Spring naar inhoud


- - - - -

Allergie


  • Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Rebucci
Rebucci
  • 367 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 22 december 2013 - 21:37

Hallo, aangezien ik, ook door omstandigheden, mijn andere poezen heb moeten weg doen omdat mijn vriend allergisch is (ja, hebben eerst veel geprobeerd om dit tegen te gaan, zeg er dit alvast bij voor ik een laag kritiek, ongenoegen, over mij krijg) zijn we nu op zoek naar een poes die geen allergieën veroorzaakt.

Weet er iemand wat een ras we best nemen? Dank u!

Grtz Rebucci
Geplaatste afbeelding
      :paw Pootjes van mijn 2 schatten en mij! :paw

Armani
Armani
  • 15.761 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 22 december 2013 - 22:09

een naaktkat?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#3 Geplaatst 22 december 2013 - 22:10

Zeker geen naaktkat, een siberische boskat of een blauwe rus zou goed zijn voor mensen met allergie.
Zij zouden dat enzym minder aanmaken dat in hun speeksel zit.


Rebucci
Rebucci
  • 367 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 22 december 2013 - 22:18

Dank u! Zouden liefst een kortharige nemen...

Grtz
Geplaatste afbeelding
      :paw Pootjes van mijn 2 schatten en mij! :paw

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
    • Locatie: Gent
  • 3 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 22 december 2013 - 22:20

Als je vriend echt zodanig allergisch is aan katten dat het zelf met medicatie en dergelijke niet gaat zou ik gewoon geen kat meer nemen. Niet leuk, ik weet het, maar her risico om de nieuwe kat ook weg te moeten doen is volgens mij te groot.
Misschien een ander huisdier overwegen waar je vriend zeker niet allergisch aan is?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
    • Locatie: Vogelwaarde
  • 11 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 22 december 2013 - 22:36

Bekijk berichtstareyedkitten, op 22 december 2013 - 22:20, zei:

Als je vriend echt zodanig allergisch is aan katten dat het zelf met medicatie en dergelijke niet gaat zou ik gewoon geen kat meer nemen. Niet leuk, ik weet het, maar her risico om de nieuwe kat ook weg te moeten doen is volgens mij te groot.
Misschien een ander huisdier overwegen waar je vriend zeker niet allergisch aan is?


Ben het hier mee eens,

ik wil nog toevoegen dat veel mensen die allergisch zijn vaak wel tegen een bengaal kunnen :) (maar is geen garantie natuurlijk......)

Bewerkt door mijnbengaaltjes, 22 december 2013 - 22:36.

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl


Armani
Armani
  • 15.761 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 22 december 2013 - 22:45

Bekijk berichtRebucci, op 22 december 2013 - 22:18, zei:

Zouden liefst een kortharige nemen...
Een kortharige dat scheelt inderdaad maar zelfs een kortharige geeft ook nog veel haar in huis.
Daarmee dat ik dacht aan een naaktkat.


catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#8 Geplaatst 22 december 2013 - 23:04

Het is niet het haar dat men allergisch maar meestal door hun speeksel en omdat ze hun eigen wassen tja zit dat enzyme ook op de vacht.
Dan moet je uitkijken naar een blauwe rus die zijn vacht is kortharig.

Eén ding langharige is veel gemakkelijker, siberen hebben geen moeilijke vacht kam die twee van mij 1 x per week.
En die verliezen niet overal kleine haren zoals kortharigen maar eerder een pluche die je gemakkelijk kan oprapen.


http://www.siberisch...fo/Allergie.htm

Ga anders eens naar een cattery van siberen of neva's en doe de test.
Veel personen groeien uit de allergie doordat ze hun eigen katten zo gewoon worden.


Armani
Armani
  • 15.761 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 22 december 2013 - 23:17

Bekijk berichtcatherine, op 22 december 2013 - 23:04, zei:

Het is niet het haar dat men allergisch maar meestal door hun speeksel
Ah, zo,
dat wist ik niet.
Ik dacht dat het door de haren kwam.
Goed dat ik dat nu weet  ;)


BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 23 december 2013 - 08:10

Er zijn mensen die allergisch zijn aan de vacht en dan is een Sphynx een goed idee.
Maar de meeste mensen zijn allergisch aan het speeksel en dat heb je bij een Sphynx natuurlijk ook.

Dus misschien laten testen op wat je vriend exact allergisch is?
Een kennis van mij heeft een kuur gevolgd trouwens in de kliniek.
Hij was zot-allergisch, maar dankzij die kuur kon hij toch met de katten van zijn vriendin leven.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 23 december 2013 - 12:37

Bestaan er geen luchtzuiveraars die kunnen helpen?

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 23 december 2013 - 18:10

Bekijk berichtcatherine, op 22 december 2013 - 23:04, zei:

Het is niet het haar dat men allergisch maar meestal door hun speeksel en omdat ze hun eigen wassen tja zit dat enzyme ook op de vacht.
Dan moet je uitkijken naar een blauwe rus die zijn vacht is kortharig.

Eén ding langharige is veel gemakkelijker, siberen hebben geen moeilijke vacht kam die twee van mij 1 x per week.
En die verliezen niet overal kleine haren zoals kortharigen maar eerder een pluche die je gemakkelijk kan oprapen.


http://www.siberisch...fo/Allergie.htm

Ga anders eens naar een cattery van siberen of neva's en doe de test.
Veel personen groeien uit de allergie doordat ze hun eigen katten zo gewoon worden.


