Spring naar inhoud

- - - - -

Ik ben zo bang dat mijn kat zich verveelt

verveling

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
pookie<3
pookie<3
  • 198 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 20 december 2013 - 17:15

Sinds een klein jaartje hebben we onze superlieve kater geadopteerd. Het is mijn grote schat ! Alleen ben ik bang dat hij zich verveelt hier in huis. Hij speelt wel af en toe door de dag maar voor het grootste deel van de dag ligt hij aan het raam of op zijn krabpaal .... Ik heb al vele speetjes voor hem gehaald maar hij vind er niet veel aan, gewoon een stukje touw heeft hij nog het liefst.

Nu gaan we met kerst 2 nachtjes overnachten aan zee en ik ben bang dat hij niet genoeg zal hebben om zich bezig te houden.
Ik voel me ook zo schuldig dat we gaan want hij zoek toch wel vaak het gezelschap op van mij en mijn partner. Soms loopt hij
ook gewoon te miauwen zonder dat ik weet waarom ....

Ligt het aan mij en ben ik overbezorgd of verveelt mijn kat zich te pletter ? Het zou mijn hart breken als hij ongelukkig zou
zijn :( !!

banner2pookie

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 20 december 2013 - 17:21

Heb je er ooit aan gedacht om een tweede katje bij te nemen? Is dat een mogelijkheid?
En speel je zelf ook veel met hem? Vb. met hengels of zo?

Eventueel kan je misschien aan iemand vragen om per dag dat je aan zee bent twee keer een uurtje langs te komen om wat met hem te spelen? Dan heeft hij eventjes een 'break' en ben jij misschien geruster :)

pookie<3
pookie<3
  • 198 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 20 december 2013 - 17:24

Ik wil heel graag een tweede kat maar mijn vriend ziet dat niet zitten zolang we op een appartement wonen. Er gaat iemand langskomen voor onze schat daar stond ik op ;) ! Er word ook elke dag met hem gespeeld .
banner2pookie

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#4 Geplaatst 20 december 2013 - 17:30

Tja, dan heeft hij toch al zijn afleiding :) Misschien ook heel veel met voedsel- en geurverrijking werken zodat hij zoveel mogelijk gestimuleerd wordt.
En als je een terrasje hebt, kan je dat eventueel ook afsluiten zodat hij daarop kan.

pookie<3
pookie<3
  • 198 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 20 december 2013 - 17:43

Jammer genoeg geen terras .... hopelijk kunnen we snel verhuizen naar wat groters :)  Dank je
banner2pookie

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 20 december 2013 - 17:47

Dan zou ik toch al zoveel mogelijk voedsel- en geurverrijking introduceren (ook geuren van buiten mee naar binnen brengen). Ook speeltjes regelmatig weghalen en dan na een tijdje weer terugleggen. Soms veel speeltjes, soms heel weinig... Zodat er wat variatie komt en hij ook nieuwe indrukken kan opdoen.

Verder heb ik geen raad meer, hopelijk kan iemand anders je hier wat verder helpen :)

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 20 december 2013 - 18:00

Ik zou ook de speeltjes afwisselen. Men doet dit met kleine kinderen ook. Koop een kong waarin je snacks kan verstoppen. Of eventueel een kartonnen doos met 1 groot gat in waarin hij net doorkan en dan hier en daar kleinere kijkgaatjes. Stop daarin wat speeltjes. De mijne vinden dit super.
Als er iemand langskomt, vraag dan zeker om met hem te spelen. Hengels vinden ze meestal super of een laserlampje wanneer het donker wordt.
En idd op langere termijn een speelkameraadje

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 20 december 2013 - 18:32

Denk niet dat die zich gaat vervelen, meestal slapen ze toch de hele tijd als er niemand is.
Maak je maar geen te erge zorgen, als er dagelijks iemand langs komt om te zien voor zijn eten, bak en knuffels dan is dat ok.

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 20 december 2013 - 18:52

Mijn eerste gedachte was ook dat hij misschien een andere kat erbij wil hebben. Maar als dat geen optie is, maak je dan geen zorgen. Als er mensen zijn die regelmatig met hem spelen en hij genoeg aandacht krijgt is dat geen probleem. En qua speeltjes: hier spelen ze ook nog liever met een stomme kartonnen doos dan met duur speelgoed hoor. En de ene kat is de andere niet he, niet elke kat vindt dat leuk of boeiend genoeg.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 20 december 2013 - 18:56

Ik denk ook niet dat hij zich zal vervelen. Een kat slaapt ongelooflijk veel toch! Dan staan ze eens op om zich uit te rekken en dan gaan ze weer liggen (slapen of dromen of ...)

Heb maar veel plezier aan zee en je katje zal nog zo blij zijn als jullie uitgerust terug zijn om met hem te spelen. (of juist niet, sommige kunnen een beetje koppig zijn als je terug bent ;))

En leuk en goedkoop speeltje zijn rietjes, een paar zo in elkaar steken als een "rondje", die van ons zijn daar gek op !!

