Spring naar inhoud

- - - - -

Stinkpoep; veranderen van voeding?

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Ismene
Ismene
  • 811 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 15 december 2013 - 12:34

Aangezien er hélemaal geen andere symptomen van ziekte zichtbaar zijn, maar het probleem wel aanhoudt, ben ik een ander voedingsplan aan het uitdokteren. Het lijkt me 'verstandig' om binnen hetzelfde type voer te blijven, RC dus. Nu krijgen ze een mengeling van RC Indoor en RC Kitten, maar aangezien de oudste (iets meer dan één jaar) overgewicht heeft (ze weegt 5,1 kg) moet ik die Indoor vervangen door RC Light. Die RC Kitten zorgt waarschijnlijk voor het stinkprobleem en laten ze eigenlijk meer links liggen, dus die RC Kitten wil ik vervangen door RC Sensible.

Het plan is geleidelijk aan over te schakelen van RC Kitten + RC Indoor naar RC Sensible en RC Light. Uiteraard blijven ze in het weekend hun half zakje RC natvoer krijgen.

Wat denken jullie?

De onderstroom die niemand ziet, bepaalt de richting in elk gebied.

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 15 december 2013 - 12:45

ik begin te denken dat RC net hét probleem is...
kdacht nog al gelezen te hebben dat katten problemen hebben met RC voeding, en dat t enkel opgelost raakt met over te schakelen op bv Hills

Ismene
Ismene
  • 811 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 17 december 2013 - 10:28

Hoe méér ik lees over voeding e.d, hoe minder ik weet wat ik nu het beste doe...

Ondertussen lijkt het 'erger' te worden; kleine Thor maakt nu ook enorme stinkscheten (voor zo'n kleine meneertje) en ik denk dat 'ie Pixie 'aansteekt' (want voordien deed Pix het prima op RC)

Los van de stinkende en wat lossere stoelgang merk ik helemaal geen problemen, ze zijn beiden actief en speels en knuffelig.

Misschien toch eens het advies van de DA inwinnen? Of wordt het gewoon een kwestie van verschillende korrels proberen tot het goed zit?

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#19 Geplaatst 17 december 2013 - 11:05

Ik en anderen hebben aangeraden om rauw voer te geven.
Waarom probeer je dit niet ???

Gezondste voeding dat er is + geen stinkende drollen + weing drollen.

Problems solved = 99 % zeker

Bewerkt door Mister B., 17 december 2013 - 11:05.

Ismene
Ismene
  • 811 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 17 december 2013 - 12:12

Ik kies er niet voor omdat ik over 0% kennis beschik wat rauwvoer betreft. Daarnaast zijn Pixie (16 maand) en Thor (4 maand) dat type voeding niet gewend, waardoor ook de kans bestaat dat ze het niet zullen lusten.

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#21 Geplaatst 17 december 2013 - 12:16

euhm als de kleine de grotere al heeft aangestoken kan het niet aan de voeding liggen, denk ik, zou eerder richting giardia of TF denken, best de stoelgang eens laten nakijken bij je da.
  Geplaatste afbeelding

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 17 december 2013 - 12:20

idd want hier had Finn platte stoelgang maar ELin van niks last
en Finn is nu beter op RC sensitive
Elin das een harde die heeft van niks last, die mag je bij wijze van spreke zelfs Whiskas geven.

en idd ook ik ken niks van Rauwvoer… en vind brokjes wel handig

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 17 december 2013 - 12:34

als het echt maar de geurtjes zijn en de plattere stoelgang zonder andere symptomen van ziek zijn
zou ik zelf verder uitproberen met brokjes

bv kleinere zakjes kopen van droogvoer, en uittesten
en mijn voorgevoel zou zeggen eerder op Hills voer dan op RC verder te zoeken

ik heb Ozzy hier nu zes weken, en nu pas begint zijn stoelgang te normaliseren dwz minder geurtjes en minder platte poep
want in het begin moest je hier ook een gasmasker hebben om de kakjes op te ruimen :misselijk:

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#24 Geplaatst 17 december 2013 - 12:56

