Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Juno doet het niet goed - En onze dansperiode

Longkanker danswedstrijden

• Log in om te reageren
146 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma
  • 3 katten

#1 Geplaatst 07 januari 2014 - 20:27

Juno, onze kater die longkanker heeft, heeft vandaag niets willen eten. Ik vrees dat het niet lang meer zal duren.
Mijn man is er helemaal ondersteboven van. Juno volgde hem altijd overal. Het was zijn maatje. De laatste dagen heeft mijn man nog alle vijf voet geprobeerd om hem te laten eten. Dan at Juno een koffielepeltje. Het eten moest ook sterk ruiken, anders at hij niks. En vandaag wilde hij voor de eerste keer helemaal niks eten. Zelfs het zakje Viyo, waar hij normaal op vliegt, liet hij links staan.
We hadden afgesproken dat als Juno niet meer eet, we de dierenarts zouden verwittigen om hem te laten inslapen. Maar mijn man wil/kan niet beslissen. Ik weet niet meer wat doen. Ik vind het zielig om aan te zien hoe mijn man hieronder lijdt. Maar mag ik zomaar het heft in handen nemen en de dierenarts bellen ?

Bewerkt door Elma, 02 november 2019 - 21:06.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

sandrake
sandrake
  • 634 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 07 januari 2014 - 20:33

ik zou het niet doen, ik denk dat het te gevoelig ligt bij je man.. mss zegt hij binnekort zelf dat het zo niet verder kan. Maar dan ben jij niet de kwaaie om het zo te zeggen he

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 07 januari 2014 - 20:41

Ik volg zeker de raad van Sandrake. Zou ook niet Juno laten inslapen zonder dat je man er iets vanaf weet. Je kan misschien wel al contact opnemen met de dierenarts of eens langs gaan om zijn raad te vragen. Je kan dan nog met je man hierover spreken en misschien neemt hij dan zelf de beslissing.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 07 januari 2014 - 20:42

Ik leef heel hard met je mee :hug: maar ik zou het ook niet zo direct weten !

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 07 januari 2014 - 20:58

Praat er samen nog eens goed over, het is niet eerlijk tegenover Juno om hem te laten afzien.

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 07 januari 2014 - 21:15

De DA weet al dat we haar zullen bellen als Juno niet meer eet en pijn heeft. Hoe lang kan een kat het volhouden zonder te eten ?

Ik heb er deze namiddag met mijn man over gepraat, maar hij kan niet beslissen, alleen treurig zijn. Toen we onze vorige poes moesten laten inslapen, zei hij nadien dat we eigenlijk te laat hadden beslist. Nu kan hij weer niet de knoop doorhakken. Maar hij lijdt er onder.

Juno heeft geen pijn maar is heel lusteloos. Als hij al niet slaapt, dan zit hij ergens in elkaar gekrompen, voor zich uit te staren. Deze namiddag is hij nog in de tuin geweest en heeft er een drolletje gelegd en op een paar plaatsen zijn wangen tegen planten aangewreven en aan een paar bomen gekrabt om zijn territorium af te bakenen.

Er zit namelijk sinds een paar weken een zwarte kater, die regelmatig onze tuin bezoekt en ook aan de kattendeur komt snuffelen. Misty, Juno zijn mama heeft al een paar keer hard gekrijst als die zwarte kater aan de kattendeur kwam.
Mijn man heeft schrik dat die zwarte kater binnen gaat komen zodra die ruikt dat er geen kater meer is. Misty is ook al 13 jaar en een karakterkatje. :-) wat dat gaat geven als die zwarte binnenkomt dat wil ik niet weten.

