Spring naar inhoud

- - - - -

Is dat normaal?

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Davame
Davame
  • 76 berichten

#1 Geplaatst 12 december 2013 - 18:40

Hallo lieve poezenliefhebbers,

Ik zit met een vraag. Mijn kleine Shiva haar oogje begon te tranen, en omdat mijn vorig katje Amnesia aan fip overleden is en zij ook een traanoog had. Begonnen alle bellen te rinkelen. Dus nu heb ik een bloedonderzoek laten doen bij haar, en nu komt die. Ik haar daarvoor van 9u vanmorgen moeten binnen brengen, en om 15u mocht ik er pas terug om. Nu hebben ze haar keeltje geschoren, en onder narcose gebracht ze wankelt en is nog heel suf en mag pas eten om 20h vanavond. Nu wil ik eens weten of dit een normale procedure is voor een kat voor juist een bloedafname? Het beest is er echt niet goed van en ik ook niet! En zou ik haar al niet wat vroeger eten mogen geven, ze heeft zo'n honger ...

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 12 december 2013 - 18:48

meestal nemen ze bloed op een van de twee voorpootjes, waar ze dan wat scheren en zo in een ader bloed trekken

maar ik heb het ook met mijn witje, die spartelt altijd enorm tegen en laat zich niet manipuleren aan zijn pootjes, en heeft hele fijne adertjes
dus wat doet mijn da dan, ze verdooft witje, en scheert een deeltje vacht aan zijn keeltje weg, en neemt bloed uit de nekslagader

waarschijnlijk heeft jou da ook problemen gehad om bloed te nemen, en dan zo onder verdoving bloed genomen uit zijn nek
je kan haar gerust al kleine beetjes eten geven, maar hou haar dan wel in t oog, dat alles goed gaat

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 12 december 2013 - 18:51

Als er bij mijn katjes bloed wordt genomen, is dat ook vanuit de nek. Ze scheren wat haar weg, maar ze worden niet onder verdoving gebracht.

Davame
Davame
  • 76 berichten

#4 Geplaatst 12 december 2013 - 18:56

@Kaprice,

Bedankt vr de snelle sespons... En me gerust te stellen in je antwoord. Ik kan haar dus wat brokjes geven nu? En zien of alles goed gaat, maar begrijp niet goed wat er kan misgaan...en wat moet ik dan doen?

lilymaya
lilymaya
  • 8.010 berichten

#5 Geplaatst 12 december 2013 - 18:57

Ik heb dat ook nog nooit meegemaakt,  verdoving om bloed te trekken!
Onze da trekt ook bloed  via de hals.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 12 december 2013 - 19:01

Afhankelijk van hoe 'gemakkelijk' de kat is en of de dierenarts al dan niet een assistent (of een baasje) ter beschikking heeft doen ze de kat wel of niet in slaap.
En bloed kan uit de voorpootjes maar ook uit de hals getrokken worden als de vene in de voorpootjes niet makkelijk aan te prikken is.

Het is ook niet abnormaal dat katten de hele dag suf zijn van de narcose.
De kans is ook groot dat ze niet om 9 uur onder narcose gebracht is, maar dat dit pas in het verloop van de ochtend gebeurd is omdat de dierenarts op dat moment eventjes tijd had hiervoor.

Ik zou me niet ongerust maken.

Kan je trouwens niet meer informatie krijgen van de dierenarts zelf over waarom deze bloed heeft getrokken via de hals en niet de poot?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 12 december 2013 - 19:07

je kan al proberen een klein beetje brokjes te geven
het is gewoon omdat de verdoving nog niet helemaal is uitgewerkt, dat het kan zijn dat ze zich bv zou verslikken

maar als ze inderdaad ganse dag nog niks kreeg, zou ik al testen met een kleine portie brokjes, of wat natte voeding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 12 december 2013 - 19:21

Normaal proberen ze altijd om bloed te nemen uit een voorpootje.
Bij mijn Sierra is dit zo gebeurt en geen narcose, gewoon bloed nemen zoals bij eenn men.
Maar als dit niet lukt om een of andere reden komt er inderdaad verdoving bij.
Het hangt van kat tot kat af hoe ze op verdoving reageren.
Mijn Sierra wordt vb. overdreven actief en hyper na narcose.