Bekijk berichtchatoela, op 17 december 2013 - 12:16, zei:

euhm als de kleine de grotere al heeft aangestoken kan het niet aan de voeding liggen, denk ik, zou eerder richting giardia of TF denken, best de stoelgang eens laten nakijken bij je da.
Ik zou toch zeker naar de DA gaan. Platte kakjes, de andere die aangestoken wordt, dan zou ik zeker gaan denken in de richting van parasieten.
Giardia geeft een heel specifieke geur die heel anders is dan andere kakjes  is ook uiterst besmettelijk.  De diaree brengt niet met zich mee dat de katten ziek zijn, neen ze zijn levendig eten goed enz.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#25 Geplaatst 17 december 2013 - 20:50

Bekijk berichtIsmene, op 17 december 2013 - 10:28, zei:

Hoe méér ik lees over voeding e.d, hoe minder ik weet wat ik nu het beste doe...

Ondertussen lijkt het 'erger' te worden; kleine Thor maakt nu ook enorme stinkscheten (voor zo'n kleine meneertje) en ik denk dat 'ie Pixie 'aansteekt' (want voordien deed Pix het prima op RC)

Los van de stinkende en wat lossere stoelgang merk ik helemaal geen problemen, ze zijn beiden actief en speels en knuffelig.

Misschien toch eens het advies van de DA inwinnen? Of wordt het gewoon een kwestie van verschillende korrels proberen tot het goed zit?

Zoals al gezegd is, ga éérst langs de da en neem een staal van de ontlasting mee. Vraag aan je da (telefoontje plegen) wat hij wil ontvangen, een hele verse staal of een verzamelstaal van een paar dagen.

Eerst medische oorzaken uitsluiten voor je gaat zoeken naar de juiste voeding. Uiteraard kun je je in de tussentijd inlezen en zoveel mogelijk kennis opdoen zodat je een goed onderbouwde keuze kunt maken.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#26 Geplaatst 17 december 2013 - 20:57

Bekijk berichtIsmene, op 17 december 2013 - 12:12, zei:

Ik kies er niet voor omdat ik over 0% kennis beschik wat rauwvoer betreft. Daarnaast zijn Pixie (16 maand) en Thor (4 maand) dat type voeding niet gewend, waardoor ook de kans bestaat dat ze het niet zullen lusten.

Uiteindelijk kies je uiteraard zelf welk voer je je katjes wilt geven ;)
Wat kennis betreft: dat kun je opdoen, lezen lezen lezen en veel vragen stellen, dan komt de kennis vanzelf. Starten met een goede kwaliteit kvv (kant en klaar versvoer) en dan kun je al niet missen. Daar zit alles in wat ze nodig hebben. Als je dan meer kennis hebt opgedaan kun je altijd nog naar een andere manier van versvoeren overstappen.
met 16 maanden krijg je ze meestal nog heel snel over, met 4 maanden is het een makkie. Vaak is het dan een kwestie van een bordje voorschotelen en klaar ben je.
En anders zijn er ook nog andere mogelijkheden om een kat over te zetten. ;)

Als je daarvoor kiest natuurlijk.

Wat het niet lusten betreft, ze zijn het niet gewend en zullen moeten wennen aan de andere structuur. Dat is ook zo voor mensen als ze nieuwe dingen aangeboden krijgen. Het ene smaakje zullen ze liever eten dan het andere smaakje, maar over het algemeen zullen de meeste katten wel overstag gaan. De een sneller dan de ander. Maar zulke jonge dieren als die jij hebt zijn over het algemeen heel makkelijk over te zetten.

Met andere woorden, als je echt wilt dan kun je het altijd proberen.

Als je ervoor kiest om brokken te blijven geven (jou goed recht natuurlijk) dan zou ik gaan zoeken naar een graanvrije variant. Een goed natvoer (graanvrij, hoog vleesgehalte) kan ook heel erg goed. Is zelfs beter dan brok ivm het vochtgehalte dat er in zit.
Er zijn veel topics hier op het forum waarin uitgelegd staat hoe je etiketten moet lezen (nu ja, 'moet' is een groot woord).