Ik wil eigenlijk Juno zo snel mogelijk laten inslapen omdat hij toch geen leven meer heeft en mijn man eronder lijdt. Als compensatie wil ik dan 2 nieuwe kittens adopteren uit het asiel. Het moeten wel kittens zijn, want volwassen katten, dat gaat botsen met Misty. Liefst zouden we ros en witte kittens nemen, om geen link te leggen met onze vorige katten. Maar ik denk dat er nu geen kittens beschikbaar zijn, want ik zie niks op de verschillende sites. Dan zouden we dus moeten wachten tot als er nieuwe kittens geadopteerd kunnen worden (kan nog duren tot juni, zeker) en dat is dan weer niet goed voor de gemoedsrust van mijn man.
Iemand suggesties ?

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 07 januari 2014 - 21:30

Afscheid nemen zal altijd pijn doen, hoe lang je het ook zou uitstellen. En het lot van Juno ligt toch in jullie handen. Het beestje moet nu misschien extra afzien omdat de knoop niet kan doorgehakt worden.
Ik begrijp uit je verhaal dat Juno ongeneeslijk ziek is, dus er is geen hoop op een wonder. Dan verleng je nu enkel nog zijn lijden en dat mag toch ook niet de bedoeling zijn.  
Ik zou er toch bij je man op aandringen dat hij moet handelen in het belang van Juno. Hij zal sowieso verdriet hebben, of het nu morgen of over een week is. En het zich dan misschien beklagen als Juno zich steeds slechter gevoeld heeft.
Heel veel sterkte alvast met deze moeilijke beslissing en ik hoop dat je je man kan ondersteunen in zijn verdriet.  En voor jou ook een dikke knuffel :hug:

Bewerkt door Arni, 07 januari 2014 - 21:30.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

Inge91
Inge91
  • 12.516 berichten

#8 Geplaatst 07 januari 2014 - 21:42

Ik zou het toch ook niet achter je man zijn rug doen, kan je niet samen naar de da gaan zodat hij/zij met je man kan praten, hij zal het van de da misschien beter aannemen.

Katten zijn taaie dieren, en kunnen volgens mij wel even leven zonder eten, maar het diertje zien aftakelen gaat voor jou man de pijn alleen maar verergeren
Om nog maar te zwijgen van het "leven" van de poes zelf
Veel sterkte :hug: :hug:

Bewerkt door Inge91, 07 januari 2014 - 21:42.

Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#9 Geplaatst 07 januari 2014 - 21:43

Bedankt Arni voor jouw bericht. Ik zal mijn moed eens samen rapen en mijn man proberen over te halen. Juno heeft zo toch geen leven meer. :-( en het verdriet blijft toch maar knagen. Ze waren dan ook heel goede maatjes.

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg
  • image.jpg

Groetjes van Elma

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 07 januari 2014 - 21:53

Als een kat haar eten laat heeft ze meestal wel pijn.
Het is hard en ja ik zou het ook voor me door schuiven en zeggen morgen en dan weer morgen.. maar dat is geen oplossing.
Geniet nog van hem een paar dagen, en meestal zie je zelf wel aan als het niet meer gaat.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 07 januari 2014 - 21:58

Hey Elma,
jammer dat het moet gebeuren !!! Maar afzien heeft ook geen zin hé

Hier op Ks staan er 2 kittens Zina is het ene een ros met wit ( 12 weken) en het ander is een tijgertje Tora  (nu 8 weken ongeveer). 't is wel in Antwerpen ...maar je kan eens informeren.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 januari 2014 - 22:31

Ik zou het zeker niet achter zijn rug om doen, maar zou nog eens goed met je man proberen te praten. Het zien lijden van een kat moet ook vreselijk pijn doen, en ja hem laten inslapen zal ook onwijs veel pijn doen, maja die dag komt er wel...en uitstellen heeft dan weinig zin. Snap je man wel hoor, denk dat ik het er ook onwijs moeilijk mee zou hebben...maar uiteindelijk moet je denken in het belang van het dier...je wilt ook niet dat je kat afziet tot aan zijn dood, maar met zo min mogelijk pijn en veel liefde de regenboogbrug te gemoed gaat.

