Spring naar inhoud

- - - - -

Derde kat (van collega) of niet?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 24 december 2013 - 10:16

Een collega van mij heeft een tweetal jaar geleden een kat uit het asiel geadopteerd. Ze had twee katten, eentje was doodgegaan en ze wilde dus opnieuw een tweede. Jammer genoeg was het al vrij snel duidelijk dat het niet echt klikte. Moustache (de nieuwe kat) is nogal onafhankelijk blijkbaar, in die zin dat het geen schootkat is. En mijn collega wil een schootkat.
Ondertussen heeft ze ook twee kinderen gekregen en ondanks dat ze Moustache nooit terug naar het asiel zou doen, is er ook niet echt een band.
Indertijd had ik gezegd dat ze dat wat tijd moest geven, dat het normaal was dat dat niet van int begin grote liefde was (kan natuurlijk wel, maar ze had nog verdriet om de vorige kat enzo).
Ik had toen wel eens gezegd dat ik Moustache eventueel kon adopteren als ik groter woonde.
Ondertussen woon ik groter en toevallig vroeg ik gisteren hoe het met de katten was. Ze vroeg me bijna onmiddellijk of ik Moustache nog wilde adopteren. Ze zegt dat ze er niet genoeg tijd voor hebben, ze vindt het ook vervelend dat Moustache buiten aan het tuinhuis krabt enzo...Ik heb haar uiteraard gezegd dat ze er toch nog maar eens goed over moest nadenken, want dat het eerlijk gezegd niet klonk alsof de kat zo ongelukkig was.
Dezelfde avond kreeg ik een mail dat ze met haar partner overlegd had, en als ik interesse had, mocht ik haar dus adopteren.
Als iemand zo snel die beslissing neemt, denk ik dat er idd niet echt een band is he. En mijn collega is dol op haar andere kat, zorgt ook goed voor allebei de poezen enzo.

Ik overweeg eventueel wel een derde kat, maar ik ben dus niet zeker of het een goed idee is/
Nu heb ik dus Luna en Voodoo. Van Voodoo weet ik dat ze niet blij zal zijn, maar ze went er wel aan. Dat kan wel makkelijk zes maanden duren bij haar, en dan is ze dus ook doodongelukkig. Ze blaast naar alles en iedereen (ook naar mij), gromt de hele tijd etc. Anderzijds heb ik nu genoeg ruimte, dus kan ze zich makkelijker afzonderen.
Luna kan ik moeilijk inschatten. De laatste keer dat ik een kitten opving, zakte ze helemaal in elkaar. Ze deed gewoon niks meer. Anderzijds is Luna heel actief en verveelt ze zich snel. Ze racet weleens met Voodoo door het huis, maar Voodoo is al iets ouder, en een stuk rustiger, dus die wil niet altijd meedoen. Misschien is een extra speelkameraadje dus wel een goed idee.
Volgens mijn collega is Moustache speels, en wil mijn collega's andere kat ook vaak niet meedoen (ook al wat ouder).

Uiteraard moet ik ook rekening houden met de extra kosten. Van eten is dat geen probleem, maar dierenartskosten is toch iets waar ik naar moet kijken.
Extra kattenbak ook (heb er nu twee) etc.

Moustache zit ook veel buiten. Volgens mijn collega zit ze vooral veel in de garage, ze heeft daar een mandje. Als ze nl buiten is overdag, kan ze enkel terug binnen als mijn collega/partner thuis zijn.
Ik laat mijn katten sowieso s nachts niet buiten, en overdag als ik er niet ben ook niet. Het probleem is, dat als Moustache niet op tijd zou binnen zijn, ik geen garage of tuinhuis heb waar ze in kan schuilen ondertussen. En dan ben ik dus bang dat ze in de regen moet zitten ofzo. (Voodoo gaat dus ook buiten, maar die moet gewoon kort eens kunnen rondwandelen/racen en dan komt ze snel terug).

Luna en Voodoo doen het ook wel goed momenteel. We zijn drie maanden geleden verhuisd en ze zijn goed gewend ondertussen. Ik zie wel dat Luna zich terug meer begint te vervelen, maar dat heeft ze altijd.

Ik weet dus niet goed wat ik moet doen...
Wel een kat in huis halen die niet graag gezien wordt waar ze nu woont, en die mss een extra speelkameraadje voor Luna kan zijn. Of toch niet omdat ik Voodoo er niet gelukkig mee ga maken (toch niet het eerste half jaar), omdat ik eigenlijk bang ben dat ik allebei mijn katten ongelukkig ga maken...

Als er iemand na dit te lezen, kan helpen ofzo? Zie ik dingen over het hoofd? Wat zouden jullie doen? :anyone:
Those who don't believe in magic, will never find it

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#2 Geplaatst 24 december 2013 - 10:28

Moeilijk om over zo iets raad te geven.

Je moet alle voor en nadelen eens op een rij zetten en dan pas een beslissing nemen.

In ieder geval veel succes :geluk:

Geplaatste afbeelding

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 24 december 2013 - 13:28

Volg je gevoel. Die kat zit nt slecht bij jouw collega, t zijn hun die de kat weg willen niet de kat.
En idd voor-en nadelen afwegen. De meeste katten tolereren elkaar op den duur wel hoor. Veel succes!