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 20 december 2013 - 18:58

Bekijk berichtkate2, op 20 december 2013 - 17:47, zei:

Dan zou ik toch al zoveel mogelijk voedsel- en geurverrijking introduceren (ook geuren van buiten mee naar binnen brengen). Ook speeltjes regelmatig weghalen en dan na een tijdje weer terugleggen. Soms veel speeltjes, soms heel weinig... Zodat er wat variatie komt en hij ook nieuwe indrukken kan opdoen.

Verder heb ik geen raad meer, hopelijk kan iemand anders je hier wat verder helpen :)

Aan geurverrijking heb ik dus nog nooit gedacht, dat ga ik zeker hier ook eens proberen.

Aan TS: ik zou idd met voedselverrijking (en dus ook geur) beginnen. Heb er zelf eentje rondlopen die zich heel snel verveelt, ondanks een haar speelkameraadje. De dingen die hier het beste werken zijn dus voedselverrijking (niet alleen gewoon eten, ik verstop ook door het hele hui snoepjes), met het laserlampje spelen (maar niet elke dag, want dan wil Luna niet meer). Ze verveelt zich nog soms, maar ik probeer er iets op te verzinnen (ben serieus aant overwegen om op rauwvoer over te schakelen bvb).

Gewoon genieten aan zee in ieder geval!!
Those who don't believe in magic, will never find it

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 20 december 2013 - 20:19

Hier werkte een laserlampje echt goed! Voordat ik een tweede kat erbij had, werkte dit bij Gerrie erg goed.

Mocht je ooit wat groter gaan wonen.. hier was in ieder geval een tweede kat echt de oplossing. Woon trouwens ook op een appartement, maar ben nog nooit zo blij met mijn keuze geweest. Mijn oudste zit gewoon veel beter in zijn vel nu.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 21 december 2013 - 01:08

Ben je zeker dat hij zich verveelt? Misschien is het gewoon een rustige kater die eerder geniet van jullie gezelschap en soezen...
Ik merkte op je profiel dat hij 7 jaar is ; sommige katten zijn nog héél actief op die leeftijd, anderen zijn niet meer zo speels maar daarom nog niet ongelukkig ;) .
Ik herinner mij dat onze Twix ook niet erg geïnteresseerd was in speeltjes, dat liet niet weg dat hij graag bij ons was en veel sliep.
Ik maakte mij daar ook zorgen om in het begin.
Probeerde hem te stimuleren om te spelen en het leukste vond hij nog een gewoon balletje om tegen te stoten met zijn pootjes.
Hij liep wel buiten, dat wel...
Toen wij ons Lucky adopteerden werd hij niet echt speelser, al denk ik wel dat het aangenamer moet geweest zijn voor hem wanneer we niet thuis waren om niet alleen te zijn.
Wat je ook kan tegenkomen, indien je kat rustig is van karakter en je er een jonkie bij zet die hyperactief is, is dat je kat er zich gaat in opjagen. Dat kwamen wij tegen toen we Miloh adopteerden en Lucky het "jong geweld" niet altijd kon appreciëren, al is dat wel goed gekomen op termijn :goofy:

Wat speeltjes betreft ; hier hebben ze van alles : van hengeltjes, muisjes, laser, enzo tot krabpaal.
Toch merk ik dat de gewone speeltjes nog het meest succes hebben :
Een muisje met zachte pels die we in de wibra kochten voor 1 euro en opvulden met eigen gekweekt kattenkruid, de andere muis met valeriaan (o.a. te koop in reformwinkels) was HET speeltje van Lucky, Miloh houdt er vooral van om in en uit kartonnen dozen te kruipen en hij heeft veel pomponnetjes versleten.
Ook gooien met iets (muisje, licht balletje, enz...) heeft altijd succes gehad, ondertussen genieten ze ook van de aandacht :catattackball
Vandaag hebben we "kattenvoetbal" gespeeld met een gewoon propje papier :jump:

Geniet maar van jullie uitstap aan zee : iemand die eens langs komt en hem aandacht schenkt, beter kan je niet wensen.
Al begrijp ik je bezorgdheid wel hoor, het is één van de redenen waarom wij niet snel op vakantie gaan. Hoe leg je een kat uit dat je terug komt?
Maar twee nachten zijn zo voorbij :proost:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 21 december 2013 - 01:09.

pookie<3
pookie<3
  • 198 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 21 december 2013 - 02:08

Allemaal heel erg bedankt voor jullie goede raad ! Ik heb er zeker iets van opgestoken en ga enkele dingen zeker proberen !

:duim:

banner2pookie

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#15 Geplaatst 21 december 2013 - 08:27

Grappige avater dat je hebt trouwens :)
Mijn kat is ook alleen en ik begin me hoe langer hoe meer af te vragen of een vriendje niet leuk zou zijn.
Maar ze is al 8 jaar enig kind en een 2e kat is moeilijk voor ons omdat we ze ook altijd overal mee heen nemen.

Zij is ook nooit echt speels geweest en ligt veel te rusten en slapen.
Ik vermoed dat zij gewoon zo is.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding