Spring naar inhoud

- - - - -

Woordje uitleg over Pica graag

• Log in om te reageren
23 reacties op dit onderwerp
Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 januari 2014 - 04:09

Ik had hier ergens in een topic gelezen over katten met gedragsproblemen waaronder pica werd vermeld.
Nu had ik daar nog nooit van gehoord en ben het even gaan googelen. Ik las de menselijke variant hiervan. Maar hoe moet ik dat zien bij katten? Hoe uit zich dat exact? En hoe wordt het aangepakt?
Niet dat ik een kat heb die daarvan last  heeft,maar ik ken het gewoon niet. En leer graag bij.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#2 Geplaatst 08 januari 2014 - 08:34

Is dat niet de drang van het eten van NIET eetbare dingen?  Ik heb dat van de week gezien op Dr. Oz (Vitaya)
Daar waren mensen die dat hadden.  Die aten krijtjes en stenen enzo.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 08 januari 2014 - 08:37

Ja, inderdaad, dat had ik gegoogeld. Maar nu vraag ik mij gewoon af hoe ik dat bij katten moeten zien. Hebben die niet 1 of ander instinct? Hoe wordt dit ontwikkeld en aangepakt?  
Zulk soort vragen stel ik mij dus.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 januari 2014 - 08:57

Onze Bas die was vroeger gek van plastiek.  Hij lekte altijd aan plastiek, maar ik weet niet of dat nu ook een soort van Pica is.
Hij at het niet op...(gelukkig maar) :jump:

Bewerkt door Inavanthielen, 08 januari 2014 - 08:57.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 januari 2014 - 08:58

Jackson Galaxy heeft ook ooit met een katje gewerkt dat dit had.  Dat beestje knaagde zelfs aan de houten stoelpoten.  Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meer weet hoe ze dit opgelost hebben, was allesinds iets gedragsmatig, niet met medicamenten.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:16

Ik denk dat er al iets serieus mis moet zijn als een katje pica heeft. Je leest soms wel dingen over dieren die vanalles inslikken, maar ik denk dat ze dat doen om te kijken hoe het voelt en dan per ongeluk inslikken.

Ik heb de aflevering gevonden, maar je kunt hem alleen bekijken als je je ergens aanmeldt en dan iets gaan downloaden.
Doe ik nu wel niet.
Maar het is een aflevering van seizoen 3 en noemt 'my cat eats everything'
En dan heb je in seizoen 3 nog een aflevering waarin een kat aan alles knabbelt en die noemt 'kitty jail'

Time spent with cats is never wasted

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:35

Home » Waarom eet je kat plastic?
Waarom eet je kat plastic?

26 februari 2013 door Redactie PiepVandaag Reageer

Jonge kittens die tandjes krijgen, kunnen op allerlei voorwerpen kauwen. Maar volwassen katten die nog steeds aan oneetbare voorwerpen likken, erop kauwen of ze zelfs doorslikken, hebben misschien wel last van pica. De definitie van pica is het eten van niet voor consumptie bedoelde artikelen.

Geplaatste afbeelding
Foto: normanack via Compfight cc

Bij de minder ernstige gevallen kauwen of zuigen de katten op voorwerpen zonder ze echt door te slikken. Elk object kan echter een potentiële interne blokkering betekenen, met name plastic. Is jouw kat geobsedeerd door plastic?
Gedomesticeerde katten hebben het grootste deel van hun wilde manieren opgegeven voor een comfortabel leven tussen de mensen. Een blik op hun tanden herinnert ons er echter snel aan dat katten hun vermogen om te bijten en te kauwen niet hebben verloren, net als hun ongetemde neven.
Wat ze doen met die tanden kan gevaarlijk zijn voor het sneuvelen van allerlei huishoudelijke voorwerpen. Als het artikel naar keuze plastic is, kan het zelfs gevaarlijk zijn voor de kat zelf.
Het kauwen of eten van oneetbare voorwerpen – vuil, elektrische snoeren, vloerbedekking en kunststof – staat bekend als pica.

“Ik zie af en toe een kat die graag op plastic kauwt. Meestal zijn dat normale huishoudelijke artikelen, zoals de plastic uiteinden van koorden en rietjes,” legt Dr Amy Pike uit, DVM van Veterinary Behavior Consultations in St. Louis.

Er zijn verschillende medische redenen waarom een kat pica kan ontwikkelen, inclusief tandheelkundige ziektes of gastro-intestinale stoornissen. Het advies aan katteneigenaren is dan ook om met hun huisdier naar een dierenarts te gaan, om te zien of de pica-symptomen gerelateerd zijn aan een onderliggend medisch probleem.
Katten kunnen ook op plastic kauwen als gevolg van angst. Het zou kunnen wijzen op een gegeneraliseerde angststoornis of een reactie op een gebrek aan omgevings-verrijking. Andere belangrijke oorzaken van angst die kauwen op kunststof kunnen induceren zijn sociale conflicten met andere katachtigen in het huishouden of situationele stress.

“Als de kat angstig is, heeft het kauwen een voordeel voor de kat – het is een mechanisme dat kan helpen om de angst te verminderen, net als haar uittrekken of nagelbijten. Als de oorzaak niet ligt in angst, kan het kauwen op plastic gewoon iets zijn waarvan de kat geniet. Maar het gevaar van kauwen op plastic omvat trauma aan het tandvlees of ander zacht weefsel in de mond, en obstructie in het maagdarmkanaal.”

