In dit artikel wordt het verband tussen etniciteit en criminaliteit aangehaald:
http://www.gva.be/ni...afstamming.aspx
Uit het onderzoek waarop dit artikel gebaseerd is blijkt dat er geen verband is tussen de cultuur of godsdienst en criminaliteit. De reden waarom sommige allochtonen crimineel gedrag vertonen is omdat zij door vooroordelen en een achterstand van thuis uit, benadeeld worden om net zoals wij werk te vinden. En omdat de hele maatschappij steeds hogere materiële en immateriële eisen stelt waaraan ook zij willen voldoen zoeken ze hun heil in illegale praktijken. Ook voldoende Belgen die deze weg volgen.
"ons" land vind ik een relatief begrip. Wat is van ons? paar lijntjes die wij getrokken hebben op een kaart en daarom is het van ons. Honderd jaar geleden zag de wereld er heel anders uit en over honderd jaar is het opnieuw anders. Vele immigranten komen naar hier omdat wij het hier goed hebben (soms zouden we dat wel al eens vergeten) en omdat zij dromen van zo een leven. Een dak boven hun hoofd, elektriciteit, proper water, vers eten, geen bommen rond hun oren, geen afpersers, geen oplichters, geen mafia, enz. Logisch dat die mensen aangetrokken worden. En wat blijkt voor velen als ze hier komen: een grote leugen, ze worden uitgemolken door huisjesmelkers of leven in kraakpanden, stations, metrostations. En ja ik weet dat er zijn die wel de weg naar het ocmw vinden en dat er zijn die profiteren, maar dat is een probleem van het systeem niet van diegene die het gebruiken. Ken genoeg belgen die ook profiteren, geen dag in hun leven gewerkt hebben, geen diploma hebben, vorige winter hun zetel in stukken gekapt hebben en opgebrand om verwarming te hebben, enz.
Wist je dat als 1 van je grootouders een andere nationaliteit dan belg heeft jij in per definitie ook allochtoon bent? De Allochtoon bestaat niet, dus ik beoordeel hen niet op basis van wat 1 allochtoon heeft gedaan. Wij lopen als autochtonen onder elkaar even goed op de tippen van ons tenen. Hoeveel gezinnen leven niet in complete armoede maar doen er alles aan om dit te verbergen voor de buitenwereld? Ik weeg in 90% van de gevallen mijn woorden goed af zodat ik toch zeker niemand kwets maar tegelijkertijd toch eerlijk ben.
Ik las eerder in het topic dat er angst is dat "de moslims" het hier gaan overnemen, wel mijn angst is dat er steeds meer onverdraagzaamheid zal ontstaan en dat wij teruggaan naar het verleden.