Maar eerst is het zaak dat je uitzoekt of er niet iets medisch aan de hand is (waar het heel erg op lijkt) en dat je de darmen rust gunt tijdens het genezen. Als alles genezen is en de ontlasting (weer) normaal is, dan kun je altijd nog denken aan overstappen op ander voer.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 18 december 2013 - 12:49

Door op dit forum over KVV te lezen, had ik voor mezelf besloten om mijn Ragdoll kittens om te zetten. In het begin was dit wel een beetje eng, maar dat went heel erg snel. Ik ben begonnen met Carnibest omdat dat het gemakkelijkste te verkrijgen was zonder dat ik ineens grote hoeveelheden moest kopen. Het is een beetje zoeken in het begin, goed volhouden want katten kunnen koppig zijn en niet zomaar opgeven na een paar dagen..... Momenteel zijn ze nog steeds fan van Tinlo cattery, Haaksbarf konijn en Bibi natuur. Haaksbarf kip en rund en All Animal parelhoen zijn iets minder populair. Met Carnibest ben ik gestopt omdat ze dit niet meer zo graag aten. Overige merken en smaken worden tot nu toe afgekeurd door mijn moeilijke eters. Ik ben fan, zeker omdat ze hierdoor kleine, harde en zo goed als geurvrije kakjes maken.

lilymaya
lilymaya
  • 8.010 berichten

#28 Geplaatst 28 december 2013 - 20:00

Misschien het filmpje youtube bekijken : the poop question

Lea
Lea
  • 133 berichten

#29 Geplaatst 30 december 2013 - 13:05

Bekijk berichtIsmene, op 17 december 2013 - 12:12, zei:

Moest het je interesseren, dit is hoe ik er toe geraakt ben:
- goedkope diepvriesvis uit de aldi/lidl: ontdooien en vermorzelen en tussen hun brokken mengen
- kippenhartjes/levers/.. vers voeren (frigo's delhaize)
- kippendijen: eventueel op voorhand garen in de microgolf en versnijden
- kippen of konijnen in de aanbieding (1 kg voor 5 euro, af en toe in de delhaize) elke dag een stuk geven en de delen met botten in versnijden (ribben, niet de grote dragende botten zoals de dijbenen)
- na verloop van tijd kon ik volledige kippendijen geven maar omdat ze daarmee weg liepen en ik meters verder restjes vlees vond ben ik daarmee gestopt.
- daarna tot besef gekomen dat dit toch wel veel gepruts was met ontdooien en versnijden en overgestapt op carnibest. Vooral omwille van de botjes is dit gemakkelijk want ze hebben in het begin wel een paar keer overgegeven omdat ik bot te scherp had verknipt.

en ook; als je denkt dat ze het niet lusten, moet je je de bedenking maken dat die brokken vol aroma's zitten om de katten te overtuigen. Bezie het alsof je net een muntje gegeten hebt, dan smaakt al de rest niet. Eerst moeten je katten ontwennen, maar ik geloof niet dat ook maar 1 kat synthetische brokken boven vers vlees verkiest!

Jolandamariette
Jolandamariette
  • 223 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 01 januari 2014 - 10:09

Mijn kater Caesar had ook rare poep: dunne plakaten, licht bruin van kleur. Na aandringen van mijn man heb ik m op rauw voer gezet: in begin gemengd met blikvoer, anders at hij het niet. Toen meer rauw erdoor etc. Na 4 dagen zat hij op rauw! Was toen 8 mnd. Ander kleine kitten, Gaius, had nooit rauw gekregen bij fokker, ging wild enthousiast op het kvv af. At vanaf begin totaal zonder problemen het voer, was dus 4 maanden oud.
Echt, gewoon overstappen. Is zo veel beter. Wij zijn fan van Lotgering, katten ook ;-). Maar je kunt zoveel kvv krijgen. Alleen zoals ik hierboven ergens las: ontdooien en dan weer herinvriezen: nooit doen!! Ontdooit is ontdooit. Bewaren in koelkast kan wel, 2 dagen lang. Krijgt t hier geen tijd voor......

PS
Caesar zat eerst ook op RC voer.......

Bewerkt door Jolandamariette, 01 januari 2014 - 10:12.

Ga niet uit van veronderstellingen....