laten  snuffelen aan de kitten. De kitten vond het allemaal prima en was helemaal niet bang. Als ze ligt te slapen en we laten de hond erbij (mits vasthouden) geeft de hond haar likjes en snuffelt. Maar als de kitten rondhuppelt wil de hond haar achternazitten en zou er gewoon bovenop springen - dus dan moeten we ingrijpen want ik wil niet dat ze de kitten als 'prooi' gaan najagen.

Nu merk ik wel dat als de kitten ligt te slapen en de hond blijft maar snuffelen en likken, de kitten precies echt wel héél stil blijft liggen en vraag me dan af of ze het nu OK vindt, of dat ze 'speelt dat ze dood is', als vlucht???

Maw , ik heb precies wat handvaten nodig om het gedrag van beiden te interpreteren!
Gisteren is het ook gebeurd dat de hond opeens in de bench plaste, terwijl ze dat nooit deed. Wellicht omdat de kitten daarvoor in de bench was geweest en de hond dus haar terrein wil afbakenen....

Elke tip, zowel om ervoor te zorgen dat een kitten van 8 weken zich goed bij ons zou voelen, als om hond aan kat te laten wennen is dus meer dan welkom!

Groetjes,
Jill

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 04 december 2013 - 11:36

Wij vangen hier geregeld kleine kittens op van verschillende leeftijden. We laten ze gewoon allemaal bij elkaar lopen. De kleintjes blazen meestal wel eens, maar dat duurt dat nog geen dag. Later zijn er zelfs sommigen die er bij gaan liggen als puppy's .
maar mijn honden zijn dan natuurlijk ook al volwassen hé. Een puppy is ook nog heel speels. maar als je pup niet de neiging heeft om iets verkeerds te doen tegen het kitten (of omgekeerd) zou ik ze rustig laten doen. Die komen elkaar zeker wel gewoon hoor!

Veel succes!

Jill1
Jill1
  • 19 berichten

#3 Geplaatst 04 december 2013 - 14:09

Wel, ik vind het eigenlijk moeilijk om te zien wanneer de pup gewoon wil 'spelen' en wanneer ze ook echt te ver gaat voor de kitten. Ze crosst erachter, en als ze de kitten inhaalt vliegt ze er gewoon op. Als de kitten ligt te slapen en ik niet tussenkom, kruipt ze er desnoods gewoon op. En de kitten reageert eigenlijk niet echt, alleen doos soms weg te crossen. Maar ze blaast niet, heeft precies ook geen schrik ...

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 december 2013 - 14:20

Hier gaat Sookie (ca. 7 maanden oud) onze teckel van 12,5 jaar uitdagen om achter haar te vangen. Als Bas te ver gaat, hij weegt 10kg en zij 3,5kg, dan zal ze zich zeker laten gelden maar dat gebeurt maar zelden. Ik zou ze stilletjes aan samen laten spelen terwijl je er bij bent, maar zorg er zeker voor dat het kitten ten alle tijde ergens kan op springen zodat de hond er niet meer bij kan. Als ze het moe is, dan springt ze wel ergens boven op of gebruikt ze heel even de puntjes van haar nagels zonder echt uit te halen, zo doen ze het hier.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 04 december 2013 - 16:26

Wanneeer 2 kittens "vechten" dan is er ook constant gepiep en gemiauw. Zo leren ze van elkaar hoe ver ze mogen gaan. Als je kitten niet miauwt of "piept" zou ik me niet al te veel zorgen maken. Maar ik zou er dus inderdaad ook wel blij blijven.

Jill1
Jill1
  • 19 berichten

#6 Geplaatst 04 december 2013 - 16:31

Ja, hoor, ik blijf er zeker bij! Maar het lijkt dus wel de goede richting uit te gaan met die twee ;)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 04 december 2013 - 16:32

Daar zou ik eigenlijk niet aan twijfelen. En zeker dat je kitten nog zo jong is, die zal het hondje als haar nestgenootje aanzien. Binnenkort liggen die samen in hun mandje ;)