Spring naar inhoud

- - - - -

Wat kan je 'eisen' bij het herplaatsen van een kat?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Lotje77
Lotje77
  • 26 berichten

#1 Geplaatst 23 december 2013 - 11:41

Ik ben op zoek naar een nieuwe superthuis voor één van mijn katten. Ik wil hem echter niet zomaar naar gelijk wie laten vertrekken, hij gaat alleen naar een heel goede thuis.
Er zijn een aantal zaken die ik zou willen afspreken met zijn nieuwe thuis maar in welke mate en op welke manier kan ik dat 'eisen'? Kan ik dat in een contractje zetten en geeft mij dat dan iets meer zekerheid?
Ik zou graag op de hoogte blijven van hoe het met hem gaat en als hij daar om één of andere reden niet meer kan blijven, wil ik de eerste keuze hebben om hem eventueel terug te nemen. Ik zou hem eventueel eerst 'op proef' laten vertrekken om zeker te zijn dat het klikt met zijn nieuwe baasjes en hij het daar goed heeft. Indien niet, komt hij sowieso terug naar mij. Kan ik dat doen? Zo'n proefperiode, hoe lang zouden jullie daarvoor nemen?

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#2 Geplaatst 23 december 2013 - 11:53

Ik denk niet dat dat onredelijke eisen zijn, en ik denk dat een echte kattenliefhebber daar ook weinig problemen mee zal hebben.
Ik weet niet of je dat echt kan afdwingen. Ik werk als opvanggezin, en wij werken met adoptiecontracten, en daar staan dat soort dingen idd in.
Maar ik weet niet of je dat als particulier kan afdwingen

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 23 december 2013 - 11:56

kdenk dat je zoveel voorwaarden / eisen kan opleggen als je zelf wilt
maar dat het misschien wel de kansen om hem te herplaatsen kleiner maakt

al begrijp ik aan de andere kant ook dat je je kat niet zomaar met gelijk wie kan meegeven
tis een beetje wikken en wegen zeker

en wie beslist dan dat hij bij jou zou terug komen? jij kan wel zeggen, hij voelt zich daar niet goed, maar de nieuwe baasjes kunnen dat tegen argumenteren dat ze hem niet meer willen afstaan hé

ik heb drie katjes uit een asiel, en daar staat telkens in het contract vermeld dat als de poes niet langer kan blijven hij terug moet naar hun asiel, en dat zij hem terug opvangen

en een proefperiode zou ik eventueel bespreekbaar houden met de nieuwe baasjes... eerst even bespreken hoe zij erover denken
misschien willen zij inderdaad ook van hun kant eerst een testperiode

Lotje77
Lotje77
  • 26 berichten

#4 Geplaatst 23 december 2013 - 14:53

Freya13, het is inderdaad zo'n adoptiecontract waar ik aan dacht. Ik heb dit met mijn paard ook gedaan maar wist niet of dat voor mijn kat ook mogelijk is.
Kaprice, ik ben mij er van bewust dat die voorwaarden/eisen de kansen op herplaatsen verkleinen, maar dat vind ik niet erg. Liever maanden/jaren moeten zoeken naar een thuis waar ik achter sta, dan hem zomaar naar de eerste de beste doen bij wijze van spreken.
Sowieso zal ik alles moeten bespreken met eventuele nieuwe baasjes, maar ik vroeg mij af wat er mogelijk was.

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 december 2013 - 16:03

jij maakt de keuze aan wie je hem meegeeft hé Lotje, dus je kan het via een adoptiecontract zoals in een asiel laten gaan, als jij dat wilt

kdenk alleen niet dat er rechterlijke macht bij inzit, dat je je wensen/eisen kan afdwingen als ze hun deel niet nakomen. Je hebt niet dezelfde juridische macht als een asiel hé

en dan nog te hopen dat mensen u niet naar de mond praten om uw poes te hebben en dan pas hun ware aard tonen...

dus het is aan u de goeie keus te proberen te maken, bij nieuw personeel die het echt menen

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#6 Geplaatst 23 december 2013 - 16:04

Bekijk berichtLotje77, op 23 december 2013 - 14:53, zei:

Kaprice, ik ben mij er van bewust dat die voorwaarden/eisen de kansen op herplaatsen verkleinen, maar dat vind ik niet erg. Liever maanden/jaren moeten zoeken naar een thuis waar ik achter sta, dan hem zomaar naar de eerste de beste doen bij wijze van spreken.
Sowieso zal ik alles moeten bespreken met eventuele nieuwe baasjes, maar ik vroeg mij af wat er mogelijk was.

inderdaad, geef je volkomen gelijk!

hier zoek ik het perfecte gezin en vooral het moet klikken. ze zullen niet zomaar weggaan met iemand die ze wilt ophalen. eerst kennis maken.
en steriel vertrekken doen ze sowieso

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 23 december 2013 - 16:15

volgens mij kan je veel eisen, zoveel als je wil, in je contract, maar kan je uiteindelijk maar weinig afdwingen indien nodig
Ik ken verschillende mensen die een contract hadden (oa fokkers die zelf een kitten kochten bij andere fokkers) en waarbij ze dus bepaalde garanties hadden gekregen maar toen puntje bij paaltje kwam werden die garanties niet nageleefd door de verkoper
Terwijl de kopers recht in hun schoenen stonden en ze bewijzen hadden en ze konden eisen dat het contract werd nageleefd hebben ze dat  toch niet gedaan omdat ze er geen vertrouwen in hadden dat het gerechtelijk zou afgedwongen worden indien ze er een zaak van maakten en t zou hen uiteindelijk gewoon een hoop geld gekost hebben zonder resultaat te behalen...
De wetgeving ivm verkoop van dieren en ook ivm dierenwelzijn zit niet zo al te best in mekaar...
Wij hebben zelf ook al eens een advocaat ingeschakeld (men heeft ons gewoon moedwillig opgelicht indertijd bij de verkoop van kittens waardoor wij met zieke kittens eindigden, ik ga het hele verhaal niet doen maar daar komt het op neer) en t is gewoon een lachertje hoe het gerechtelijk in mekaar zit allemaal (t is eigenlijk niet om mee te lachen maar om bij te wenen)
Geplaatste afbeelding