Spring naar inhoud

- - - - -

kitten ineens onzindelijk

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#1 Geplaatst 16 december 2013 - 07:36

Zoals sommigen misschien al gelezen hebben, hebben we sinds vorige vrijdag een opvangkitten van een week of acht in huis. Leuk beestje, lijkt gezond. De eerste dagen ging ze netjes op de bak, maar sinds een paar dagen doet ze de 'grote boodschap' overal, behalve in de bak. En het lijkt echt 'niet willen': ze heeft net een hele nacht in de kattekamer gezeten met een volledig schoongemaakte kattenbak, ze komt beneden en ze deponeert een 'hoopje' in de krabton.
Ik weet het eventjes niet meer. Hier heb ik geen ervaring mee. Opnieuw beginnen (= opnieuw in de bench tot ik zie dat ze weer netjes op de bak gaat)? Extra bak(ken) zetten?
Ik ga sowieso morgen naar de dierenarts voor de vaccinaties, dus ik ga ook aan haar raad vragen (misschien is er een medisch probleem, je weet maar nooit).
Iin elk geval: alle ervaringen zijn welkom.

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 16 december 2013 - 07:45

Je zal inderdaad een medisch probleem moeten uitsluiten. Voor de rest kan het ook bijvoorbeeld zijn dat je er eentje in huis hebt dat gewoon niet op één bak wil plassen én een hoopje leggen. Ik zou zeker extra bakken zetten, en dat op verschillende plekken. Als ze plast, graaft ze dat dan onder? Of heb je het gevoel dat ze niet van het kattenzand houdt? Misschien daar ook mee experimenteren. Of is ze angstig?
Geplaatste afbeelding

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#3 Geplaatst 16 december 2013 - 08:24

Snoopy, bedankt voor je reactie, maar dat is het volgens mij niet. De eerste dagen deed ze het wel: ze ging op de bak, zowel om te plassen als voor de rest, dus ik denk dat het kattenzand ok is. Angstig misschien, maar mij lijkt het eerder dat ze soms zodanig aan het spelen is dat ze 'vergeet' om tijdig naar de bak te gaan en het dan gewoon maar op de eerste beschikbare plaats doet. Dus misschien zijn extra bakken de oplossing.
Maar toch vind ik het heel vreemd dat ze een hele nacht in een kamer is met een bak, en dan 's morgens als ze beneden komt direct in de krabton iets achterlaat ... dat snap ik niet ...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 16 december 2013 - 10:56

Probeer eens een bak te zetten met gewoon zand of potgrond, mss heeft ze dit liever.
Als ze daar goed op gaat kan je dit mengen met gewoon grind tot je op den duur alleen nog grind zet in de bak.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 16 december 2013 - 13:05

Ik heb hier verschillende kleine kittenbakjes staan, die staan hier overal verspreid als er kleintjes zijn die het nog niet gewoon zijn. Dat werkt wel goed, ik moet zelfs opletten want de "groten" gaan soms ook eens op die kleine bakjes en als die beginnen met graven !!!!! Drama tot en met ;)

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#6 Geplaatst 16 december 2013 - 15:54

ik denk dat ik inderdaad ga beginnen met verschillende bakjes te zetten. Nu zit ze eventjes opgesloten in de kattenkamer boven. Ze heeft daar wel alles wat ze moet hebben hoor, maar toch vind ik het zielig als ze daar alleen zit.

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 16 december 2013 - 16:00

Ik heb er ook twee extra gezet en nog wou ze eerst is in de leren zetel opnieuw proberen , wel raar

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 16 december 2013 - 17:56

De kat in een bench zetten om opnieuw de bak te leren... dat is eigenlijk een achterhaalde methode. Dat lost niks op. Ze doet de plasjes in de bak, dus ze kent de bak. Hier is dus meer aan de hand.

Nast de bak ontlasten is erg vaak een medisch probleem. zelfs blaasontsteking kan tot gevolg hebben dat ze naast de bak ontlasten.
Heeft ze pijn bij het ontlasten.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#9 Geplaatst 16 december 2013 - 18:10

Een kitten dat speelt, denkt veel te laat dat hij pipi of kaka moet doen. En geraakt dan niet meer tot aan de kattenbak.
Hij doet het dan waar hij staat.
Dus oplossing: plaats meerdere kittenbakken.

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#10 Geplaatst 16 december 2013 - 19:15

Fingers crossed: ik heb vandaag bij thuiskomst een tweede bak neergezet, met andere kattenbakvulling ... En surprise surprise mevrouw ging direct in de bak om te plassen, en is er later ook nog eens in gegaan voor 'de rest'. Hopelijk blijft het duren.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 16 december 2013 - 21:36

Alé, 't is een begin hé ... hopelijk blijft ze het geloven !!