Spring naar inhoud

- - - - -

Met wat Sphynx wassen?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#1 Geplaatst 05 januari 2014 - 16:54

Hallo,

Wij hebben onze Sierra nu al 8 jaar, maar blijven nieuwsgierig naar wat we het beste zouden gebruiken om haar te wassen in bad.

Wij hebben al vanalles en nog wat geprobeerd, van baby producten tot Sunlight zeep en zeepvrije wasemulsie enzo.
Maar wat is nu het beste, wat helpt hen proper te krijgen en properder te houden? En ook, waar kan je dat product kopen?

Zij krijgt vaak een grijze vlekken op haar billen en wat we ook gebruiken, het gaat er niet af.
Het lijkt wel aangekoekt vuil, ondanks we haar toch regelmatig wassen (elke 2 a 3 weken).
Olie, tea tree, rozenwater, zeep, .... niets helpt voor die grijze vlekken.
Soms gaan ze van zichzelf weg, zoals nu zijn er weinig, maar soms zijn haar billen volledig grijze.

Alvast bedankt!
Evy

Bewerkt door BlackScorpion, 05 januari 2014 - 16:54.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 05 januari 2014 - 19:12

tea tree olie is giftig voor katten, dus dat maar niet meer gebruiken.
Het beste gebruik je een shampoo die speciaal geschikt is voor katten. Géén babyproducten, geen zeep en geen olie.

De meeste webwinkels voor katten kun je de shampoos wel bij kopen. en ook op shows staat meestal stands waar je diverse shampoos kunt aanschaffen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 05 januari 2014 - 19:55

De tea tree gebruik ik al lang, met een watje en daarna afwassen met rozenwater.
Ik laat het er niet zo op, maar zonder tea tree krijg ik haar oren niet proper.

Shampoo mag je naar het schijnt net niet gebruiken bij Sphynxen omdat dat voor haar en vacht is en de huid uitdroogt. En laat een Sphynx dus geen haar of vacht hebben en enkel huid hebben, dus niet goed.

Bewerkt door BlackScorpion, 05 januari 2014 - 19:55.

Kimporters
Kimporters
  • 465 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 januari 2014 - 20:24

Ik doe dat wel al altijd met Zwitsal.. En tot hiertoe heeft hij daar geen last van :)
Liefdevolle pootjes van Gin*, Latté en Lou

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 05 januari 2014 - 20:27

Ik gebruik ofwel kattenshampoo(heb er hier meerdere staan van mijn harige katten, dat maat niets uit), ofwel Galenco waslotion voor baby's dewelke heel sensitive is(maar zeker geen rotzooi als zwitsal gebruiken enz. In zwitsal zitten veel slechte stoffen(ook voor baby's trouwens). Het is niet omdat ze er geen reactie op krijgen dat het goed is voor de huid). Ik gebruik dan een gewoon washandje voor mensen en schrob hem lekker in, soms paar keer over gaan. Goed afspoelen en klaar. Hij is daarna helemaal proper hoor ;)

Bewerkt door Serenity, 05 januari 2014 - 20:27.

Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 05 januari 2014 - 21:15

Na verzorging van een serieuze dubbele oorontsteking bij Misty, kreeg ik de shampoo Sebocalm van de DA om haar eens goed te wassen, want door die oordruppels was haar hele kop vettig geworden. Om aan oren proper te houden en dus nieuwe ontstekingen te voorkomen, kreeg ik Vetriderm mee van de DA. Daar zit wat munt in.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 06 januari 2014 - 00:05

Tegen mij is ook gezegd om nooit producten te gebruiken die eigenlijk voor mensen (ook baby's) geschikt zijn omdat die gewoon te agressief zijn voor een kattenhuid.
Wij gebruiken een shampoo die we bij de dierenarts aankopen maar ik heb er geen flauw idee van vanbuiten hoe het juist noemt en t staat boven op de badkamer en ik geraak nu niet naar boven sorry
Om de oortjes uit te kuisen neem ik gewoon een oorstokje en daar doe ik een Toddie rond (dat is dus een nat doekje dat dan wel voor baby's gebruikt wordt oa) zodat er niks van het wollig gedeelte van dat oorstokje in hun oren kan blijven zitten plus dat als ik het droog probeer te doen krijg ik er ook de oorsmeer niet uit, dat natte doekje doet die smeer toch makkelijker loskomen precies en ik krijg er hun oortjes spic en span mee
We hebben indertijd nog oordruppels geprobeerd van bij de dierenarts maar zo een vettige boel plus dat de 4 musketiers daar echt wel een serieuze hekel aan hadden...
Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 06 januari 2014 - 00:24

