tanden
#1 Geplaatst 11 december 2013 - 15:18
Mijn katten eten gemalen rauwvoer en toch heeft er eentje tandplak!
Of gebruikt er iemand speciaal produkt om in drinkwater te doen tegen tandsteen?
#2 Geplaatst 11 december 2013 - 18:34
Tegenwoordig krijgen de katten hier extra grote brokken en dat doet ook al veel. 't Is duidelijk veel beter dan vroeger...
Tanden poetsen bij hen doe ik niet, lijkt me ook niet zo evident...

Edit : Ik had nochtans gehoord dat rauwvoer het allerbeste is tegen tandplak. Maar ik lees dat je 't gemalen geeft. 't Is juist de structuur van de rauwvoeding die de tandplak tegen gaat dacht ik. Of zie ik dat mis ?
Bewerkt door Marjananas, 11 december 2013 - 18:38.
Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...
#3 Geplaatst 11 december 2013 - 18:39

Rauw voeren helpt heel veel, maar er bestaat ook zoiets als aanleg, dus ook als katjes rauw eten kunnen ze tandplak krijgen.
Zeker met gemalen voeding, dan hoeven ze niet te kauwen op bot en dat is nou net wat de tandjes zo mooi schoon maakt, het kauwen.
Wat vaker iets met bot geven of wat taaier vlees kan ook helpen. Wel, als er eenmaal aanslag zit, dat goed in de gaten houden, of laten houden door de da, zodat er ingegrepen kan worden als het nodig is.

Groetjes van Wendy en de poezenbende
#4 Geplaatst 11 december 2013 - 20:22
Enige probleem is dat ik het altijd vergeet (foei).
Ik gebruik tandpasta voor katten en honden (zogezegd met kippensmaak maar ik heb al geproefd en de kip is gaan wandelen).
En een klein speciaal tandenborsteltje, lip opheffen en poetsen maar

Het helpt een beetje, maar ik zou het elke dag of elke andere dag moeten doen om echt effect te hebben.
En ik ben dus een beetje vergeetachtig en lui

#5 Geplaatst 11 december 2013 - 20:32
Ons Lucy (ex zwerver) hebben we een deel tanden moeten laten trekken, toen ze hier toe kwam had ze allemaal tandplak, lagen een deel van de tandwortels bloot. Nu geef ik op aanraden van mijn dierenarts orozyme bucco fresh, elke dat een half maatje dat bij het potje is. Je komt bij zo'n pot bijna een jaar toe. En tot nu toe heeft ze geen tandplak meer, door het produkt op basis van algen blijft tandplak mals en gaat het weg met eten.

#6 Geplaatst 11 december 2013 - 21:07
Ik ben naar de apotheker geweest en heb van dat merk orozyme tandpasta gekocht.
Maar dat wat jij hebt is misschien makkelijker.
#7 Geplaatst 12 december 2013 - 10:21
Das heel licht bot hoor....en later misschien es kippevleugeltje....daar moeten ze al meer op bijten

Zal zeker wat helpen volgens mij.
Maar aanleg heeft er ook wel mee te maken zoals hier reeds gezegd

Bewerkt door Mister B., 12 december 2013 - 10:21.
#8 Geplaatst 12 december 2013 - 16:17
En moet dat over het eten?
Zou een kieskeurige kat dat nemen?

#9 Geplaatst 12 december 2013 - 22:27
#10 Geplaatst 13 december 2013 - 03:14
Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...