Hopelijk gaat het snel goed met je kat en is het tranend oogje niet erg.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Davame
Davame
  • 76 berichten

#9 Geplaatst 12 december 2013 - 19:33

Eerst en vooral bedankt allemaal voor de reacties ben er al wat geruster in. Ze heeft net wat brokjes gegeten, en keek me zo dankbaar aan :) ze hebben het via de hals gedaan en haar onder narcose gebracht omdat zei de dierenarts, als ze anders te zenuwachtig was haar bloedwaarden niet de juiste gegevens doorgaven? Daarom doen ze haar onder narcose, maar ik lees dat dit normaal is. Oefff...ze is nog zwak maar ik laat haar met rust ze heeft al wat gegeten nu en hopelijk is ze er morgen terug door. Nogmaals bedankt ...kan nu rustig een douchke pakken :d

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 12 december 2013 - 19:37

inderdaad als de kat zich teveel stresst dan produceert ze endorfines en andere produkten in haar bloed, wat een minder juiste bloedwaardes kan geven
ze zal tegen morgen wel helemaal terug haar eigen zelve zijn, en nu de rest van de narcose uitslapen

je hoeft je zeker niet ongerust te maken dat het via de hals niet normaal zou zijn, het gebeurd wel vaker bij stressy dieren

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#11 Geplaatst 12 december 2013 - 20:33

Onze vorige da deed dit altijd via het pootje, die da in Rekem en onze nieuwe da nu doet dit via de hals. Is nooit onder volledige narcose gebeurd, maar heb ook wel al gehoord dat het bij sommige poezelkes niet anders kan. En dat van die waarden die een vertekend beeld geven door de stress heb ik ook al gehoord hoor. Onze Yvonne (en ons sterreke Yvette) hebben eigenlijk altijd al tranende oogjes gehad, onze vorige da zei dat dit iets erfelijks was, traankanaaltjes die verstopt zijn. Denk niet dat dit op zich iets met fip te maken heeft.
Ik ben een aantal maanden geleden aan Yvonne L-lysine beginnen geven bij zijn natvoer, en het ging beter, maar de laatste weken heeft hij er weer enorm van, moet meerdere keren per dag zijn oogjes kuisen, en dat is zo een roodbruin vocht dat dan op het papiertje zit.
Ik hoop en duim mee voor een goed resultaat!

Davame
Davame
  • 76 berichten

#12 Geplaatst 12 december 2013 - 20:58

Ja, heel raar dat vocht. Maar ons Amnesia had dat ook en dacht "Tsal toch geen waar zijn" dus voor het zekerste maar haar bloed laten trekken. Ze is op haar gemak nu, heb haar broer bij de buurman gedaan want hij wilt wild spelen met haar en ze kan haar moeilijk verdedigen als ze niks heeft dus nu wordt het helemaal moeilijk. Hij kan daar slapen, dan is zij op haar gemak vannacht en morgen weer helemaal de oude. Bedankt Juleke, ze is een taaie ik ben het die oerbezorgd is   ;)

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 12 december 2013 - 21:02

heb bij mijn DA niet anders geweten dat ze geschoren werden in hun keeltje en daar bloed werd geprikt. Denk ook onder narcose want ik moet ze altijd 's morgens binnenbrengen en in de namiddag gaan ophalen

Bekijk berichtDavame, op 12 december 2013 - 20:58, zei:

ik ben het die oerbezorgd is   ;)
das juist een teken dat ge om uw katje geeft he! :goofy:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 12 december 2013 - 21:22

Onze Zino is ook geschoren in zijn nek om bloed te trekken, en dat groeit dan nog eens zo heel traag terug.
Het is gemakkelijker in de nek dan op de poten, je kan hem beter vast houden.
Hier is het wel niet onder narcose gedaan.

Davame
Davame
  • 76 berichten

#15 Geplaatst 12 december 2013 - 21:27

Haja Sandrake, da's just! Ben zot van die twee. Maar mijn vriend en vrienden zeggen dat ik er in overdrijf. Maja...als ik me er geen zorgen om maak, wie zal het dan doen...ze is speels :) en was even aan mijn dierenarts aan het twijfelen of dat hij zelf niet overdreef :) maar blijkbaar ist normaal eh. Hier zijn we weer allemaal gerust. Slaapwel allemaal en nog eens bedankt xxx