Spring naar inhoud

- - - - -

Rauwe voeding

• Log in om te reageren
81 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#16 Geplaatst 18 december 2013 - 20:05

overstappen doe je met katten meestal niet direct, tenzij het om een kitten gaat ;)

Over het algemeen moet je dat in stapjes doen en dan heb je wat geduld nodig ;)

dus eerst de fulltime brokjes weghalen en vervangen door maaltijden per keer, net hoevaak je wilt geven. Dan, als ze dat gewend zijn, de brokjes vervangen voor natvoer dat ze heel lekker vinden. Als ze dat gewend zijn neem je een heeeeeeeel klein beetje kvv, een half theelepeltje bijvoorbeeld, en dat meng je door het natvoer. Eten ze het dan niet, dan doe je de volgende keer een kwart theelepeltje. Als dat teveel is nog wat minder.
Als ze dat gewend zijn doe je er weer iets meer kvv bij en geef je iets minder natvoer.

zo ga je steeds een stapje verder tot ze uiteindelijk volledig op kvv staan. En als ze dat eenmaal gewend zijn kun je als je wilt nog langzaam stapjes zetten om ze op stukken vlees te krijgen, maar met kvv ben je al een heeeeeel eind! :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#17 Geplaatst 18 december 2013 - 20:07

Zo is het idd. Ginnie !

Bewerkt door Mister B., 18 december 2013 - 20:07.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 18 december 2013 - 22:59

Lowie en Isabella zijn op een kleine 2 weken omgeschakeld als kitten, precies weet ik het niet meer. Sookie is van de ene dag op de andere omgeschakeld, die vond het meteen heel lekker. Hier lusten ze absoluut geen gemalen eendagskuiken, maar één van de katten van mijn oom lust dat dan weer hééééél graag terwijl dat een volwassen kat is die nog nooit vers had gegeten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#19 Geplaatst 18 december 2013 - 23:27

ja, het kan heel erg verschillen per kat :)
Daarom is het ook zo belangrijk om het tempo van de kat te volgen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#20 Geplaatst 19 december 2013 - 08:04

Nou, bij ons moet onze Sierra eerst en vooral terug gezond worden en ook helemaal gezond zijn.
Ze eet nu nog maar een heel klein handje vol brokken en voor de rest natvoer van Almo, wat ik al redelijk puur in vlees vind.

We hebben nu afgesproken dat we binnenkort (als ze gezond is) eens kippenhartjes of konijnenhartjes ofzo gaan kopen.
Eens zien of ze er ook maar van wil snuffelen of proeven :).
Zo een kuikens ofzo, dat gaat nooit in huis komen, dat vind ik gewoon te vies om te zien :p.

Bewerkt door BlackScorpion, 19 december 2013 - 08:05.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Sach
Sach
  • 122 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 19 december 2013 - 08:14

Is er een groot prijsverschil tussen rauw voeren of de katten gewoon natvoer en brokjes te geven?

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 19 december 2013 - 09:00

Bekijk berichtBlackScorpion, op 19 december 2013 - 08:04, zei:

Nou, bij ons moet onze Sierra eerst en vooral terug gezond worden en ook helemaal gezond zijn.
Ze eet nu nog maar een heel klein handje vol brokken en voor de rest natvoer van Almo, wat ik al redelijk puur in vlees vind.

We hebben nu afgesproken dat we binnenkort (als ze gezond is) eens kippenhartjes of konijnenhartjes ofzo gaan kopen.
Eens zien of ze er ook maar van wil snuffelen of proeven :).
Zo een kuikens ofzo, dat gaat nooit in huis komen, dat vind ik gewoon te vies om te zien :p.
Je zou al wat KVV door de Almo kunnen doen. Wie weet knapt Sierra er net sneller van op.

Bekijk berichtSach, op 19 december 2013 - 08:14, zei:

Is er een groot prijsverschil tussen rauw voeren of de katten gewoon natvoer en brokjes te geven?
Voor mij is KVV goedkoper dan brokken en natvoer. Ik koop wel in groep aan wat de prijs natuurlijk drukt.