Onze Smeagle is een smerige kat die zichzelf niet lijkt te wassen (zo lijkt het toch)  Helemaal een ramp is het dat Smeagle een hekel heeft aan water dus moest ik op zoek naar een oplossing dat ik hem toch ietwat proper kon houden zonder hem altijd te moeten wassen (want daar krijgen ze snel een droge huid van heb ik gehoord)
Bovendien, de keren dat ik geprobeerd heb hem te wassen met speciale shampoo van de dierenarts (Allermyl of Allercalm van Virbac) kreeg ik hem niet eens mooi proper.

Via een sphynxenforum ben ik terecht gekomen bij kokosolie, een natuurlijk product.  Dat wordt blijkbaar erg veel gebruikt bij sphynxen.
Het noemt olie maar ziet er dus uit als fritvet.
De smelttemperatuur ligt op iets van een 25 graden heb ik gehoord, als je een klontje op je hand legt en wrijft tussen je handen krijg je olie.
Klinkt allemaal heel vettig maar dat valt heel goed mee.

Ik geef hem dus een heerlijke massage met kokosolie (vind hij iets minder erg als gewassen worden) en tijdens het insmeren zal je merken dat je handen ongelovelijk vuil worden, ik veeg ze dan af en neem nog wat verse olie en smeer tot hij echt goed ingesmeerd is.
Daarna wrijf ik Smeagle gewoon droog met een handdoek (ik doe dat zo stuk per stuk, elke keer met een proper stukje handdoek) , gevolg is een smerig vuile handdoek maar een prachtig propere Sphynx met een niet uitgedroogd en superzacht velletje, als je ze goed afdroogt zijn ze dus niet echt vettig daarna.

Ik heb het tot dusver 3 keer gedaan en dat is alle drie keren goed verlopen.  Ben er op 5 a 10 minuten klaar mee.
Tussendoor gebruik ik wel eens natte doekjes voor zijn snoetje, zijn oren en zijn hals.

Ik heb de pot kokosolie gekocht in een natuurwinkel.

lathyrus, op 06 januari 2014 - 00:05, zei:

Om de oortjes uit te kuisen neem ik gewoon een oorstokje en daar doe ik een Toddie rond (dat is dus een nat doekje dat dan wel voor baby's gebruikt wordt oa)

jep, zo doe ik dat ook ;)

Bewerkt door *bonnie*, 06 januari 2014 - 00:26.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#9 Geplaatst 06 januari 2014 - 07:58

De oren van mijn Sierra doe ik altijd met oorstokjes met rozenwater en de schelp met tea tree die ik daarna met rozenwater afspoel.
Zij heeft altijd spik en span oortjes als ik dat gedaan heb en dat doe ik dus 1 keer per week.

Wij hebben ook altijd baby-producten gebruikt en altijd elke 2 weken gewassenen zij heeft nooit een droge huid gehad.
In tegendeel zelfs, zij heeft altijd een redelijk vette huid gehad.
Ik denk dat het dus afhangt van kat tot kat, zoals het bij mensen ook van mens tot mens afhangt.
Ik kan vb. geen gewone zeep gebruiken en moet altijd zeepvrije wasemulsie gebruiken voor mezelf.

Ooit heb ik gehoord van een bepaald product dat redelijk duur was en dat specifiek voor Sphynxen te wassen was.
Maar ik ben de naam vergeten en weet ook niet waar je het kan kopen.

