Spring naar inhoud

- - - - -

Heeft iemand ervaring met een kattengedragstherapeut?

• Log in om te reageren
66 reacties op dit onderwerp
Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 05 december 2013 - 14:04

We hebben hier 2 sproeiende/plassende katten en ook nog een heel bange kat.

Langs de ene kant wil ik graag die problemen oplossen met eventueel een therapeut, maar ik twijfel nog sterk!

Ik vind het wel veel geld. En er is waarschijnlijk toch niet echt een garantie dat het effectief zal helpen? Denk ik.

Is er iemand die al zelf problemen had met één of meer katjes en die door een therapeut werd geholpen?

Ik zou blij zijn met reactie over jullie ervaringen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 05 december 2013 - 14:18

ikzelf dus :)

Ik heb Marcelina Stolting laten komen omdat 1 van mijn katten toch echt wel een slechte vacht had en soms wild plaste. Da vond niks medisch. Dus dacht ik dat het dan een gedragsprobleem was.

Marcellina bevestigde me dat het echt wel een medisch probleem moet zijn en geen stressprobleem. Ze raadde een andere kattenbak aan met zeer lage instap omdat ze dacht dat pijn de factor was.
dat bleek zo ook te zijn. Na 3 andere DA is de diagnose eindelijk gesteld geweest: de ruggemerg werd samengedrukt door een ingeklapte wervel, wat dus enorm pijnlijk is.
Ze heeft me ook meer verteld over mijn katten, of ze zelfzeker waren, ze heeft me ook beter geleerd naar de kleine gedragsveranderingen te zien die duiden op wat stress.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 05 december 2013 - 14:50

Bedankt wea ;)
Ik hoop dat je begrijpt waarom ik twijfel!
Als ik hier nog meer reacties krijg (alé positieve dan hé) dan zal ik ervoor gaan.
Niet dat ik je niet geloof hoor ;)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 05 december 2013 - 15:51

Stipje, ik ga dit ook volgen, ben ook benieuwd.
Ik vraag me altijd af of het effectief handig is bij puur gedragsproblemen of dat het niet een beetje vals is allemaal.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 05 december 2013 - 16:18

Ik weet dat Dorothea, hier lid, gewerkt heeft met Anneleen Bru en dat zij zeer goede resulten heeft!
  Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 05 december 2013 - 16:45

Hier ook tevreden van Anneleen (Felinova). Ik zat wel niet met een plasprobleem, eerder met wat agressie tussen de katten (geen extreem geval) en haar tips hebben mij wel goed geholpen. Garanties heb je natuurlijk nooit, maar sinds mijn consultatie met Anneleen ben ik wel overtuigd geraakt met het nut van gedragstherapeuten. Ik zou ze zeker opnieuw inschakelen mocht ik een probleem hebben.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 05 december 2013 - 16:48

Bekijk berichtchatoela, op 05 december 2013 - 16:18, zei:

Ik weet dat Dorothea, hier lid, gewerkt heeft met Anneleen Bru en dat zij zeer goede resulten heeft!

In augustus is Anneleen Bru bij mij thuis geweest. Ik had geen specifiek probleem, maar wou graag zo veel mogelijk dingen aanpassen/verbeteren. Vooral omdat ik voelde dat het voor de jongste beter kon. Zij had meer uitdagingen nodig.
Anneleen heeft veel tips gegeven en tools waarmee ik aan de slag kon. Ik heb erna effectief gemerkt dat de dynamiek onderling serieus verbeterd was en mijn katjes ook veel relaxter waren geworden. Ik benadruk dat er op zich geen echt probleem was en toch is mij een serieuze, positieve evolutie opgevallen. Ik zou het dus zeker aanraden.
Ook al weet ik niet uit ervaring in hoeverre het nuttig kan zijn als je met een specifiek probleem zit, toch durf ik zeggen dat het je zeker zal helpen. Niet twijfelen!
Een extra voordeel: ook al heb je al veel ervaring met katjes, je zal altijd iets kunnen bijleren, vermoed ik. En wie wil dat nu niet? :)

Bewerkt door Dorothea, 05 december 2013 - 16:55.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 05 december 2013 - 17:40

Bekijk berichtDorothea, op 05 december 2013 - 16:48, zei:

In augustus is Anneleen Bru bij mij thuis geweest. Ik had geen specifiek probleem, maar wou graag zo veel mogelijk dingen aanpassen/verbeteren. Vooral omdat ik voelde dat het voor de jongste beter kon. Zij had meer uitdagingen nodig.
Anneleen heeft veel tips gegeven en tools waarmee ik aan de slag kon. Ik heb erna effectief gemerkt dat de dynamiek onderling serieus verbeterd was en mijn katjes ook veel relaxter waren geworden. Ik benadruk dat er op zich geen echt probleem was en toch is mij een serieuze, positieve evolutie opgevallen. Ik zou het dus zeker aanraden.
Ook al weet ik niet uit ervaring in hoeverre het nuttig kan zijn als je met een specifiek probleem zit, toch durf ik zeggen dat het je zeker zal helpen. Niet twijfelen!
Een extra voordeel: ook al heb je al veel ervaring met katjes, je zal altijd iets kunnen bijleren, vermoed ik. En wie wil dat nu niet? :)

ja, bijleren kan ik zeker nog ;)
ik wacht nog een beetje om hier (hopelijk) iemand te horen die wel met een echt serieus probleem zat, zoals plasproblemen.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 05 december 2013 - 18:15

