Onze Smeagle is een smerige kat die zichzelf niet lijkt te wassen (zo lijkt het toch) Helemaal een ramp is het dat Smeagle een hekel heeft aan water dus moest ik op zoek naar een oplossing dat ik hem toch ietwat proper kon houden zonder hem altijd te moeten wassen (want daar krijgen ze snel een droge huid van heb ik gehoord)
Bovendien, de keren dat ik geprobeerd heb hem te wassen met speciale shampoo van de dierenarts (Allermyl of Allercalm van Virbac) kreeg ik hem niet eens mooi proper.
Via een sphynxenforum ben ik terecht gekomen bij kokosolie, een natuurlijk product. Dat wordt blijkbaar erg veel gebruikt bij sphynxen.
Het noemt olie maar ziet er dus uit als fritvet.
De smelttemperatuur ligt op iets van een 25 graden heb ik gehoord, als je een klontje op je hand legt en wrijft tussen je handen krijg je olie.
Klinkt allemaal heel vettig maar dat valt heel goed mee.
Ik geef hem dus een heerlijke massage met kokosolie (vind hij iets minder erg als gewassen worden) en tijdens het insmeren zal je merken dat je handen ongelovelijk vuil worden, ik veeg ze dan af en neem nog wat verse olie en smeer tot hij echt goed ingesmeerd is.
Daarna wrijf ik Smeagle gewoon droog met een handdoek (ik doe dat zo stuk per stuk, elke keer met een proper stukje handdoek) , gevolg is een smerig vuile handdoek maar een prachtig propere Sphynx met een niet uitgedroogd en superzacht velletje, als je ze goed afdroogt zijn ze dus niet echt vettig daarna.
Ik heb het tot dusver 3 keer gedaan en dat is alle drie keren goed verlopen. Ben er op 5 a 10 minuten klaar mee.
Tussendoor gebruik ik wel eens natte doekjes voor zijn snoetje, zijn oren en zijn hals.
Ik heb de pot kokosolie gekocht in een natuurwinkel.
lathyrus, op 06 januari 2014 - 00:05, zei:
Om de oortjes uit te kuisen neem ik gewoon een oorstokje en daar doe ik een Toddie rond (dat is dus een nat doekje dat dan wel voor baby's gebruikt wordt oa)
jep, zo doe ik dat ook
Bewerkt door *bonnie*, 06 januari 2014 - 00:26.