Spring naar inhoud

- - - - -

Nio blijft sukkelen met stoelgang

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 december 2013 - 02:29

[color=#280623]Nio woon bij ons sinds 08/11 en sukkelt al van het begin met diarree. Ik heb hem toen op aanraden van de fokker Protec Diar gegeven omdat hij, naast het eten dat hij bij de fokker gewend was, ook van Archie zijn eten at. Dus we dachten aan overgangsdiarree.
Dit bleef echter aanhouden en de diarree was echt super lopend. Dus na 4 dagen ben ik ermee naar de dierenarts gegaan, samen met een staaltje van zijn stoelgang.
Zo werd Giardia uitgesloten.  
Nio kreeg medicijnen voorgeschreven voor 4 dagen om de lopende diarree te stoppen en moest overschakelen op Sensitivity van RC, ook het natvoer daarvan. De dierenarts dacht aan een voedselallergie en pas na 1 a 2 maand stabilisatie zouden we langzaam mogen proberen weer ander voedsel te introduceren.
Na 2 weken ongeveer was Nio zijn diarre over en legde hij harde keutels.
Tot zondag, toen merkte ik dat hij wou stoelgang maken, maar er kwam niets uit: geconstipeerd dus.
Maandagmorgen was hij echt niet goed, constant proberen te gaan maar het lukte niet en hij jankte van de last. Dus onmiddellijk opnieuw naar de DA gegaan.
Hij is daar een voormiddag moeten blijven voor onderzoeken en stoelgang op gang te brengen. Hij heeft nu een dikke darm-ontsteking door allergie.
Eindconclusie: superallergisch, zelfs voor Sensitivity.
Hij staat nu op hypoallergeen voer van RC voor de brokjes en natvoer van Hills.  Plus weer antibiotica voor 5 dagen.
Hij voelt zich voor de rest wel goed, speelt als normaal en is superlief.

Nu maak ik mij enkel zorgen wat er gebeurd als zelfs dat hypoallergeen voer te sterk blijkt voor zijn overgevoelig systeem. Wat gebeurd er dan? Wat zijn er nog van oplossingen?

Bewerkt door Arni, 19 december 2013 - 20:20.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 18 december 2013 - 07:08

Wat je nog altijd kan proberen is rauwvoer geven.
Daar waar de meeste katten op vele soorten brokken en natvoer allergisch reageren, doen ze dat niet bij rauwvoer.

Hij zal dit dan wel even gewend moeten worden maar eens ze eraan gewend zijn zouden ze er alles aandoen om dit te eten ;)
Je dierenarts zal dit 9/10 niet aanraden en zelfs afraden omdat zij hier weinig info/les hebben over gekregen en denken vaak dat alle kwaliteit brokken zoals Royal canin het beste zijn. Enkel zitten daar zoveel granen en net die granen reageren de meeste katten (allergisch) op. Omdat dit geen natuurlijk voedsel van hen is.

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 18 december 2013 - 08:18

Ik sluit me aan bij jo'ke.
Ik heb juist dezelfde probleem gehad met mijn ragdolls
Bij de fokker kregen ze voer en dat gaat prima en bij mij kregen ze van dat zelfde voer diaree
Dan van alles geprobeerd via de da en niets hielp totdat ik hen kvv gaf en nu doen ze het goed.
Geen diaree meer mooie worstjes :) en ook een mooie vacht
Ik zou het ten zeerste aanraden .
Hier op de site vind je nog topics over katten en diaree  er zijn al verschillende poezels geholpen
door over te gaan naar kvv.

Bewerkt door ROSETTA, 18 december 2013 - 08:20.