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 24 december 2013 - 13:38

Indedaad een moeilijke beslissing. Het is goed dat je er eens goed over nadenkt en niet zoals je collega over één nacht ijs gaat. Zo hebben we ook vorig jaar Belle uit medelijden mee naar huis genomen en dat blijkt nu, een jaar later een groot probleem te zijn, we zijn dus voor haar ook op zoek naar een nieuwe thuis omdat ze gewoonweg zo ongelukkig is.
Maar dat weet je nu eenmaal niet vooraf. Misschien valt het wel allemaal mee. Katten zullen ook wel zoals mensen een voorkeur hebben aan andere katten of ook een hekel hebben aan anderen. We kunnen het hen niet vragen hé.
Veel succes !!

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 24 december 2013 - 15:12

Ik vind het spijtig dat u vriendin nooit een band heeft gehad met Moustache en misschien verdient Moustache dan toch een baasje die
dat wel gaat hebben en die niet struikelt over dingen zoals een schootkat of niet.
Niet ieder kat is een schootkat hé !
Mijn 2 poezels komen ut één nest en één doet niet liever dan op u schoot zitten en de ander niet.

Je kan altijd een proeftijd inlassen en qua binnen komen als je niet thuis zijt iseen kattenluik misschien de oplossing.
Wat betreft kattebak ,mijn 2 poezels gaan in 1 bak en dat is totaal geen probleem!

Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor Moustache.

Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 24 december 2013 - 15:24

Ja, ik wil in ieder geval niet zomaar beslissen. En Moustache zit niet op straat ofzo, dus het heeft geen haast. En ik weet ook dat als ik het niet doe, ze nog steeds goed voor de kat zal zorgen.

Een kattenluik gaat niet. Ik woon in een huurhuis, en bovendien is bijna de hele achterwand (die op de tuin uitkomt) van glas. Kan natuurlijk altijd een kattenhuis voor buiten kopen.

Bedankt iig allemaal voor het meedenken!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 25 december 2013 - 00:16

Moustache is ouder dan 2j dus je kan ook niet weten of die vriendjes gaat zijn met Luna. Het is niet altijd gemakkelijk heb de indruk dat hij graag op zijn eentje is en er graag op uit trekt.
Waarom zou dat veranderen, denk je dat hij ineens graag bij Luna en Voodoo zal binnen blijven om te spelen.
Zet voor en nadelen goed op papier en bezie het vanuit het perspectief van je eigen katten.

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 25 december 2013 - 01:07

Heel lief dat je overweegt om Moustache een thuis te geven, maar het mag inderdaad niet ten koste van je eigen katten gaan. En dan zijn er blijkbaar ook nog praktische problemen zoals het buiten blijven.  
Dit is een beslissing waar je waarschijnlijk toch enige tijd over zal moeten nadenken.
Zoals al aangegeven, alles goed afwegen en ook zelf aanvoelen of je een band met Moustache voelt of niet. Want ook al is het geen schootkat, je moet er toch een zekere connectie mee hebben.
Ik wens je veel succes om een beslissing te kunnen nemen.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 december 2013 - 07:18

uit het verhaal kan ik niet opmaken dat de kat bij je collega ongelukkig is - het is een zelfstandige kat, die veel buiten zit, ze heeft zelf niet zoveel behoefte aan menselijk contact.

ik denk niet dat je het omwille van de kat moet doen.

zou je - als je collega het je niet gevraagd had - een derde kat overwegen?

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 25 december 2013 - 08:46

Bekijk berichtAlicia, op 25 december 2013 - 07:18, zei:

uit het verhaal kan ik niet opmaken dat de kat bij je collega ongelukkig is - het is een zelfstandige kat, die veel buiten zit, ze heeft zelf niet zoveel behoefte aan menselijk contact.

ik denk niet dat je het omwille van de kat moet doen.

zou je - als je collega het je niet gevraagd had - een derde kat overwegen?

Ik heb het vorig jaar al eens overwogen, maar toen woonde ik gewoon te klein. Ik overweeg het eerst en vooral voor Luna, ze kan zich soms zo vervelen... En ik heb al bijna alles geprobeerd, maar ze heeft gewoon veel energie, veel nood aan afwisseling, aan stimulansen. En blijkbaar kan ik die niet altijd voorzien. Maar het is wel gebeterd sinds we verhuisd zijn.
En natuurlijk zou ik het zelf ook wel leuk vinden.
Maar het mag idd niet ten koste van Voodoo en Luna gaan en ik heb idd geen garantie dat het gaat klikken met Luna.

Had al wel eens op pets.be zitten rondkijken ook, en dan echt specifiek op zoek naar een katje waarvan gezegd wordt dat ze dol is op soortgenootjes, heel speels etc. Dat is ook geen garantie, maar het maakt de kans wel groter dat Luna er een echt speelkameraadje bijkrijgt.
Van Moustache is dat moeilijk in te schatten.. Maar ik heb haar ook nog niet irl gezien, enkel op foto. Mijn collega zegt wel dat ze speels is, maar Voodoo kan ook speels zijn, alleen duurt dat meestal niet zo lang :d.

En idd, ik heb ook niet de indruk dat de kat zelf ongelukkig is. Maar als ze haar niet graag zien, is dat toch ook triestig...