Als je dierenarts medische oorzaken heeft uitgesloten en bepaald heeft dat angst de oorzaak is van de pica zou kunnen zijn, kan verrijking van de omgeving van de kat uitkomst bieden. Dit kan door meer speeltijd in te plannen en meer visuele stimulatie toe te voegen met dingen als kattenpuzzels.
Als de boosdoener achter het gedrag een sociaal conflict tussen huisgenoten is, praat dan met uw dierenarts. Die kan manieren adviseren om de onderlinge kattenagressie te verminderen. Feromonen kunnen een angstige kauwer ook helpen kalmeren.
Bron ©PiepVandaag.nl Isabelle Oostendorp

Bewerkt door DORIS, 08 januari 2014 - 09:37.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#8 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:36

Pica bij katten uit zich vb. in het eten van katoen, karton, plastiek, wol, rubber, leer... Niet gewoon likken, maar er echt aan eten. Het is een gedragsstoornis, maar bij sommige rassen, vooral oosterse rassen (siamezen, oosters korthaar) komt het erg veel voor. Ik heb horen zeggen dat het bij die oosterse rassen vaak een genetisch probleem (dus je kan dat er dan niet uitkrijgen). Ik weet niet of dat waar is van dat genetische, maar het komt wel veel vaker voor bij oosterse rassen dan bij andere en het is sowieso één van de moeilijkere op te lossen gedragsproblemen.

Bewerkt door kate2, 08 januari 2014 - 09:38.

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 08 januari 2014 - 12:08

Dat lijkt mij nu echt vreselijk als je een kat hebt die daarvan last heeft. Dan moet dat beestje toch zwaar getraumatiseerd zijn om zoiets te ontwikkelen. Probeer dat dan maar eens op te lossen.
Laar ik wist niet dat bepaalde rassen hier gevoeliger voor konden zijn. Hoe zou dit komen? Ook al is het genetisch, het moet toch ooit ontwikkeld zijn en ingebouwd in hun systeem? Dus vanwaar zou die extra aanleg komen?

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#10 Geplaatst 08 januari 2014 - 12:25

Ik ben dit niet zeker he van dat genetische. Ik heb dit gehoord van iemand die twee oosters kortharen heeft die pica hebben. Zowel hun dierenarts als de gedragstherapeut die bij hen geweest is heeft hen gezegd dat het bij deze rassen vaak genetisch erin gefokt is waardoor je er niets aan kan doen. De tips van zowel de dierenarts als de gedragstherapeut was daarom om vooral de stoffen die zij eten weg te houden van hen.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 08 januari 2014 - 13:03

Sam eet tegenwoordig draadjes van dekentjes enzo. Geen idee waarom. Alweer een manier om aandacht te zoeken? Na krabben en kabeltje bijten (joepie, personeel reageert), nu draadjes eten?
Ik probeer er niet te veel aandacht aan te geven. Zolang hij niet echt dingen binnenkrijgt. Sam krijgt sowieso heel vaak complimentjes als hij speelt, aan de krabpaal krabt, op mijn schoot springt om aandacht te vragen. Sinds onze verhuis is hij erg actief en aanwezig. Beetje 2de jeugd. Conclusie van DA en mij was dat Sam gelukkig was, en dat aan iedereen wil laten weten (halloooo, hier ben ik, zie mij, speel met mij, aandacht, joepiiieee!!) Het negeren van slecht gedrag en complimenteren van goed gedrag heeft het krabben doen minderen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 08 januari 2014 - 13:24

Ons Ice is zot van broodzakken, ze kan daar uren aan zitten likken, gelukkig eet ze het niet op.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 08 januari 2014 - 13:52

Onze kater Bruce eet textiel op. Ik heb er hier ooit een topic over geopend. Het is begonnen met mijn kleren toen ik begon te werken. Hij 'wast' de kleren en knaagt er dan hele gaten in; hij vreet er dus echt stukken van op. Al snel hebben we een tweede kat genomen als speelkameraadje, maar ook dan is hij het blijven doen. Al mee naar de dierenarts geweest maar niks te vinden. Het is enorm gevaarlijk, ik heb echt schrik dat hij er ooit mee in de problemen komt op medisch vlak. Dus bij ons slingeren er nergens nog kleren rond, keukenhanddoeken zitten altijd weggestopt en in de badkamer en het waskot laten we hem niet toe.

We hebben ondertussen vier katten en heel veel krabpalen, overal plankjes waardoor ze in de hoogte kunnen gaan en in het voorjaar maken we onze tuin catproof. Dagelijks spelen we minstens een kwartier met elke kat (tegenwoordig is de flying frenzy superpopulair) en voor de rest lijkt Bruce ook gewoon gelukkig. Snorhaartjes naar voor, hij eet goed, speelt goed,... Ik vrees dus dat het bij hem iets is dat er niet uit te krijgen is. Gelukkig is het alleen textiel, dat kunnen we makkelijk wegstoppen.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 08 januari 2014 - 14:02

Bekijk berichtArni, op 08 januari 2014 - 12:08, zei:

Dan moet dat beestje toch zwaar getraumatiseerd zijn om zoiets te ontwikkelen.
Dat is denk ik beetje over gedramatiseerd hoor. Finn durft dat ook wel eens doen als hij een stoffen riem achtig iets vind. Toch heb ik hem geen trauma's weten mee maken hoor. Volgens mij is het bij hem echt puur uit verveling. Ik zorg nu gewoon dat alles wat knaagbaar lijkt weg is. Voorlopig heb ik het hem niet meer weten doen.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 08 januari 2014 - 14:05

Flair kan geen plastic zak gerust laten.Ik denk niet dat hij een trauma opgelopen heeft.Hij doet het gewoon graag.Wij laten nooit zakken rondslingeren.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig