Spring naar inhoud

- - - - -

(zwerf)kat in park ?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 28 december 2013 - 17:19

Deze middag kreeg ik een telefoontje van mijn broer.  Hij was met de kinderen in het park en ze hadden een kat zien zitten op een transportbox, vlak naast de vijver in het park.  Mijn redenering was dat als kat en transportbox er stonden, dat katlief gedumpt was.  Bon, ik dus gewapend met kattenmelk en eten naar het park.  Ik vind inderdaad een mooie, rosse kat onder de struiken.  Onder die struiken stonden twee kattenbakken met dekentjes in en de kattenbakken zelf waren ingepakt met een dekentje en plastic er rond.  Ook zag ik kommetjes water staan en een leeg etenskommetje. Vreemde situatie... :catscratchhead   Effe met de politie gebeld en die wisten te vertellen dat ze in de voormiddag al gebeld waren daarvoor en dat ze ter plaatse waren geweest maar geen kat hadden aangetroffen.
Er stond een meneer de eendjes brood te geven en die heb ik even aangesproken.  Die meneer wist mij te vertellen dat die kat er al jaren zit en dat mensen uit de buurt die kat elke dag komen eten geven.  Ik veronderstel dus dat die mensen er ook voor proberen te zorgen dat de kat zo warm en droog mogelijk zit door haar schuilplaatsje goed in te pakken.
Met de winter op komst vind ik het niet zo 'n goed idee dat die kat daar zit.  Anderzijds heeft hij/zij blijkbaar de helse winter van vorig jaar overleefd, ongetwijfeld met behulp van die mensen uit de buurt.
Maar wat moet ik hier nu mee ?  Enerzijds wil ik niet dat ze daar in de vrieskou zit, anderzijds is die kat heel gelukkig daar, heeft een rond buikje en heeft mensen die voor haar komen zorgen.  Is ze dan beter af in een opvang ?  Ik heb er geen idee van...
Wat zouden jullie doen ?
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 28 december 2013 - 17:32

Ik kan me voorstellen hoe dat gaat als de politie gaat kijken : hun walkie-talkies staan aan waardoor de kat misschien al bang zal geweest zijn door het geluid ervan en voor hen is dit een niet zo dringende kwestie waar ze vermoedelijk weinig tijd aan besteden.
In het citadelpark te Gent zaten er vroeger verschillende katten die regelmatig gevoed werden door voorbijgangers ; zouden in dat park ook verschillende katten zitten?
Iemand die zelf katten opvangt zal je allicht beter kunnen adviseren dan ik.
Ik vermoed dat als die kat er al jaren zit ze moeilijker zal te plaatsen zijn :(
Het is dan wel fijn dat er mensen uit de buurt voor zorgen dat ze overleeft, maar het blijft wel triestig om te zien natuurlijk.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 28 december 2013 - 17:39

De kat is wel heel erg sociaal en komt zelf af om gestreeld te worden...  Dus mits ze de kans krijgt om buiten te gaan, is deze kat volgens mij wel te herplaatsen.
Ik weet alleen niet of ik ze daar gelukkiger mee maak of niet...
Als ze blijft waar ze nu zit, zou ik graag wel willen zorgen voor een beter geïsoleerd nestje.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 28 december 2013 - 17:44

Bekijk berichtMarjananas, op 28 december 2013 - 17:39, zei:

De kat is wel heel erg sociaal en komt zelf af om gestreeld te worden...  Dus mits ze de kans krijgt om buiten te gaan, is deze kat volgens mij wel te herplaatsen.
Ik weet alleen niet of ik ze daar gelukkiger mee maak of niet...
Als ze blijft waar ze nu zit, zou ik graag wel willen zorgen voor een beter geïsoleerd nestje.
Dat is het spijtige eraan hé : er zijn zoveel katten in opvang en asiel dat je nooit op voorhand kan inschatten of ze geadopteerd zal worden of niet.
Er was hier ooit eens een topic geopend over hoe je (ik denk o.a. door isimo-boxen) warme nestjes kan bouwen voor zwerfkatten, misschien weet iemand nog waar of hoe...
Indien je ze niet naar een opvang doet is dat in elk geval een goed idee en initiatief :duim:

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 28 december 2013 - 17:57

mss doe je ongewild meer kwaad dan goed als je de kat daar weg haalt... en als je hem toch wegneemt, komen er toch weer anderen in de plaats..
Zolang er zo goed voor hem gezorgd wordt (denk dat niet alle zwerfkatten die luxe krijgen) zou ik het zo laten.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 28 december 2013 - 20:05

Komt de kat echt fletsen als je hem roept en volgt hij je mee? Dan zou ik mss toch opteren om hem te vangen en hem proberen een nieuwe thuis te geven maar eentje waar hij na een tijdje ook buiten mag of kan. Dat zou in elk geval toch veel beter zijn dan in dat park waar het koud is en hij niet weet of hij morgen wel eten zal krijgen.

