Spring naar inhoud

- - - - -

Dringend: advies ivm dwerghamsters

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 31 december 2013 - 09:23

Ik heb sinds donderdag 4 dwerghamsters op logee. Er zit eentje apart omdat die blijkbaar de baby'tjes aanviel. De andere 3 zitten samen in een grote kooi. Veel ruimte maar toch merkte ik gisteren op dat ze vechten met elkaar. Nu vanmorgen bleken ze alledrie wondjes te hebben.
Wat moet ik er nu mee? Steek ik de volwassen opnieuw samen en de jonkees apart of koop ik extra kooitje om de jonkees in te stoppen?
Morgen is het feestdag dus winkels zullen er nie open zijn.
Weet iemand raad wat ik nu het beste doe?

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg

raggy
raggy
  • 414 berichten

#2 Geplaatst 31 december 2013 - 10:10

Zijn het roborovski's?

Armani
Armani
  • 15.761 berichten

#3 Geplaatst 31 december 2013 - 10:13

Wij hebben nog Russische dwerghamsters gehad.
Zo te zien aan jouw foto zijn het dezelfde.
En ja,...hier werd ook tot bloedens toe gevochten :roll:
We hebben ze ook apart moeten steken...
En toch is het met zijn momenten.
De ene keer lagen ze met z'n allen vredig tegen elkaar aan te slapen en andere keren was het een vechtpartij van jewelste.

Ik zou ze apart steken want het kan echt uitdraaien op een serieuze vechtpartij.
En meestal is het allen tegen ééntje.
Ocharme.
Ze zijn dus niet zo lief als ze eruit zien :oops:

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 31 december 2013 - 10:28

Inmiddels bij de buren een kooitje gehaald. De kleintjes zitten nu apart en de 2 grote ook. Hopelijk lukt het de jonkies om vredig,samen te leven totdat de baasjes hen ophalen.
Mijn zoon zaagt nu de oren van mijne kop om er eentje te houden, maar met de poezels zie ik da niet zitten. Of ik zou een kooitje nodig hebben uit plexiglas.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 31 december 2013 - 10:34

https://www.google.n...1356539;500;375

zoiets? ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 31 december 2013 - 10:53

Ja idd top

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 31 december 2013 - 11:27

Ja, dwerghamsters zijn vechterkes. Kan je die samen houden eigenlijk?
Ik heb als kind goudhamsters gehad, veel liever :) .

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 31 december 2013 - 11:31

Wij hebben ook roborovski dwerghamsters. Het zijn eigenlijk één van de weinige hamstersoorten die samen kunnen/willen leven. De meesten leven liever solitair.
We hebben 3 volwassenen en nu 7 baby's. De bedoeling is om er nog drie te houden en zo telkens 2 mannetjes samen te steken en 2 vrouwtjes samen. Zodat we niet constant met jongen zitten.

Die van ons zitten in een glazen bak, eigenlijk een soort terrarium. Het is een heel leuke bezigheid voor de katten. Ze kunnen er langs geen kanten aan en kunnen daar uren naar liggen kijken. Een traliehok is gevaarlijk omdat hamsters nogal eens uitdagend aan hun tralies hangen en dan is het natuurlijk moeilijk om de katten te verbieden om er aan te komen.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 31 december 2013 - 11:45

Bekijk berichtJoske123, op 31 december 2013 - 11:31, zei:

Wij hebben ook roborovski dwerghamsters. Het zijn eigenlijk één van de weinige hamstersoorten die samen kunnen/willen leven. De meesten leven liever solitair.
We hebben 3 volwassenen en nu 7 baby's. De bedoeling is om er nog drie te houden en zo telkens 2 mannetjes samen te steken en 2 vrouwtjes samen. Zodat we niet constant met jongen zitten.

Die van ons zitten in een glazen bak, eigenlijk een soort terrarium. Het is een heel leuke bezigheid voor de katten. Ze kunnen er langs geen kanten aan en kunnen daar uren naar liggen kijken. Een traliehok is gevaarlijk omdat hamsters nogal eens uitdagend aan hun tralies hangen en dan is het natuurlijk moeilijk om de katten te verbieden om er aan te komen.

correctie: ze HADDEN 7 jongen, maar die hebben we opgegeten als voorgerecht op zaterdag!

Maar effe serieus... als ze vechten zou ik ze allemaal apart steken, die beesten kunnen elkaar serieus verminken of zelf doodbijten.

Als je er wil houden kan je inderdaad best een glazen kooi kopen. Ten eerste is dat veiliger voor de beestjes versus de katten en ten tweede ook properder (die hamsters gooien graag hun houtsnippers en eten uit de kooi). Ik heb hier gewone traliekooien maar ik zou ook liever een glazen bak hebben.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 31 december 2013 - 11:48

Hey, we gingen toch maar doen alsof ???? Heb jij die van jou echt opgegeten, bahh :knuppel:  dat valt me nu van je tegen hoor !!

Inderdaad, zo'n glazen bak is veel properder, daar had ik nog niet aan gedacht !!!

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 31 december 2013 - 11:51

Bekijk berichtJoske123, op 31 december 2013 - 11:48, zei:

Hey, we gingen toch maar doen alsof ???? Heb jij die van jou echt opgegeten, bahh :knuppel:  dat valt me nu van je tegen hoor !!

Inderdaad, zo'n glazen bak is veel properder, daar had ik nog niet aan gedacht !!!

Oeps... maar 't was zoooo lekker!
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 31 december 2013 - 11:53

:p

Wees nu toch eens effekes serieus !!!! Die arme diertjes !!!

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 31 december 2013 - 12:07

Inmiddels ieder veilig in een kooitje. Behalve de 2 jonkies die zitten nog samen. Ga even zoeken naar een glazen kooi of eentje uit plexiglas.  Mss op kapaza. Op de duur wordt het hier een heuse beestenboel: 3 coons, 1 shiba-Inu, 3 vissen in het vijvertje en 1 hamster.

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg

Armani
Armani
  • 15.761 berichten

#14 Geplaatst 31 december 2013 - 12:11

Bekijk berichtjacob, op 31 december 2013 - 12:07, zei:

Inmiddels ieder veilig in een kooitje.
't zal inderdaad het beste zijn.

Wij hadden bij een heel grote kooi zelf een tussenschot gemaakt van een houten plank...
Niet te geloven...ze waren toen beginnen knagen en zaten opeens terug samen : en weer vechten dat ze deden.
Hebben dan toch andere kooien moeten bijkopen...

We hadden bij de aankoop om 2 meisjes gevraagd.
We wilden niet dat 1-tje alleen zou moeten zitten. Zo zielig...
Het vervolg laat zich al raden : het was 1 jongen en 1 meisje...
Dus we hadden al snel kleintjes.
En toen die groot waren hebben we ze moeten apart zetten.

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 31 december 2013 - 12:25

Ik heb al gehoord dat hamsters eigenlijk solitaire dieren zijn. Ze zijn niet zo geschikt om samen te houden, in tegenstelling tot het idee dat wij vaak hebben 'oh zo zielig een hamstertje alleen'. Maar zet er 2 samen en ze kunnen serieus vechten...