Spring naar inhoud

- - - - -

Meubels zelf verouderen

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 05 januari 2014 - 19:57

Ik heb al behoorlijk wat meubels opgeknapt in ons huis (grootste werk was de keuken :o ).
De schuurmachine heeft veel toeren gedraaid de laatste jaren...
Bij meubels, zoals hier soms het geval was, die lang ingewreven werden met was koekt bij het schuren de was meestal ook bij mekaar.
Dan is het handig om eerst de meubels goed in te wrijven (ik gebruik een schuursponsje voor af te wassen) met terpentijn en dit een nachtje te laten trekken.
En daarna zolang mogelijk schuren.
Indien nodig een primer aanbrengen, maar dat geldt vooral als je wil schilderen i.p.v. een oude look te geven.
Waar het hout redelijk poreus is na het afschuren, vind ik het een mooi effect om witte acrylverf te verdunnen met water.
Hoe groter de verdunning (meer water), hoe meer van het hout er nadien nog zichtbaar is.
Nadien is een laagje vernis wel handig om het effect te behouden.
Omdat de meeste vernissen (ook transparant waarbij vermeld staat dat ze niet vergelen) toch vergelen na x-aantal tijd, meng ik bij de combinatie witte acryl+water altijd een beetje grijs ; dit voorkomt vergeling.

Met afbijtmiddel heb ik ooit 1x gewerkt : ik vond het niet handig, gevaarlijk en het resultaat was ook niet wat ik er van verwachtte.

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#17 Geplaatst 05 januari 2014 - 20:20

Bij mij zit er vernis op de meubels, dus schuren zal ik ook moeten doen, ik was wel aan het denken van krijtverf te gebruiken in combinatie met was, ik ga eens goed raad vragen in de verfwinkel, maar tips zijn ook altijd welkom ;)
Geplaatste afbeelding

#18 Geplaatst 06 januari 2014 - 13:54

Meubels verouderen heb ik zelf nog niet echt gedaan. Maar toen we hier kwamen wonen waren alle deuren zo wreed donker geolied (of gevernist of is dat hetzelfde?) en ik vond dat niet mooi.
Ik heb ze afgeschuurd tot ik terug bleek hout zag en er met van die witte olie overgegaan. Is van V33 en je moet die olie er dus over smeren (steekt niet nauw ;) ), 10 min. wachten en dan met een doek erover gaan. De overtollige olie komt er dan terug af.
Er blijft een mooie, subtiele witte glans achter. In de boordjes en groefjes en zo is het dan witter. Héél mooi, ik heb al veel complimenten over mijn deuren gehad :) . Als je het heftiger wil kan je het nog eens herhalen.
Ik heb dus zo mijn deuren gedaan maar op de bus staat meubel-olie dus dan kan het voor kasten ook hé.
Dat bestaat ook in grijs en nog een paar tinten dacht ik.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#19 Geplaatst 06 januari 2014 - 15:51

Olie en vernis zijn niet hetzelfde ;) maar het moet er wel allemaal af, gelijk wat het is.

Ik ga eens goed rondkijken, bedankt voor de tip ;)

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#20 Geplaatst 06 januari 2014 - 16:09

amai echt leuk dat je daar zin voor hebt en dat je dat zou kunnen, stiekem jaloers ;)

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#21 Geplaatst 06 januari 2014 - 16:30

Bekijk berichtSolotje, op 06 januari 2014 - 16:09, zei:

amai echt leuk dat je daar zin voor hebt en dat je dat zou kunnen, stiekem jaloers ;)

Nog niet jaloers zijn hoor, ik kan misschien binnenkort voor een nieuwe salontafel gaan zien :lachen:

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#22 Geplaatst 06 januari 2014 - 16:32

ah oke :lachen:

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#23 Geplaatst 06 januari 2014 - 16:39

Bekijk berichtSolotje, op 06 januari 2014 - 16:32, zei:

ah oke :lachen:

De zin is er wel en ik heb al veel over patineren opgezocht.

Deze week ga ik nog extra raad vragen bij onze verfwinkel, die kennen er ook wel veel van, dan hoop ik dat het mij gaat lukken ;)

Geplaatste afbeelding