Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

krolse britse korthaar

krolse kat britse korthaar

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
purplefishy
purplefishy
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 04 december 2013 - 18:15

hallo
3 weken heb ik me een nieuwe kat gekocht, een britse korthaar van 1 jaar oud. sinds 3 dagen is ze énorm krols, ze maakt van die rare geluiden en gaat in een bepaalde "paringszit" zitten. doet die krolsheid pijn? kan ik er iets aan doen om die krolsheid te verminderen?
(het is een vrouwtje)

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 december 2013 - 18:19

Steriliseren misschien???

purplefishy
purplefishy
  • 2 berichten

#3 Geplaatst 04 december 2013 - 18:20

Tvef, op 04 december 2013 - 18:19, zei:

Steriliseren misschien???

ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar ik wil haar eerst nog laten nog laten paren om later kittens te krijgen :)

Syntara
Syntara
  • 3.225 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 04 december 2013 - 18:47

purplefishy, op 04 december 2013 - 18:20, zei:

ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar ik wil haar eerst nog laten nog laten paren om later kittens te krijgen :)
IK zou dan wel eerst heel goed inlezen over kittens. Het is niet zo simpel als mensen vaak denken en er komt heel veel bij kijken. Zo moeten de ouders beiden op allerlei ziektes getest worden eerst. Je moet dus ook een geschikte kater vinden die van een betrouwbare cattery komt. Er kan bij de bevalling heel veel misgaan waar je op voorbereid moet zijn en je moet hiervoor dus allerlei spullen in huis hebben.  En er komt nog veel meer bij kijken, maar dat weet ik niet allemaal want ik fok zelf niet. Ik zou je dus toch wel aanraden om eens met enkele fokkers contact op te nemen zodat je eerst heel veel informatie kan verzamelen over het fokken, want dat is echt wel nodig voor je eraan begint.

Als je haar dus nog niet wilt laten steriliseren, zou je haar de poezenpil kunnen geven, maar dat kan je best ook eerst overleggen met je dierenarts.

Inge91
Inge91
  • 12.481 berichten

#5 Geplaatst 04 december 2013 - 19:03

Ik denk dat dit topic niet juist staat hoor, misschien bij medisch en gezondheid zetten
Geplaatste afbeelding

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 04 december 2013 - 19:11

Als je met haar een nestje wil fokken zijn er heel wat dingen waar je best nu begint onderzoek naar te doen :

- Welke testen moeten gebeuren voor jou ras? Bij Brits Korthaar ben ik vrij zeker dat daar al FIV,FeLV, HCM tussen zit misschien ook PKD? (niet zeker)
- Je moet haar bloedgroep laten bepalen.
- Kritisch naar jou kattin kijken, om haar plus en min punten te bekijken  voorbeeld: Mijn fokpoesje (ragdoll) heeft niet de beste Ragdoll neus ze heeft geen uitgesproken wip en haar oogkleur is iets te licht. Dus in de toekomst moet ik al zeker naar een kater kijken naar een kater die deze eigenschappen wel heeft (wip neus donkere ogen), en wiens minpunt misschien een +-punt is van mijn poesje.
- Je kan best het boek van Katten Fokken van Esther Verhoef eens lezen
- Kijk ook naar de kleur van jou Brit (welke combinatie past daar het best bij?)

-Fokken is iets serieus dit doe je omdat je stapel verliefd bent op een ras en dit wil verbeteren niet vermeerderen.
-Lees je dus heel goed in over de rasstandaard van het ras dat je wil fokken
-Pluis de stamboom van je kat uit
Ik zou zeggen als dit maar een nestje voor plezier is of omdat je denkt dat fokken geld opbrengt zou ik je katje gewoon steriel maken, er zijn al sukkeltjes genoeg in de asielen. Als je besluit een nestje te hebben doe het verantwoordelijk, zoek een Brits Korthaar fokker die je kan helpen en je informatie kan verschaffen.

Bewerkt door MayaBlue, 04 december 2013 - 19:13.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 december 2013 - 19:32

Zucht...

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 04 december 2013 - 20:17

Beste Purplefishy,
ik ben een beginnend fokker van Brits korthaar en zoals Maya zegt, is fokken iets serieus en mag je niet zomaar het ras vermeerderen. Als je haar naar een kater wilt laten gaan, moet ze eerst getest zijn op FIV en Felv (kattenaids en kattenleukemie). Ook moet je rekening houden met de bloedgroep.  Bij het Brits korthaarras komen enkele aangeboren afwijkingen voor, als je haar een nest wilt laten krijgen moet ze eerst vrij bevonden zijn van deze afwijkingen, nl. HCM (hart) en PKD (nieren). Ik zet het hier maar int kort neer maar je moet je echt inlezen in deze materie.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 04 december 2013 - 20:27

En waarom wil je er een nestje mee hebben?

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 04 december 2013 - 21:21

Ik sluit me aan bij hetgeen reeds gezegd is.
Verantwoord fokken vraagt testen & je inlezen. Mag je wel fokken met de poes? (veel poezen hebben een fokverbod)

Voorlopig kan je niet veel doen tegen haar krolsheid.
Als je besluit om effectief hobbyfokker te worden, kan je haar in de toekomst wel (in overleg met je dierenarts) de poezenpil geven .

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 04 december 2013 - 21:37

Kyetje, op 04 december 2013 - 19:32, zei:

Zucht...
ook zucht !

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 05 december 2013 - 06:34

Joske123, op 04 december 2013 - 21:37, zei:

ook zucht !
  oei zo zuchten, bovenstaande goede raad zullen we beschouwen als reeds geweten voor Purplefishy (allé laat ons dat toch hopen denk ik dan)

maar wat doet ge tegen een krolse kat was dat de hoofdvraag :p

hmmm uit laten krollen :catrollover

en of da pijn doet, goh kweet ni ...

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 05 december 2013 - 08:01

STERILISEREN!!

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 05 december 2013 - 08:58

sandrake, op 05 december 2013 - 08:01, zei:

STERILISEREN!!

Idd, steriliseren of verantwoord fokken.  Niet fokken omdat het leuk is.

Dus best eerste optie denk ik.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#15 Geplaatst 05 december 2013 - 09:17

Ik weet niet of krolsheid pijn doet, maar het is wel niet gezond en niet leuk voor een kat om veelvuldig krols te zijn zonder nestje.
Misschien kan je haar eventjes op de pil zetten (hoewel de pil niet gezond is en ziektes kan veroorzaken) de tijd dat je beslist of je wilt fokken of beter stereliseert?
Als je fokt zou ik dat wel enkel doen met een kat met papieren en zeker laten testen op ziektes en ook een kater kiezen die getest is op ziektes. Anders loop je een reëele kans dat je kittens een aangeboren ziekte hebben wat de kittenkoper met heel wat problemen en verdriet opzadelt.

En het ras noemt Brits korthaar trouwens, niet britse.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: krolse, kat, britse korthaar