Spring naar inhoud

- - - - -

Kat blaast en gromt naar niets

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
liesbetd
liesbetd
  • 35 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 13 december 2013 - 11:40

Sinds een goede week gromt en/of blaast onze kater op bepaalde momenten naar niets.
Hij kan op zen kattenpaal zitten en ineens gromt en blaast hij. Of in zen zeteltje, voor de kachel, bij zen etenbak, in de keuken, ... Eerst dacht ik dat het naar de hond was, maar die was in de verste verte niet te bespeuren. T is gewoon naar "niets"
Iemand een idee waarom hij dat doet? Tis echt een superlieve, zit geen kwaad in.
Wat kan ik er aan doen?

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 13 december 2013 - 11:48

Raar hé :catnoknow
Als er iets medisch misloopt, kan een poezel zich "anders dan anders" gaan gedragen maar zo blazen naar niets, dat had ik nog niet meegemaakt.
Eet hij nog goed? Is er iets veranderd in je omgeving waardoor hij zich onwennig voelt? Zijn er werken in de omgeving die eea doen trillen (mijn Gizmo* was ook het liefste schatje van de wereld maar als ze donder voelde afkomen of als er vuurwerk was, begon ze ook te grommen en te blazen en ging ze schuilen).

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

liesbetd
liesbetd
  • 35 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 13 december 2013 - 12:04

Er is niets verandert in onze omgeving. Wij wonen in een doodlopende straat helemaal achteraan, Modest komt nooit buiten. Hij eet goed, drinkt goed, is naar ons toe niet verandert. Het lijkt soms of hij op " iets" gromt en blaast, maar ik zie toch niets hoor :-)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#4 Geplaatst 13 december 2013 - 12:10

Misschien is er een kat in de buurt buiten die er vroeger niet was? Of zou hij pijn kunnen hebben of zo?

liesbetd
liesbetd
  • 35 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 13 december 2013 - 12:42

De katten die hier in de buurt zijn, die zijn er al een hele tijd. Ze komen trouwens nooit dicht aan ons huis.
Ik ga het eens proberen te filmen, het lijkt alsof hij iets voelt of ziet. Kei raar.
Daarjuist was hij weer aant grommen en dan komt hij naast mij zitten alsof hij bescherming wil van mij.
Kan een kat hallucineren?

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#6 Geplaatst 13 december 2013 - 13:31

Ik weet niet of katten kunnen hallucineren, katten kunnen wel dement worden en gaan zich dan raar gedragen.

Als hij het blijft doen zou ik het er toch eens met de da over hebben, is hij al oud?

Geplaatste afbeelding

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 13 december 2013 - 14:19

Misty deed dit ook en wij dachten dat het dementie was gezien zijn leeftijd. Maar... hij heeft een blaasontsteking gehad en daar een spuit voor gekregen met antibiotica. Sindsdien zijn alle demente symptomen verdwenen! Waarschijnlijk liep hij dus al een hele tijd rond met die blaasontsteking zonder dat wij het in de gaten hadden. Oude mensen gaan bij blaasontsteking soms wanen zien, misschien is het bij dieren hetzelfde, bij Misty toch in ieder geval.

Het was precies zoals jij het omschreef, hij blies in het midden van de kamer naar niets. Soms kreeg hij er zelfs een dikke staart bij, alsof hij een spook had gezien. Ik zou dus een bezoekje brengen naar de DA en indien mogelijk al op voorhand een plasje proberen op te vangen.
Tegen dat Misty bij ons naast de bak plaste had hij nl. al een zware blaasonsteking, best dat het niet zover komt.

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 13 december 2013 - 14:33

Het is typisch aan katjes dat ze zo lang mogelijk gaan verstoppen dat er iets lichamelijk mis met hen is. Het zijn roofdieren en solitaire jagers en in het wild kunnen roofdieren zich - vanuit hun overlevingsdrang - niet permitteren een teken van zwakte te tonen. Dus dat zit echt in hun ingebakken.
Maar ze geven wel signalen, zoals een wijziging van hun gedrag, en dan komt het erop aan van ze goed in het oog te houden.
Eten, drinken, kattenbakgedrag, kakjes (normaal, steentjes of diarree) ook eens strelen en een "licht massageke" voor te zien of ze ergens een pijntje hebben.
Er is alleszins iets dat dit veroorzaakt, alleen nu ontdekken wat.... en op zo'n momenten zou het wel gemakkelijk zijn als ze zouden kunnen spreken ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Nivo
Nivo
  • 6.320 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 13 december 2013 - 15:24

Bekijk berichtkate2, op 13 december 2013 - 12:10, zei:

Misschien is er een kat in de buurt buiten die er vroeger niet was? Of zou hij pijn kunnen hebben of zo?

Ik moest ook aan pijn denken.

Hopelijk kan je het raadsel oplossen :onzeker:

sorry laatste keer

liesbetd
liesbetd
  • 35 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 14 december 2013 - 11:43

Heb een afspraak bij de da maandag.
zelf de kinderen krijgen bang en zijn in paniek als ze hem bezig zien. Dit is helemaal niet Modest.
hopelijk snel een antwoord op dat rare gedrag

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 14 december 2013 - 14:06

Klinkt als pijn, hopelijk vindt de DA snel wat er mis is. :geluk:
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#12 Geplaatst 16 december 2013 - 23:17

Hoe is het nu met Modest? Hebben jullie nieuws van de dierenarts?

liesbetd
liesbetd
  • 35 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 18 december 2013 - 20:37

Modest is volkomen gezond bevonden.
Volgens de da zou er iets verandert moeten zijn in huis waardoor ze stress heeft   Kattenbak, krabpaal, eten, speeltje, vreemd dier in huis, ... Maar ik kan me niets bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ze was ook wel iets afgevallen, dat moeten we nu even opvolgen.
Momenteel raadt de da feliway aan. Ben het nu eens gaan opzoeken en  miss wel het proberen waard. Iemand ervaring?

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#14 Geplaatst 19 december 2013 - 00:26

Wij hebben feliway in huis gehaald in augustus omdat we een zwerfkatje gingen opvangen. Ik kan helaas niet echt zeggen of dit geholpen heeft. Misschien wel, maar heb niet echt bewijzen ofzo. Mmm, langs ene kant goed nieuws natuurlijk dat er geen medisch probleem zou zijn, langs andere kant is het nu des te moeilijker, want als het een gedragsprobleem is te wijten aan één of andere stressreactie kan je met de natte vinger beginnen raden natuurlijk. Hoe gaat het ondertussen met haar? Is er al iets of wat verbetering of is alles hetzelfde gebleven? Ik hoop echt voor jullie én voor haar dat jullie er kunnen achterkomen wat de oorzaak is.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 19 december 2013 - 08:32

Je kan het altijd eens proberen. Ik heb dat ook nog in huis gehaald en zag geen verschil qua gedrag bij de poezen. Misschien is het echt iets heel kleins en zijn sommige poezen erg gevoelig. Ik verander hier nogal vaak vanalles in huis en nooit vreemd gedrag gezien van de poezen uit. Misschien iets gewassen van kussentje of dekentje dat nu anders ruikt? Kerstboom gezet die hij niet kent?...