Spring naar inhoud

- - - - -

1 kat mollig 1 normaal.

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
carineken
carineken
  • 203 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 december 2013 - 17:12

Ik heb 2 katten Coco en Chanel.
Beide leven enkel binnen.
Nu heeft Chanel een beetje een hangbuikje en ik merk ook het verschil in gewicht tussen beide katten. Coco overigens is normaal van bouw.
Ze krijgen droge voeding van sanabelle, de adult versie.
er staan onbeperkt brokken.
Natvoer krijgen ze af en toe (als ik eraan denk)

Iemand tips?

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 14 december 2013 - 18:27

Ik hoop dat iemand je tips kan geven en ga zelf ook even meelezen. Mylo krijgt ook hoofdzakelijk droge brokken (porta21) en af en toe natvoer. Ik merk dat hij ook een buikje begint te krijgen, maar als ik hem minder probeer te geven heb ik de indruk dat hij honger heeft en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling...
Mylo Banner

NeonYellow
NeonYellow
  • 368 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 december 2013 - 20:11

hier hetzelfde probleem
ik probeer het nu eens anders, ik strooi in de voormiddag 30gr eten rond in de veranda en nog op enkele andere plekjes in huis (waar de hond niet aan kan)
tegen de middag zet ik een bakje voor elke poes 20gr
en tegen de avond strooi ik terug 30gr en als we gaan slapen krijgen ze terug een bakje met 20gr per poes :)

als het helpt, geen idee, maar het is leuk hen bezig te zien :)

banner

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 14 december 2013 - 21:06

Ja die van mij krijgt ook enkel via voedselverijking (cat activity center, voederbal, eierdoos, ...), maar ondanks dat begint hij dus toch een buikje te krijgen ;)
Mylo Banner

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 16 december 2013 - 08:46

Zowieso niet constant brokken hebben staan. Mijn oudste zou dan ook een tonnetje zijn. Ik weeg het voer gewoon af en verdeel dat over 2,3 keer.

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 16 december 2013 - 11:30

Bekijk berichtMiriam1982, op 16 december 2013 - 08:46, zei:

Zowieso niet constant brokken hebben staan. Mijn oudste zou dan ook een tonnetje zijn. Ik weeg het voer gewoon af en verdeel dat over 2,3 keer.
er zijn al gevallen bekend van gedragsproblemen door slechts 2 keer per dag eten te geven...
Voedselverrijkking is de beste methode en als het dan nog niet lukt om je kat te laten op gewicht zitten, nog wat extra moeilijk maken.
Een kat moet (hoe moeilijk ook) constant kunnen eten

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 16 december 2013 - 12:44

Ik heb net nog 2 extra voedselverrijking dingen besteld voor Mylo zijn kerstmis (cat activity fun circle en Funkitty Twist 'n Treat). Zo heeft hij wat meer afwisseling en hopelijk zijn deze wat moeilijker zodat hij wat meer moeite moet doen :p (het cat activity fun board is echt een eitje voor hem ondertussen)
Mylo Banner

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 16 december 2013 - 13:36

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 16 december 2013 - 11:30, zei:

er zijn al gevallen bekend van gedragsproblemen door slechts 2 keer per dag eten te geven...
Voedselverrijkking is de beste methode en als het dan nog niet lukt om je kat te laten op gewicht zitten, nog wat extra moeilijk maken.
Een kat moet (hoe moeilijk ook) constant kunnen eten

Alleen denk ik dat een kat die te dik is veel meer gezondsheidrisico's kent dan wanneer ie dat niet is. Als er niet iemand 24 per dag bij is en die kat kan de hele dag door eten dan vraag je om problemen. Sommige katten eten gewoon door..

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 16 december 2013 - 13:38

ik heb voedselverrijkings balletjes en dergelijke liggen waarbij (als ik het hun echt moeilijk maak) ze toch wel een half uur bezig zijn om er ook maar 1 brokje uit te krijgen...

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 16 december 2013 - 13:42

Ik heb ook een cat activity waar ik meestal nog wat instop, en dat begrijp ik ook wel. Alleen is dat heel wat anders dan gewoon een bak neerzetten die constant weer gevuld word.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 16 december 2013 - 13:43

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 16 december 2013 - 13:38, zei:

ik heb voedselverrijkings balletjes en dergelijke liggen waarbij (als ik het hun echt moeilijk maak) ze toch wel een half uur bezig zijn om er ook maar 1 brokje uit te krijgen...

Oh echt? ik heb ook al zo'n rode voederbal van zooplus, maar hij krijgt die brokjes daar wel vrij snel uit... Het gat is eigenlijk relatief groot voor de korreltjes die hij eet.
Die funkitty twist n treat die ik besteld heb ziet er wel moeilijker uit, dus hopelijk is hij daar even mee bezig.
Mylo Banner

NeonYellow
NeonYellow
  • 368 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 16 december 2013 - 13:46

die voedselverrijking vind ik allemaal ok, maar wat moet je doen als je een kat hebt die het supersnel door heeft en een andere kat die niet echt snapt wat hij moet doen?

ik wil natuurlijk niet dat mijn dikke Thor nog dikker word en mijn iets wat minder snelle Chili geen eten kan krijgen natuurlijk...

banner

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 16 december 2013 - 13:49

Bekijk berichtNeonYellow, op 16 december 2013 - 13:46, zei:

die voedselverrijking vind ik allemaal ok, maar wat moet je doen als je een kat hebt die het supersnel door heeft en een andere kat die niet echt snapt wat hij moet doen?

ik wil natuurlijk niet dat mijn dikke Thor nog dikker word en mijn iets wat minder snelle Chili geen eten kan krijgen natuurlijk...

hmm dat maakt het inderdaad wel lastiger. Misschien eens proberen om Chili in een ruimte apart te zetten met de voedselverrijking tot hij door heeft hoe het moet? Mylo deed in het begin ook wat zielig, maar eenmaal hij het doorhad, was hij er helemaal mee weg.
Mylo Banner

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 16 december 2013 - 14:06

ik zou dan eigenlijk de kat die dreigt te mager te worden apart eten geven en dan de te mollige enorm moeilijk speelgoed geven...
je moet eigenlijk van die balletjes dan kopen waarbij je de opening kan aanpassen... :)
en dan eventueel lightvoeding in die balletjes steken en ondertussen je andere katje zo 2 of 3 keer per dag apart gewone voeding geven

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 16 december 2013 - 14:15

Lemoni krijgt 2x per dag vers vlees en dan nog eens 2x  per dag gedroogd voer in haar voedselverrijking spelletjes. Ze is dan dagelijks zo ongeveer een dik uur bezig met haar eten. Ik laat geen eten staan (honden) en Lemoni doet het goed. Ze eet dus eigenlijk 4x dag.

Zou ze gewoon apart eten geven.