Geplaatste afbeelding

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 december 2013 - 08:44

Ik heb geen probleem met kvv voeren. Archie kreeg dit bij zijn fokker, aangevuld met brokjes van Mastery en Sanabelle.
En zijn natvoer is Almo Nature of Applaws.
Als ze met z'n twee hier waren wou ik kvv voeren, wel in diepvriesversie, zoals Tinlo, Bandit,..,
Ik had me al heel wat ingelezen hierover, ook op dit forum.
Ik wachtte op de tweede kat, want ik heb zelf geen wagen en had slechts 1 link online gevonden die het thuis leverde. En dan moest je toch voor een groot bedrag bestellen. Met 2 katten was dit echter doenbaar.
Nu is Nio hier echter en ik heb me al rot gezocht maar vind die firma niet meer die aan huis leverde.
En in Gent wordt dit blijkbaar nergens verdeeld:-(
Mijn DA is ook niet tegen vers voeren, nu stelt ze zelf dat Nio enkel nog Hypoallergeen kan eten en indien ik iets anders wil bijgeven, het vers moet zijn.
Dus als iemand een adres in Gent weet waar ik terecht kan, met veel liefde en plezier zet ik ze over:-)

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 18 december 2013 - 10:21

Hier vind je een lijst van Carnibest verdelers in België.
Ik vind enkel Deinze ertussen. Denk dat dit degene het kortst bijzijnde is bij Gent.

http://www.carnibest.nl/belgie.htm

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 18 december 2013 - 12:38

Lupa levert vanaf 125 euro gratis door heel België en ze hebben scherpe prijzen. Ze hebben geen Carnibest, maar wel Tinlo, Haaksbarf, Bibi, Bandit, All Animal en nog een aantal merken. In Carnibest zit rijst, dit zit niet in deze andere merken. Je kan met deze ook gemakkelijk een eliminatiedieet opstellen, dit voor het geval je lieverd allergisch is voor een bepaalde diersoort, wat ook kan hé. Je kan contant betalen en ze hebben een mobiele bancontact bij.

http://lupa-diervoeding.nl/

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 18 december 2013 - 14:04

Bekijk berichtwendyv123, op 18 december 2013 - 12:38, zei:

Lupa levert vanaf 125 euro gratis door heel België en ze hebben scherpe prijzen. Ze hebben geen Carnibest, maar wel Tinlo, Haaksbarf, Bibi, Bandit, All Animal en nog een aantal merken. In Carnibest zit rijst, dit zit niet in deze andere merken. Je kan met deze ook gemakkelijk een eliminatiedieet opstellen, dit voor het geval je lieverd allergisch is voor een bepaalde diersoort, wat ook kan hé. Je kan contant betalen en ze hebben een mobiele bancontact bij.

http://lupa-diervoeding.nl/

Lupa, die was het inderdaad. Ik kon niet meer op de naam komen en allerhande zoektermen leverden niets op. Heel erg bedankt Wendy om het nog eens te delen.
Van zodra Nio stabiel is, schotel ik ze dit voor.

Jo'ke ook heel erg bedankt voor het meezoeken, maar als ik met het openbaar vervoer vanuit Deinze terug thuis moet raken, is alles ontdooid:-(  Wetteren idem qua afstand. Er moet toch dringend een verdeler in Gent komen.

Maar ben al blij dat ik mijn thuisleverings- adres heb:-)

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#8 Geplaatst 18 december 2013 - 19:01

Bekijk berichtArni, op 18 december 2013 - 14:04, zei:

Lupa, die was het inderdaad. Ik kon niet meer op de naam komen en allerhande zoektermen leverden niets op. Heel erg bedankt Wendy om het nog eens te delen.
Van zodra Nio stabiel is, schotel ik ze dit voor.

Jo'ke ook heel erg bedankt voor het meezoeken, maar als ik met het openbaar vervoer vanuit Deinze terug thuis moet raken, is alles ontdooid:-(  Wetteren idem qua afstand. Er moet toch dringend een verdeler in Gent komen.

Maar ben al blij dat ik mijn thuisleverings- adres heb:-)

Zo rap ontdooid dat nu ook niet hoor.
En daarbij dit kan geen enkel kwaad dat wat/volledig ontdooid is.