Heel erg veel sterkte, moet enorm moeilijk zijn...en is onwijs moeilijke keuze, maar wel een keuze die alleen jullie kunnen maken.
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.951 berichten

#13 Geplaatst 07 januari 2014 - 22:35

Heel moeilijk he. Ik heb vandaag mijn zoveelste dipje, net lange telefoon gedaan met een goeie vriendin. Ik voel me heel schuldig omdat wij onze lieve poes veel te lang hebben laten afzien. Het beestje is uiteindelijk uit zichzelf gegaan, en ik krijg het er hoe langer hoe moeilijker mee. Met ons vorige katje had ik ook mijn twijfels, hadden we hem niet te vroeg laten inslapen? Maar ik kan je verzekeren, als je een kat voelt sterven in je armen, een doodstrijd voelt voeren, dat vergeet je nooit, en het schuldgevoel achteraf is onbeschrijfelijk.
Uit wat ik hier afleid is er niet veel hoop meer voor Juno, het beestje heeft longkanker... Ik weet niet wat de da nog geeft van vooruitzichten, maar als hij terminaal is zou ik absoluut niet te lang meer wachten. Natuurlijk vooraleer eerst te overleggen met jouw man, want Juno is overduidelijk zijn dikke vriend. Heel veel sterkte aan jullie allen.

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 08 januari 2014 - 11:48

Wat een triest verhaal, zo droevig dat je man zijn maatje zo vroeg al moet afgeven.  Ik zou toch je man proberen te overtuigen dat dit de beste stap is voor Juno.  Hij kan het niet zelf zeggen, dus door niet te eten maakt hij het op zijn manier duidelijk dat het leven voor hem niet aangenaam meer is.  Hoe hard het ook is, de stap moet genomen worden, want Juno kan het niet zelf doen.  Je man wil toch niet dat zijn maatje afziet, het is pijnlijk om afscheid te nemen, maar voor Juno is er helaas geen redding meer, en je zou niet willen dat hij nog dagen of weken aan het afzien is. Hou nog eens een goed gesprek met je man, wees kordaat en zeg hem dat uitstellen geen zin meer heeft, het afscheid zal niet minder pijn doen over een week dan nu, dat de beslissing nu moet genomen worden, voor Juno.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#15 Geplaatst 08 januari 2014 - 12:05

Ik begrijp je man volkomen, ik weet dat als ik er ooit zal voorstaan, ik DE beslissing ook niet zal kunnen nemen. Nu probeer ik er nuchter in te zijn en mezelf ervan te overtuigen dat als het ooit zover is, ik mijn kat niet nodeloos zal willen laten lijden, enkel voor mijn eigen egoïsme. Maar eens het zover is, weet ik dat het moeilijker zal zijn.

Zowiezo zou ik het niet achter je man zijn rug doen. Je zou hem er veel harder met kwetsen dan je je kan inbeelden. Maar ik zou wel met je man praten, hem proberen te doen inzien dat het niet meer verder kan, hoe hard het ook is.

Ik heb ooit als kind mijn huisdier (een vogel) ook niet willen laten inslapen. Allé, ik wilde gewoon niet dat ze er met naar de dierenarts zouden gaan, omdat ik 'wist' dat ze hem een spuitje zouden geven. Ik was daar volledig van overtuigd en mijn ouders mochten er niet met naar de dierenarts. Nu besef ik dat we er wel met hadden moeten gaan, waarschijnlijk hadden ze hem een medicijn kunnen geven om hem te helpen (soort van epilepsie). Maar door mijn koppigheid is hij in een aanval gestorven. Hij heeft afgezien door die aanvallen en daar heb ik nu (20 jaar later) nog altijd spijt van. En hoe hard het ook zal zijn, ik hoop dat als het ooit zover is met mijn kat, ik de beslissing zal kunnen nemen om haar niet nodeloos te laten afzien.

Veel moed alvast nog :(
Geplaatste afbeelding