Trouwens daarjuist heeft Belle ook alweer eens haar manieren getoond. Ze wilde via de bureau naar buiten, mijn man doet de deur open, maar madame wist niet wat ze wilde. Dus deed hij de deur weer toe. Ik had juist de kast opgezet om er iets uit te halen en die stond dus nog open. Een tijdje later, de kast was alweer dicht, heb ik iets nodig van de onderste bank. Het licht brandde niet en ik zat met m'n vingers alweer in de kattenpies. Bah dat 2 onderste banken kletsnat, een hele hoop enveloppen in verschillende maten liggen in de prullenbak, de printer was kletsnat, enz... Grrr ik krijg het er van!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 05 december 2013 - 19:49

Ik heb geen ervaring met gedragstherapeuten sta er zelf heel sceptisch tegenover.
Hoe kan ze zien waar de problemen zijn als ze maar een paar uur bij je thuis zit?
Hier zou een deel van de katten zich al niet laten zien als er een vreemde in de living zit.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 05 december 2013 - 19:52

Bekijk berichtcatherine, op 05 december 2013 - 19:49, zei:

Ik heb geen ervaring met gedragstherapeuten sta er zelf heel sceptisch tegenover.
Hoe kan ze zien waar de problemen zijn als ze maar een paar uur bij je thuis zit?
Hier zou een deel van de katten zich al niet laten zien als er een vreemde in de living zit.

Ewel, dat vrees ik nu ook. Vandaar dit topic, vóór ik de beslissing neem !!!
Er zullen ongetwijfeld wel tips zijn waar we iets aan hebben, maar voor een paar tips lijkt me dat toch wel veel geld.
Als er mij hier 1 iemand kan zeggen dat ze zijn geholpen in verband met sproeiende/plassende katten dan ga ik er voor. Anders niet ;)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#12 Geplaatst 05 december 2013 - 21:39

Ik vraag het me ook af aangezien ze de kat niet langere tijd zien.
Mijn Sierra zou ook lang niet te zien zijn als iemand vreemd in huis is.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 05 december 2013 - 21:41

En daar er zo weinig reacties zijn van mensen die blijkbaar goede hulp er aan hebben gehad, blijf ik ferm twijfelen.

Er zijn hier zoveel kattenliefhebbers en maar zo weinig kunnen direct heel goede resultaten  laten weten. Waarschijnlijk krijg je massa's tips ... maar ....

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 05 december 2013 - 23:35

Ik vind het gemakkelijk geld verdienen, die tips zijn meestal toch algemeen.
Als je weet waar het probleem ligt kan je dikwijls al zelf met oplossingen komen.

Hier deed Felix het uit angst, of als er iets staat wat er normaal niet staat. Zoals bv ik haal de doos van zooplus leeg met zakken grind, en soms staat het mr Felix niet aan en dan durft hij er wel eens tegen te sproeien.
Maar het is echt met periodes. Maanden niks en dan ineens doet hij het een keer. Zie niet in wat die therapeute me daarover kan zeggen, kan moeilijk 150 kg in één keer de kelder in krijgen.

En Woody die heeft het niet op papier dus laat je ergens de krant liggen bv ligt er af en toe een plasje op echt zo een mini plasje. Dus geen papieren nergens laten liggen en probleem opgelost.

Joske zet eens op papier wie er sproeit, en dan erbij waarom, wanneer valt het je op... en dan welke oplossing zou kunnen gebeuren. Ik denk dat de baasjes hun katten het beste wel kennen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 06 december 2013 - 01:01

Goh, die kgt hebben dikwijls echt goede oplossingen hoor. Er zijn idd charlatans bij, maar je moet gewoon je huiswerk doen en kijken wat ze gestudeerd hebben.

Ze hebben zoveel ervaring, hebben geleerd te letten op de kleinste details. Ik heb hier voor de tuin was afgemaakt een vreemde kat gehad die gesproeid had. Wel die kgt, wist aan het gedrag van mijn kat precies te zeggen dat daar meer dan een half jaar eerder een vreemde kat had gesproeid.

Ik heb hier een oplossing gekregen voor mijn kat waar ikzelf nooit aan gedacht zou hebben. Er zijn veel dingen die algemeen zijn, maar ze geven echt wel oplossingen op maat.

Maar ieder beslist natuurlijk voor zichzelf. Zelf was ik erg lastig op mijn eigen dat ik niet eerder een kgt had ingehuurd. Maanden gezocht achter de oorzaak en dat was na baar bezoek direct opgelost.

Maar eerlijk is eerlijk, ik denk dat bij joske de oplossing mss wat ingewikkelder zal zijn omwille van de opvang. Dus dat gaat al zeker advies op maat worden. Anneleen heeft ook een tijd een opvang gehad. Dus zij weet daar ook veel van.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...