Ik geef BARF (zelf samengesteld)
En als ik een bestelling ga ophalen is da in blokken van 5-10-15-20 kg....
Meestal is dat zelfs al ontdooid als ik erom ga....en als da nog niet verdeelbaar is laat ik het ontdooien tot ik het kan verdelen.
U hond/kat kan daar echt wel tegen hoor ,...die zijn niet zoals wij mensen ;)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#9 Geplaatst 18 december 2013 - 23:24

oei mister B , dat zou ik toch echt niet vertrouwen om iets aan mijn kat of hond te geven dat bevroren was en dan ontdooid is geweest en dat daarna terug bevroren is en terug ontdooid...
Hetzelfde met gedeukte blikken, die geef ik ook nooit aan de poezels, als t niet goed is voor ons mensen dan is t toch ook niet goed voor de dieren volgens mij
Iedereen doet natuurlijk wat hij /zij er mee wil doen maar voor mij zijn dat toch no no's
Geplaatste afbeelding

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 19 december 2013 - 08:19

@ MisterB, hierin moet ik Lathyrus bijtreden. Ik zou ook nooit ontdooien en terug invriezen. Dat lijkt me toch niet gezond te zijn en zeker niet met een kat die al zo sukkelt met darmen en maag. Dan neem ik liever geen enkel risico.
En voorlopig zou ik met kvv beginnen tot ik er wat meer mee vertrouwd ben en zie hoe de katten reageren. Dan kan ik nog uitbreiden.

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#11 Geplaatst 19 december 2013 - 10:40

Als ge zo'n bestellingen binnenkrijgt ,kunde wel niet anders ;)
Da zijn groepsbestellingen vanop forums zoals Barfplaats enzo...

Honderden(Duizend ? ) mensen doen dit zo,....het maagzuur van honden/katten mag je niet vergelijken met ons mensen he.
Trouwens eerlijk gezegd heb nog nooit gehoord van een hond/kat die er ziek van geworden is.
Hoeveel hoor je niet van honden die een been begraven in de tuin,...het een paar dagen later trg opgraven en er trg beginnen van eten ;)

Zijn meestal duizenden kg.s die geleverd worden....Hier was bijna alles al weg,alleen beetje jonge geitjes zie je nog liggen rechts.

PS. Moest je eens weten wat er allemaal in brokken/natvoer zit,is al veel slechter en wansmakelijker volgens mij hoor ;) En wat met ons eigen eten? Zou het eerlijk gezegd ook niet wilen weten tot in de details !

Bijgevoegde thumbnails

• 539719_555618484470140_1703212924_n_zps5818ec50.jpg

Bewerkt door Mister B., 19 december 2013 - 10:49.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 24 december 2013 - 15:31

Mijn katten eten dus al geruime tijd kvv maar ze willen voor de rest geen kippeboutjes of nekskes of hartjes of lever enz...
ze bekijken me dan van wat is dat .....  :)
Ik ben al blij dat ze kvv eten (haaksbarf )en hou het dan maar zo.
Je moet wel weten dat ze ook door kattesnoepjes diaree kunnen krijgen!
Ik geef hen alleen bandit kattenabbels (te verkrijgen bij lupa)of Thriva snoepjes gevriesdroogde vlees of vis of kip .....(bij zooplus)

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.010 berichten

#13 Geplaatst 24 december 2013 - 16:38

Ik ben er ook niet voor, ontdooien en herinvriezen. In de zomer zonder koelwagens vervoeren vind ik niet kunnen , voorál die firmas die kvv vervoeren, (daar hoort lupa niet bij hoor)maar soit dat is mijn idee.
Maar met diarree problemen moet je zeker rauwvoer geven, dat is bij mij trouwens ook de aanleiding geweest om het te geven, ik had er 2 met zwakke darmen, rc sensivity hielp helemaal niet voor diarree! Ik dacht vroeger ook dat rc en hills hét béste was, daar denk ik nu anders over!probeer ook eens kippennekken,  maakt de stoelgang ook vaster. Vinden ze wel lekker, de mijne eten het gemalen, maar als ze willen is ongemalen wel beter.
Barf is idd beter maar ik vind dat gesleur niet alles, en nu zijn ze het ook niet gewoon. Als ik eens een groter stuk geef, dan bekijken ze mij zo van, wat moeten we daar mee?
Of spelen ze er mee.