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 19 december 2013 - 09:30

Hmmm heel intressant allemaal.
Ik ben ook heel heel hard aan het twijfelen om die stap te maken, onze Selmo heeft nogal wat last van blaasproblemen.
Ga de documentatie hier eens rustig doornemen en ook vrijdag eens de DA bevragen

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 19 december 2013 - 09:41

Bekijk berichtSelmo, op 19 december 2013 - 09:30, zei:

Hmmm heel intressant allemaal.
Ik ben ook heel heel hard aan het twijfelen om die stap te maken, onze Selmo heeft nogal wat last van blaasproblemen.
Ga de documentatie hier eens rustig doornemen en ook vrijdag eens de DA bevragen

De gemiddelde DA is er geen fan van. Dat kan ik je nu al zeggen. :)

Om je een idee te geven. In januari heb ik mijn twee katjes overgezet van brokken op KVV. Het kitten dat toen 8 maanden was, is zo goed als meteen gevolgd. Zij eet ook af en toe niet-gemalen rauw. Het katje dat toen 2 jaar was, moet nu (na bijna een jaar proberen) nog altijd natvoer hebben door haar KVV. Niet-gemalen rauw eet ze nu nog altijd niet (graag). Elk katje dat nu (als kitten) in huis komt, 'vliegt' meteen op rauw. :)

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 19 december 2013 - 09:45

ja maar gezien onze selmo al een amputatie heeft ondergaan ten gevolge van blaasontstekingen en blaasgruis en nu ook nog last ondervind ondanks dat hij enkel RC S/O high delution eet....mss toch een reden voor de DA om objectief te zijn...zullen zien :)

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#26 Geplaatst 19 december 2013 - 10:02

Op gebied van voeding zijn de meeste DA niks waard ;)

Maar zoals ik reeds schreef.

De beste info vind je op deze site's en op de forums zal je ook heel goed geholpen worden.

www.barfplaats.nl
www.voernatuurlijk.nl

Bewerkt door Mister B., 19 december 2013 - 10:04.

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#27 Geplaatst 19 december 2013 - 10:07

Mijn DA is sinds dit jaar een KVV (Carnibest) beginnen verdelen.
Maar hoeveel ik vroeger niet moeten horen heb toen ik zei vandaag hebben ze kippevleugels gegeten....dan was het altijd van ,dit mag je nooit geven,ze kunnen daar instikken.
Beter is toch om brokken/natvoer te geven...dat is bewezen dat het volledig uitgebalanceerd is en bla bla.....

Heb ze altijd laten "zagen" en op den duur gaf ze het van zelf op....en kijk anderhalf jaar later verdeelt ze nu een KVV  lol ;)

lilymaya
lilymaya
  • 8.010 berichten

#28 Geplaatst 19 december 2013 - 10:32

@sach voor rauwvoer mag je per kat tóch ongeveer 30 euro rekenen!
Goedkoop is het niet echt vind ik, maar ze zijn hier wel dol op vlees! Ik koop vlees, maal het zelf, af en toe koop ik tinlo, carnibest,  ik wissel af!
Ik moet spijtig genoeg ook nog, zeggen dat ik af en toe nog orijen of acana brokjes bijgeef!
Maar ik heb het idee dat die niet echt slecht zijn. 80 % vlees geen granen! Het zijn zowat extra snoepjes laat ons zeggen!

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#29 Geplaatst 19 december 2013 - 11:04

Vind de prijs wel heel goed meevallen hoor voor een kat.  Die eten zo weinig dat je per dag nog niet aan een euro komt.

En inderdaad er zijn heel veel dierenartsen antirauw, gewoon omdat ze het niet kennen! En zelfs als ze KVV verkopen moeten ze nog veel leren.

Zoals Mister B al eerder zei, ga eens kijken op de rauwvoersites.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 19 december 2013 - 12:59

Ik denk dat dat ongeveer op hetzelfde uitkomt als je gaat vergelijken met bv. Porta 21 en een graanvrije brok bv. Acana. Ik kom ongeveer uit op 2,5 Euro per dag, soms iets meer afhankelijk van de merken, dit voor mijn drie katten met KVV. Ze eten hoofdzakelijk de catterymix van Tinlo die heel goed zit van prijs, af en toe afgewisseld met Haaksbarf (wat heel duur is), Bibi, Bandit, All Animal... Als je zelf gaat samenstellen, kan de prijs wel zakken denk ik, maar dan heb je er zelf ook meer werk aan natuurlijk.

Bewerkt door wendyv123, 19 december 2013 - 12:59.