Mee eens! Het is het eiwit/enzyme uit het speeksel dat de allergie veroorzaakt.
Als je een kat neemt: vaak poetsen en niet in de slaapkamer laten. Op voorhand uittesten bij een cattery, of je vriend reageert. En wennen kan inderdaad. Mijn huisgenoot is ook allergisch en heeft weinig last.

En ook eens met de info over langharige katten: die losse haren van kortharige katten vind ik vervelender. Heb van elk een exemplaar :-) Maar je moet ze wel kammen en soms klitten verwijderen. Niet alle katten vinden dat leuk. En als je een bijter hebt zoals ik, moet je het toch nog doen. Ik kan Jaro niet onverzorgd laten lopen, dus ik loop dan maar regelmatig krabben en beten op. Is iets wat erbij hoort als je een langharige kat wil, je kan dit nooit laten omdat je het vervelend vindt of omdat de kat niet fijn reageert.


Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 23 december 2013 - 23:57

Ik ben zelf ook heel allergisch aan katten. Op dit moment neem ik medicatie en is het doenbaar met Rakker :)
Maar in de toekomst ga ik ook alleen nog Siberen nemen omdat ik hier niet allergisch aan ben. Ik ben deze zomer bij een cattery met Siberen (10 katten) gaan testen of ik allergisch ben en ik had er totaal geen last na daar meer dan een uur te zijn geweest. Terwijl ik anders bij mensen met 1 kat non-stop zit te niezen.

Zoals je in de link van Catherine kan zien, is er volgens die site ook al een groot verschil tussen een gemiddelde raskat en een htk'tje. Raskatten zouden sowieso al minder allergie veroorzaken, maar een Sibeer zou het ras zijn dat het minst de fel-d1 proteïne aanmaakt. Ook Blauwe Russen zouden de stof weinig aanmaken. In ieder geval zou ik wel eerst eens testen bij een cattery (die enkel katten heeft van dat ras, want anders krijg je natuurlijk nog een allergische reactie op de andere katten).
Heel sommige mensen (maar dat zijn er echt weinig) zijn wel allergisch aan de haren en in dat geval helpt een sphynx dan weer wel.

Bewerkt door Syntara, 23 december 2013 - 23:58.


ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 24 december 2013 - 11:18

Goh, als je al van alles hebt geprobeerd om de allergie te stoppen of te verminderen en dat heeft niet gewerkt, dan zou ik geen kat meer nemen.

je kunt voor verschillende dingen allergisch zijn, speeksel (zoals al genoemd), haren (ook al genoemd) of de huidschilfers van de kat. Of voor een combinatie van de drie. Zelf ben ik een 'gelukkige' die allergisch is voor alles. Maar voor mij werken de medicijnen heel goed en dat maakt een wereld van verschil.

Er is niet zoiets als een kat waar men niet allergisch voor is. Een anti-allergische kat bestaat gewoon niet, sorry. en dan zou ik er domweg niet aan beginnen. Hard, maar beter zo dan er achter komen dat het toch niet gaat en dat je dan de kat weer weg moet doen. Bij andere mensen op bezoek kan een reactie opwekken, maar dat hoeft niet direct te gebeuren. Er kan ook een late reactie optreden, tot wel 24 uur later. en weet je dan nog dat het van de kat komt?

Hoewel ik er erg voor ben dat kattenliefhebbers een kat in huis hebben (minimaal 1 maar liever meer :) ) denk ik dat het in jouw geval geen goed idee is. Just my opinion ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 24 december 2013 - 19:53

Bekijk berichtginnie, op 24 december 2013 - 11:18, zei:

Goh, als je al van alles hebt geprobeerd om de allergie te stoppen of te verminderen en dat heeft niet gewerkt, dan zou ik geen kat meer nemen.

je kunt voor verschillende dingen allergisch zijn, speeksel (zoals al genoemd), haren (ook al genoemd) of de huidschilfers van de kat. Of voor een combinatie van de drie. Zelf ben ik een 'gelukkige' die allergisch is voor alles. Maar voor mij werken de medicijnen heel goed en dat maakt een wereld van verschil.


Ik dacht gelezen te hebben dat de allergie voor speeksel en huidschilfers hetzelfde is. Want dat het speeksel met wassen op de huidschilfers komt. Deze vliegen dan ook door de kamer en zorgen voor de eigenlijke allergische reactie. Omdat anders alleen de haren nog een probleem zouden zijn bij een allergie aan speeksel.

Verder ben ik het gedeeltelijk wel en niet met je eens. Ik ben er van overtuigd dat het wel en heel verschil kan maken om bepaalde rassen te nemen, zoals bvb een Sibeer, ook al werkt allergiemedicatie niet. Ik merkte zo'n ontzettend duidelijk verschil tussen Siberen en andere katten dat ik echt zeker ben dat dit veel verschil maakt en dat het zou kunnen dat bepaalde medicatie niet helpt omdat de allergie te sterk is en dat deze dan wel helpt bij bvb een Sibeer omdat je dan gewoon toch veel minder in contact komt met die stof.
Aan de andere kant ben ik het ook wel eens dat het veel veiliger is om gewoon geen kat te nemen als je zo allergisch bent en niets helpt. Want eerst een kat nemen en dan merken dat het toch ook daarmee niet lukt, is natuurlijk wel heel erg voor jullie en voor de kat. Dan is het gemakkelijker om er gewoon niet aan te beginnen.