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 06 januari 2014 - 21:16

Ik moet Misty haar oren om de 3 dagen met dat product van de veearts doen. Eerst product in druppelen, dan goed masseren, dan met keukenpapier het teveel afvegen en dan met wattenstaafjes de smurrie uit de gehoorgang halen. De DA heeft gezegd dat je vrij diep in de gehoorgang kan gaan, zonder problemen en inderdaad, dat helpt. Poes houdt er wel niet zo van, dus kan ik het alleen doen als ze rustig op de zetel ligt en na een bepaalde tijd moet ik stoppen, want dan begint mijn karakterkatje te protesteren. :-(
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 06 januari 2014 - 21:34

nooit in de gehoorgang gaan! Dan kun je vuil in de gehoorgang brengen
Geplaatste afbeelding

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 06 januari 2014 - 21:43

Ik gebruik shampoo met aloë vera. En moet zeggen dat sinds ik die gebruik Smeagel zijn huid veel beter is. Hij heeft altijd last gehad van een droge, schilferige huid en nu heeft hij nergens nog last van.
Sinds ze met 2 zijn, waren ze ook altijd veel sneller vuil en smerig. Ook hier heb ik nu veel minder last van en ze zijn veel mooier (properder)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 07 januari 2014 - 01:20

*bonnie*, op 06 januari 2014 - 00:24, zei:

Onze Smeagle is een smerige kat die zichzelf niet lijkt te wassen (zo lijkt het toch)  Helemaal een ramp is het dat Smeagle een hekel heeft aan water dus moest ik op zoek naar een oplossing dat ik hem toch ietwat proper kon houden zonder hem altijd te moeten wassen (want daar krijgen ze snel een droge huid van heb ik gehoord)
Bovendien, de keren dat ik geprobeerd heb hem te wassen met speciale shampoo van de dierenarts (Allermyl of Allercalm van Virbac) kreeg ik hem niet eens mooi proper.

Via een sphynxenforum ben ik terecht gekomen bij kokosolie, een natuurlijk product.  Dat wordt blijkbaar erg veel gebruikt bij sphynxen.
Het noemt olie maar ziet er dus uit als fritvet.
De smelttemperatuur ligt op iets van een 25 graden heb ik gehoord, als je een klontje op je hand legt en wrijft tussen je handen krijg je olie.
Klinkt allemaal heel vettig maar dat valt heel goed mee.

Ik geef hem dus een heerlijke massage met kokosolie (vind hij iets minder erg als gewassen worden) en tijdens het insmeren zal je merken dat je handen ongelovelijk vuil worden, ik veeg ze dan af en neem nog wat verse olie en smeer tot hij echt goed ingesmeerd is.
Daarna wrijf ik Smeagle gewoon droog met een handdoek (ik doe dat zo stuk per stuk, elke keer met een proper stukje handdoek) , gevolg is een smerig vuile handdoek maar een prachtig propere Sphynx met een niet uitgedroogd en superzacht velletje, als je ze goed afdroogt zijn ze dus niet echt vettig daarna.

Ik heb het tot dusver 3 keer gedaan en dat is alle drie keren goed verlopen.  Ben er op 5 a 10 minuten klaar mee.
Tussendoor gebruik ik wel eens natte doekjes voor zijn snoetje, zijn oren en zijn hals.

Ik heb de pot kokosolie gekocht in een natuurwinkel.

bedankt voor de uitleg !
ik had dat ook al gelezen van die kokosolie maar wist niet hoe je dat dan moest doen
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#14 Geplaatst 07 januari 2014 - 08:17

ginnie, op 06 januari 2014 - 21:34, zei:

nooit in de gehoorgang gaan! Dan kun je vuil in de gehoorgang brengen

Ik ga ook altijd een klein stukje in de gehoorgang en dit nu al 8 jaar zonder problemen.
Maar als ik dat niet doe, hangt haar oor na een uur al terug vol smeer.
Ik maak wel continue een draaiende beweging, zodat ik al het vuil op een stokje heb en niets er in duw.
De dierenarts heeft nog nooit een opmerking over haar oren gemaakt en die kijkt er ook altijd goed in.

Het is wel altijd met een oorstokje dat nat gemaakt is met rozenwater, hier blijft vuil ook aan kleven.
Nooit met een droog stokje, dat irriteert ook een beetje en met nat te maken irriteert het niet.

Bewerkt door BlackScorpion, 07 januari 2014 - 08:18.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 07 januari 2014 - 19:53

op deze site vind je in de tekst: http://www.dierenkli...hond en kat.pdf

- Nooit met wattenstaafjes in de oren van uw dier steken. Hierdoor kan het trommelvlies
beschadigen en wordt het aanwezige smeer dieper en vaster in de gehoorgang gedrukt

Geplaatste afbeelding