Spring naar inhoud

- - - - -

kater met blaasproblemen

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 18 december 2013 - 08:37

lieve KS'ers, hopelijk hebben sommige van jullie tips..
het zit zo, onze Selmo is een kater van rond de 8 jaar en heeft een 5tal jaar geleden een penisamputatie gehad.

Selmo is (oorspronkelijk) de poes van mijn vriend en hij heeft hem een permanente thuis geschonken toen kennissen hem herplaatste. Vandaar mijn 'rond 8 jaar' en '5tal', we zijn niet 100% van getallen aangezien we hem toen nog niet hadden.

Nu het hedendaags probleem, sinds juli zijn we verhuist en Selmo leek hier weinig stress van te ondervinden. In augustus of september, heeft hij in onze kersverse zetel geplast.

We zijn met hem reeds enkele keren naar de DA geweest en telkens een kleine onsteking aan de blaas maar niet overdreven.
Dus kuur metacam en hij heeft ook 10 dagen pilletjes gekregen (weet niet meer wat juist, damn)

nu had de da ook gezien dat Selmo zijn sneetje (plasgaatje gefabriceerd bij de amputatie) nogal wat irritatie vertoonde.

Nu gaat dit af en aan....ik geef hem nooit andere voeding dan RC High delution, hij heeft zijn kuur metacam uitgenomen...ik heb hem tijdelijk zylkene gegeven om stress te beperken....maar hij blijft zichzelf te vaak wassen aan zijn sneetje waardoor dit aldoor veel te rood lijkt naar mijn goesting.

ik weet niet goed meer wat eerst doen...als we de zetel niet bijeenplooien plast hij er in...maar zolang de zetel niet toegankelijk is gebeurd er niets...

Zijn plasjes zijn volledig normaal, zijn ook totaal niet klein. terwijl hij plast ook geen probleem...alleen erna is hij natuurlijk zijn sneetje aan het wassen.
Soms denk ik dat hij zich verveelt...maar voor dat iemand de suggestie geeft van een tweede poes....NO way da beestje overleeft onze selmo zijn 8kg niet, hij is niet echt katvriendelijk
Honden daar en tegen lijkt hij minder erg te vinden, toch in elk geval de kleintjes van onze achterbuur zijn oke.

Misschien dat iemand hier iets weet...
ha en geen zorgen ik heb ook al terug een afspraak voorzien bij de DA volgende week dus het is niet dat we hem niet laten onderzoeken, alleen lijkt het probleem mij niet direct opgelost...

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#2 Geplaatst 18 december 2013 - 08:43

Ik kan je helaas niet helpen, maar hoop dat hij snel beter is :duim:
Geplaatste afbeelding

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 18 december 2013 - 08:46

dank je Inge 91, hij is niet echt ziek ofzo hoor maar mij lijkt het toch niet pluis.
Ik vrees trouwens dat ik er meer last van ondervind dan hijzelf..Ha ja, en koorts heeft hij niet.
Die kan ik sinds kort ook thuis opnemen dankzij zijn sinterklaas cadeau :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 december 2013 - 09:04

Kan je ook niet helpen, maar moet wel frustrerend zijn.
Hopelijk komt er snel een oplossing, veel succes nog en ook voor je katje :).
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 18 december 2013 - 09:05

is inderdaad frustrerend, soms denk ik dat het aan mij ligt...dat ik te bezorgd ben.
Want Selmo lijkt er weinig last van te hebben...maar ja...

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 18 december 2013 - 12:37

Je kan niet bezorgd genoeg zij  denk ik dan. Mss is het sneetje toch wat ontstoken. Mss heeft ie een slechte gewoonte gekweekt met op de zetel te gaan plassen. Misschien heeft het 1 niks met het ander te maken. Is moeilijk he. Gelukkig heeft hij er weinig last  van.

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 18 december 2013 - 13:26

vrijdag is terug naar de DA we zullen het is horen wa ze daar zeggen

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 18 december 2013 - 14:03

Bij normale mensen en dieren is de uitmonding van de plasbuis omgeven door slijmvlies. Na een penisamputatie mondt dit uit op gewone huid. Gewone huid is bijgevolg ook niet zo resistent tegen het zure karakter van de urine.
Bij mannen na een penisamputatie zie je vaak ook dit probleem. In de praktijk wordt er aangeraden om hiervoor Cavilon spray te gebruiken.
Dit is van oorsprong een wondrandbeschermer. Hoewel deze wonden al geheeld is en een litteken gevormd heeft kan het toch de gevoelige plaats beschermen tegen bijtende urine.
Ik zou je aanraden om eerst het sneetje grondig te reinigen met fysiologische oplossing en er dan enkele dagen Cavilon op te spuiten (dit is een doorzichtige film die op de wonde/huid gelegd wordt en NIET moet verwijderd worden, het slijt vanzelf wel af - Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor babypoepjes met ernstige luieruitslag.)

Misschien dat hij in de zetel plast omdat hij pijn bij het plassen associeert met de kattenbak?

Is er trouwens al ooit een urinekweekje ingestuurd om te bepalen welke bacterie het was? Net als bij mensen is een blaasontsteking bij katten mogelijk door verschillende bacterieën en sommige van die beestjes reageren niet op bepaalde antibiotica en wel op andere.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 18 december 2013 - 15:23

vriendelijk bedankt, ik heb zoizo een bezoek aan de Da voorzien, ik zal hem daar eens over aanspreken