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 28 december 2013 - 20:59

Hoe oud denk je dat ze is?
Kan je er eens een fotootje van nemen, Marjananas?
In Brasschaat is er een opvang voor zwervers die te oud zijn om te plaatsen, maar toch sociaal zijn naar mensen toe! Heet Catdet!
Misschien een optie???
En anders dit er voor maken
1463121_10201837477352668_369565598_n.jpg

KS2015

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 december 2013 - 00:52

De kat wandelt niet mee, z'n thuis is duidelijk onder die struik waar z'n eten, drinken en transportbak staan.  Hij komt zeker wel flemen en knuffels halen.  Hij heeft een heel flesje kattenmelk opgedronken en een beetje gegeten van de korrels die ik had meegebracht.  Ik was aan 't denken om mss een briefje te leggen voor de mensen die 'm komen eten geven met de vraag om me te bellen. Ik wil niets doen zonder dat die mensen er van af weten, als ze 'm regelmatig eten komen geven, geven ze ook om dat beestje he.

Bekijk berichtVentteke, op 28 december 2013 - 20:59, zei:

Hoe oud denk je dat ze is?
Kan je er eens een fotootje van nemen, Marjananas?
In Brasschaat is er een opvang voor zwervers die te oud zijn om te plaatsen, maar toch sociaal zijn naar mensen toe! Heet Catdet!
Misschien een optie???
En anders dit er voor maken
Bijlage 1463121_10201837477352668_369565598_n.jpg

Ik ga morgen nog eens kijken Ventteke en zal dan eens een foto nemen...  Ik was ook al aan zo'n box aan 't denken, merci ! :)

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 29 december 2013 - 11:04

Misschien kan je ook eens contact opnemen met 't poezennestje. Ik dacht dat die ook van Kapellen waren en die geven zwerfkatjes eten op verschillende plaatsen. Een briefje hangen lijkt mij ook wel een goed idee dan kun je op deze manier toch meer te weten komen. De politie zou ik zo direct niet inschakelen want als het geen dierenvrienden zijn loopt het misschien niet goed af voor deze arme drommel.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 29 december 2013 - 20:34

Vandaag terug naar het park gegaan.  Ik zag dat de kat natvoeding had gekregen, heb de brokjes die ik bij had en ook een briefje, verpakt in plastic, erbij gelegd.  Benieuwd of ik reactie krijg...
Ziehier enkele foto's.

DSC02949.JPG
DSC02953.JPG

Ik kan geen leeftijd schatten bij een kat, misschien jullie wel ?
Mauricke, de mevrouw van 't Poezennestje is voorlopig serieus ziek, mijn broer had daar al naar gebeld...
Ik ben meer en meer aan 't denken om een goed geïsoleerd nestje te voorzien ipv te herplaatsen.  Die kat is gelukkig daar, ze zit ver weg van auto's en straten en krijgt regelmatig eten.  En indien niet, voorziet ze zich van vogels, getuige de pluimpjes die er onder de struik lagen. :)
Alleen krijgt ze niet zo veel aandacht van mensen en daar is ze verzot op heb ik gemerkt... De kat komt echt haar snoetje in je handen drukken, ze komt kroelen, ze loopt te ronken, flaneert rond je benen,...

Bewerkt door Marjananas, 29 december 2013 - 20:40.

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 29 december 2013 - 20:56

OOooh :-) Ik woon niet zo ver van Kapellen, zal af en toe is daar door't park wandelen en die poes wa aandacht geven!! :)

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 30 december 2013 - 07:30

Hij ziet er toch goed verzorgd uit voor een zwerfkatje vind ik. Heb je al eens gaan kijken op sites van Antwerpen bij vermiste dieren? Misschien is hij wel verloren gelopen? :onzeker:  Ik vind hem ook wel heel sociaal. Een echte zwerver komt zeker geen aandacht vragen. Hopelijk krijg je een reactie op het briefje dan weet je misschien meer. :onzeker:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 30 december 2013 - 15:12

Dit vind ik ook een moeilijke eerlijk gezegd....
Ik ben absoluut een voorstander om wilde zwerfkatten te laten zitten waar ze zitten, maar dit is een tamme huiskat.
Ik zou hetzelfde doen als jij, een briefje leggen en eens kijken wat ervan komt.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 30 december 2013 - 20:06

Deze middag kreeg ik al een reactie op mijn briefje dat ik er gisteren gelegd had. Blijkbaar zit die kat er al 13 jaar en zijn ze met een paar buren die er voor zorgen dat deze eten en drinken krijgt. Het is blijkbaar een gecastreerde kater die op regelmatige basis ontwormd wordt en pipetjes tegen vlooien krijgt.  Die is met zijn gat in de boter gevallen ! Daar werd ik nu eens blij van zeg...

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 30 december 2013 - 20:20

ooooh die is echt met haar gat in de boter gevallen :-) best laten zitten dan :-) als ze toch gesteriliseerd is en er al 13 jaar zit :-)
en zoooooooooo goed verzorgd wordt! :-)