Spring naar inhoud

- - - - -

Dringend: advies ivm dwerghamsters

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#16 Geplaatst 31 december 2013 - 12:41

Roborovski dwerghamsters kunnen perfect met 2 leven en zitten liever samen dan alleen. Maar dat is dan ook de enige soort !

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#17 Geplaatst 31 december 2013 - 13:50

Bekijk berichtjacob, op 31 december 2013 - 12:07, zei:

Inmiddels ieder veilig in een kooitje. Behalve de 2 jonkies die zitten nog samen. Ga even zoeken naar een glazen kooi of eentje uit plexiglas.  Mss op kapaza. Op de duur wordt het hier een heuse beestenboel: 3 coons, 1 shiba-Inu, 3 vissen in het vijvertje en 1 hamster.

wat is een shiba-Inu?
Geplaatste afbeelding

liange
liange
  • 2.395 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 31 december 2013 - 13:52

ik zou je eerder een muisje aanraden hamsters slapen veel in de dag en muisjes een pak minder en die kan je heeeeeeeeeeeeel tam maken als je ze hebt van als ze een springer zijn

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 31 december 2013 - 15:26

Denk er nog over na hoor want zo een halstertje is niet veilig voor de poezels. Een shiba-Inu is een hond ;)

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 31 december 2013 - 15:34

In zo'n glazen bak zitten ze cat-proof normaal. Hier zijn de 2 grootste katten bang van de hamsters. Als ik ze er bij laat snuffelen ze, maar vanaf het moment dat een hamster zijn kop draait lopen ze weg. De Hamster-Nyah test heb ik nog niet gedaan.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

raggy
raggy
  • 414 berichten

#21 Geplaatst 31 december 2013 - 16:47

Wij hebben 2 roborovski hamsters samen zitten in een kooi en dat gaat perfect.  Ze mogen inderdaad niet in een traliekooi.   Bij ons zitten ze in een Ferplast  combi kooi.  Glazen kooien zijn ook heel goed voor deze diertjes.  Misschien zelfs beter want de ferplast zijn volgens mij een beetje te klein voor hen.   Waar we ze gekocht hebben zaten ze zelfs met een hele grote groep samen.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 04 januari 2014 - 21:21

Ik heb dwerghamstertjes en ben er heel veel mee bezig (ook fora, knaagdierenshows,..) en alle hamsters behalve roborovski's en Campbelli's zijn echt solitair en kunnen dus nooit met meerdere samen gehouden worden. Het is gewoon ontzettend erg hoe hardnekkig dierenwinkels blijven vertellen dat ze met twee gehouden kunnen worden terwijl ze dan gewoon ongelukkig zijn en in heel veel gevallen vechten en elkaar doodbijten. Rusjes en goudhamsters mmoeten dus absoluut apart gehouden worden. Enkel heel jonge diertjes kunnen wel met meerdere samen (uit hetzelfde nestje) tot ongeveer 6 weken.

Voor alle dwerghamsters worden er als absolute minimummaten een kooi van 50 x30 aangeraden. Dat zijn dan ook de absolute minimummaten en in kleinere kooien zijn ze echt ongelukkig en krijgen ze vaak ook dwangmatig gedrag uit verveling. Op het hamsterforum heeft bijna iedereen wel een kooi van minstens 60 x 30 of groter. Ik zie dan ook dat raggy hierboven een kooi heeft die jammer genoeg echt wel een stuk te klein is. Voor dwerghamstertjes kan ik heel erg duna's aanraden. Die zijn catproof en ik vind het zelf heel handige kooien. Dwerghamsters hebben een loopradje nodig van minimum 16 cm doorsnede.

Voor goudhamsters wordt een minimummaat van 60 x 40 gebruikt op het forum, maar de meeste fokkers houden zelfs minimum 80x50 of 70x50 aan. Ook vervelen ze zich sneller in een dichte kooi, dus in een aquarium of in een duna is eigenlijk nog een grotere kooimaat nodig. Vaak wordt dan minimum een meterkooi aangeraden. Goudhamsters hebben een radje nodig van minimum 27 cm doorsnede.

Zo te zien zijn alle kooitjes die jij hebt jammer genoeg te klein. In veel dierenwinkels verkopen ze dan ook bijna alleen te kleine kooien waardoor veel mensen denken dat die wel geschikt zullen zijn als hamsterkooi. Voorlopig is het belangrijkste dat ze apart zitten zodat ze elkaar niet doodbijten, maar ik zou toch ook proberen zo snel mogelijk grotere kooitjes te geven. En dit ook aanraden aan de mensen die de twee kleintjes ophalen.

Bewerkt door Syntara, 04 januari 2014 - 21:23.