Spring naar inhoud

- - - - -

tanden

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
lilymaya
lilymaya
  • 8.010 berichten

#1 Geplaatst 11 december 2013 - 15:18

Wie poetst de tanden van zijn katten?
Mijn katten eten gemalen rauwvoer en toch heeft er eentje tandplak!
Of gebruikt er iemand speciaal produkt om in drinkwater te doen tegen tandsteen?

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 11 december 2013 - 18:34

Vroeger deed ik een poedertje over hun eten, nl. Orozyme Bucco-Fresh en dat hielp wel.
Tegenwoordig krijgen de katten hier extra grote brokken en dat doet ook al veel.  't Is duidelijk veel beter dan vroeger...
Tanden poetsen bij hen doe ik niet, lijkt me ook niet zo evident... :catscratchhead

Edit : Ik had nochtans gehoord dat rauwvoer het allerbeste is tegen tandplak.  Maar ik lees dat je 't gemalen geeft.  't Is juist de structuur van de rauwvoeding die de tandplak tegen gaat dacht ik.  Of zie ik dat mis ?

Bewerkt door Marjananas, 11 december 2013 - 18:38.

Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 11 december 2013 - 18:39

tanden poetsen doen wij hier ook niet, ik maak liever nog wat langer gebruik van mijn handen en armen ;)

Rauw voeren helpt heel veel, maar er bestaat ook zoiets als aanleg, dus ook als katjes rauw eten kunnen ze tandplak krijgen.
Zeker met gemalen voeding, dan hoeven ze niet te kauwen op bot en dat is nou net wat de tandjes zo mooi schoon maakt, het kauwen.

Wat vaker iets met bot geven of wat taaier vlees kan ook helpen. Wel, als er eenmaal aanslag zit, dat goed in de gaten houden, of laten houden door de da, zodat er ingegrepen kan worden als het nodig is.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 11 december 2013 - 20:22

Ik heb de tanden van mijn kat al gepoetst en dat gaat wel ok.
Enige probleem is dat ik het altijd vergeet (foei).
Ik gebruik tandpasta voor katten en honden (zogezegd met kippensmaak maar ik heb al geproefd en de kip is gaan wandelen).
En een klein speciaal tandenborsteltje, lip opheffen en poetsen maar :)

Het helpt een beetje, maar ik zou het elke dag of elke andere dag moeten doen om echt effect te hebben.
En ik ben dus een beetje vergeetachtig en lui :s
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 11 december 2013 - 20:32

Tanden poets ik hier niet van de katten.
Ons Lucy (ex zwerver) hebben we een deel tanden moeten laten trekken, toen ze hier toe kwam had ze allemaal tandplak, lagen een deel van de tandwortels bloot. Nu geef ik op aanraden van mijn dierenarts orozyme bucco fresh, elke dat een half maatje dat bij het potje is. Je komt bij zo'n pot bijna een jaar toe. En tot nu toe heeft ze geen tandplak meer, door het produkt op basis van algen blijft tandplak mals en gaat het weg met eten.

2475846-orozyme-bucco-fresh-pot-40g-nl-500.jpg

lilymaya
lilymaya
  • 8.010 berichten

#6 Geplaatst 11 december 2013 - 21:07

is dit om in het eten te doen?
Ik ben naar de apotheker geweest en heb van dat merk orozyme tandpasta gekocht.
Maar dat wat jij hebt is misschien makkelijker.

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#7 Geplaatst 12 december 2013 - 10:21

Misshien eens proberen om af en toe wat bot te geven...beginnen met een kippenekje ofzo....
Das heel licht bot hoor....en later misschien es kippevleugeltje....daar moeten ze al meer op bijten :)
Zal zeker wat helpen volgens mij.

Maar aanleg heeft er ook wel mee te maken zoals hier reeds gezegd :)

Bewerkt door Mister B., 12 december 2013 - 10:21.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 12 december 2013 - 16:17

Die Orozyme, waar koop je die?
En moet dat over het eten?
Zou een kieskeurige kat dat nemen?
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 12 december 2013 - 22:27

die orozyme kan je via de dierenarts en waarschijnlijk ook via de apotheek kopen, je kan in ieder geval bestellen via medpets, geen idee of een kat dat zou eten en of het iets af doet.... misschien hebben andere leden hier goede ervaringen mee ? @Catherine : werkt het voor jou ?

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 13 december 2013 - 03:14

Toen ik dat gaf, had ik twee katten en geen van beide deed raar over het poedertje bovenop hun eten.  Het ruikt nochtans sterk vind ik maar ze lustten het zonder probleem.
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...