@mister B , idd wij weten ook niet wat we allemaal verorberen, en ik zou het eigenlijk liever niet weten.
En in die brokken zit zeker rommel dat we ook niet willen weten.,als je een grote zak rc van 10 plus 2 kilo gratis kunt kopen voor 33 euro, vraag ik mij zeker af, wat zit dáár  in.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#14 Geplaatst 25 december 2013 - 00:32

Bekijk berichtMister B., op 19 december 2013 - 10:40, zei:

Hoeveel hoor je niet van honden die een been begraven in de tuin,...het een paar dagen later trg opgraven en er trg beginnen van eten ;)

ik snap de vergelijking niet goed met een hondenbeen dat begraven wordt?
Dat begraven hondenbeen is toch niet bevroren en dan ontdooid en dan terug bevroren en dan terug ontdooid?
Iets dat bevroren is geweest en dan ontdooid om dan terug bevroren te worden en daarna terug ontdooid te worden voor uiteindelijke consumptie is gevaarlijk omwille van de bacteriën die zich kunnen ontwikkelen, alé, dat is toch wat ik er uit begrepen heb uit den uitleg die ik daarover gelezen heb.
Dat heeft niks te maken met maagzuur van mens of dier maar gewoon met t feit dat je daar serieus ziek kan van worden.
Hetzelfde met gedeukte blikken, eens een blik gedeukt is is het gevaarlijk om te consumeren zowel voor mens als voor dier omwille van bacteriën die erin kunnen terechtkomen en ook omdat er sowieso corosie ontstaat door dat deuken en dat in het eten kan terechtkomen dan
Maar zoals ik al zei, wat mij betreft doet iedereen daar mee wat ze zelf willen, ik persoonlijk neem met die dingen geen risico
Geplaatste afbeelding

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 25 december 2013 - 00:58

Even een update, Nio is perfect in orde :cheer:  :cheer:
Sinds hij die Hypoallergeen van RC eet en het natvoer Z/D van Hills is het in orde gekomen. De stoelgang werd al vaster weer na 2 dagen maar ik wou zien,of het bleef als hij geen medicijnen meer nam. En nu is hij al 5 dagen van de medicatie af en de stoelgang is voor het eerst volledig normaal te noemen: normaal van kleur en vorm :goofy:

Dus voor mij nu toch even hoera voor het Hypoallergene eten :jump:
Nu ga ik hem even een maand zeker laten stabiliseren en dan langzaam proberen of KVV lukt. Maar ik ben een beetje bang dat ik weer een allergische reactie ga veroorzaken en het ventje weer problemen krijgt. Nu hij goed is, wil ik het niet opnieuw verpesten.
Kattensnoepjes krijgen ze hier in een apart doosje, maar zijn eigenlijk zijn Hypoallergene brokjes die erin zitten. Dat maakt hem niet uit, het is meer het ritueel dat telt. Ze krijgen snoepjes als ik in bed krijg en als ze "gegroomd" worden. Dus als ik het doosje uit het nachtkastje haal, jumpen ze op bed, terwijl het gewoon dezelfde brokjes zijn die in de keuken staan :lachen:

Maar ik wil het gerust then kans geven, die kvv. Alleen wil ik hem niet ziek maken

En inderdaad: ontdooien, invriezen en opnieuw ontdooien is geen goed idee. Toch zeker niet met een kat die al zulke problemen heeft. Dan ga ik niet moedwillig riskeren van het nog erger te maken.  Zo kweek je extra bacteriën en hij geeft al een zwak en allergisch gestel.

Maar nu gewoon gelukkig dat mijn ventje er eindelijk 100% bovenop is.  :dancer: